"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

tee itse servovinssi ulkoisella kelalla

Jeepster
Legendaarinen!

tee itse servovinssi ulkoisella kelalla

Viesti Kirjoittaja Jeepster »

en löytänyt ohjetta tältä foorumilta, saattaa tosin olla että olen puusilmä. tästäkin on ulkomaan foorumeilla monet ohjeet, mutta päätinpä tässä samalla kuvailla ohjeet tännekin

parempi tapa on kun laittaa rummun servon sisään poistetun elektroniikan tilalle. tosin vaatii melkeinpä sorvin että saa tehtyä rummun, itselläni ei ole. Tällä ulkoisella rummulla rasittaa laakereita huomattavasti enemmän ja vie myös tilaa enemmän.

tuossa yksi ohjeistus sisäiseen kelaan:
https://www.rc-offi.net/smf/https://www.rc-offi.net/keskustelu/viewtopic.php?p=87226#p87226

tarvitset:
servon (suosittelen metallirattaista kuulalaakeroitua)
pyöreän servovarren (suosittelen alumiinista)
ompelukoneesta puolan

omat kustannukset:
servo: ~10eur
servovarsi: ~1eur
puola: varastettu äiteen ompelukoneesta
vähän omaa työtä

servo1.jpg
servo1.jpg (48.07 KiB) Katsottu 6283 kertaa
aloitetaan purkamalla turha elektroniikka pois, tässä yksilössä joutui juottamaan potentiometrin irti, jotta sen sai irroitettua.
elektroniikkaa ei kannata heittää pois, siitä voi tehdä yksinkertaisen valo-ohjaimen
samalla voi juottaa moottoriin uudet piuhat

servo2.jpg
servo2.jpg (55.1 KiB) Katsottu 6283 kertaa
sitten kurkataan rattaisiin.
servo3.jpg
servo3.jpg (45.76 KiB) Katsottu 6283 kertaa
huomaa isossa rattaassa oleva stoppari. se pitää poistaa. useimmiten lähtee pihdeillä vetämällä. jos ei irtoa, joutuu sen dremelillä hiomaan pois. Varo ettet vahingoita hampaita.
servo4.jpg
servo4.jpg (46.01 KiB) Katsottu 6283 kertaa
nyt vaan servo kasaan. rattaisiin kannattaa laittaa myös lisää rasvaa, ihan perus vaseliini käy.

kiinnitetään puola servovarteen. esimerkkipuolassa jouduin poraamaan reikiä isommaksi, koska jako oli eri.

servo5.jpg
servo5.jpg (45.37 KiB) Katsottu 6283 kertaa
Kannattaa huomata että naru tulee sitoa tuohon sisempään päätyyn. on hankalempaa, ja ruuvit joutuu irroittamaan, mutta muuten tuo puola saattaa ruveta pyörimään.
Ruuvinkannat on rummun sisällä ja varmasti kuluttaa narua, mutta naru on ainakin itselläni ollut kyllä kulutustavaraa muutenkin.

on täysin mahdollista ohjata tuota vinssiä myös tuolla omalla ohjauselektroniikallaan, omat kokemukset ovat vain osoittaneet nollakohdan vaeltelua, josta seuraa että naru "valuu" hiljaa joko sisään tai ulos. tällöin potentiometri pitää liimata keskiasentoon, ja estää sen pyöriminen servon mukana. Tai voi korvata potentiometrin vastuksilla
https://www.rc-offi.net/smf/https://www ... ic.php?t=6
servo7.jpg
servo7.jpg (24.98 KiB) Katsottu 6283 kertaa
ja itse suosittelen laittamaan tuollaisen halvan noparin ohjaamaan vinssiä.
tuossa ohjeistus siihen
https://www.rc-offi.net/smf/https://www.rc-offi.net/keskustelu/viewtopic.php?t=3
Viimeksi muokannut Jeepster, Ke 19.05.2021 22:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
matti1983
Vanhempi jäsen

Vs: tee itse servovinssi ulkoisella kelalla

Viesti Kirjoittaja matti1983 »

Onkos tuon vinssiksi muutettavan servon valinnassa otettava jotain muutakin huomioon kun vaan että on metalli rattaat? esim käykö 40kg vääntävä HV servo? voimaa olisi ainakin tarpeeksi ;D
"Ei sillä ammuta, jos ammutaan niin ei osuta"
Tomy
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Tomy »

Hieno ohje!

Mistä noita pyöreitä servovarsia saa?
Jeepster
Legendaarinen!

Tomy kirjoitti: Hieno ohje!

Mistä noita pyöreitä servovarsia saa?
Omani tilasin ebaystä
Kokeile hakusanaa "Servo arm"
Viimeksi muokannut Jeepster, Pe 21.08.2015 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Smuli
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Smuli »

Servo arm round, löytyy helpommin ;)

puolia löytyy hakunasanalla Sewing spool metal
Ammattitaidolla sutta ja sekundaa

Ajotyyli on rohkea ja luova.

Sateessa, sumussa ja seittemän pullon simassa
matti1983
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja matti1983 »

Kuinkas tuota vinssiä ohjataan? tuleeko "kaapelia" puolalta ulos vain vetämällä ja vinssi toimii tavallaan vain yhteen suuntaan eli vetää "kaapelia" kelalle?
"Ei sillä ammuta, jos ammutaan niin ei osuta"
ViX
Täysi jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ViX »

Tästä tuli mieleen, että mun piti keväämmällä tilata näitä, mutta unohdin muun rakentelun myötä.
http://www.ebay.co.uk/itm/10-20-30PCS-M ... 2a4fb34816
Löytyy ebay haulla "singer bobbin metal"

Jos joku tilaa, niin voisin ottaa pari. Tai tarvisko joku muu näistä muutaman jos tilaan vaikka 10?
Scrap
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Scrap »

Kyseisellä tavalla rakennattu servo vinssi tarvitsee oman nopeudensäätimen tai 2 napaisen on-off-on kytkimen toimiakseen.

Voihan sitä tietenkin ohjata on-off tyylisellä kytkimellä, mutta silloin joutuu narun vetää kelalta servon rattaita vastaan, joten saattaa olla hankkalaa kisoissa, koska auton pitäisi pysyä liikkumatta paikallaan kunnes varsinainen vinssaus aloitetaan.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen
Pertsax
Legendaarinen!

Re: tee itse servovinssi ulkoisella kelalla

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

Alkaisi olemaan aihio valmiina, pitää vain päättää laittaako sisäpuolan vai ulkoisen. Toistaiseksi olisi ajatuksena ajaa vinssiä servon omalla elektroniikalla.
Liitteet
28E41361-AB6E-4AED-9C3C-44B22FCA7CB0.jpeg
47CB784B-858B-4603-87AB-2EB172982314.jpeg
28268630-808F-46B7-BADA-0B9D81D0D723.jpeg
ToniS
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja ToniS »

Voin karvaasta kokemuksesta sanoa jotta ei kannata. Vaikka kuinka tarkasti haet sen nollakohdan niin jossain vaiheessa rupee vinssi itsekseen ryömimään. Tuontuosta saat subtrimmillä trimmailla jotta pysyis paikallaan. Oma veikkaus jotta lämpötila vaikuttaa. Helpommalla pääset kun revit tuon piirin pois ja juottelet pikkunoparin tilalle.
Noparina olen käytelly niin, ns scale vinssillä kuin servovinssillä tuommosia https://tinyurl.com/yy8x8yxv Noita, tai vastaavia. Löytyy ebaystä yms pilkka hintaan. Kestävät hyvin 3s lipon, vinssi käytössä ainakin. Tuommoset löytyy mun kisa kieseistäkin, ei oo tuon takia kisat kesken jäänny.
teppisch
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja teppisch »

Itsellä on Traxussa omalla kaukosäätimellä oleva ulkoinen nopari/vastaanotin joka ohjaa servovinssiä josta elektroniikka juoteltu pois. Tällainen: https://a.aliexpress.com/_mqIAARn. Virran se saa Traxun vastarista, jolloin specsit taitaa olla 6V ja 1A. Vinssi on hidas ja pohdin olisiko siihen mahdollista saada lisää nopeutta.

1, Laite kestää 12V, joten virran voisi ilmeisesti ottaa suoraan akulta. Virtaa tulisi siis erittäin riittävästi. Eikö tämän pitäisi käytännössä tuplata nopeus?

2, Noparihan ampuu jännitteen suoraan akulta servon moottoriin. Nopeushan on joko 0% tai 100%. Mietityttää, että miten se servon moottori kestää?

Jos joku viisas valaisisi vastauksellaan noita kahta pohdintaa.
Jeepster
Legendaarinen!

Korjasin ton aloitusviestin kuvat.
teppisch kirjoitti: Ke 19.05.2021 21:27 Itsellä on Traxussa omalla kaukosäätimellä oleva ulkoinen nopari/vastaanotin joka ohjaa servovinssiä josta elektroniikka juoteltu pois. Tällainen: https://a.aliexpress.com/_mqIAARn. Virran se saa Traxun vastarista, jolloin specsit taitaa olla 6V ja 1A. Vinssi on hidas ja pohdin olisiko siihen mahdollista saada lisää nopeutta.

1, Laite kestää 12V, joten virran voisi ilmeisesti ottaa suoraan akulta. Virtaa tulisi siis erittäin riittävästi. Eikö tämän pitäisi käytännössä tuplata nopeus?

2, Noparihan ampuu jännitteen suoraan akulta servon moottoriin. Nopeushan on joko 0% tai 100%. Mietityttää, että miten se servon moottori kestää?

Jos joku viisas valaisisi vastauksellaan noita kahta pohdintaa.
Näinhän ainakin periaatteessa, voltit määrittää aika pitkälti nopeuden, mutta asiassa toinenkin puoli, varsinkin jos ohjaus on off-on tyyppiä, tarkkuus kärsii. Itsellä tykkään, kun vinssi on analogisen kanavan perässä normaalin noparin kanssa, jolloin saa vauhtia säädettyä portaattomasti, varsinkin takaisinkelattaessa menee helpolla naru poikki.
teppisch
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja teppisch »

Kestääkö tuollainen servon pikkumotti 3S rääkin? Pitkiä yhtäjaksoisia köyttöjaksojahan ei tule ja moottori ehtii yleensä jäähtyä ennen seuraavaa käyttöä.
Jeepster
Legendaarinen!

Kukaan ei voi varmasti tietää, niitä on poltettu kaikilla jännitteillä. Varamoottori matkaan ja kokeilemaan.
Jeepster
Legendaarinen!

Tuli hinurilla (n. 5kg) testattua Puolan kestävyyttä, ei kestänyt.
IMG-20210819-WA0028.jpeg
Pisepise
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

Minulla on näitä muutamassa autossa. toimii ja on kestäviä. Hintakin on aika edullinen kun vastaavaa tuotetta hakee Ebay ja alue asia.

https://tinyurl.com/9f2mb4vf
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (46.59 KiB) Katsottu 6071 kertaa
Beahkit
Legendaarinen!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beahkit »

Sama rulla joka on sun Trailwalker budjettivideolla?

Näytti passelilta kun ei osunut etuperään ym.

Kiitos linkistä, i needed that.
Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny? :ugeek: :shock:

Lexan <3

KIITOS SPIRIT OF SCALE,rippistä.
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kj_temmes »

Jos kuitenkin haluaa ohjata suoraan kanavalla eikä noparilla servoa niin suosittelen potentiometrin poistoa MUTTA, korvaa siis potentiometrin kahdella vaikka 10K ohm vastuksella niin ei lähde ryömimään. Eli sen nolla tai maa navan molemmin puolin juotetan vastukset. Ei oo väliä onko ne 5k vai 25k kunhan on jotain kilo ohmeja ja samanlaiset...

Tässä kehno pikaisesti tekaistu videointi aiheesta....
Crawl3r
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Crawl3r »

Auttakaas taas.. katoin pisen tekemää videota servo vinssin tekemisestä mut enhän mä osannu soveltaa sitä tohon omaa arrman vinssiin. Miten noiden johtojen pitää mennä että saan erilliseen nopariin servovinssin tehtyä?
20230113_171320.jpg
20230113_172132.jpg
jph-74
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja jph-74 »

Taitaa olla tämmöinen esc
https://www.amazon.com/KINGMODEL-Bidire ... ICQ8X7LW23

servon moottorin johdot vai esc motor johtoihin ja loput ohjeen mukaan, muut sähkö rempeet voi jättää pois servon sisältä

ja tuo servo moottori kestää sen 6v niin sen varran antaa esc sisään tulo virtaa
Vastaa Viestiin