Tässäpä tulisi nyt mun ensimmäinen kirjoitus sivustolle ja aiheena lasikuitu kovakori.
Tämä ajatus aiheesta lähti siitä liikkeelle kun olin tuttujen kanssa harjoittelemassa porttiajoa, heillä kun oli C2 luokassa kovakori autossa niin kyselin siitä et miten se on tehty. Selvisi että kori oli Tamiyan kovakori joka oli sitten vaan muokattu ja leikattu sopivaksi, ajatus valmiin lava-auton korin leikkaamisesta ei vaan tuntunut itselleni kovinkaan mieleiseltä hommalta jonka vuoksi ajattelin että mitäpä jos kokeilisin tehdä kovakorin alusta loppuun saakka ihan itse.
Ihan ensimmäiseksi piti keksiä että mistä lexan korista lähtisin tätä projektia kokeilemaan, ja päädyinkin sitten JConcepts JCI TUCKED 1989 FORD F-250 mallin koriin.
Nyt kun tämä muovi koppa oli hommattu niin seuraava vaihe oli korin käsittely, käsittelin korin ulkopuolen muottivahalla ja lisäsin korin alaosaan tukipalikan. Tukipalikka on tässä tärkeä koska aikaisempien kokeilujen perusteella on hyvinkin mahdollista että tuo muovikori lähtee kutistumaan sisään päin kun siihen rupeaa lasikuitua laminoimaan.
Nyt kun muovikori oli saatu käsiteltyä piti se tietenkin maalata, maalauksessa käytin pientä kannuruiskua ja maaliksi valkkasin harmaan topcoat geelin. En siis käyttänyt gelcoat geeliä vaan topcoat geeliä koska se sisältää parafiiniä ja sen vuoksi irrotus sujuu helpommin jo pelkästään sen vuoksi.
Maalauksen jälkeen oli vuorossa muovikorin pinnan käsittely lasikuidulla, mutta koska halusin varmistaa sen että muottiin tulee kaikki pienetkin yksityiskohdat niin tuohon harmaaseen maalipintaan levitin vielä lasikuitukitin. Siinä vaiheessa kun olin levittänyt lasikuitukitin ja se oli yhä märkää niin aloin suorilta levittämään pinnalle lasikuitumattoa, ensimmäisen kerroksen laitoin vahvuudeltaan 300:sta mattoa koska se taipuu kohtuu hyvin tiukkoihin kulmiin ja sen jälkeen 450:sta. Varmuuden vuoksi laitoin muutamia tukipalikoita myös tuohon lasikuitu kerroksen päälle.
Seuraavana päivänä homma jatkui.
Muotti oli nyt hyvin kovettunut ja seuraavaksi piti alkuperäinen muovikori saada muotista pois, joka lähtikin yllättävän hyvin. Tämän jälkeen trimmasin muotista kaikki ylimääräiset piikit pois ja porasin reijät auton kattoon ja lavaan, tämä sen vuoksi että saan sitten irroitus vaiheessa antaa paineilmaa irroituksen helpottamiseksi. Tässä periaatteessa kävisi myös vaikka mutterit jotka laminoisi tuohon pintaan ja irroitus vaiheessa sitten vaan pulteilla pakottaisi osan muotista ulos.
Nyt kun itse muotti on saatu valmiiksi alkaa muotin sisäpinnan käsittely jotta saadaan sitten se itse kori pois tuosta muotista. ensimmäinen vaihe oli huokoslakan levittäminen, muistaakseni levitin huokoslakkaa kolme kerrosta joka osoittautui riittäväksi ja tämän jälkeen vielä yhden kerroksen muottivahaa. Testasin vielä ihan teipin palasella tarraako teippi tuohon käsiteltyyn pintaan miten hyvin, teippi irtosi hyvin joten katsoin käsittelyn riittäväksi. Sitten vaan maalaamaan muotti ja tähän laitoin vihreän gelcoat maalin.
Kun maali oli riittävästi kovettunut sivelin vielä lasikuitukittiä kaikkiin yksityiskohtiin ja erityisesti tuonne lavan syvennyksiin, vaikka 300 vahvuinen lasikuitu matto onkin taipuisaa niin kokemuksesta tiedän että noin jyrkkiin kulmiin se ei taivu. Tässäkin vaiheessa tein sen että en antanut tuon kitin kovettua vaan laminoin suoraan maton tuon kitin päälle. Tämän jälkeen laminoin ensin tuohon 300 vahvuisen maton ja vielä 450 vahvuisen maton. Sitten vaan odottelemaan että lasikuitu kovettuu riittävästi että pääsee kokeilemaan irroitusta.
Odottelun jälkeen irroitin osan muotista ja kieltämättä tulos oli erinomainen, uudesta lasikuituisesta korista oli kaikki yksityiskohdat selvästi näkyvissä. Kävin vielä osan leikkaamassa ja painoa tuolle korille tuli tuolla lasikuitu määrällä 500-550g. Tuohon olisi riittänyt hyvin yksikin 450 vahvuinen matto. Teinkin viikon päästä toisen korin ja käytin siinä vain yhtä 450 vahvuista mattoa ja sen painoksi tuli leikkauksen jälkeen 350g.
Täytyy sanoa että omalta osaltani tämä projekti oli omasta mielestäni onnistunut.
Ajatuksissa on myös että teen vielä varmaan toisen tämmöisen samanlaisen projektin, tällä kertaa korina toimisi Element RC Trailwalker kori. Siitä saisi hyvän Scale 1 luokaan sopivan kovakorin, kunhan vaan jostain löydän sellaisen.
Mikäli tämä aihe yhtään kiinnostaa, niin youtubessa on mulla kaksi videota tästä projektista jotka voi käydä vilkasemassa.
Lasikuitukorin valmistus osa 1 :
Lasikuitukorin valmistus osa 2 :
Lasikuitu kovakori DIY
-
Naturaali81
- Nyyppä
Re: Lasikuitu kovakori DIY
Tsekkasin noi sun videot jo taannoin. Hienoa tekemistä, jota ei Suomessa ole ennen tullut vastaan. Arvostan ja mielellään näen jatko-osia videoillesi. Oli sen verran mielenkiintoista katseltavaa
-
Puolituinen
- Täysi jäsen
Re: Lasikuitu kovakori DIY
Komppaan!