"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Imponoiva Elementti

1,9" tai 1,55" renkailla varustetut skaala-autot
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Imponoiva Elementti

Viesti Kirjoittaja kj_temmes »

Heips.
Tämä on tavallaan projekti kertomus, tässä projektissa hiotaan ukkoa ja autoa paremmaksi.
Keskustelu on toivottavaa, siitä aina oppii ja olen kyllä kova tekemään, en tiedä meneekö aina oikein mutta ainakin jotain tapahtuu.
Tuu mukaa seuraamaan.
Ekaks vähä ukosta infoa:
Oon yks uusi nyyppä joka päätti pitkällisen ja harkitsemattoman päätöksen jälkeen hankkia kuitenkin crawler kalustoa.
Olen liidokkeja ja lennokeita lennätellyt aikas monta vuotta, liidokit on se juttu. Kisaan myös F5J liidokeissa SM-sarjaa.
F5J liidokit on sellaisia 4m kärkiväliltään olevia täys hiilikuituisia liitäviä härpäkkeitä. Niistä lisää jos joku kiinnostuu.

Mutta, Pise on vanha tuttu nuoruudesta. Kyselin että millä vois lähtee alkuun tässä hommassa.
Kriteereitä oli jonkinlaisia. Päädyttiin siihen että hommaan Elementin Sender HD.
No sehän sitten pikaisesti tulikin tilattua. Ahneuksissani otin samalla pykälää 'paremmat' ja isommat gummit ja BL vanteet.
Fusion oli myös suositeltu ja olin saanut juuri aiemmin pientä suitsutusta ja voisiko melkein mainoksenomaisesti esittelyn ja kehut toisaalta.
No niillä lähdettiin.
Ensimmäisenä toki piti ihan, mutta ihan vaan vähän kokeilla ilman Fusionia. Kyllä, tämmöinen nyyppäkin huomasi että ei ole parhaimmillaan auto.
Mulla on siis 1/10 touring autoja pari, niillä olen viimeisenä parina kolmena vuotena käyny kaiketi 1-3 kertaa talvella ajamassa. Eli ei mikään tosi harrastaja. Mutta kuitenkin autoilusta edes joku tuntuma.

Vaihtelin kumit ja fusionin alle. Voi veljet miten auto muuttui....
Ainoa että GMADE vanteet eivät sopineet suoraan edessä pyörimään, piti piirtää levittävät Hexit eteen.. 2mm leveämmät tulostin 4K Hartsi tulostimella. Toimii, rallattelin pihalla... Tuntuu kestävän... (tästä lisää myöhemmin)

Oli kuitenkin päivän päästä tiedossa pienet ajelut ihan kotini lähellä Kouvolan Mielakan metsissä. Hyvä että auto oli saanut päivityksiä jo...
Mutta voi surkeus. Vinssi puuttuu. Mulla oli yksi voimakas lennokin siipiservo josta oli elektroniikka gyrvähtänyt. Pieni modaus ja auton orkkis nopariin kiinni, 3d Cad auki ja servolle adapteripala jotta Elementin vinssiservon paikkaan tämä ohut siipiservo saataisi asennettua. tämän tulostin FDM printterillä eli sellainen *perinteinen* 3d printteri. Sehän tipahti koloonsa nätisti. Voi kamalaa, eihän minulla ole kelaa. 3d Cad auki, hetken päästä oli vinssikela joka suoraan sopii servon rattaille (pienempi kun stardardi servon kiinnitys) Tämän tulostin siis Hartsi koneella.
No nyt olisin edes nolouden rajalla valmis pienelle safarille lähimetsään. Ainiin, takapuskurin puuttuminen ärsytti. No takaisin suunnitelu pöydälle ja sieltä sitten tulikin yksinkertainen puskuri taakse, joka myöhemmin sitten jalostuu hieman.
IMG_4962.jpg
IMG_4928.jpg
IMG_4957.jpg
IMG_4968.jpg
IMG_4972.jpg
IMG_4973.jpg
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Re: Imponoiva Elementti

Oli sitten mini safari päivä. Auto nyt oli likimain siinä jamassa kun sillä hetkellä voi. Päivällä sain vielä idean hieman akkuun paremmin sopivasta akkutelineestä. Sen vielä 3d suunnitelin ja tulostin.
IMG_4971.jpg
Safarille lähdettiin kolmen aikoihin ja pääsin autollani noin 100m kotoa kun etupyörä tipahti. Olin hieman vaan ensin että jäipä nyt löysälle mutteri. Mutta tarkemman tarkastelun jälkeen huomasin hexin mennenn kahtia. Eli hartsituloste ei nyt just hexinä sitten kestänyt. (tätä asiaa aion vielä testata, epäilen että oli liian kireällä jopa mutteri joten oli jo siinä vaiheessa halkaissut tulostetun hexin. No etsittiin koiranluu pinni ja kävin äkkiä tallissa laittamassa orggis kumit vanteineen eteen. Senderossa oli muutenkin etupäässä overdrive joten aavistuksen erikokoiset renkaat ei haitannut mitään ja lunta oli kuitenkin joka paikassa. Päästiin ajelemaan.

Voi kikkeliskokkelis oli kivaa, välillä vinssattiin porukassa ja maastoja löytyi erinomaisesti ihan kun meni vaan parin sadan metrin päähän omasta pihasta metsään. Kaikilla tuntui olevan mukavaa. Kiitos teille kolmelle tyypille:) Jäin kyllä totaalisesti koukkuun.....
IMG_4985.jpg
IMG_4992.jpg
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Safarin jälkeen sitä vasta intoa kaikenlaiseen rakenteluun sitten vasta olikin.
Satuin löytämään sopivan ja kivan lokarisetin interwebsin ihmeellisestä maailmasta ja tulostelin lankaprintterillä sisälokarit ja pohjaa yms.
Tästä sitten seurauksena heivasin orggis "lavanpohjan" ja minusta takahäkki tai lavakaaret ei ollet kovin imartelevat ja niitä piti modata.
Päädyin sitten tekemään vielä takapuskurinkin uusiksi jotta istui paremmin uusien takalokarien kanssa ja lokarien välisen pohjan kanssa saumattomasti.
IMG_5048.jpg
IMG_5083.jpg
IMG_5089.jpg
Päädyinkin lavakaarista ottamaan osan pois ja hioin vaan katkaisukohdat näkymättömiin. Lavakaarelle piti keksiä uusi kiinnitys taakse ja kiinnitin alkuperäisen hytin takana olevan kaaren paremmin lexan koppaan kiinni, tästä ei taida oikein kuvia olla mutta jospa ne kikat paljastuisi myöhemmissä touhuissa. Kuvassa näkyy myös piirtämäni ja tulostetut kiinnikeet lavakaaren keskiputkille jotka piti katkaista ja liittää uudelleen. Nyt koppa myös aukeaa kivasti saranoituna takaa ja vaatii vain kahden sokan edestä irroitettavaksi.
IMG_5091.jpg
IMG_5105.jpg
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Edelisen viestin viimeisessä kuvassa näkyykin lavalla jo laatikko. Sen idea syntyi siitä että iskarin kiinnitystolpat halusin piiloon, ne kun lokarien lomassa hieman pilkotti. Piirtelin laatikon sopimaan juuri nussakasti tolppien ja lokarien väliin ja kansi on magneettinen joten suorastaan hakeutuu paikalleen.
Myöhemmin sitten myös takavinssiä suunnitelin ja Reedyn ylimääräinen ohjausservo sai modifikaation. Korvasin Reedyn Halko T2.0WP ohjauservolla.
Takavinssi tulisi olla piilossa mutta kuitenkin Flatbed tyyppisessä autossa takavinssille ei paljon ole piilopaikkoja. puskurissa oli kuitenkin jo aiemmin suunniteltu vinssikita jota tulisi myös tietenkin hyödyntää. Lavalla jo olevan laatikon eteen mutta hytin taa mahtuisi juuri kivasti servo ja kela jäisi sen verran sopivasti alas että se hoitaisi hommiaan ottamatta linkkeihin tahi kardaaniin kiinni. Taas palattin sunnittelup pöydälle ja piirreltiin laatikoita ja kansia ja kiinnityksiä yms... Tulostusten jälkeen asennus ja olen tyytyväinen. Etummainen laatikko jää ihan servolle vaan. Takimmainen jollekkin tarpeelliselle. Etummainen on melkoisen tiukka, joka nurkassa magneetit vastakkain, kannessa ja lootassa. Takimmaisessa suorakaiteen muotoiset magneetit 2kpl kannessa ja laatikossa, mutta silti lkansi hakeutuu paikalleen napsakasti vaikka kannen vaan heittää sinnepäin paikalleen.
Näyttökuva 2022-1-7 kello 20.32.06.png
Näyttökuva 2022-1-7 kello 20.32.06.png (318.7 KiB) Katsottu 2559 kertaa
Näyttökuva 2022-1-7 kello 20.32.33.png
Liitteet
IMG_5193.jpg
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Tässä vielä pari kuvaa miten taka vinssiservo suunnilleen sijoittuu. Kuva jossa servo esillä oli laatikon istuvuuden varmistamiseksi tulostettu laatikon pohja pelkästään.
IMG_5184.jpg
IMG_5183.jpg
nenolanjones
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja nenolanjones »

Tässähän alkaa olla tekemisen meininkiä! Tälleen amatöörinä kun ollu vasta pari kertaa Fusion 360 auki, ihailen tuota taitoa piirrellä erilaisia osia. Taitaa printterikin olla ihan asiallinen jäljestä päätellen? Onko noille osille, esim lokareille mitä jälkikäsittelyä tehty ja mitä materiaalia ne on, kun näyttää aika jännältä?
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

nenolanjones kirjoitti: Pe 07.01.2022 22:10 Tässähän alkaa olla tekemisen meininkiä! Tälleen amatöörinä kun ollu vasta pari kertaa Fusion 360 auki, ihailen tuota taitoa piirrellä erilaisia osia. Taitaa printterikin olla ihan asiallinen jäljestä päätellen? Onko noille osille, esim lokareille mitä jälkikäsittelyä tehty ja mitä materiaalia ne on, kun näyttää aika jännältä?
Moikka
Kiitos kommentista. Itse teen Onshape nimisellä softalla. Mutta myös joskus olen fusionin avannut. Ovat melko samoja (niinkuin moni 3d cad). Printterit on aika säödössään joten nättiä jälkeä tekee. Lokareille eikä milleen kuvissa näkyville ei ole tehty mitään käsittelyä jälkeen päin. Jos tuota tummaa meinaat niin on nimeltään galaxy black ja valmistaja prusa joten tuotteen nimi on prusament ☺️

Mielelläni otan ideoita vastaan mitä autolle tekisi ja minut saattaa saada helposti houkuteltua johonkin vastaavan tyylisiin juttuihin mukaan suunnittelemaan/piirtämään/printtaamaan.
Pertsax
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

Aika hyvin olet kerennyt ja tulostellut osia autoon.
Itsellä on ollut pidemmän aikaa vähän kuume ostaa printteri.
Millä laitteella olet tulostanut? Jälki näyttää aika hyvältä. Osa on vissiin hartsitulostimella ja osa (takapuskuri) normaalilla lankatulostimella?
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Pertsax kirjoitti: La 08.01.2022 01:26 Aika hyvin olet kerennyt ja tulostellut osia autoon.
Itsellä on ollut pidemmän aikaa vähän kuume ostaa printteri.
Millä laitteella olet tulostanut? Jälki näyttää aika hyvältä. Osa on vissiin hartsitulostimella ja osa (takapuskuri) normaalilla lankatulostimella?
Moikka.
Hartsi tulostin on Phrozen Sonic Mini 4K
Lanka eli fdm tulostimia on:
-Creality cr10s johon asennettu parempi peti ja koko hotend vaihdettu e3d Hemera direct dual extruder.
-Prusa mini+

Tuo aiemmin laitettu puskuri kuva on edeltävää evoluutiota. Sen jälkeen olen paremman (myös paremmalla jäljellä) tulostanut.
Sanotaanko että yleensä, siis yleensä kun suunnittelee niin kolmas versio on se lopullinen mutta puskurissa pääsin kahdella versiolla. Katsotaan tuleeko se kolmas joskus ☺️
Laatikko, se joka on taaempi, siinä selvisi ekalla versiolla jopa.
Toki välillä teen niin että tulostan vain jonkin pienen osan suunnitelmasta. Sen osan joka mietityttää että istuuko ja olenko kaiken ajatellut ja mitannut oikein.

Hartsilla on tosiaan tähän tulostettu vasta hexit ja kelat.
Kelat tuntuisi kestävän sen mitä servoissa voimaa eli niihin kyllä luotan. Hartsi koneella pääsee aivan mielettömiin tarkkuuksiin joten sillä voi kaikkea scale tavaraa ja koristetta tehdä kyllä. Isommassa koossa kyllä jopa käyttö /kulutus tavaraa.
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

No nämä Optima yellow top akut on hartsi tulostimesta. Sattui olemaan melko harmaa hartsi just. Hieman heitin mustaa sekaan niin tuli aika sopiva sävy. Lanka tulostimella keltaiset kannet.
Sitten toinen lankatulostin teki nää 'rampit' tai sand ladder tai miksikä kukakin kutsuu. Minusta ne on käytännölliset tuossa pituudessa ja kun omaa 1:1 offi uraa muistelee niin tuon pituiset ne oli silloin itsellä. Auton levyiseksi be katkaisin silloin.
2F5F575E-D259-4FD9-AE0A-2E31FFC2F96A.jpeg
2268B492-DD61-4E8B-8299-7F351261CC1B.jpeg
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Re: Hitsin Elementti

Tämä on hieman vaiheittain heilahtanut eteenpäin.. Aika paljonkin.
Säistystä olen tehnyt ja tein sitä ensimmäistä kertaa joten voisitte olla sen puolesta armeliaita mutta rakentavaa palautetta otetaan toki vastaan.
Auton lopullisiksi (tarkoittaa toistaiseksi lopullisiksi) komponenteikisi tuli nyt 1800kv Fusion, FRSKY 8ch vastari ja AGF 12v ohjelmoitava ohjausservo, sen lisäksi eteen ja taakse 30kg vinssiservot. Edessä vinssi on noparilla, joku perus halppis vedenkestävä, joka on ohjaimesta erillisen potikan avulla nopeutta ja palautuvien kytkimillä liikettä ohjattavissa, on myös 1 kytkin joka sammutta molemmat vinssit, vähän niinkuin pääkytkin jota ilman mitään ei tapahdu. Takavinssi on modattu 360 niin että potikka on korvattu 25k vastuksilla molemmin puolin, potikka kokonaan siis irtikytketty mutta jätetty tukemaan akselia paikalleen. Taka vinssi sijaitsee toisessa "työkalulaatikossa" takana lavalla.

Valoja tähän tuli niin että itsetehdyt rocklightit jokta erikseen kytkettävissä ohjaimesta, katolle tuli 2 työvaloa taakse ja 4 työvaloa eteen, myös ledipaneeli jonka itse rakensin. Kaikki valot ohjattavissa erikseen ohjaimesta. (Näitä ledipaneeleita saa halvahkosti minulta lisää jos tarvii). Myös ajovalot ja jenkkivilkkuparkit tuli. Näissä kaksi moodia, himmeämpi "päivävalomoodi" sekä pimeälle kirkkaampi.

Sisusta on alipainevuotattu joku "kiina" sisusta ja ukkelit tulostin ja maalasin itse. Polvista ylöspäin molemmat. Itse olen kohtuu tyytyväinen, nämäkin oli ensimmäiset jotka tein ja maalasin.

Renkaiksi on nyt valikoitunut CR Champ supersoft c2, auito pitäisi mennä C1 luokkaan ihan vaan renkaat vaihtamalla, se tossa oli hieman ajatuksena että hätäpäissään vois samalla autolla molemmat luokat ajella jos innostuu.

Vaihdettu myös Desert lizard drooppi iskarit. Ne hakee vielä parasta säätöään, jahka nyt pääsisi kivikkoon ja kallioille nyhräämään.

On tullut vararengas telinettä ja säistettyä vararengasta sekä kaikenmoista scale krääsää kattotelineeseen joka on myös asennettu.
Puhumattakaan aivan ylivertaisista rekisterikilvistä.

Tämä nyt siis ensimmäinen auto mitä olen rakentanut, ja oikeastaan omistanut, be gentle but give me some hard love...
Liitteet
IMG_6401.jpg
IMG_6400.jpg
IMG_6399.jpg
IMG_6397 2.jpg
IMG_6261.jpg
IMG_6248.jpg
IMG_6244.jpg
IMG_5972.jpg
IMG_5851.jpg
IMG_5600.jpg
jpassi
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja jpassi »

Upean näköistä tekemistä!
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Re: Hitsin Elementti

jpassi kirjoitti: Ti 22.03.2022 08:36 Upean näköistä tekemistä!
Kiitos, vasta opetellaan.!
Jämä
Juniori

Viesti Kirjoittaja Jämä »

HIT-51 on sittemmin muuttanut Kainuun maakuntaan ja tuntuu jatkavan elämäänsä täällä. Pitääkö tälle tehdä oma ketju jos rälläköin enemmälti Temmeksen aikaansaannoksia? 😅

Toistaiseksi olen tehnyt vasta perushuollon ja tarkastuksia, josko kävisi tälle viikonlopulle ensimmäisen ulkoilmajon tekemässä.
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Kyllä jäi muiden jyyrämänä niin vähälle käytölle että huollot on turhaa. Ajoa se kaipaa.
Jämä
Juniori

Viesti Kirjoittaja Jämä »

Samat havainnot sisuskaluista mutta ei vara venettä kaada ja jotenkin on mukavampi tietää miten mikin toimii. Lopsautin samalla sen isommat OD:n piruuttaan laatikkoon.

Rasvaa oli varsin vähän tehtaan jäljiltä rattaissa ja hämmästeltyäni ohjausta totesin raidetangon olevan melko kaukana asennusohjeen spekseistä. Tokkopa tuolla mitään väliä olisi ollut näissä vauhdeissa.
Vastaa Viestiin