Tälläistä pientä scale-projektia on tullut suunniteltua. Ajatuksena olisi rakentaa täysin erillisjousitetulla alustalla ja mahdollisimman pienellä budjetilla. Renkaat ja vanteet vain joutuu ostamaan mutta muut tarvikkeet löytyvät varastoista.
Akseleita on sommiteltu korin alle ja sopiva akseliväli on selvillä.
Tuossa tuo. Anteeksi sotkuinen tausta ja huonolaatuinen kuva. Kuvassa ei ole runko vaan eräänlainen jigi joka pitää akselivälin tarkassa mitassa. Helpottaa kummasti rungon suunnittelua. Vaihdelaatikko on hieman korkealla mutta sitten kun runko pikkuisen valmiimpi niin sekin tippuu alemmas. Kardaanit joutuu tekemään joko lyhentämällä axialin muovikardaanit sopivaksi tai sitten teen vedon tuollaisilla koiranluu-vetareilla.
Mitkä perät käytössä? Jotain samantyylistä mietin kerran itsekin tosin meinasin sen toteuttaa tälläiselle alustalle niin ei olisi tarvinnut niin hirveästi rakennelle... ehkä ;D
Minkä tojon kopan meinasit päälle heittää? Mietin vaan et missä tojon maastoautossa on erillisjousitus joka kulmassa.
Nuo perät on jostain kiinalaisesta halppisautosta. Olisiko hsp?
Koppa ja akselit eivät sovi ollenkaan toisiinsa mutta kuitenkin BJ:n koppaa olen suunnitellut. ;D Voisi kyllä yrittää etsiä joku citymaasturin kori jostain niin olisi pikkuisen enemmän scale. :)
Piirtelin rungosta tarkat piirustukset. Nyt pitää vain mennä talliin jos vaikka löytäisi sopivaa rautaa runkoaihioksi.
Pikkuisen on hierottu rautaa ja jonkinlainen runko siitä tuntuu muovaantuvan. Ei se mikään komea ole mutta ensimmäiseksi rungoksi aivan välttävä. Maali voi pikkuisen parantaa ulkonäköä. Pikkuisen pitää vielä naputella rungosta terävimpiä pokkauksia pois.
Tuohon pitää vielä hitsailla muutama korvake ja suunnitella jotain tasoa johon voi sitten laittaa sähköt. Jotenkin tuntuu siltä että kunnolla toimivan ohjauksen rakentaminen saattaa olla hermoja raastavaa hommaa... :o
Sulla ei o gunnon gummeja kuitenkaan tuahon budjeddi autohon ni mä voin sulle halvennuksella myyrä nua ISOMMAT pyörät.
Nua [sub]pienet[/sub] on Honchon alkuperäset gummit.
Pikkuisen on turhan isot. :D Olisin laittanut 1,55" vanteet muttei ne mahtuneet paikoilleen. Ottavat tukivarsiin kiinni ja pahasti. 2,2" eivät mahdu enää lokasuojan alle joten pakko tyytyä 1,9"-vanteisiin.
Rungon rakentelua on taas hieman jatkettu. Tältä runko näyttää nyt.
Näyttää tosi huonolta. Vielä pitää näyttää rälläkkää, porakonetta, vasaraa ja viilaa ennen kun uskaltaa maalata. Ehkä sillä saa piilotettua työnjälkiä.
pastirolli kirjoitti:
Pikkuisen on hierottu rautaa ja jonkinlainen runko siitä tuntuu muovaantuvan. Ei se mikään komea ole mutta ensimmäiseksi rungoksi aivan välttävä. Maali voi pikkuisen parantaa ulkonäköä. Pikkuisen pitää vielä naputella rungosta terävimpiä pokkauksia pois.
Tuohon pitää vielä hitsailla muutama korvake ja suunnitella jotain tasoa johon voi sitten laittaa sähköt. Jotenkin tuntuu siltä että kunnolla toimivan ohjauksen rakentaminen saattaa olla hermoja raastavaa hommaa... :o
sä näköjään tykkäät 1:1 scaalan kaks pyöräsistäkin
En tiedä sitten kuinka nuo perät kestävät tms. Kääntyvyyttä tuskin on paljoakaan. Pienellä viilailulla voisi saada pikkuisen lisää mutta melkeimpä pitäisi ensin löytää jostain kunnolliset vetarit noiden koiranluiden tilalle. Ovat nyt jo hieman hilkulla etteivät lähde paikoiltaan.
Moottorin pinjoni tuottaa tuskaa. Käytin netistä löytyvää ohjelmaa joka laski mittojen mukaan p:n. Laskelmien mukaan pinjoni olisi ollut mod1 muttei sellainen sitten sopinutkaan. Täytyy tilailla erilaisia pinjoneita ja kokeilla jos joku olisi sopiva. :D
Kiinankaupasta tilasit blingblong-vanteet ja renkaat. Ei ole tosin mitään tietoa sopivuudesta mutta eipä ne kalliit olleet. Eiköhän niille käyttökohteita löydy jos eivät tähän sovi.
Onko porukalla tietoa että saako dig-hilppeistä rakennettua komponenttia kytkettävään nelivetoon? Jos laittaisin palikat etukardaanin väliin ja servolla sitten kytkisin etuperään vedon päälle jos on tarvetta. Vai onko maailmalla valmiita settejä kyseiseen juttuun?
Itse laitoin aikoinaan cc:hen 1.5 vanteet, mutta ottivat kiinni knuckleen tai c-hubeihin. Vanteen sisäpuolelta sorvasin pienen olakkeen pois, ikäänkuin kavensin vannetta. Sitten mahtui alle.
pastirolli kirjoitti:
Moottorin pinjoni tuottaa tuskaa. Käytin netistä löytyvää ohjelmaa joka laski mittojen mukaan p:n. Laskelmien mukaan pinjoni olisi ollut mod1 muttei sellainen sitten sopinutkaan. Täytyy tilailla erilaisia pinjoneita ja kokeilla jos joku olisi sopiva. :D
Oliko mod1 liian harva hampainen? traxxasi käyttää joissakin mod0.8 ja jos tuo liian tiheä hampainen niin kyosholla on joku oma wintage mod?.? joita pitäs olla mun pakissa ;)
Se on joku vanhan kyoshon 2wd ralliauton perä josta olen rakennellut vaihdelaatikon. Ei ole mitään tietoa mallista tai mistään muustakaan. Olen yrittänyt googlella löytää tietoa muttei ole tärpännyt.
Spurri on kaksiosainen. Suurempi ratas toimii spurrina ja rattaan takana on pienempi ratas kiinteästi kiinni joka pyörittää toista ratasta josta voima välittyy laatikon sisälle. Aika selvästi osasin kertoa. :D Pitäisikö laittaa kuva?
Ok, Olen joskus 22.30 kotona niin aletaan virtuaali jupotteleen ja kaiveleen mun kyoshon raatojen milijuuna laatikot, voit laittaa kuvaa vaikka mun sähöpostii [email protected]
jph-74 lähetti sopivan pinjonin joten nyt on voimansiirto lähes valmis.
Hain postista kaukaisen kiinalaisen sukulaisen lähettämän lahjapaketin josta löytyi renkaat vanteineen. Asentelin alle ja hienosti mahtuvat paikoilleen. Renkaan profiili voi olla hieman huono mutta ovat ainakin bling-bling... 8)
Pitää etsiä sopivat renkaat jostain. Käytetyt kelpaisivat hyvin.
Pikkuisen paremmin jäävät lokasuojien alle. Voisi tuohon jonkun pienen levikkeen tehdä...
Pnm kävi katsastamassa auton oikein paikan päällä eikä hän ainakaan tyrmännyt tätä projektia joten kaippa tätä kehtaa vielä julkisesti rakennella. ;D
Kiitokset pnm:lle ideoista. Oli oikein mukava toimitella. :)
Tätä rakennelmaa on hieman tutkittu ja olen todennut että rungon etuosa menee uusiksi. Ohjaus ei ole hyvä. Ongelmalliseen ohjaukseen kun vielä laittaa jousituksen niin sitten alkaa isommat ongelmat. Nykyisellä systeemillä kääntösäde on aivan liian iso eikä renkaat käänny loogisesti. Onneksi löytyy varastosta jotain osia joilla pystyy soveltamaan.
Leveys on toinen ongelma. Ei ole vanteita joilla renkaat saisi pysymään lokasuojien alla. Jos vanne on liikaa sisäänpäin niin se ottaa heti tukivarteen kiinni. Ongelman pystyisi tosin poistamaan jos tekisi toisenlaiset tukivarret. Katsotaan mitä tänään illalla tapahtuu.... :o