Yleiset kysymykset/vastaukset, jotka mahtuvat samaan ketjuun
Yleiset kysymykset/vastaukset, jotka mahtuvat samaan ketjuun
Ei ollut yleisesti tälläistä, joten tein (siis EI rc-aiheeseen liittyvää). Korjatkoon, jos olen väärässä.
Sama periaate, kuin rc-osiossa: kysellään tyhmiä ja vastaillaan viisaita ;)
Tuli tässä tabletti hommattua, jossa androidin 4.2 käyttis. Tarvis saada siihen joku palvelinsofta,
kuten windowssilla filezilla, jota itse käytän. Sitä vaan ei ole androidin tukilistalla, joten eri ohjelman
vaatii, mutta onko tietäviä, että mikä olis simppeli ja vakaa androidille?
Kiitos jo etukäteen!
Sama periaate, kuin rc-osiossa: kysellään tyhmiä ja vastaillaan viisaita ;)
Tuli tässä tabletti hommattua, jossa androidin 4.2 käyttis. Tarvis saada siihen joku palvelinsofta,
kuten windowssilla filezilla, jota itse käytän. Sitä vaan ei ole androidin tukilistalla, joten eri ohjelman
vaatii, mutta onko tietäviä, että mikä olis simppeli ja vakaa androidille?
Kiitos jo etukäteen!
Saku Sarka, RFOT, FIN
Re: Yleiset kysymykset/vastaukset, jotka mahtuvat samaan ketjuun
Olisko rautalankamallia Traxxas 8028 power supply rasian liittämisestä, Hobbywing 1080:aan
?
Tai ylipäätään miten, minkä johtojen väliin ym, tuo mokkula laitetaan sillon kun sitä ei liitetä Trx4sen omaan systeemiin johon se on alkujaan tarkotettu.
?
Tai ylipäätään miten, minkä johtojen väliin ym, tuo mokkula laitetaan sillon kun sitä ei liitetä Trx4sen omaan systeemiin johon se on alkujaan tarkotettu.
Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny?

Lexan <3
KIITOS SPIRIT OF SCALE,rippistä.
Lexan <3
Vastariin mä tuon laittasin enkä nopariin. Joko käytät kaks kanavaa ton kytkemiseen tai sitten ujutat tuon yhen plussan tohon kaks napasen liittimen plussaan, näin mä näkisin asian. Itelä toi sama ja valot ainaki toimii kun vastarin kautta laittaa.Beahkit kirjoitti: Pe 29.10.2021 20:42 Olisko rautalankamallia Traxxas 8028 power supply rasian liittämisestä, Hobbywing 1080:aan
?
lassii kirjoitti: Pe 29.10.2021 21:43Vastariin mä tuon laittasin enkä nopariin. Joko käytät kaks kanavaa ton kytkemiseen tai sitten ujutat tuon yhen plussan tohon kaks napasen liittimen plussaan, näin mä näkisin asian. Itelä toi sama ja valot ainaki toimii kun vastarin kautta laittaa.Beahkit kirjoitti: Pe 29.10.2021 20:42 Olisko rautalankamallia Traxxas 8028 power supply rasian liittämisestä, Hobbywing 1080:aan
?
Jos suinkin voit, niin ota selkokuva miten oot piuhotellut ko. Murikan toimiin niin mä muistan sua iltarukouksessa.
Lueskelin rccrawlerista aiheesta ja kun ei o sähkömiehen vikaa niin kyllä jäin aika hämilleni kun kuvatkin oli hiukka sekavia.
Mulla on 3 kanavaa ohjaimessa, 4 vastarissa luulen, mutta en tartte kyl mitään kauko-ohjattavaa katkasijaa valoille vaan ne saa siis palaa koko ajan, etenkin jos se tarkottaa yksinkertasempaa kytkentää :).
Kiitos mahdollisesta vaivannäöstä ennakkoon.

Lexan <3
Lexan <3
Mulla oli orkkis trx power suply kytketty nii että akulta plus ja miinus suoraan ja vastarille heräte piuha niin kytki valot päälle kun laittoi autoon virrat päälle
Ei se kuva yhtään selkeempi oo, punanen on + ja musta o -, vastarissa plussa on keskimmäinen pinni. Itellä kun on noi vapaat vastarit kaikki monikanavaisii nii meet viä enemmän sekasin jos kuvan otan.Beahkit kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:10lassii kirjoitti: Pe 29.10.2021 21:43Vastariin mä tuon laittasin enkä nopariin. Joko käytät kaks kanavaa ton kytkemiseen tai sitten ujutat tuon yhen plussan tohon kaks napasen liittimen plussaan, näin mä näkisin asian. Itelä toi sama ja valot ainaki toimii kun vastarin kautta laittaa.Beahkit kirjoitti: Pe 29.10.2021 20:42 Olisko rautalankamallia Traxxas 8028 power supply rasian liittämisestä, Hobbywing 1080:aan
?
Jos suinkin voit, niin ota selkokuva miten oot piuhotellut ko. Murikan toimiin niin mä muistan sua iltarukouksessa.
Lueskelin rccrawlerista aiheesta ja kun ei o sähkömiehen vikaa niin kyllä jäin aika hämilleni kun kuvatkin oli hiukka sekavia.
Mulla on 3 kanavaa ohjaimessa, 4 vastarissa luulen, mutta en tartte kyl mitään kauko-ohjattavaa katkasijaa valoille vaan ne saa siis palaa koko ajan, etenkin jos se tarkottaa yksinkertasempaa kytkentää :).
Kiitos mahdollisesta vaivannäöstä ennakkoon.
Tämä kuulostaa fiksulta 👍JaakkoM kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:35 Mulla oli orkkis trx power suply kytketty nii että akulta plus ja miinus suoraan ja vastarille heräte piuha niin kytki valot päälle kun laittoi autoon virrat päälle
Mutta mihin tarkalleen siis sen herätteen kytkit vastarissa?
https://ibb.co/gP5CZ2R
Oon täysin uuno sähköasioissa, sori.
http://www.rccrawler.com/forum/newbie-g ... 0-esc.html
En noistakaan oikeen tullu hullua hurskaammaksi mutta tässä tuo on liitetty nopariin/kin.
http://www.rccrawler.com/forum/newbie-g ... ost6029366
" I used a servo lead, removed the white wire, cut off the jst connector and soldered the red n black up to the light module. Then plugged it into the tuning port on the 1080."

Kuva linkattu rccrawler forumilta.
Servon jatkopiuha josta valkonen johto pois, sitten poistan jst liittimen, ja tinaan punasen ja mustan kiinni valomoduliin ja toinen pää kii noparin ohjelmointiporttiin...?

Traxxas 8028
_____
Tuo kävis pieneen aivooni jotenkin, kun 1080sta saa muutenki valoille otettuu virran ohjelmointiportista niin eikös tuon traksun boksin sillo vois siihen tökätä muuntaan/alentaan virtaa traksun 3 voltin lisävaloille?
Vaan mihin se boksin kolmas, kuvassa näkyvä punanen piuha siis menee tarkalleen? Vastariinko, ja joudunko tän takia hankkiin 4 kanavaisen vastarin sekä ohjaimen ihan vaan jotta saan valot pelaamaan, enkä siis tarvi ohjaimeen mahkua kytkee valot päälle ja pois. Vinssiservo vie jo kolmannen kanavani.
1080ssa on virtakytkin, niin eikös valot sillon syty samalla kun kytken nopariin virrat? Ja noparin ulosottoon kytketty traxxas 8028 sitte tiputtaa noparilta tulevan virran 3 volttiin? Näin itte ha-lu-ai-sin asian olevan enkä tarttis koko kolmatta piuhaa ollenkaan vastarille. Mutta oonko aivan väärässä?
Samaa rccrawlerin topikkkia kun lukee niin toi kuvan idea ammutaan alaskin mutta siis näitä neuvoja kysynkin kun ei o näemmä selkeetä yhtä ratkasua selkeesti.
Viimeksi muokannut Beahkit, Pe 29.10.2021 23:35. Yhteensä muokattu 13 kertaa.

Lexan <3
Lexan <3
Ei oo mitään herätettä, vain musta ja punanen. Ne kun on oikein missä tahansa kanavassa nii valot palaa.Beahkit kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:57Tämä kuulostaa fiksulta 👍JaakkoM kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:35 Mulla oli orkkis trx power suply kytketty nii että akulta plus ja miinus suoraan ja vastarille heräte piuha niin kytki valot päälle kun laittoi autoon virrat päälle
Ja "oikein" on miten, vai koitetaanko se niin että riskittä tökin ton traxxasin valoboksin piuhan karvoja vastarin joka pinniin kunnes valo syttyy ja täss en voi rikkoo vastaria enkä mitään?lassii kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:58Ei oo mitään herätettä, vain musta ja punanen. Ne kun on oikein missä tahansa kanavassa nii valot palaa.Beahkit kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:57Tämä kuulostaa fiksulta 👍JaakkoM kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:35 Mulla oli orkkis trx power suply kytketty nii että akulta plus ja miinus suoraan ja vastarille heräte piuha niin kytki valot päälle kun laittoi autoon virrat päälle

Lexan <3
Lexan <3
no jos ny et sinne muuta kun noparin kytke ch2 että saa virtaa niin muutenhan se lähettää virtaa. Nopari siis aina ch2, ch1 ohjaus, loput on sitten kaikkee muuta varten. Ainakin itellä tulee tuossa Injoran mankassa jatkuvasti 6v ainakin muihin kanaviin, enempää en oo perehtyny mutta mitään ei rikki mene ettet sitten tunge akusta suoraa joka pinniin jotain omiasi. Yleismittarilla saapi mitattua mitä tulee mistäkin, keskimmäiseen pinniin kun tökkää punasen niin kovin väärin ei voi mennä enää kun jäljellä on kaks vaihtoehtoo mustalle.Beahkit kirjoitti: Pe 29.10.2021 23:01Ja "oikein" on miten, vai koitetaanko se niin että riskittä tökin ton traxxasin valoboksin piuhan karvoja vastarin joka pinniin kunnes valo syttyy ja täss en voi rikkoo vastaria enkä mitään?lassii kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:58Ei oo mitään herätettä, vain musta ja punanen. Ne kun on oikein missä tahansa kanavassa nii valot palaa.Beahkit kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:57Tämä kuulostaa fiksulta 👍JaakkoM kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:35 Mulla oli orkkis trx power suply kytketty nii että akulta plus ja miinus suoraan ja vastarille heräte piuha niin kytki valot päälle kun laittoi autoon virrat päälle
lassii kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:58Ei oo mitään herätettä, vain musta ja punanen. Ne kun on oikein missä tahansa kanavassa nii valot palaa.Beahkit kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:57Tämä kuulostaa fiksulta 👍JaakkoM kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:35 Mulla oli orkkis trx power suply kytketty nii että akulta plus ja miinus suoraan ja vastarille heräte piuha niin kytki valot päälle kun laittoi autoon virrat päälle
Tuossa kuvan traxun valobec toimii just noin että 1080 vois ottaa vaikka tosta ohjelmointiportista mutta itte ottasin akulta suoraa tuo punainen johto tarvii laittaa vastariin eikä tarvi radiosta kanavaa vaan pelkän virran ja toimii ns herätteenä jos tuota ei kytke mihinkään valot sammuu eli jos sinulla on paikka tyhjä ja ohjaimessa kanavia niin voit käyttää kaukohjaimesta valoja
Hyvä lisäys/korjaus. Riippuu siis aivan siitä kuinka haluaa valojen toimivan. Sähkön voi ottaa melkein mistä välistä haluaa.JaakkoM kirjoitti: La 30.10.2021 07:50lassii kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:58Ei oo mitään herätettä, vain musta ja punanen. Ne kun on oikein missä tahansa kanavassa nii valot palaa.Beahkit kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:57Tämä kuulostaa fiksulta 👍JaakkoM kirjoitti: Pe 29.10.2021 22:35 Mulla oli orkkis trx power suply kytketty nii että akulta plus ja miinus suoraan ja vastarille heräte piuha niin kytki valot päälle kun laittoi autoon virrat päälle
Tuossa kuvan traxun valobec toimii just noin että 1080 vois ottaa vaikka tosta ohjelmointiportista mutta itte ottasin akulta suoraa tuo punainen johto tarvii laittaa vastariin eikä tarvi radiosta kanavaa vaan pelkän virran ja toimii ns herätteenä jos tuota ei kytke mihinkään valot sammuu eli jos sinulla on paikka tyhjä ja ohjaimessa kanavia niin voit käyttää kaukohjaimesta valoja
Tuossa "herätejohdossahan" ei ole ollenkaan signaalikanavaa (keltainen/valkonen), joten sitä ei pystyisikään ohjaamaan millään radion kanavalla.
Sinänsä fiksu veto Traxxasilta:
Jos valot palaisi aina, kun akku on kiinni autossa, mutta autossa ei ole virrat ESC:stä päällä, polttaisi valot akun tyhjäksi ilman Low Voltage Cutoffia. Nyt autossa pitää olla ton myötä vähintään virrat päällä ESC:stä, jotta valot syttyy. Traxxas tuntuu miettivän kyl tämmöset asiat ihan huolella, ettei hölmöt ihmiset tee hölmöjä asioita :)
Mullakin on siis kiinni ihan suoraan akussa toi musta mötikkä, et ilman tota vastarille tulevaa johtoa, valot tosiaan palaisi päällä vaikka autossa ei olisi virrat päällä.
Sinänsä fiksu veto Traxxasilta:
Jos valot palaisi aina, kun akku on kiinni autossa, mutta autossa ei ole virrat ESC:stä päällä, polttaisi valot akun tyhjäksi ilman Low Voltage Cutoffia. Nyt autossa pitää olla ton myötä vähintään virrat päällä ESC:stä, jotta valot syttyy. Traxxas tuntuu miettivän kyl tämmöset asiat ihan huolella, ettei hölmöt ihmiset tee hölmöjä asioita :)
Mullakin on siis kiinni ihan suoraan akussa toi musta mötikkä, et ilman tota vastarille tulevaa johtoa, valot tosiaan palaisi päällä vaikka autossa ei olisi virrat päällä.
Niin no, kun nyt on jo vastaamassa lisää viisaita, niin kertoisko edes joku hyyyyvin selkeästi mihin ne piuhat tökin, kuvittelematta että kysyjälle on kaikki jännitemittarit ja muut päivänselvää eikä mun kysymys koskenut Traxxasin kykyä miettiä eikä muutenka viiä kysymystäni johkin muihin asioihi vaan tylsästi ihan tätä yhtä kytkentää edelleen 😀
A; vastarini on Element Enduron XP-R4 jossa on 3 kanavaa jo käytössä.
B; En tarvi mitään ohjaimesta tapahtuvaa valojen päälle kytkentää.
C; Voin napata auton 2s akun liittimen irti niin valot sammuu ja auto myös.
D; Noparina edelleen Hobbywing 1080
Mikä minkäkin osan minkä värinen piuha, kytketään mihin osaan ja mihin sen pinniin.
Edit, asia selvisi, kiitos Lassiin puhelinpalvelun.
A; vastarini on Element Enduron XP-R4 jossa on 3 kanavaa jo käytössä.
B; En tarvi mitään ohjaimesta tapahtuvaa valojen päälle kytkentää.
C; Voin napata auton 2s akun liittimen irti niin valot sammuu ja auto myös.
D; Noparina edelleen Hobbywing 1080
Mikä minkäkin osan minkä värinen piuha, kytketään mihin osaan ja mihin sen pinniin.
Edit, asia selvisi, kiitos Lassiin puhelinpalvelun.

Lexan <3
Lexan <3
No hei, te säännöt ja pykälät paremmin hallittevat.

Kysymys 1 :
Missä tuon lokarin keskikohta on mielestänne?
Kysymys 2:
Kuinka paljon lokarin aukkoa voi mihinkin suuntaan, etenkin etupäätä, suurentaa, niin että se olisi edelleen C1 sääntöjen mukainen.
"The vehicles body must be mostly intact. Only mild trimming such as flairs..."
Mostly?

Kysymys 1 :
Missä tuon lokarin keskikohta on mielestänne?
Kysymys 2:
Kuinka paljon lokarin aukkoa voi mihinkin suuntaan, etenkin etupäätä, suurentaa, niin että se olisi edelleen C1 sääntöjen mukainen.
"The vehicles body must be mostly intact. Only mild trimming such as flairs..."
Mostly?

Lexan <3
Lexan <3
Koria saa edestä leikata maskin alareunaan.
Sen tiiänki ku se on niin selkeesti mainittu erikseen.
Mutta näyttäs siltä että c1 autojen loksui kyllä leikelläänkin, ja onmonenlaist tulkintaa siitä mikä on vähäistä trimmausta,ja mistä lokasuojan aukon lasketaan alkavan.
Siksipä kyselen ihmisiltä joilla olis vaikka ihan katsastus/tuomarointi kokemustakin.

Lexan <3
Lexan <3
-
Tinker King
- Legendaarinen!
En osaa vastata kysymykseen, mutta vähäinen kokemukseni on että jos jokin tuntuu sääntöjen venyttämiseltä niin se todennäköisesti on sitä. Joku osannee silti vastata.
Syy miksi kommentoin on se, että mikäli tuo kori on Prolinen 1987 Hilux niin se on (ainakin teknisesti) C1 laiton koska siinä on pinchattu etupää.
E: lokarin visuaalinen keskikohta kuvassa on mielestäni siinä kohtaa (tai vähän taaksepäin siitä, kuvakulma saattaa hämätä) missä on pystysuuntainen naarmu.
Syy miksi kommentoin on se, että mikäli tuo kori on Prolinen 1987 Hilux niin se on (ainakin teknisesti) C1 laiton koska siinä on pinchattu etupää.
E: lokarin visuaalinen keskikohta kuvassa on mielestäni siinä kohtaa (tai vähän taaksepäin siitä, kuvakulma saattaa hämätä) missä on pystysuuntainen naarmu.
Se naarmu on tekemäni, oma oletukseni keskikohdaksi 😀Tinker King kirjoitti: Su 07.11.2021 07:34 En osaa vastata kysymykseen, mutta vähäinen kokemukseni on että jos jokin tuntuu sääntöjen venyttämiseltä niin se todennäköisesti on sitä. Joku osannee silti vastata.
En o ennen kuullut että toi koppa olis laiton mutten o niin syynännytkään. Aattelin että kun se on elämää leveempi laatikkomainen möhkö ja aikalailla orikinaalin näkönen niin kaippa se on kelvollinen.
Sääntöjen venyttämisestä ei o kyse, vaan kiinnostaa tietä rajat👍. Kun sanamuoto "mild" pykälissä ei ole selkee kielto, muttei määrittele tarkkoja rajojakaan. Että jos tost ottaa vaikka 3mm siivun etulokaria edestä auki, säilyttäen alkuperäsen kaaren muodon, rikonko lakeja, kun moinen modaus ei ehkä edes kertomati ite, osuis kaikkien silmiin.
Mut tämä että koppa onkin laiton, yllätti. Mutta ei haittaa, nythän sen voi sitte surutta silpoa c2 kelpoiseksi. Vois aatella että näissä koreissa olis aaaaiiiinnna myyntiteksissä,, myyvän liikkeen nettisivuilla, tai tuotteen nimirivissä mainintaa siitä käykö ne vai ei,samaan tapaan kuin osassa renkaita jo lukee c1 legal, tms.

Cliffhanger jota en ostais rumuuden takia, näyttää ehkä takapäänsä ja etuloksujen kohoumien takia radikaalimmalta ja siltä että miettisin mihin luokkaan se käy, mutta SR5 Hilun kuva tuo mieleen siviilimmän, arkisemman ja hillitymmän c0 kelposen kopan. Mielikuviahan nää vaan on.

Mutta ei hätiä mitiä, en usko että tulen kisaamaankaan mutta koitan silti tehä autoni jotensakin pykälien hengessä 👍

Lexan <3
Lexan <3
No varmuuden saapi vaikka kun googleettaa ks.auton akselivälin ja katselee kuvia missä napa menee. Siitä sitten naarmu koppaan ja printteristä kuva kisapaikalle.