Vahvan vinssin DIY-valmistus servosta?
Vahvan vinssin DIY-valmistus servosta?
Onko joku kokeillut tehdä vahvasta servosta vinssiä?
Servonhan pystyy modaamaan pikku vaivalla ympäripyöriväksi moottoriksi joten miksei se toimisi myös vinssin moottorina?
joku reilun 10kg:n servo alkaisi jo vetämään melko muikeasti. Lisäksi nopeutta voisi säätää sisään ja ulos täysin portaattomasti.
eihän siitä välttämättä niin scalen näköinen tule kun esim. tuo Tamiyan mutta olisi ainakin jerkkua. :) Ja saahan sen skaalamaiseksi jos löytää jostain vaikka siron mutta kestävän kulmavaihteen ja pistää servon piiloon.
Servonhan pystyy modaamaan pikku vaivalla ympäripyöriväksi moottoriksi joten miksei se toimisi myös vinssin moottorina?
joku reilun 10kg:n servo alkaisi jo vetämään melko muikeasti. Lisäksi nopeutta voisi säätää sisään ja ulos täysin portaattomasti.
eihän siitä välttämättä niin scalen näköinen tule kun esim. tuo Tamiyan mutta olisi ainakin jerkkua. :) Ja saahan sen skaalamaiseksi jos löytää jostain vaikka siron mutta kestävän kulmavaihteen ja pistää servon piiloon.
Re: Vahvan vinssin DIY-valmistus servosta?
Pistää servon johonkin kopan sisälle, sitten tekee pelkän kidan puskuriin mistä vetää narun läpi. Sillon ei jää servo näkyviin.
http://personal.inet.fi/cool/max.angelma/servohack.htm
http://personal.inet.fi/cool/max.angelma/servohack.htm
Itsellä on vinssi piilossa ja ihan tyytyväinen olen ulkonäköön.

Tai sitten laittaa tämän puskuriin ja vaijeri läpi.
http://rc4wdstore.com/2/product_info.ph ... abb4332f80

Tai sitten laittaa tämän puskuriin ja vaijeri läpi.
http://rc4wdstore.com/2/product_info.ph ... abb4332f80
Totta, eihän sen vinssin tarvitse näkyä lainkaan.. Pitääkin alkaa suunnittelemaan toteutusta ajatustasolla, vaikka autoa ei vielä olekaan :)
-
Max Torque
- Legendaarinen!
Minä aloitin oman vinssi projektin tänään jollakin Futaban kopiolla, mikäs virka on sillä potikalla oikeen on?
Kun ratas (se mihin servon varsi tulee) pyörii, Niin potikka katkaisee virran moottorilta kun on kääntynyt tietyn määrän.
Selittäköön joku tarkemmin jos ny ei menny oikein.
Selittäköön joku tarkemmin jos ny ei menny oikein.
Potikkahan tunnistelee servon asentoa. Eli pyrkii siirtämään ja pitämään servoarmin haluttuun asentoon.
-
Max Torque
- Legendaarinen!
Eile otin sen potikan veks sieltä, pyörittelin sitä ja tuumasin sen roolin olevan juurikin katkaisijana olo.
Jos pyöräytät sitä potikkaa ihan pikkusen, niin servo alkaa pyörimään hiljaa. Sitä mukaan kun kierrät potikkaa enemmän, servon pitäisi liikkua nopeammin. ja sama toiseen suuntaan. Eli ihan on/off-tyyppinen sen ei pitäisi olla.
Sitä en tiedä, että käyttäytyykö digiservo sitten eri tavalla?
Itseä alkoi arveluttamaan sen keskiasennon pysyminen? Varmaan laadukkaammilla servoilla saa pidettyä trimmillä paikallaan mutta tuossa viikonloppuna koitin halvoilla 9g lennokkiservoilla tuota modausta ja ne saattoi alkaa ryömimään itsekseen vaikka olin ensin trimmannut ne täysin paikalleen. Vinssitouhussa se on huono juttu jos kela alkaa yhtäkkiä pikkuhiljaa avautua ja varsinkin jos se alkaa vetämään sitä narua tiukalle niin että servo alkaa lämmetä.
Mutta tosiaan isommat ja laadukkaammat servot pitävät kaiketi paikkansa paremmin.
Sitä en tiedä, että käyttäytyykö digiservo sitten eri tavalla?
Itseä alkoi arveluttamaan sen keskiasennon pysyminen? Varmaan laadukkaammilla servoilla saa pidettyä trimmillä paikallaan mutta tuossa viikonloppuna koitin halvoilla 9g lennokkiservoilla tuota modausta ja ne saattoi alkaa ryömimään itsekseen vaikka olin ensin trimmannut ne täysin paikalleen. Vinssitouhussa se on huono juttu jos kela alkaa yhtäkkiä pikkuhiljaa avautua ja varsinkin jos se alkaa vetämään sitä narua tiukalle niin että servo alkaa lämmetä.
Mutta tosiaan isommat ja laadukkaammat servot pitävät kaiketi paikkansa paremmin.
Se potikkahan pitää liimata jumiin.
-
Max Torque
- Legendaarinen!
Mun kokeiluista ei tullu yhtään mitään ja nakkasin menemään, ollaan sit ilman vinssiä.
minkä takia se pitää edes tehdä servosta? kun valmiinkin vinssin saa jo samaan hintaan kun sen servon. Ei toki ole varmasti ole yhtä vahva kun esimerkiksi 16 kilon servo, mutta mihin sitä voimaa edes tarvitsee niin paljon?
RTR = Ready To Rebuild
-
Max Torque
- Legendaarinen!
Se on se et miten kukin lystää, kuka haluaa ostaa ulkomailta kun suomesta ei saa tällä hetkellä.Pete_69 kirjoitti: minkä takia se pitää edes tehdä servosta? kun valmiinkin vinssin saa jo samaan hintaan kun sen servon. Ei toki ole varmasti ole yhtä vahva kun esimerkiksi 16 kilon servo, mutta mihin sitä voimaa edes tarvitsee niin paljon?
Niin no racingfactoryn tuntien et varmaan viikkoa kauempaa joudu odottamaan vaikka sitä ei juuri nyt olekkaan varastossa.
RTR = Ready To Rebuild
-
Max Torque
- Legendaarinen!
Täytyy koklata joku päivä, oon aina uskonut mitä varasto tilanteet sanovat.Pete_69 kirjoitti: Niin no racingfactoryn tuntien et varmaan viikkoa kauempaa joudu odottamaan vaikka sitä ei juuri nyt olekkaan varastossa.
Kyllä sen vinssin pitää kestää nostaa vaikka koko auto ilmaan ja pitää siellä. Toinen juttu, että tekemällä itse oppii toisin kuin käyttämällä aina valmiita osia.
Tuokin on aivan totta, ja mukaavahan se vain on kun itse rakentaa. Mutta ei kai ne 1:1 vinssitkään sitä koko autoa jaksa kuitenkaan ilmaan nostaa?
RTR = Ready To Rebuild
Jaksaa ja jopa enemmänkin, mutta se on sitten toinen juttu miten se käytännössä tehdään. Kyllä esim. tässä voima riittää pienemmän maasturin nostamiseen: http://www.warn.com/truck/winches/95xp_winch.shtml
Tuota en tiennyt. Olen aina ollut jotenkin siinä uskossa, että nuo vinssit jaksavat yleensä nostaa vain noin puolet auton painosta. Ellei sitten lasketa kuorma-autojen vinssejä. Mutta joo palataan vaikka aiheeseen kun alkaa menemään offtopikin puolelle :)
RTR = Ready To Rebuild
Ja siihen tällänen lisäksi ni johan alkaa riittämään ;)Penguin kirjoitti: Kyllä esim. tässä voima riittää pienemmän maasturin nostamiseen: http://www.warn.com/truck/winches/95xp_winch.shtml