Uuden auton rakentaminen tuli ajankohtaiseksi 2012 loppuvuodesta, kun viimevuotinen voittaja-autoni LaaLaa Special riistettiin "puoli väkisin" käsistäni Suonenjoen suuntaan. Ja rehellisyyden nimissä en kyllä pistänyt pahakseni, että auto meni nuorelle lupaavalle huippukuskille, jonka hyppysissä auto saa mahdollisesti jopa enenmmän huomiota ja menestystä kuin meikäläisellä ollessaan.
Tämä projekti kertoo siis uuden XR10 pohjaisen auton rakentamisesta pro luokkaan. Nordic Crawler Designin Tomin kanssa tehdyn sopimuksen perusteella olen lupautunut osallistumaan upouuden SuDu Pro-rungon kehittämiseen mahdollisimman kilpailukykyiseen muotoon.
Viime syksystä lähtien olen kerännyt vähitellen materiaalia uuteen autoon ja nyt alkaa suurin piirtein osat olemaan kasassa. Projektin ensimmäinen vaihe oli rakentaa sopiva valokuvaus piste talliin. Ja luonnollisestikin käytettiin taas kerran kaikkea mahdollista, mitä tallista löytyy eli ei muuta kun valojen rakentamiseen. Valot ovat jonkun mainostoimiston jäämistöstä uudet pienet 150w halogeenit nivelletyllä varrella. Kiinnityskappale piti modata ihan itse ja jalaksi löytyi hajonneen Bilteman ruuvipenkin niveljalka. Taustakangasta löytyi samaisesta mainostoimiston romuista muutamaa erilaista 50m avaamattomissa rullissa.
Syksysllä bongasin tuolta chit chat-lokerosta uudella jäsenellä myynnissä olevan Bullyn, joka oli rakennettu loistavilla osilla. Tästä autosta tulen hyödyntämään ainakin Brood Creep 35t moottorit ja Hitec 7950 servon. Auto on tarkoitus pitää kuitenkin ehjänä ja päivittää se hieman edullisemmilla osilla myyntiin. Ohjaukseen ehdin jo hieman paneutua ja sain mielestäni kohtalaisen mukavan n. 50 asteen kääntyvyyden
Tässä vielä suuri osa kamoista, joita tässä projektissa tullaan hyödyntämään.
Ja tietysti se kaikkia kiinnostava punnituskuva. Hyvin pienillä modauksilla sain painon tippumaan 58g:aan, josta pystyy vielä keventämään reilusti Al ruuveilla ja hiilikuitu osilla. Mutta tuolla polykarbonaatti rungolla lähdetään tekemään ensimmäisiä testejä ja hakemaan parannuskohteita. Jos/kun jenkkisääntöihin tulee lopullisesti se 3" korin korkeus, saa tuosta ohjaamosta n. 33% korkeutta pois, joka on todella paljon.