"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Matta, mutta ei tarpeeksi

Korit ja niiden maalaaminen
Puolituinen
Täysi jäsen

Matta, mutta ei tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

Teppischin vinkistä aloitan ketjun, jospa tähän kertyisi kiinnostavaa tietoutta ja vinkkejä lakkaamiseen liittyen.

Maalasin korin eri kiiltoasteen maaleilla, ja yritin yhtenäistää lookin mattalakalla (spray). Kaikista eniten matan maalin kiillottomuus oli tavoitteena, mutta lopputulos on jossain satiinin tietämillä.
Ei siis hyvä, kun pitäisi olla ns.täysin kiilloton.

Ensin epäilin että käyttämäni lakka vaan ei ollut tarpeeksi mattaa, mutta toisen valmistajan tuotteella ei kummempaa tulosta tullut.

Nyt epäilen että maalaustekniikassa on vikaa, liikaa lakkaa kerralla ehkä.

Kuulisin mielelläni hyviä vinkkejä eri lakoista, spray- ja kynäruiskulle sopivista, tekniikoista, jne.
Mattahan ei yleensä taida olla se mitä tavoitellaan, mutta varmasti tähänkin perehtyneitä on joukossamme?
Metsäläinen
Vanhempi jäsen

Re: Matta, mutta ei tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Metsäläinen »

Mitä materiaalia kori on ja mitä maali merkkejä olet jo kokeillut?
Pertsax
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

Joistakin värisävyista ei oikein saa kunnon mattaa, ainakin minun kokemusten perusteella, kun tummista väreistä saa helmposti syvän matan aikaiseksi.
Itse suosin ruiskumaalausta ja käytän pääasiassa matta tai satiini maaleja, jolloin omaalit ovat jo itsessään vähän mattamaisia.
Päälle sitten olen käyttänyt lopuksi Valljeon polykarponaatti satiinilakkaa.
Sen mattamaisuus on itselle riittänyt. Pitäisi joskus ostaa matta purkki ja kokeilla miten paljon eroa niissä on.
Liitteet
Ja loppullinen pinta satiini lakalla
Ja loppullinen pinta satiini lakalla
Pohjamaali ja pinta maali
Pohjamaali ja pinta maali
Pinassa yksi kerros satiinilakkaa
Pinassa yksi kerros satiinilakkaa
Tämä on maalattu hobbyknox pearl green maalilla
Tämä on maalattu hobbyknox pearl green maalilla
Tässä viimeisin, maalattu valejon air maalilla
Tässä viimeisin, maalattu valejon air maalilla
Puolituinen
Täysi jäsen

Metsäläinen kirjoitti: Ke 19.07.2023 09:21 Mitä materiaalia kori on ja mitä maali merkkejä olet jo kokeillut?
Kori on tulostettu PLAsta. Maalit on Humbrolin pienoismallimaaleja, ja kokeillut lakat on Mastonin ja Car-Repin spraylakkoja.

Kokeilin suihkuttaa pari hentoa kerrosta kauempaa, eikä vieläkään ole riittävän mattaa, enemmän satiinia...

Tavoite olisi sellainen humbrolin mattavihreän tyylinen kiillottomuus, mutta lieneekö turha toivo. Humbrolin mattalakkaa voisi kokeilla kynäruiskulla vielä.
Puolituinen
Täysi jäsen

Pertsax kirjoitti: Ke 19.07.2023 10:08 Joistakin värisävyista ei oikein saa kunnon mattaa, ainakin minun kokemusten perusteella, kun tummista väreistä saa helmposti syvän matan aikaiseksi.
Itse suosin ruiskumaalausta ja käytän pääasiassa matta tai satiini maaleja, jolloin omaalit ovat jo itsessään vähän mattamaisia.
Päälle sitten olen käyttänyt lopuksi Valljeon polykarponaatti satiinilakkaa.
Sen mattamaisuus on itselle riittänyt. Pitäisi joskus ostaa matta purkki ja kokeilla miten paljon eroa niissä on.
Hienoa jälkeä olet tehnyt, punainen ja sininen erityisesti toimii omaan silmään!

Tässä mun tapauksessa haussa olisi kyllä vielä enemmän matta pinta, mutta nykyinen ei ole edes noin mattaa kuin kuvissasi oleva pinta.

Voi olla tekniikkkalajikin, en vaan osaa 🤷🏻‍♂️🤔😃
Pertsax
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

Ai sellainen hubrolin matta, voi olla, että vallejon mattalakka ruiskulla toisi lähelle vastaavan tuloksen. Minä luulen, että nuo lakat on vaan niin paksuja, että sen vuoksi ei oikein toimi matta pienoismalleissa.
Puolituinen
Täysi jäsen

Pertsax kirjoitti: Ke 19.07.2023 22:48 Ai sellainen hubrolin matta, voi olla, että vallejon mattalakka ruiskulla toisi lähelle vastaavan tuloksen. Minä luulen, että nuo lakat on vaan niin paksuja, että sen vuoksi ei oikein toimi matta pienoismalleissa.
Voi tosiaan olla että spray-lakkakin on liian paksua vaikka yrittäisi hentoa kerrosta tehdä. Täytyy koittaa kynäruiskulla vaikka Humbrolin mattalakkaa kun sitä on saatavilla tästä läheltä. Vaikka vielä ohentaa reilusti niin saa todella ohuita kerroksia tehtyä.
MrHuman
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja MrHuman »

Kannattaa jotakin miniatyyreille tehtyä mattaa lakkaa käyttää, ja huomioida, ettei ole liian kylmä kun käytät sitä. Sprayata useampi (3-4) todella ohut pinta ja antaa lakan vielä kuivua välillä. Sekoita myös lakka kunnolla ennen käyttöä.

Kontrasteja käyttämällä saa myös paremmin esille matat kohdat. Eli jos on kiiltävää pintaa tai muita värejä jotka ei ole tarkoitus olla mattapintaisia, niin varmistaa, että ne sitten kiiltää.
Puolituinen
Täysi jäsen

MrHuman kirjoitti: To 20.07.2023 14:51 Kannattaa jotakin miniatyyreille tehtyä mattaa lakkaa käyttää, ja huomioida, ettei ole liian kylmä kun käytät sitä. Sprayata useampi (3-4) todella ohut pinta ja antaa lakan vielä kuivua välillä. Sekoita myös lakka kunnolla ennen käyttöä.

Kontrasteja käyttämällä saa myös paremmin esille matat kohdat. Eli jos on kiiltävää pintaa tai muita värejä jotka ei ole tarkoitus olla mattapintaisia, niin varmistaa, että ne sitten kiiltää.
Hyviä pointteja! Humbrolin mattalakka menossa kokeiluun vielä, ja tuo monen todella ohuen kerroksen teko myös. Koko hommahan lähti siitä että Humbrolin nro68 maali on todella mattaa, ja kun sen päälle (ml.muut värit joita autossa on) laittoi spraylakan niin ei tullutkaan yhtä hyvää mattaa enää...kaikki toivo on nyt Humbrolin mattalakassa, maalaan sen samaan tapaan ja samalla ruiskulla kuin ne väritkin..

Kiitos kaikille tähän saakka osallistuneille!
Puolituinen
Täysi jäsen

Niin se meni kuten arvelinkin, Humbrolin mattalakka ajoi asiansa hyvin. Ainakin hyvin lähelle mattamaalin kiillottomuutta, ja kelpaa tähän hyvin. Ohensin sitä erittäin paljon ja ruiskutin 2 hyvin ohutta kerrosta ja yhden vähän reilumman. Spray-lakkaan verrattuna kynäruiskulla tehden tekniikka on väkisinkin erilainen, varsinkaan kun ei vielä ole se ruiskun käsittely niin hyppysissä kuin voisi olla.

Ainakin tästä opin että saman valmistajan tuotteet lienee hyvä lähtökohta, ja spraylakat eivät aja asiaa kun haetaan todella mattaa jälkeä...

Seuraavat maalaukset sitten Tamiyan XF-sarjan maaleilla ja lakoilla 🤞🏻
Vastaa Viestiin