"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia

Yleistä keskustelua harrastuksesta
THuhtamäki
Täysi jäsen

Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa to

Viesti Kirjoittaja THuhtamäki »

Sitten kannattaa ottaa huomioon sellainen että paksun kaapelin juottamiseen se paksumpi kolvin kärki on parempi, koska se ei jäähdy yhtä nopeasti ku ohut.

Minulla on sellainen 250W kolvi jossa on 12mm paksu umpikuparinen kärki Ni-xx kennojen päittäin juottamista varten. Tässä on vain sellainen onkelma että siinä ei ole lämpötilan säätöä ja tuo kärki lämpenee 540 asteiseksi joka on 200 astetta liikaa juotostinalle. Eli tällä pitää juotokset tehdä heti ku tina sulaa kärkeen...

Normi juotoksia varten mulla on Bilteman 80W termostaatti juotosasema...
Tomy
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Tomy »

Näistä vastauksista voi jo päätellä sen, että lähes millä tahansa vehkeellä voi juottaa piirilevylle, jos vain osaa.   ;D

Lohduttavaa.
Eagle-no1

Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia

Viesti Kirjoittaja Eagle-no1 »

Suurin riski ISOLLA ja tehokkaalla kolvilla on siinä et kuumenee liikaa ja folio irtoaa piirilevyn pinnasta.
Eagle-no1

Viesti Kirjoittaja Eagle-no1 »

Tuli mielehen eikä menny pois.
Onko kukaan harkinnut ajokkiemme ajovalojen kytkentää käyttäen apuna hämäräkytkintä, niitähän on nykyään aikasen pieniä ja hyvillä säädöillä.
Hansmo
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja Hansmo »

Hyvä kolvi tuollaisiin piirilevyn juotoshommiin on sellainen johon voi vaihtaa kärjen ja siinä on myös mahdollisuus lämmön säätöön. Tuolla teholla ei ole niinkään väliä jos vain lämmön säätö löytyy. Millään hirveän korkealla lämmöllä ei kannata juotella tuollaista noparin piirilevyä, sillä piirilevyn foliot voivat nousta ja noparissa käytettävät pintaliitos komponentit eivät kestä korkeata lämpötilaa.
Eagle-no1 kirjoitti: Tuli mielehen eikä menny pois.
Onko kukaan harkinnut ajokkiemme ajovalojen kytkentää käyttäen apuna hämäräkytkintä, niitähän on nykyään aikasen pieniä ja hyvillä säädöillä.
Ehkä tuota toteutettaessa kannattaisi mielummin käyttää LDR-valovastusta.
-Offroad Team Metsäkeijut-
-MMC-
niemma-2
Vanhempi jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niemma-2 »

En nyt muista onko tuo mun iso kolvi 80w vai 100w muuta sillä on paremmin onnistunut ison tinan sulattaminen nopeesti, koska mitä nopeemmin tinan on saanut sulamaan niin sitä vähemmän aikaa tarvii kärkee pitää ja varmempi ollut ettei kupari pinnote lähde levystä irti, esim puolijohteille on ns suositus aika kauanko sitä saa lämmittää ettei se viotu ja tietenkin ei nyt kauheita lömpöjäkään kannata käyttää, itse vaan huomannut että pienitehoinen kolvi ei oikeen tahdo antaa tarpeeksi lömppöä niin että iso määrä tinaa pysys sulana edes hetken.
Sit ihan piirilevy komponentti..ym juotteluun käytän 40w kolvia joka riittää mainiosti.

Aikoinaan elektroniikka harrastuksen alussa mulle opetettiin niksi semmonenkin että komponenttia juottaessa kannattaa pitää pihtejä vastuksen langassa että juotos lämpö ei mene komponenttiin niin helposti jos on todella lyhyet langat.

Oon vähän itsekkin miettinyt että pitäskö sitä oikeen ostaa tollanen säädettävä juotosasema :)

Tosin monet tekee omalla tyylillään minkä on nähnyt parhaimmakseen.
---Sinne mennään mihin päästään---
0lli
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja 0lli »

niemma-2 kirjoitti: Oon vähän itsekkin miettinyt että pitäskö sitä oikeen ostaa tollanen säädettävä juotosasema :)
Mä ostin muistaakseni toissa vuonna Biltemasta sellaisen säädettävän juotosaseman ja täytyy sanoa, että ei ole enää paluuta normikolveihin. On se sen verran hyvä ja mukava käyttää. Samalla kärjellä on mennyt hyvin becin ohuet virtajohdot piirilevylle ja paksut piuhat Deansseihin tai moottoreihin. Lämpenee nopeasti ja lämpötila pysyy aika hyvin kohdillaan. Satuin vielä löytämään jonkun edellisvuoden mallin (ilman digitaalista näyttöä), joka maksoi jotain luokkaa 59 euroa.
Tomy
Legendaarinen!

Minä ostin tämän:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ostaatilla

Toivottavasti ei ole ihan susi.
sjos
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja sjos »

Tomy kirjoitti: Minä ostin tämän:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ostaatilla

Toivottavasti ei ole ihan susi.
Tuo on ihan hyvä.
Pari vuotta ollut tuollainen.

Hieman hinnakas vaan oli tuo.. :o
Tomy
Legendaarinen!

sjos kirjoitti:
Tuo on ihan hyvä.

No kerro nyt äkkiä mistä löytyy merkittävästi halvemmalla. Vielä ehtii perua tilauksen tai palauttaa saapuneen tuotteen.
sjos
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja sjos »

[quote="Tomy"]
[quote="sjos"]

Tuo on ihan hyvä.

[/quote]

No kerro nyt äkkiä mistä löytyy merkittävästi halvemmalla. Vielä ehtii perua tilauksen tai palauttaa saapuneen tuotteen.
[/quote]

bebecistä ostin omani, muistaakseni 45€ makso.
Tomy
Legendaarinen!

Jaajaa, se on siis kahden vuoden takainen hinta. Päivän hinta bebekissä näyttää olevan 65e.
Henaa
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja Henaa »

Nyt ois sitten tämmöinen ongelma uuden radion kanssa. Eli ostin tuollaisen radion rc4wd:stä, ja siinä saa laitettua vinssin 3 tai 4 kanavalle. Minulla on nyt vinssi kytkettynä 3 kanavalle.
Vinssi toimii normaalisti muuten paitsi, kun kytkin on keskellä, niin silloin vinssin ei pitäisi tehdä mitään. Mutta minun tapauksessani vinssi päästä hitaasti ulos vaijeria ja tätä ei saisi tapahtua.
Osaako joku auttaa tälläisen ongelman kanssa.
SlidSlide
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja SlidSlide »

En tunne ohjainta, mutta kato travelit. Aux (sun tapauksessa 3-kanavan) säätö tulis olla nollassa. Voi olla turha neuvo, mutta yks ongelma vähemmän pohdittavana, kun varmistat tuon.
jph-74
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja jph-74 »

Henaa kirjoitti: Vinssi toimii normaalisti muuten paitsi, kun kytkin on keskellä, niin silloin vinssin ei pitäisi tehdä mitään. Mutta minun tapauksessani vinssi päästä hitaasti ulos vaijeria ja tätä ei saisi tapahtua.
Mun vintturi teki just samallain.
NitroPowerissa laitoin kaasu servon kans samaan Y-johdolla, nii trimmi pitää olla pari napsua taaksepäin. Loppu ohjaimesta kanavat, kun 3 on suunnanvaihtajassa.

Mutta onko tuo releboxin sininen säätö mutikka mistä saa "keskitettyä"? enoo uskaltanu ruuvata :)
Kuva
Viimeksi muokannut jph-74, Su 30.10.2011 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henaa
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja Henaa »

Juu kokeilin säätää sitä ruuvvia tosta päältä mutta on sen verran tiukan olonen ruuvvi ettei saa mitään tapahtumaan ja menee kanta vaan p'askaksi.   >:( Ja ruuvvin kanta tietisty muovia.   :D

EDIT: Pienen tappelun jälkeen kyseisestä ruuvvia säätämällä vinssi toimii normaalisti.   ;)
Viimeksi muokannut Henaa, Su 30.10.2011 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
THuhtamäki
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja THuhtamäki »

Tuo on kuulemma ihan ominaisuus tuossa vinssiohjaimessa että moottori ei pysähdy. Joku ameriikkalinen jantteri kaupittelee scale4x4 foorumilla ite tekemäänsä ohjainta joka toimii paremmin ku tämä Bulldogin oma rc kytkin.
Max Torque
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Max Torque »

Onkos tällä samalla jantterilla projekti topici moisesta?
wompatti
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja wompatti »

Onko dx3c tarpeeksi hitec radio että voisin ajaa kahdella noparilla? Nopariksi meinasin castle Mamba Micro Pro.
bartti
DIG-taattori

Viesti Kirjoittaja bartti »

[quote="wompatti"]
Onko dx3c tarpeeksi hitec radio että voisin ajaa kahdella noparilla? Nopariksi meinasin castle Mamba Micro Pro.
[/quote]

Jos muistan oikein niin jonkinlaiset mahdollisuudet on mutta ei futaban veroinen missään tapauksessa.
2012 Finnish scale #3
2012 Nordic scale #2
2013 Supercrawl 1.9 crawler #2
2013 Nordic scale #3
2014 Nordic scale #1
2014 nordic 1.9 crawler #1
2014  Finnish scale class2 #1
Vastaa Viestiin