"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

3D tulostaminen RC harrastuksen tukena / ohella.

Yleistä keskustelua harrastuksesta
Ezekyle
Täysi jäsen

3D tulostaminen RC harrastuksen tukena / ohella.

Viesti Kirjoittaja Ezekyle »

Viime aikoina on 3D tulostaminen noussut vahvasti pintaan useassa eri topicissa tällä foorumilla sekä muissa RC keskustelu ryhmissä. En löytänyt haulla mitään yleistä lankaa koskien 3D tulostusta yleisellä tasolla niin ajattelin että laitetaan uusi aihe pystyyn mihin voidaan koota siihen liittyvää asiaa.

Tämän topicin tarkoituksena on keskustella kokemuksia tulostamisesta, eteenkin RC harrastuksen ns tukena.

Itsellä aihe tullut ajankohtaiseksi noin 2 viikkoa sitten kun ostin oman ensimmäisen 3D tulostimen Bambu Labs P2S.

Toivottavasti muut joilla tulostimia jakavat tänne kokemuksia, ja näin uudet tulostinta harkitsevat löytävät täältä kootusti hyviä vinkkejä laitteista, niiden käytöstä yms. Ja mistä löytää hyviä tiedostoja harrastuksen tueksi.

Alla muutamia aihealueita mitä toivoisin täällä keskusteltavan:

- Kokemuksia eri tulostin malleista ja merkeistä, hyvät ja huonot kokemukset.
- Filamentit, mitä merkkiä käytätte, mitä varastointi ratkaisuja olette keksineet näille?
- Kokemuksia eri materiaaleista, mitkä todettu hyvin toimiviksi mihinkin tarkoitukseen.
- Suosituksia sivuista / suunnittelijoista josta olette löytäneet hyviä tiedostoja RC harrastuksen tueksi, esimerkiksi kokonaisia RC auton koreja.
- Hyväksi todettuja 3D tulostuskauppoja mistä saa joko halvalla, nopeasti tai luotettavaati osia, filamenttejä yms.
Ezekyle
Täysi jäsen

Re: 3D tulostaminen RC harrastuksen tukena / ohella.

Aloitan itse tähän ihan lyhyesti oman lyhyen 2 viikon kokemuksen perustuen.

Oma ensimmäinen tulostin Bambu Labsin uusi P2S tulostin. Ollut n. 2 viikkoa käytössä ja tulostus tunteja n. 50h. Voin vain suositella kyseistä nerkkiä / laitetta. Itse lykännyt aiemmin 3D tulostimen hankintaa kun se on tuntunut jonkinlaiselta omalta harrastukselta itsessään saada se tulostamaan ja siihen ei ole ollut kiinnostusta eikä aikaa.

Bambulla olen voinut keskittyä itse tulostamiseen, en tulostimen pähkäilyyn. Uskallan väittää että näillä voi kuka tahansa tulostaa hyvää jälkeä tietämättä juurikaan mitään 3d tulostamisesta.

Tulostimen ja itse muovirullat olen tilannut suoraan Bambun EU storesta saksasta. Siellä tällä hetkellä Black Friday alet auki jos on niiden laitteita harkinnut.
Hadesbear
Legendaarinen!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hadesbear »

Kokemusta noin 6 vuoden ajalta reilusta kymmenestä tulostimesta.

Bambu Lab ehdoton ykkönen
-> saat tulostaa, etkä joudu säätämään

Kokemusta bambu lab A1 ministä ja A1 mallista, molempia suosittelen kirkuen ja varmasti vielä isommat mallit jatkavat samaan bambun laadukasta ja vaivatonta linjaa.

Verkkokaupasta Copymaster 3D PLA:ta käyttänyt koko vuoden on välillä tarjouksessa olikohan 11€ / kg rulla. Class ohlosin pla kans ollut, mutta ei ole tarjouksessa enään yhtä kova mitä tuo copymaster. Bambu labin filoja ostanut suomesta aikanaan, mutta 30€ / kg plasta on liikaa. Laatu kyllä todella minttiä! Verkkiksestä jotain tpu:ta kelkan teloihin käyttänyt, hyvää sekin.

Itse tulostan 99% PLA:ta ja ei ole kestävyydessä ollut ongelmia. Servotelineet, vanteet, pohjalevyt tälläkin kaudella ollut kisassa käytössä ongelmitta. Ei ole sulanut koskaan mikään, huvittava tuo huhu sinällään.. mulla toimii pla kaikessa ja helppo käsitellä, niin menen sillä. Niin myös kelkat on tulostettu kokonaan pla ja kestäneet talven.

Anuycubic kobra 3 ja max kokeiltu viimesimpänä, suutinkärki kesti 25 tuntia, kunnes tukkeutui kahdessa samassa sama vika.. ICE värilaatikko on heidän iso plussa, lämmitettävä ja sieltä samalla tulostaa, on siis laatikko.

Creality K1 Max aiemmin, kohtuu hyvin toimi, mutta joutu säätämään myös. Sekä pienempiä eri merkin malleja 5-7 tulostinta, niistä ei kerrottavaa ei voi verrata nykyaikaan.

Filamentit säilytän tiiviissä pussissa omassa boxissaan. Filamenttikuivuri on myös kätevä, jos mallia, josta voi samalla tulostaa.
Sipo
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja Sipo »

Puolisen vuotta tulostellut, myös maastureihin osia.

Juuri päivitin Bambu Labin A1 Mini -> P2S ja olen oikein tyytyväinen. P2S saapumisen jälkeen käyttänyt aikalailla pelkästään ABS:ää harrastuskikkareisiin TPU:n ohella, PLA ja PETG jäänyt hyllyyn. Ilman kärynhallintaa tai suljettua koteloa en tekisi ABS:stä, Hadesbearin sanoin PLA on erittäin mukava materiaali tulostaa ja käsitellä. ABS on sitkeämpää, mutta tulostus on haastavampaa.

TPU:sta olen tehnyt vetokitoja ja aisoja kärrytouhuja varten, loistava materiaali siihen kun joustaa katkeamatta. Kärry jää aina johonkin pinteeseen..

Uusimpana tulosteena tein adapterit että saan TRX Sportin korin FTX runkoon. Ostin korin käytettynä, eli reiät oli väärässä paikassa. No, ei ole enää!
Divi
Legendaarinen!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Divi »

Ootteko löytäny hyviä helppoja konsteja muuttaa STL solidiksi muokattavaan muotoon?

Ite tein tuon ennen designspark mechanicalilla, onnistui helposti mesh to solid ja muokkaaminen oli helppoa. Nyt se vaan on piilotettu maksulliseen versioon (151,70 € billed yearly). Hyvää korvaavaa keinoa en ole löytäny.
Ezekyle
Täysi jäsen

Divi kirjoitti: Ti 04.11.2025 15:35 Ootteko löytäny hyviä helppoja konsteja muuttaa STL solidiksi muokattavaan muotoon?

Ite tein tuon ennen designspark mechanicalilla, onnistui helposti mesh to solid ja muokkaaminen oli helppoa. Nyt se vaan on piilotettu maksulliseen versioon (151,70 € billed yearly). Hyvää korvaavaa keinoa en ole löytäny.
Mä oon alkanu opetteleen tuota modellien tekemistä FreeCAD ohjelmalla, löyutyy ihan tuolla nimellä. Siellä voi tietääkseni STL tiedoston avata ja ja muuttaa solidiksi "Mesh to solid" toiminnolla tai "convert to solid".

Nuo 30e/rulla filamentit on jo kalliita, en ole vielä ostanut suomesta filamentteja. Omat on ne mitä sai suoraan bambulta -50% ku tilas itse tulostmen ja nyt oli -57% BF ale Bambulla ku tilas tarpeeks paljo. Ymmärtääkeni myös SunLu todella susoittu filament merkki ja hyvä hintalaatu suhde. Itse menene vielä nyt Babmulla ja ostelen vaan alesta, tykkään siitä RFID systeemistä AMS combon kanssa.
Mumakil
Täysi jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mumakil »

TPU ja PETG-CF olleet omat suosituimmat rc-kamppeiden tulostusfilamentit. TPU 95A on ihan tuhoutumaton ja pystyy esim yhdistämään metalliputkien kanssa kivasti. PETG-CF on kivaa jos ei tartte jälkikäsitellä ja hioa, mattapinta toimii ihan sellaisenaankin, mutta toki hiilikuidun takia ei kannata olla paikoissa joita nuolee ja käpistelee jatkuvasti. Mulla on muuhun käyttöön myös rulla PLA-wood -filamenttia jolla saa samanlaisen mattapinnan jossa ei kerrokset erotu, pitäisi ehkä pähkäillä speksejä että olisko tuo vielä parempi vaihtoehto rc-hommiin.

Menin toista vuotta Bambun A1 minillä AMS Liten kanssa, nyt vaihtui myöskin P2S comboon. Sunlu S2 filamenttikuivuri on ollut kaverina. Ei ole poikittaista sanottavaa vielä näistä laitteista vaikka firmishommista viime talvena se iso internetmouho syntyikin.

TPU on sen verran persoa kosteudelle että sen kanssa saa hyvin silica-pussit kuivattua, joten sen tulostamisen kanssa kannattaa olla kuivuri. Tuosta Sunlusta pystyy tulostamaankin suoraan. Mulla on myös muropaketteja mallia Amazon, joissa on rullat, kosteusmittarit ja portti PTFE-letkulle, joten säilytän noita PETG-filamentteja niissä kun ne tykkää ajan mittaan myös ottaa kosteutta itseensä. Kannessa olevan portin kautta onnistuu tulostaminen suoraan. Filamenteissa on muuten sitten kokemuksesta merkittäviä eroja väripigmenttien määrissä, ja erot taitaa korostua ainakin kirkkaammissa väreissä. Tässä Bambu ollut aika varma suorittaja.

Fusion360 on ollut käytössä oman tuotannon mallinnuksessa ja oon tuonne Makerworldin puolelle tuupannut hyödyllisemmän oloisia tuotoksia jakoon, täältä foorumiltakin löytyy oma lanka niistä.
Liitteet
IMG_0761.jpeg
Kun tekee itte niin saa itte tehdyn näköistä.

https://www.instagram.com/mumakil_rc
Mumakil
Täysi jäsen
Viesti:

Ja paras työkalu mikä kannatta hankkia 3d-tulostimen kaveriksi on "deburring tool". Kaikkien reunojen ja tulostusvirheiden siistiminen käy ihan todella helposti tällaisella. Ohessa malliesimerkki.
Deburring tool
Deburring tool
Myöskin jos joku jälkikäsittely tai build platesta irrottaminen jättää printtiin erilaisen pinnan, voi sen korjata näyttämällä printille nopeasti liekkiä sytkärillä / toholla. Samalla pääsee eroon kaikesta haituvasta ja "stringingistä".
Ennen liekkiä
Ennen liekkiä
Liekin jälkeen
Liekin jälkeen

Ezekyle
Täysi jäsen

Tuota build plate puloltahan saa sileämmäksi esim. Bambun Smooth PEI plate, tosin se tuo lisää haastetta ensimmäsien kerroksen tarttumiseen.

Mutta asiasta toiseen, itseä kiinnostaa TPU sekä ASA (eli sama kun ABS mutta parempi kaiken puolin). Mutta printteri tällä hetkellä sisätiloissa omassa työhuoneessa, PLA ja PETG ei vaikuta mitenkään, mutta nuo muut yllämainitut ilmeisesti haisee ja aiheuttaa käryä. Ootteko noita TPU, ASA ja ABS printtaillu ihan ns sisätiloissa vai missä pidätte printtereitä?

Mulla olis vaihtoehtona tuolla ulkovarasto missä oma RC harrastuspistekkin on, mutta siellä lämpötila n. 15c ja ei ole koneellsita ilmanvaihtoa, perus ovi ja seinä ventiili. Itse mietin onkohan tila liian viileä ja kostea 3D tulostukseen, talvellahan se ei liene kostea kun kylmäilmahan sisältää vähemmän kosteutta talvisin.

Tästä olis kans kiva kuulla että missä printtailette jos jotain muuta kun PLA /PETG.
Hadesbear
Legendaarinen!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hadesbear »

Kelkkaan TPU:sta telat ja muutamat osat tulostanut ihan sisätiloissa, muista ei kokemusta.
Mumakil
Täysi jäsen
Viesti:

TPU, PLA ja PETG on kaikki ”turvallisia”, mitä nyt niistäkin tulee tavanomaiset VOCt ja pienhiukkaset mitä muovin sulattaminen tuottaa. ASA ja ABS sisältää styreeniä, joka erittää lämmitettäessä myrkyllistä tavaraa, joten niiden kanssa olis tärkeämpää tuutata se ulos. Joissain tulostimissa on aktiivihiilisuodatus joka vähentää noita käryjä, mutta harvoin noi ihan ilmatiiviitä on joten edelleen ilmanvaihto on tärkeä. Eli en nyt itse ainakaan lähtisi P2S:lläkään noita tulostamaan niin että istuu samassa huoneessa tulostamisen aikana. +15 erillinen varasto kuulostaa ihan hyvältä paikalta kunhan antaa käryjen hälvetä tulostamisen jälkeen.

nenolanjones
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja nenolanjones »

Joskus ABS:ää ja ASAa tulostellut, niin printtasin sitä varten tuon Bentobox-suodattimen. Kierrättää siis lävitseen tuota kotelon sisällä olevaa ilmaa, imee tuolta ylhäältä, menee ensin hepa-suodattimen läpi ja sitten vielä aktiivihiilien läpi. Ei ainakaan niin vahvasti enää haise.
20251105_182847.jpg
20251105_182847.jpg (165.68 KiB) Katsottu 1897 kertaa
Jäi edellisen avoimen printterin ajoilta sitten tuo kaappi, niin sulloin koko aparaatin sinne melun takia. Tarvittaessa saa ilmanvaihtoa tehostettua 12cm tuulettimilla, alhaalta ottaa sisään ja ylhäältä puhaltaa ulos. Kotelon poistoputki on tuotu kaapin ulkopuolelle, joka olis ehkä tarkoitus vetää joskus tuuletusikkunaan jos tarvetta ilmenee.
20251105_182815.jpg
20251105_182815.jpg (241.69 KiB) Katsottu 1897 kertaa
Ezekyle
Täysi jäsen

nenolanjones kirjoitti: Ke 05.11.2025 18:35 Joskus ABS:ää ja ASAa tulostellut, niin printtasin sitä varten tuon Bentobox-suodattimen. Kierrättää siis lävitseen tuota kotelon sisällä olevaa ilmaa, imee tuolta ylhäältä, menee ensin hepa-suodattimen läpi ja sitten vielä aktiivihiilien läpi. Ei ainakaan niin vahvasti enää haise.
20251105_182847.jpg

Jäi edellisen avoimen printterin ajoilta sitten tuo kaappi, niin sulloin koko aparaatin sinne melun takia. Tarvittaessa saa ilmanvaihtoa tehostettua 12cm tuulettimilla, alhaalta ottaa sisään ja ylhäältä puhaltaa ulos. Kotelon poistoputki on tuotu kaapin ulkopuolelle, joka olis ehkä tarkoitus vetää joskus tuuletusikkunaan jos tarvetta ilmenee.
20251105_182815.jpg
Tuossa tokassa kuvassa oli hienosti käytetty kyllä mielikuvitusta :D Itsekkin miettiny "vaate" kaapin kaltaiseen kaappiin tuon oman P2S jemmaamisen, mutta ei olis mtn sisään otto tuulettimia eli kuuemnis herkästi ellei pidä ovea auki aina tulostellessa.

Tällä hetkellä om printteri on väliaikais sijoitettuna ihan vain lattialla....
Sipo
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja Sipo »

Tein käryn poiston P2S:ään tämän riserin avulla: https://makerworld.com/en/models/193309 ... filtration.

Piirtelin ja tulostelin tuohon 100mm letkulähdön magneeteilla ja siitä lähtee letku suoraan talon poistoilmakanavaan.

Huoneessa on myös erillinen poistoilmaventtiili, johon tulostin kannen jos haluaa tehostaa kotelon sisältä imua. Se kiinnittyy magneeteilla venttiiliä ympäröivään peltilevyyn.

Vielä suunnittelupöydällä teline johon letkun voi laittaa kun sitä ei käytä. Kannen letkulähtöön tulostin jo, jos sitä joskus tarvin kammion tiivistämiseksi. Toistaiseksi käytän koko ajan tuota käryn poistoa.

Lämmöt pysyy kammiossa reilussa 40 asteessa, kun peti on 90°C. Käryä ei tule. Pidän huippuimurin pienellä teholla printin aikana, ja printin jälkeen laitan isomman tehon ennen kuin avaan ovea.
Liitteet
p2s.png
Vastaa Viestiin