Eka Spora

2.2s (shafty)
Orkekum
Legendaarinen!

Re: Eka Spora

Viesti Kirjoittaja Orkekum »

Oli mainio Paimion reissu!
Ei se pisteissä mitään ollu, mut opin paljon autosta ja sain kiitos Tomin ja Kimin paljon parannusideoita.

-3 hammasta isompi pinioni, puuttui hieman ärhäkkyyttä
- Etujousituksen säätöä, nyt ainakin yhden askeleen sisäänjoustorajoituksen poistoa, ja säätää iskarin yläpään kiinnitystä
- Ja porttaalikoteloon lisää OD kierroksia.
-Laikattavan kardaanin uudelleenleikkaus, että lähes kaikki splines piilossa jousituksessa.

En muista mikäkokoinen pinioni mul on nyt sisällä, mut oli aika iso. Toinen vaihtoehto ois Hobbywing 10BL80 jonka haluaisin kokeilla, 2200kv hyrrällä.

Pro tarvi vain viitisen millimetriä akseliväliä ja enemmän ajoa :D
Pro'n ja Sporan välillä vois myös kokeilla vaihtaa renkaita.
Liitteet
20260419_110859.jpg
Zarizi Tech
Moderator
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

Katselinkin, että olitte hyvät kisat saaneet aikaiseksi! Hieno nähä! 😎 Minkälainen oli kisapaikka?
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA
Extreme Route Crawlers

5x World Champion
18x European Champion
30x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
2x Belgium Champion
Orkekum
Legendaarinen!

Zarizi Tech kirjoitti: Ma 20.04.2026 06:20 Katselinkin, että olitte hyvät kisat saaneet aikaiseksi! Hieno nähä! 😎 Minkälainen oli kisapaikka?
Aivan mainio! Sporalle ja proolle kalliota melkein loputtomasti, skalelle kyl jotain sais.
Paljon suurempaa ja pienempää lohkaretta, pari railoi, reilusti nousuja, ja tää vain pienellä alueella missä oltiin
Liitteet
20260419_110245.jpg
20260419_110242.jpg
20260419_110240.jpg
Orkekum
Legendaarinen!

Ei ole raukka tänä vuonna paljoa ajanut, joten piti ainakin tehä yks testirata :-)

Hän tuntuu hieman kiikkerältä, melkein haluaisin hieman painoa perään, mutta katon ne kisoissa... jos semmoset tulee :D
Orkekum
Legendaarinen!

Semmottiii.

Kahdeksan rataa Raumalla selvitty, ilman haavereita kuitenkaan ei. :-)
Noh ne oli kaikki omaa vikaa.

Rupes ekalla 4-radalla jotain rupisee, huomattiin ettei akseleissa ollu mittää, vaan vaihdelaatikosta kadonnu yks poikkipidike ja muutama ruuvi löysä, joten pääsi fleksaman ja pinioni pääs hyppii hamppaitten ohi.
Seuraava 3 rataa ok, viimene rata hyvi rauhallisesti er pääsis maaliin asti :-)
Sitä saa ku en kierrelukittanut ruuvit. Mutta pitää kuitenkin kattoo joku loota missä takaa menee ulostulo keskellä.

Samoin meussilta Link-Riser taakse, niin saa nousut toimimaan.

Koppa valitettavasti vaihtoon myös. Tuo o hiton komea, mutta leveä litteä katto nappaa ja pitää auton katolle, tuli paljon rolloveria.

Puchia lisää vaatis, katon jos löyän uuden laation jos laittas 2200kv hyrrän

Oli oikeastaan hauskaa ajaa kahta museoajoneuvoa vastaan, niillä suorat akselit ja harjakannut vielä. Ne pääs omista kohdista hyvin, ja itellä omat vahvuudet.

Onnistunut päivä 🙂
Liitteet
20260822_140241.jpg
20260822_125010.jpg
20260822_105025.jpg
20260822_105022.jpg
20260822_105016.jpg
20260822_105011.jpg
20260822_105003.jpg
Orkekum
Legendaarinen!

Tuumasta toimeen, hyllyssä Blitz Beetle koppa. Hieman turhan leveä, mutta pitäs pyöriä katolla paremmin
Liitteet
20260822_213017.jpg
20260822_212044.jpg
Kimi
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Orkekum kirjoitti: La 22.08.2026 18:01 Semmottiii.

Kahdeksan rataa Raumalla selvitty, ilman haavereita kuitenkaan ei. :-)
Noh ne oli kaikki omaa vikaa.

Rupes ekalla 4-radalla jotain rupisee, huomattiin ettei akseleissa ollu mittää, vaan vaihdelaatikosta kadonnu yks poikkipidike ja muutama ruuvi löysä, joten pääsi fleksaman ja pinioni pääs hyppii hamppaitten ohi.
Seuraava 3 rataa ok, viimene rata hyvi rauhallisesti er pääsis maaliin asti :-)
Sitä saa ku en kierrelukittanut ruuvit. Mutta pitää kuitenkin kattoo joku loota missä takaa menee ulostulo keskellä.

Samoin meussilta Link-Riser taakse, niin saa nousut toimimaan.

Koppa valitettavasti vaihtoon myös. Tuo o hiton komea, mutta leveä litteä katto nappaa ja pitää auton katolle, tuli paljon rolloveria.

Puchia lisää vaatis, katon jos löyän uuden laation jos laittas 2200kv hyrrän

Oli oikeastaan hauskaa ajaa kahta museoajoneuvoa vastaan, niillä suorat akselit ja harjakannut vielä. Ne pääs omista kohdista hyvin, ja itellä omat vahvuudet.

Onnistunut päivä 🙂
Omia mielipiteitä:

- Ruuvilukitteen käyttö kaikkiin metalli vs metalli kierteisiin
- Rear link riser ei ratkaise auton kykyä nousta mäkiä/saa autoa nousuissa toimimaan
NumeroKaksi
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja NumeroKaksi »

Link riser on vain ja ainoastaan taka ylälinkkien hyödyllinen tuote jos muuten ei linkit tahdo istua.

Tältä kanavalta löytyy monen monta pätkää aiheesta:
Orkekum
Legendaarinen!

NumeroKaksi kirjoitti: Ma 24.08.2026 16:46 Link riser on vain ja ainoastaan taka ylälinkkien hyödyllinen tuote jos muuten ei linkit tahdo istua.

Tältä kanavalta löytyy monen monta pätkää aiheesta:
mainiota! kiitos linkistä.
macman
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja macman »

Vai on linkriseritkin nykyään muuttunut tarpeettomaksi 😳 Tullut sitten melkein 15-vuotta turhaan säädeltyä ylälinkkejä rakennettua linkrisereita. No maailma muuttuu...
Itse olen löytänyt auton käytökseen aika paljon apua takaylälinkkien sekä etuylälinkkien säädöistä. Toki omat autoni ovat olleet suoralla taka-akselilla ja perinteisemmällä 4-linkki geometrialla.
Testilaudallakin olen huomannut selkeää eroa tassujen nostelussa linkkejä säätäessä.
Pyrin yleensä ajamaan tai hyppäämään tasamaalta laudalle. Koetan siinä hiukan simuloida ajotapahtumaa.
Oma 6min suoritus radalla koostuu kuitenkin aktiivisesta kaasun käytöstä ja kiihdyttelystä ja mahdollisesti pienistä hyppy yrityksistä ym...

Mielenkiintoisena havaintona tuli mieleen sellainen ilmiö laudalla perskaa säätäessä kun laitoin autoon korin päälle niin tassun nostelu lisääntyi?
Painopiste nousi mikä vaikuttaa antisquatiin. Vai onko kyseessä joku muu ilmiö? Liekö sitten vaan meinannut kaatua korkean painopisteen johdosta 😁
124 118 110
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja 124 118 110 »

macman kirjoitti: Ti 25.08.2026 07:31 Vai on linkriseritkin nykyään muuttunut tarpeettomaksi 😳 Tullut sitten melkein 15-vuotta turhaan säädeltyä ylälinkkejä rakennettua linkrisereita. No maailma muuttuu...
Itse olen löytänyt auton käytökseen aika paljon apua takaylälinkkien sekä etuylälinkkien säädöistä. Toki omat autoni ovat olleet suoralla taka-akselilla ja perinteisemmällä 4-linkki geometrialla.
Testilaudallakin olen huomannut selkeää eroa tassujen nostelussa linkkejä säätäessä.
Täysin samaa mieltä. Olen youtubessa nähnyt videon, jossa link riser auttaa kiipeämään jyrkempää mäkeä. Ei paljon jyrkempää, mutta kuitenkin jyrkempää. Astemittari näytti 1-2 astetta enemmän link riserin kanssa. Kaikki on kotiin päin, varsinkin jos osallistuu kilpailuihin.
1/24>1/18>1/10>? http://velkakello.fi/ :evil:
Kimi
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Olen itse nähnyt Youtubessa monenmoisia videoita....

Kun lisäätte link riserin taakse, niin varmasti jokainen säätää taka-ylälinkin pituuden vastaamaan aikaisempaa tilannetta. Varmasti jokainen huomioi jos näin ei tee, että alalinkkien ja iskarin kiinnityspiste muuttuu suhteessa alkuperäiseen (maavara/iskarin toiminta). Portaalissa muuttuu myös akseliväli.

Itse en ole löytänyt riseristä mitään muuta hyötyä kuin sen että vahvasti taivutetuissa alalinkeissä joutuu ylälinkin viemään todella ylös, eli siihen on oiva apu.

Voimakkaasti kiihdytettäessä voisi tämmöisellä säädöllä olla fysikaalista perustetta, hiljaa ryömiessä en moista odota kokevani. Jokainen toki havainnoi itse omaa tekemistään.
... varsinkin wrcca -piireissä ole huomannut näiden riserien auttavan jos ja mihin :)
NumeroKaksi
Vanhempi jäsen

macman kirjoitti: Ti 25.08.2026 07:31 Vai on linkriseritkin nykyään muuttunut tarpeettomaksi 😳 Tullut sitten melkein 15-vuotta turhaan säädeltyä ylälinkkejä rakennettua linkrisereita. No maailma muuttuu...
Pyrin yleensä ajamaan tai hyppäämään tasamaalta laudalle. Koetan siinä hiukan simuloida ajotapahtumaa.
Oma 6min suoritus radalla koostuu kuitenkin aktiivisesta kaasun käytöstä ja kiihdyttelystä ja mahdollisesti pienistä hyppy yrityksistä ym...

Mielenkiintoisena havaintona tuli mieleen sellainen ilmiö laudalla perskaa säätäessä kun laitoin autoon korin päälle niin tassun nostelu lisääntyi?
Painopiste nousi mikä vaikuttaa antisquatiin. Vai onko kyseessä joku muu ilmiö? Liekö sitten vaan meinannut kaatua korkean painopisteen johdosta 😁
2 täysin eri asiaa, säätää linkkien pituuksia tai lisätä link riser.

Boomslang youtube kanavalta löytyy monta videota tästäkin link riser myytistä sillä turhia ne on ollut aina. Semmoinen on vaan lisätty autoon eikä ole ymmärretty mistä se muutos auton käytökseen johtui.
Suosittelen tutustumaan. Parempi lähestyä asioita tieteen kuin mututuntuman kautta.
124 118 110
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja 124 118 110 »

Ei hitto toi on se video jonka oon nähnyt ajat sitten tosiaan joskus 2024 😂😂🤣 Siinä ei ole mitään tieteellistä, että lukitsee auton takarenkaat lankunpätkillä, piilottaa kokeilut vessapaperin alle, ja toteaa ettei link riser toimi. Miten ihmeessä tämä simuloi oikeata testiä ajamalla?

Tieteellinen näkökulma olisi kovin yksinkertainen: ajaa samalla autolla esim. vanerilevyä ylös johon liimattu vaikka hiekkapaperia pidon takaamiseksi. Astemittarilla kokeillaan, paljon nousee ilman link riseria ja paljon sen kanssa.

Tämän on tehnyt esim. 2FMRC. Tulos oli 1-2 astetta enemmän link riserin kanssa. Kyseessä oli tosin scx24. Videota en jaksa alkaa linkkaamaan. Muistelisin, että kyseinen video on tehty noin 2020, jos jotain kiinnostaa etsiä.

Toki on mielenkiintoista ja hyödyllistä harrastuksen kannalta, että aiheesta ollaan eri mieltä. Tällä tavalla saadaan paremmin kiipeäviä pelejä tulevaisuudessa.

Mutta ehkä pitää avata tästä oma keskustelu, ettei spammata tätä tukkoon.
1/24>1/18>1/10>? http://velkakello.fi/ :evil:
NumeroKaksi
Vanhempi jäsen

124 118 110 kirjoitti: Ti 25.08.2026 15:54 Ei hitto toi on se video jonka oon nähnyt ajat sitten tosiaan joskus 2024 😂😂🤣 Siinä ei ole mitään tieteellistä, että lukitsee auton takarenkaat lankunpätkillä, piilottaa kokeilut vessapaperin alle, ja toteaa ettei link riser toimi. Miten ihmeessä tämä simuloi oikeata testiä ajamalla?

Tieteellinen näkökulma olisi kovin yksinkertainen: ajaa samalla autolla esim. vanerilevyä ylös johon liimattu vaikka hiekkapaperia pidon takaamiseksi. Astemittarilla kokeillaan, paljon nousee ilman link riseria ja paljon sen kanssa.

Tämän on tehnyt esim. 2FMRC. Tulos oli 1-2 astetta enemmän link riserin kanssa. Kyseessä oli tosin scx24. Videota en jaksa alkaa linkkaamaan. Muistelisin, että kyseinen video on tehty noin 2020, jos jotain kiinnostaa etsiä.

Toki on mielenkiintoista ja hyödyllistä harrastuksen kannalta, että aiheesta ollaan eri mieltä. Tällä tavalla saadaan paremmin kiipeäviä pelejä tulevaisuudessa.

Mutta ehkä pitää avata tästä oma keskustelu, ettei spammata tätä tukkoon.
Kuten sanoin, kanavalla on monen monta videota aiheesta. Löydät varmasti ne itsekin ilman että linkkaan ne sinulle.

Minua ei sinänsä kiinnosta pätkän vertaa mihin uskotte. Olen oikean vastauksen teille kertonut. Tehkää sillä mitä lystäätte.🤷🏼
Vastaa Viestiin