"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Ec5 liittimet

NiMh, NiCd, LiPo, LiIon etc etc
oldo
Nyyppä

Ec5 liittimet

Viesti Kirjoittaja oldo »

Tänään oli pientä tappelua EC5 liittimien kanssa. Ennen oli deansit ja ne sai lähteä, hommasin ec5 liittimet. Itse juotos meni hyvin, mutta liittimien laittaminen muovikuoren sisään ei mennytkään ihan nappiin. Autoon kiinni tuleva liitin (uros) niin siihen ilmeisesti pitäis työntää ne liittimet takakautta, akun liittimelle taas etukautta. Auton liittimelle ne ei mennyt millään muotoa sisään takakautta vaikka voimaa käytti reilusti. Lyöntituurnalla sitten sai paikoilleen reunoista lyöden, mutta siinä piti jo sen verran kovaa lyödä että johto otti nokkiinsa. Eli oliko nämä liittimet maanantai kappaleita, olisiko sittenkin pitänyt laittaa etukautta, vai teinkö jotain väärin? 😄
lassii
Legendaarinen!

Re: Ec5 liittimet

Viesti Kirjoittaja lassii »

oldo
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja oldo »

Tuon videon katsoin myös ennen, ja nuo on akulle tulevat naarasliittimet. Ongelma oli noparille tulevan uroksen kanssa. Videoiden mukaan se pitäisi laittaa takakautta, tuossa videossa tuo naaras laitetaan etukautta
Matti N
DIG-taattori

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Vanha ketju, mutta mainittakoot että Spektrumin IC5-liittimet (jotka on yhteensoivia EC5 liittimien kanssa) on yhtä helppo juottaa kuin vaikka XT60. Ne on tietty aika kalliita, mutta niin on harrastuskin, ja itse tapellut noiden EC5 liittimien kanssa tarpeeksi että maksan ilolla vähän enemmän jotta on helppo kolvailla:
Liitteet
IC5_Battery_Connector__40817.1675118024.JPG
IC5_Battery_Connector__40817.1675118024.JPG (128.69 KiB) Katsottu 1068 kertaa
NumeroKaksi
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja NumeroKaksi »

EC5 on varmastikin paskin mahdollinen liitin mitä löytyy juurikin tuon vuoksi ettei niitä saa millään tavalla järkevästi tuohon muoviosaan paikoilleen.

Toinen seikka on se, että liittimiä tilatessa saa olla todella tarkkana kumpi on uros ja kumpi on naaras liitin. Minulle naaras on aina se jossa on pelkkä holkki ja uros on se joka menee holkin sisään. Sekaannus tässä tulee varmaankin siinä, että EC5 holkillinen "naaras" liitin menee muoviin joka menee taas piikillisen "uros" liittimen muovin alle. Jopa tämän selittäminen on vaikeaa.

Paras tapa jonka itse olen löytänyt on laittaa muovi johdon varteen ennen kuin juottaa liittimet kiinni. Tämän jälkeen tuurnalla aivan todella varovaisesti naputtelee ne paikalleen. "Naaras", eli se pelkkä putkilo/holkki menee kohtuu helposti kun voi käyttää isompaa tuurnaa. Uros taas vaatii aivan todella pienen tuurnan joka sitten helposti voi taittua jos liittimeen juotettu kaapeli on vähänkään vinossa ja tämä ongelma suurentuu sen myötä mitä paksumpaa kaapelia käyttää.

XT90 liitin on joka asiassa parempi tuote. Huomionarvoista on myös se, että XT90 uros toimii EC5 naaraan kanssa.

Ainoa hyvä puoli EC5 kanssa on siinä, että isompia kaapeleita kolvaillessa ei tartte arpoa sulaako liitin irti muovista. Kaikki muu liittimessä on kuraa😅
Vastaa Viestiin