"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tehdään pellistä BJ

1,9" tai 1,55" renkailla varustetut skaala-autot
RC700
Vanhempi jäsen

Re: Tehdään pellistä BJ

Viesti Kirjoittaja RC700 »

Jouset 32mm laitoin alle tässä vaiheessa rakentelua, painoahan tähän vielä tulee muuten näyttää hyvältä. Iskarit SCX10.2 vakiot.

Tynnyri joustot.
IMG_5989.JPG
IMG_5990.JPG
Takalattiaa vähän lisää.
IMG_5991.JPG
RC700
Vanhempi jäsen

Jaa-a melkeen kuukauden luova tauko tuli tähän väliin, pitää taas yrittää jatkaa.

Nyt on nokka pysyvästi rungossa kiinni, samalla tuli tehtyä kotelo laatikon päälle ja takalokarit.
IMG_6121.JPG
Runkoaisat edessä on nyt tupla seinällä, jos etupuskuri pysyisi paremmin paikoillaan.
IMG_6122.JPG
Nokka palaa piti korottaa 5mm, muuten olis nokka jäänyt huonoon asentoon.
IMG_6124.JPG
Vanhoista Bomberin hubeista sorvasin kolmen ja puolen millin hubit.
IMG_5995.JPG
RC700
Vanhempi jäsen

Takakyljet.
IMG_6127.JPG
Pertsax
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

On kyllä asiallinen selostus, miten tehty ja teet autoa.
Syvä kumarrus sinnepäin, täältä ekan kovakopan näretelystä.
Ei voi kun ihailla💪🏼
RC700
Vanhempi jäsen

Kiitos. Noi selostukset ja tehdään pellistä BJ ohjeet meni kyllä nyt vähän sekaisin, kun tuli tuo mittakaava muutos kesken projektin. Mutta onpahan ainakin BJ:n 1/10 nokan tekemiseen jotain apua, lopusta selviää kyllä jos nokan saa tehtyä.
RC700
Vanhempi jäsen

Takatukivarsista tein nyt lopulliset versiot. Muutaman kerran sai irrottaa, muokata ja sovittaa.
IMG_6143.JPG
RC700
Vanhempi jäsen

Hitaasti etenee, vähän oon saanut etulokareita alulleen.
IMG_6420.JPG
Kun joku toinen homma tökkii niin yrittänyt tehdä jotain muuta, nyt on myös kojelauta ja penkin alunen/akkukotelo hahmollaan.
IMG_6417.JPG

Aika kapeita C1 koreja tehdään myös maailmalla. Eihän tuolla mun ensiksi tehdyllä 1/10 kokoisella kopallakaan olisi ollut hädän päivää.
Kapee C1 2.PNG
Kapea C1.PNG
RC700
Vanhempi jäsen

Takakaaret kylkipeltiin on piirretty retkikeittimen kaasupatruunalla mikä on halkaisijaltaan noin 11cm, lokarinkaaren "pintapelti" on piiretty kattilankannella minkä halkaisia oli 18cm.
IMG_6432.JPG
Ensin tukipelti suorasta peltisoirosta.
IMG_6434.JPG
Isommasta kaaresta tehty pintapelti taipuu paremmin paikoilleen.
IMG_6436.JPG
IMG_6446.JPG
Etulokareihin taivuttelin messinkiputkea.
IMG_6438.JPG
IMG_6450.JPG
IMG_6456.JPG
Pertsax
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

On kyllä komeaa jälkeä, ei voi muuta sanoa👌💪🏽
RC700
Vanhempi jäsen

Kiitos Pertsax.

Takaluukku, ei aukeavaa mallia ja takapuskuri.
IMG_6464.JPG
lassii
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja lassii »

Onko tuolla tinamerkillä/laadulla kuinka väliä? Ite oon sähköhommissa käyttäny ihan juoksutetta ja taitaa olla vielä tinakin sellasta jossa on lyijyä mukana joten ei ole ongelmia kyllä ollu. Lisäks on kolvien mukana tullutta tinaa jonka laatua ei voi kuin arvailla ja mielestäni on jotain aika kuratavaraa.
RC700
Vanhempi jäsen

Millin paksusta Weller tinaa mulla on käytössä, laadusta en tiedä, hyvin on toiminut. Wellerin juotosrasvaa myös.

Etupuskuri oli ensin suora palkki, tuntui aivan toivottomalta puskulevyltä. Päät viistettynä vähän parempi. Puskuri jäi magneettien varaan hautumaan ja aloitin konepellin tekemisen.
IMG_6466.JPG
Saranat ojennukseen.
IMG_6468.JPG
Konepeltiin etupääty ja puskurin muodonmuutos, taas vähän parempi.
IMG_6470.JPG
Valmis konepelti.
IMG_6471.JPG
Puskurin suunnittelua. Puskuria ylemmäksi, nyt puskurin alapinta on nokan alimman kohdan tasossa. Säännöt mahdollistaisi nokan leikkaamisen lamppujen/maskin alareunaan saakka, sitten vain putki puskuri lamppujen alle, mutta en kuitenkaan raaski nokkaa leikellä.
IMG_6475.JPG
Ahaa elämys tuli kun käänsin puskurin väärinpäin runkoaisojen päälle.
IMG_6473.JPG
ToniS
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja ToniS »

RC700 kirjoitti: Ke 19.01.2022 19:24 Aika kapeita C1 koreja tehdään myös maailmalla. Eihän tuolla mun ensiksi tehdyllä 1/10 kokoisella kopallakaan olisi ollut hädän päivää.
Joo toki tehdään. Reikiä täyteen porattuja kuskeja ja kaikkee muutakin älytöntä. Eihän se kun renkaat saat puoliks peittoon jos C1.seen. Laillinen sen puolesta sit. Se sitten näyttääkö se hyvältä on eri asia.
Ja mitä tohan puskuriin tulee niin bj.een ei käy ku se oma puskin, suora ja aina tiellä🙂 No omassa 3wd mallissa vähän nostin ja himpun verran siirsin sisään päin. Willyssä sama juttu. Ei siihen vaan sovi muut. Ihan siis ulkonäön takia. Tuo on sit vaan minun mielipide. Ei tarvi välittää. Ihan hyvin mää niillä silti pärjänny oon. Vähä tarvii linja kahtoo tarkemmin.
Finnish RC Scale Crawling Series
Scale Class 1 🏆x4
Scale Class 2 🏆x2
2xKON 👑
RC700
Vanhempi jäsen

Mua harmittaa jo nyt! En haluaisi kirjoittaa/sanoa tätä. Tämä on kans vain mun mielipide.

Vaikuttaa siltä etten pysty edelleenkään osallistumaan sorrca kisoihin, vähän ajattelin että olisin osallistunut, kun muuten jää ajot niin vähiin, kun paikallisia julkisia ajoja on niin vähän.

Jos joku puskuri ei sovi sun willyyn tai mun bj:hin, niin ei se myöskään sovi tuubin jeeppiin, tämä on vain mun mielipide. Herrasmiessäännöt on kaikista pahimpia mielenkiinnon tappajia, toisille sallittuja ja toisille ei, niitä kun ei ole virallisiin sääntöihin kirjoitettu. Pitää sitten tehdä C1 auto jostain muusta, mihin sallitaan makuuni sopiva puskuri.

Berttaan vain palkkipuskuri.
IMG_6476.JPG
ToniS
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja ToniS »

Noh noh, älähän nyr. Kyllä sun pitäs jo mut sen verran tuntea jotta tosta hermostua tarvis.
Tuubin jeeppeihin (oikeisiin) näkyy oikeestikkin saavan monenmoista puskuria. Jot kyl se siihen paremmin menee..
Ei tässä pärjääminen puskurista ole kiinni. Teet just semmosen mikä säännöt täyttää. Tuo ylläolevakin menee😂 mut eiks se nosta vähä painopistettä?

Eiköhän siellä teilläpäin ajella. Minä koitan ainakin ilmotella jos treenaan/ajeleen ollaan menossa. Muuten pidän jatkossa turpani kiinni.

Ps. Muuten on työnjälki priimaa👍
Finnish RC Scale Crawling Series
Scale Class 1 🏆x4
Scale Class 2 🏆x2
2xKON 👑
tuubi
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja tuubi »

Jotenkin arvasin että puskurin nostaminen avaa melkoisen matopurkin. Säännöissähän ei varsinaisesti sanota mitään puskurin asennuskorkeudesta. Puskurin tarkoitus on kuitenkin olla se osa joka ensimmäisenä ottaa osumat vastaan ja suojelee koria sekä auton muita osia. Mielestäni liian ylös nostettu puskuri muuttuu jossain vaiheessa puskurista maskin suojaksi tms, koska se ei enää täytä puskurin tehtävää. Raja tälle on toki häilyvä ja kiinni katsojasta. Joku filosofi tarvittaisiin pohtimaan puskurin ideaa.

Onhan näihinkin maailmalla laitettu vaikka minkälaisia puskureita. Esimerkiksi joku tämän tyylinen jo nostaa kulmia ihan kivasti pois tieltä ja sopii kokonaisuuteen. https://www.amazonia-4x4.com/parts-acc-for-sale/ Kuva

Kori on muuten niin nätisti tehty että kiva olisi nähdä suhteellisen realistisesti tyyliin sopiva puskuri. Tuo väärinpäin runkoaisojen päällä oleva näyttää ihan hyvältä. Runkoaisoille ehkä kannattaa jotain suojaa keksiä, koska muuten tuo on niiden alakulmista joka paikassa jumissa.
RC700
Vanhempi jäsen

En hermostu, eikä mitään pahaa sanottavaa kenestäkään. Kypäränremmi vaan kiristää liikaa mulla, sais jo loppua tämä talvi. Älä missään nimessä pidä turpaasi kiinni, kyllä tämä tästä, ihan hyvää keskustelua.
Oli tota tarkoitus koteloida just niin kuin tuubin linkissä, mutta taidan ottaa askeleen taakse päin ja palata tuohon viistettyyn ja vähän taakse taivutettuun versioon. Kiitos kommenteista.
IMG_6473kopio.JPG
lassii
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja lassii »

On kyllä komeeta jälkee, ite vasta jotain mittoja koitan saada kohilleen.

Kuinka olet noita isompia aukkoja peltiin tehnyt? Reiät kulmiin ja saksilla pala pois?

Ai niin, siitä IKH kanttikoneesta, aivan pätevä laite kotihommiin, pystyy taivuttaan 1mm paksuakin peltiä. Leveys on joku 800mm että tilaahan se vaatii jonkun verran. Näissä ohut pellihommissa pysyy pöydässä kiinni ihan parilla vinkalla mutta saa ruuvattuu kiinni pöytäänkin toki.
RC700
Vanhempi jäsen

Ikkunankehys ja turvakaaret on kans pikku hiljaa valmistumassa, irrallaan vielä molemmat, näyttää olevan tehokkain tapa mulle saada projektia eteen päin että kaikki on vähän alullaan, ilman että mitään tekee kerralla valmiiksi.

IMG_6477.JPG
Takavalotkin hakee paikkaansa, magneetilla vielä kiinni.
IMG_6478.JPG
Isommat reiät, niin kuin ikkunan aukko, ensin Dremelin katkaisulaikalla niin läheltä viivaa kuin pystyy ja sitten kaiken laista viilaamista ja jyrsimistä Dremelillä, käsiviilalla ja jopa pylväsporakoneellakin.
RC700
Vanhempi jäsen

Ensi testit, Näsijärven Tervalahdella, Linnasaaressa 12.3.2022
IMG_6553.JPG
IMG_6555.JPG
Lopputulos etupuskurin suhteen.
IMG_6582.JPG
Ei tule puskuria, saa olla sellainen huonosti etenevä safariauto.
Vastaa Viestiin