ZIL 131 Tuplahytti 6x6
ZIL 131 Tuplahytti 6x6
Vaikka pari autoa on vielä kesken, niin hyvä on silti alkaa suunnitella seuraavaa projektia :D
Nyt kun 3D-tulostin on saatu hommattua, niin johan alkoi hommat etenemään. Onhan näitä 4x4-autoja tullut jo tehtyä useampi, mutta ei vielä yhtäkään 6x6... Eli seuraavaksi sitten 6x6-projekti!
Ruskon safarilla oli kyllä todella komea URAL 4320, josta sain paljon inspiraatiota (ja täällä offilla on muitakin hienoja, esim. Pisellä), mutta ihan samanlaista en viitsi tehdä. Mennään omia polkuja!
Youtubessa on ollut hauskaa seurata erään venäläisen kanavan meininkiä. Siellä on juuri tämä ZIL 131 tuplahytti, joka kulkee komeasti maastossa. Kyseessä on siis tällainen vehje:
Cults 3D:stä löytyisi hyvännäköinen malli tulostettavaksi suoraan 1:12-koossa, mutta onhan se kyllä pirun kallis... Silti harkitsen vakavasti, koska on se niin komean näköinen.
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... c-car-1-12
Toinen vaihtoehto on skaalata tämä haluttuun kokoon:
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... or-wpl-b16
Hinta on ainakin kohdallaan, mutta laadusta en ole ihan varma.
En ole vielä päättänyt, mitä alustaa käytän... Yksi ylimääräinen SCX10 II lojuu tuossa nurkissa, ja sitä voisi hyödyntää. Alisedältä saa helposti jatkopalat runkoon ja väliakselikin pitäisi vaan hommata – kuulostaa varmaan helpoimmalta ratkaisulta. Toki olen miettinyt myös, josko tekisi Y61 Patrolin tuolle SCX10-alustalle... Vielä täytyy punnita, mikä olisi järkevin.
Sen tiedän jo nyt, että tähän ZIL 131:seen haluan ehdottomasti lehtijouset. Eli linkitettyä tästä ei ainakaan tule.
Saa heittää ideoita ja ajatuksia projektista!
Nyt kun 3D-tulostin on saatu hommattua, niin johan alkoi hommat etenemään. Onhan näitä 4x4-autoja tullut jo tehtyä useampi, mutta ei vielä yhtäkään 6x6... Eli seuraavaksi sitten 6x6-projekti!
Ruskon safarilla oli kyllä todella komea URAL 4320, josta sain paljon inspiraatiota (ja täällä offilla on muitakin hienoja, esim. Pisellä), mutta ihan samanlaista en viitsi tehdä. Mennään omia polkuja!
Youtubessa on ollut hauskaa seurata erään venäläisen kanavan meininkiä. Siellä on juuri tämä ZIL 131 tuplahytti, joka kulkee komeasti maastossa. Kyseessä on siis tällainen vehje:
Cults 3D:stä löytyisi hyvännäköinen malli tulostettavaksi suoraan 1:12-koossa, mutta onhan se kyllä pirun kallis... Silti harkitsen vakavasti, koska on se niin komean näköinen.
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... c-car-1-12
Toinen vaihtoehto on skaalata tämä haluttuun kokoon:
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... or-wpl-b16
Hinta on ainakin kohdallaan, mutta laadusta en ole ihan varma.
En ole vielä päättänyt, mitä alustaa käytän... Yksi ylimääräinen SCX10 II lojuu tuossa nurkissa, ja sitä voisi hyödyntää. Alisedältä saa helposti jatkopalat runkoon ja väliakselikin pitäisi vaan hommata – kuulostaa varmaan helpoimmalta ratkaisulta. Toki olen miettinyt myös, josko tekisi Y61 Patrolin tuolle SCX10-alustalle... Vielä täytyy punnita, mikä olisi järkevin.
Sen tiedän jo nyt, että tähän ZIL 131:seen haluan ehdottomasti lehtijouset. Eli linkitettyä tästä ei ainakaan tule.
Saa heittää ideoita ja ajatuksia projektista!
Viimeksi muokannut TryZepz, Ti 28.10.2025 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: ZIL 131 Tuplahytti 6x6
Tästä ei vain voi tulla kuin komea. 👍
Omia mietteitä jos lähtisin tälläistä tekemään:
Itse ottaisin nuista 3d malleista tuon kalliimman, valmiiksi pilkottu osiksi ja mittakaava sopiva. Eikä varmasti epäilystäkään, etteikö olisi sopivan tarkka ja yksityiskohtainen.
Mitä tulee runkoon, niin olisiko helpompaa tehdä itse pienraudasta sopiva tikapuurunko? Sen ympärille rakentaa kaikki muu, kuorma-auto kuitenkin kyseessä niin tuskin tarvinnee välttis olla "upotusta" rungossa..? 🤔 Jos lehtijousilla kerta tulee, niin ne luultavasti on kohtuu helppo asennella runkoon kuin runkoon.
Jään kyllä seuraamaan mielenkiinnolla projektin edistystä.
Itse ottaisin nuista 3d malleista tuon kalliimman, valmiiksi pilkottu osiksi ja mittakaava sopiva. Eikä varmasti epäilystäkään, etteikö olisi sopivan tarkka ja yksityiskohtainen.
Mitä tulee runkoon, niin olisiko helpompaa tehdä itse pienraudasta sopiva tikapuurunko? Sen ympärille rakentaa kaikki muu, kuorma-auto kuitenkin kyseessä niin tuskin tarvinnee välttis olla "upotusta" rungossa..? 🤔 Jos lehtijousilla kerta tulee, niin ne luultavasti on kohtuu helppo asennella runkoon kuin runkoon.
-
124 118 110
- Täysi jäsen
Jotakin on pahasti vialla, jos projekteja ei ole kesken😅😂 mä oon ihan hulluna näihin! Eli kuten aikaisemmin jo todettiin, tästä ei voi tulla kuin mahtava!TryZepz kirjoitti: To 08.05.2025 20:53 Vaikka pari autoa on vielä kesken, niin hyvä on silti alkaa suunnitella seuraavaa projektia :D
Mulla ei ole 3d tulostinta ja mitään en niistä tiedä, mutta itse valitsisin kalliimman vaihtoehdon, niin ei tarvitse ostaa kahta kertaa. Voi nimittäin alkaa hetken päästä kaivelemaan, kun kaikki muu tehty kunnolla ja käytetty paljon aikaa ja vaivaa, mutta koppa näyttää 8-vuotiaan tekemältä.
1/24>1/18>1/10>? http://velkakello.fi/ 
Raissi kirjoitti: To 08.05.2025 22:58 Tästä ei vain voi tulla kuin komea. 👍
Kiitos kommenteista ja mielipiteistänne! Oon kyllä samaa mieltä – parempi ostaa kerralla se kalliimpi tiedosto ja sillä selvä. KAlliimmassa versiossa saa myös helposti tehtyä avattavan konepellin, kun se on tulostettavissa erikseen. Tuota kans mietin, ettei upotusta välttämättä tarvi, niin sama ois tehdä oma runko alumiiniprofiilista. Oispahan itsetehdyn näköinen :D124 118 110 kirjoitti: Pe 09.05.2025 10:43Jotakin on pahasti vialla, jos projekteja ei ole kesken😅😂 mä oon ihan hulluna näihin! Eli kuten aikaisemmin jo todettiin, tästä ei voi tulla kuin mahtava!TryZepz kirjoitti: To 08.05.2025 20:53 Vaikka pari autoa on vielä kesken, niin hyvä on silti alkaa suunnitella seuraavaa projektia :D
Mulla ei ole 3d tulostinta ja mitään en niistä tiedä, mutta itse valitsisin kalliimman vaihtoehdon, niin ei tarvitse ostaa kahta kertaa. Voi nimittäin alkaa hetken päästä kaivelemaan, kun kaikki muu tehty kunnolla ja käytetty paljon aikaa ja vaivaa, mutta koppa näyttää 8-vuotiaan tekemältä.
Tuota skaalaa kans mietin, kun haluaisin ehkä 1:10 skaalassa rakentaa... Ois sitten samassa skaalassa kuin tuo rakentamani gaz 66. Siinä tapauksessa akseliväli olisi 335mm+125mm... Ja urien väli 182mm. Versus 1:12 akseliväli olisi 279mm+104mm ja urien väli 151mm. Olisko se sitten liian iso 1:10 skaalaan. Että siinä on sitten seuraava kysymys, mitä askeleita tuohon käyttää ja mihin skaalaan tekee.. Ja ainiin, jos sen skaalaa siihen 1:10 niin ei välttämättä mahdu tulostaa vaan joutuu leikkaa osia pienemmiksi...
ZIL 131 Tuplahytti 6x6
Tämä alkoi nyt etenemään vauhdilla. Vähän muuttui suunnitelma, kun alunperin halusin tehdä tämän lehtijousilla, mutta päädyin kuitenkin siihen, että tilasin trx6. Haluan tästä kestävän ja etenevän auton esim talviajoon, niin siitä syystä tällainen ratkaisu.
Koppa on nyt tulostettu ja liimattu ja viikonloppuna nyt tarkoitus hioa ja laittaa pohjaväri. Teen tähänkin autoon hiuslakkametoodilla ruosteen.
Ei malta odottaa mitä tästä tulee!
Koppa on nyt tulostettu ja liimattu ja viikonloppuna nyt tarkoitus hioa ja laittaa pohjaväri. Teen tähänkin autoon hiuslakkametoodilla ruosteen.
Ei malta odottaa mitä tästä tulee!
Mistä voin lukea enemmän tästä hiuslakka modesta? Kuulostaa mielenkiintoiselta. Jälleen kerran komeaa jälkeä luvassa jälleen kerran.
Täytyy seurata tätä, kun kuulostaa sen verta hyvälle.
YouTubesta etsit hairspray rust sanoilla esimerkiksi niin löytyy juttua tuosta.
YouTubesta etsit hairspray rust sanoilla esimerkiksi niin löytyy juttua tuosta.
Täytyy yhteen 3d tulsotettuun c2 koppaan koittaa kun niitä autoja ei itsellä ole. Ellei siitä jotain kivaa keksi vielä...
Bambi2021 kirjoitti: Pe 24.10.2025 21:19 Täytyy yhteen 3d tulsotettuun c2 koppaan koittaa kun niitä autoja ei itsellä ole. Ellei siitä jotain kivaa keksi vielä...
viewtopic.php?t=12792
Tässä ketjussa selitin tarkemmin, että miten se onnistuu. Mutta kuten ylhäällä mainittu, niin YouTube:sta löytyy myös tutoriaali.
Nyt tuli uusi trx6, joten ei muutakun turhat osat irti ja sovittelemaan koria paikalleen.Tällä tavalla sain sen nyt istumaan ja olen kyllä tuohon tyytyväinen. Minusta se on nyt riittävän matalalla. Piti jonkin verran leikata koria, että saa sovitettua paikalleen. Ai että tästä tulee mielenkiintoinen projekti 🤩
Laitoin myös tuollaiset noin 110mm renkaat eteen testiksi. Aika passelit ja aidon näköiset tähän autoon.
Laitoin myös tuollaiset noin 110mm renkaat eteen testiksi. Aika passelit ja aidon näköiset tähän autoon.
-
Tinker King
- Legendaarinen!
Kova meno! Seuraan mielenkiinnolla 👌
Mielenkiinnolla seuraan. Itsellä 1:1 ZIL, jossa tosin keittiö lavan tilalla :)
Päätin liimata kori yhteen, vaikka sisätilat ei oo vielä maalattu. Sen verran vaikeaa käsitellä ja tehdä yhtään mitään, kun kori on kahdessa osassa. Rupesin tekemään lattiat sisäpuolelle niin, että ne vahvistavat myös liimauskohtia. Laitoin magneetit sisäpuolelle, niin oven pysyvät kiinni. Nyt ei tarvitse kun asentaa lattian etuikkunan kautta.
Paljon suunnittelua ja pähkäilyä pitää tehdä, kun montaa eri skalejuttua mielessä, joita pidän vielä toistaiseksi salassa.. 🤐 välillä seison vaa auton edessä parikyt minuuttia tekemättä mitään 😃
Sen verran kyselen, jos joku tietää, että miten ton trx esc saa laitettua päälle ilman että käyttää tota esicn käynnistysnäppäintä?
Paljon suunnittelua ja pähkäilyä pitää tehdä, kun montaa eri skalejuttua mielessä, joita pidän vielä toistaiseksi salassa.. 🤐 välillä seison vaa auton edessä parikyt minuuttia tekemättä mitään 😃
Sen verran kyselen, jos joku tietää, että miten ton trx esc saa laitettua päälle ilman että käyttää tota esicn käynnistysnäppäintä?
Ainakin tarvikevalmistajilta oon nähnyt sellaisia vipuhässäköitä trx4:ään, joilla pääsee koria irroittamatta painamaan virtanappia. Mahtuiskohan tuohon? Tai sitten hakee vaan inspiraatiota ja tekee itse.
Esimerkkituote: https://www.injora.com/products/esc-eas ... xxas-trx-4
Kiitos vinkistä.Mumakil kirjoitti: To 30.10.2025 08:52 Ainakin tarvikevalmistajilta oon nähnyt sellaisia vipuhässäköitä trx4:ään, joilla pääsee koria irroittamatta painamaan virtanappia. Mahtuiskohan tuohon? Tai sitten hakee vaan inspiraatiota ja tekee itse.
Päätin sitten vaihtaa kaikki vakiot sähköt ja nyt on fusion pro kiinni.
Aika paljon edistin projektia eteenpäin. Kova halu ois päästä ajelemaan talvella, varsinkin tässä talven alussa, mutta taitaa jäädä haaveiluksi, kun on niin paljon tehtävää listalla.
Tässä mitä kaikkea suunnittelin tähän autoon näin niin kuin lyhyesti :D
- Kääntyvä ratti
- Toimiva vaihdekeppi (kuski vaihtaa 1 ja 2 vaihteen välillä)
- Kääntyvä kuskin pää
- Äänimoduuli
- Kaksi vinssiä (eteen ja taakse)
- Mittariston valot
- AKTIIVINEN JOUSITUSJÄRJESTELMÄ!!! Tämä oli pitkään listalla, ja nyt päätin toteuttaa sen tässä projektissa.
Ja muutenkin päätin, että tässä autossa tulee olemaan kaikki herkut. Ohjaimesta kaikki 10 kanavaa on käytössä :D
Paljon tuli tehtyä ja nyt laitan lyhyesti, että mitä kaikkea. Aika paljon pähkäilyä tässä tehdessä, kun on niin monta juttua, mitä pitäisi sovittaa yhteen. Se, että haluan täyden mittaiset sisätilat eivät auta yhtään.
Aloitin vaihdekepistä. Styreeniä ja miniservo. Sisätilojen lattiat on valmiina ja nyt sähköt mahtuu hyvin näiden alle.
Sitten tuli tämä Superscale2022 moduuli ja hauskuus alkoi. Melkoinen johtohelvetti tästä tuli, mutta lopussa sain ihan nättiin järjestykseen noi johdot (ei kuvissa). Eli lyhyesti, iskarit on kiinni servoissa, ja servo moduulissa, joka ohjaa näitä. Ja moduulissa on gyro. Lisää voi käydä lukemassa tässä: https://www.superscale2k20.com/
Tässä kuvia ja lopputulos:
Moduulille tulostin tuollaisen kotelon ja lakalla "vesitiivistin".
Ja tässä on tietenkin myös video.
Tässä on paljon säätömahdollisuuksia, mutta en nyt tuota pidemmälle viiti säätää, ennen kuin auto on täysi painossa.
Tuon systeemin myötä auto muuttui heti painavan näköiseksi.
Sitten tulostin äänimoduulille sopivankokoisen kotelon, joka mahtuu tuohon konepellin alle keulaan. Siihen sopivat äänet ja kalibroinnit tehty.
Viimeksi muokannut TryZepz, To 20.11.2025 22:32. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Tulostin Zil131 aidot vanteet.
Vähän 3D suunnittelin valoille paikat koelautaan. Piti sitäkin vähän harjoitella. Tähän tulee miniledivalot kiinni.
Sitten 3D tulostettu kuski ja ratti. Piti vähän parantaa niveliä, koska ratti tulee pyörimään kaksi kierrosta kumpaankin suuntaan. Saa kuski veivata ihan urakalla :D Joku takki tietenkin tulee päälle ja peittää noi ketjut. Rattiin urakkanuppi.
Sitten tänään laitoin saranat oviin ja nyt kori alkaa olemaan valmis maalausta varten. Ovissa on magneetit, joilla pysyvät kiinni.
Kyllä se siitä pikkuhiljaa tulee kasaan.
Sitten tänään laitoin saranat oviin ja nyt kori alkaa olemaan valmis maalausta varten. Ovissa on magneetit, joilla pysyvät kiinni.
Kyllä se siitä pikkuhiljaa tulee kasaan.
Viimeksi muokannut TryZepz, To 20.11.2025 22:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Puskurin tulostin petgistä. Koitin tehdä siitä paksun ja vahvan. Saa nähdä kauanko kestää. Tuollaisen kolon suunnittelin vinssinarua varten.
Sitten suunnittelin ja tulostin kaksi paikkaa vinssiservolle tuohon alustan perälle (samaan osaan, jossa iskariservot kiinni). Puuilosta ostin 3mm kumiletkun vinssinarun ohjaamiseksi. Toinen vinssiservo vasta tulossa.
Sitten suunnittelin ja tulostin kaksi paikkaa vinssiservolle tuohon alustan perälle (samaan osaan, jossa iskariservot kiinni). Puuilosta ostin 3mm kumiletkun vinssinarun ohjaamiseksi. Toinen vinssiservo vasta tulossa.
-
Puolituinen
- Täysi jäsen
Voi persikka että tulee siisti peli! Arvostan kaikkea mahdollista scale hommaa ja "fiitsereitä" 👍🏻💪🏻!
Kiitos!Puolituinen kirjoitti: To 20.11.2025 22:22 Voi persikka että tulee siisti peli! Arvostan kaikkea mahdollista scale hommaa ja "fiitsereitä" 👍🏻💪🏻!
Unohtui mainita, että päädyin sitten tähän trx6 alustaan juuri tämän jousituksen takia.