Tikkuradio ?
Tikkuradio ?
Möyrintään katselin itselle radiota ja vaikka ratilla tykkään ajaa niin on nuo rattiradiot kyllä hintasekseen ankeita vehkeitä. Olematon määrä vipuja ja kanavia, näytöt on 80 luvulta ja softa on kankea ku rautakanki tai sitte se puutuu kokonaan. EPAt, expot ja muut perussäädöt puutuu useimmista saati sitten että olisi kunnon mahdollisuuksia miksata kanavia keskenään ja käyttää logic switchejä tms.
No tikkuradioistahan noita löytyy, itse päädyin Jumper T16 Prohon koska OpenTX nyt vaan on se makosin järjestelmä, ja tuossa on aika maukas määrä ominaisuuksia hintaisekseen.
Mites ajaako täälä kaikki ratilla vai onko tikkuja käytössä?
No tikkuradioistahan noita löytyy, itse päädyin Jumper T16 Prohon koska OpenTX nyt vaan on se makosin järjestelmä, ja tuossa on aika maukas määrä ominaisuuksia hintaisekseen.
Mites ajaako täälä kaikki ratilla vai onko tikkuja käytössä?
Re: Tikkuradio ?
Miulle kömpimiseen riittää perus rattiohjain ilman kummempia härpäkkeitä. Kunhan on hyvät trimmisäädöt ja useampi muistipaikka. Kunhan tuo trx:sän alkuperäinen antautuu niin katellaan sitten jotain monipuolisempaa. Kuorma-autoon (autoihin?) ajattelin hommata carsonin useempikanavaisen (16?)tikkuradion, olikohan se 150e paikkeilla ratastohtorilla.
Lennokkeja 10v harrastaneena tikkuradio on kyllä tullut tutuks. Kokeilin näissäkin, mut ei vaan tuntunu hyvältä, joten rattimankka on käytössä.
Gt3b custom firmiksellä. Kanavia 8, ja saapi nappulat ohjelmoitua miten haluaa. Expot, epat yms yms. Aika tyytyväinen ollu. Riittänyt hyvin omaan käyttöön. Mun trx lc80.ssä kaikki 8 kanavaa käytössä. Niin ja pirun halpa niin radio kuin vastaritkin. Hyvin toiminu jo useamman vuoden.
https://www.rctech.net/forum/radio-elec ... hread.html
Ja jos tuo ei riitä niin tuossa olis yks vaihtoehto:
https://www.thingiverse.com/thing:2552696
Mut mikäs siinä jos tikkumankalla hommat sujuu, niin antaa mennä sillä.
Gt3b custom firmiksellä. Kanavia 8, ja saapi nappulat ohjelmoitua miten haluaa. Expot, epat yms yms. Aika tyytyväinen ollu. Riittänyt hyvin omaan käyttöön. Mun trx lc80.ssä kaikki 8 kanavaa käytössä. Niin ja pirun halpa niin radio kuin vastaritkin. Hyvin toiminu jo useamman vuoden.
https://www.rctech.net/forum/radio-elec ... hread.html
Ja jos tuo ei riitä niin tuossa olis yks vaihtoehto:
Mut mikäs siinä jos tikkumankalla hommat sujuu, niin antaa mennä sillä.
Finnish RC Scale Crawling Series
Scale Class 1
x4
Scale Class 2
x2
2xKON
Scale Class 1
Scale Class 2
2xKON
Toistaiseksi on Futaban T4PV ratilla pärjätty. Kanavat tostakin meinaa loppua kesken. Säädöt kyllä muuten on riittänyt. Pari vaiheessa olevaa projektia kyllä todennäköisesti vaatii että tolla aikanaan lennokkikäyttöön hommatulla Futaban 10C:llä ohjataan jossain vaiheessa myös näitä vähemmän korkealla liikkuvia vekottimia.
Oletan et ihmiset käyttää mihin ne on eniten tottuneet.
Kyllä tikkuradioita löytyy jossa yli 8 kanavaa, esim skaala kaivurit ja sen kaltaiset käyttää.
Ja yuutubissa nähny et jotkut käyttää tikkuradiota ku ajaa 1:8 skaalaisilla Buggy/Truggy autoilla.
Kyllä tikkuradioita löytyy jossa yli 8 kanavaa, esim skaala kaivurit ja sen kaltaiset käyttää.
Ja yuutubissa nähny et jotkut käyttää tikkuradiota ku ajaa 1:8 skaalaisilla Buggy/Truggy autoilla.
Tätä oon jo pyöritellyt mielessä tuo Jumperin kohdalle jos alkaa tuntumaan ettei tikuilla ole mielekästä ohjastaa :)ToniS kirjoitti: Pe 15.11.2019 11:01 Ja jos tuo ei riitä niin tuossa olis yks vaihtoehto:
Ainakin ennenvanhaan Japanilaiset oli kovia ajamaan kilpaa tikkuradioilla, varmaan kyllä jokaisessa tapauksessa kyse on vaan siitä että tikkuihin on totuttu 80-luvulla ja uutta ei haluta opetella.Orkekum kirjoitti: Pe 15.11.2019 13:00 Ja yuutubissa nähny et jotkut käyttää tikkuradiota ku ajaa 1:8 skaalaisilla Buggy/Truggy autoilla.
Tuossa viitaten "ammattimies ja tikkuradio" mainintaan.
Hommasin Flysky th9x mankan ja olen lievästi sanottuna ulapalla sen kanssa, kuinka tuota säädetään autolle sopivaksi. Koitin Youtubesta löytää videoita mutta kaikissa käsitellään lentäviä härveleitä mitä löysin.
Mistä kannattaa edes aloittaa tämän kanssa?
Olikos tämä edes saman valmistajan🤔
Olihan se. Jos tämä on samantyyppinen niin toivottavasti auttaa. Tuo kanava on ollut kuorma-auto puolella itselleni iso apu.
Onks siin opentx vai joku muu softalassii kirjoitti: Pe 17.02.2023 21:42 Hommasin Flysky th9x mankan ja olen lievästi sanottuna ulapalla sen kanssa, kuinka tuota säädetään autolle sopivaksi. Koitin Youtubesta löytää videoita mutta kaikissa käsitellään lentäviä härveleitä mitä löysin.
Ei ole softapuoli mun vahvinta osaamisalaa.kj_temmes kirjoitti: Pe 17.02.2023 23:20Onks siin opentx vai joku muu softalassii kirjoitti: Pe 17.02.2023 21:42 Hommasin Flysky th9x mankan ja olen lievästi sanottuna ulapalla sen kanssa, kuinka tuota säädetään autolle sopivaksi. Koitin Youtubesta löytää videoita mutta kaikissa käsitellään lentäviä härveleitä mitä löysin.
No jos vähän saat valikoita selattua niin jostain varmasti info löytyisi. Mutta myös pari kuvaa kertoisi ainakn mulle heti että onko opentxlassii kirjoitti: La 18.02.2023 08:42Ei ole softapuoli mun vahvinta osaamisalaa.kj_temmes kirjoitti: Pe 17.02.2023 23:20Onks siin opentx vai joku muu softalassii kirjoitti: Pe 17.02.2023 21:42 Hommasin Flysky th9x mankan ja olen lievästi sanottuna ulapalla sen kanssa, kuinka tuota säädetään autolle sopivaksi. Koitin Youtubesta löytää videoita mutta kaikissa käsitellään lentäviä härveleitä mitä löysin.
Ja jos on niin osaan ohjata ainakin sopiville youtube kanaville tai itse antaa muutaman vinkin.
OPENTX 8v -> since 2022 EdgeTX... :D
Niin, no google kertoo:Support for open source firmwarekj_temmes kirjoitti: La 18.02.2023 11:36No jos vähän saat valikoita selattua niin jostain varmasti info löytyisi. Mutta myös pari kuvaa kertoisi ainakn mulle heti että onko opentxlassii kirjoitti: La 18.02.2023 08:42Ei ole softapuoli mun vahvinta osaamisalaa.kj_temmes kirjoitti: Pe 17.02.2023 23:20Onks siin opentx vai joku muu softalassii kirjoitti: Pe 17.02.2023 21:42 Hommasin Flysky th9x mankan ja olen lievästi sanottuna ulapalla sen kanssa, kuinka tuota säädetään autolle sopivaksi. Koitin Youtubesta löytää videoita mutta kaikissa käsitellään lentäviä härveleitä mitä löysin.
Ja jos on niin osaan ohjata ainakin sopiville youtube kanaville tai itse antaa muutaman vinkin.
Mulle ei kerro mitään.
No saatko sen radion päälle ja kuvan siitä näytöstä.?lassii kirjoitti: La 18.02.2023 11:50Niin, no google kertoo:Support for open source firmwarekj_temmes kirjoitti: La 18.02.2023 11:36No jos vähän saat valikoita selattua niin jostain varmasti info löytyisi. Mutta myös pari kuvaa kertoisi ainakn mulle heti että onko opentxlassii kirjoitti: La 18.02.2023 08:42Ei ole softapuoli mun vahvinta osaamisalaa.kj_temmes kirjoitti: Pe 17.02.2023 23:20Onks siin opentx vai joku muu softalassii kirjoitti: Pe 17.02.2023 21:42 Hommasin Flysky th9x mankan ja olen lievästi sanottuna ulapalla sen kanssa, kuinka tuota säädetään autolle sopivaksi. Koitin Youtubesta löytää videoita mutta kaikissa käsitellään lentäviä härveleitä mitä löysin.
Mulle ei kerro mitään.
Jep. Ei ole opentx.
Vaan flyskyn oma sohellus. Kyllä tuo ok kuitenkin ihan selko englantia.
Mitä sun pitäs saada tehtyä. Normaali auto konffi.?
Vasemmalta eteen taakse ja oikealta ohjaus?
Vaan flyskyn oma sohellus. Kyllä tuo ok kuitenkin ihan selko englantia.
Mitä sun pitäs saada tehtyä. Normaali auto konffi.?
Vasemmalta eteen taakse ja oikealta ohjaus?
Helppoa...
Etsi jollain irto servolla vastarista mikä kanava on halutussa kaasun paikassa eli varmaan vasen tikku ylös alas...
Etsi jollain irto servolla vastarista mikä kanava on halutussa ohjauksen paikassa eli varmaan oikea tikku oikea vasen...
Sitten oletkin jo melkein valmis.
End pointsit tuolta löytyy jos tarvit ohjauksen kanssa.
Ja löytyypä sentään muutama muukin toiminto jos tarvii.!
Etsi jollain irto servolla vastarista mikä kanava on halutussa kaasun paikassa eli varmaan vasen tikku ylös alas...
Etsi jollain irto servolla vastarista mikä kanava on halutussa ohjauksen paikassa eli varmaan oikea tikku oikea vasen...
Taidat puhua aika höpöjä. Ensinnäkin vasen tikku ylös-alas on kaasu, LENTOKONEESSA, nollakohta on mankassa siten että tikku on ala-asennossa eikä edes jousitettu, joten se ei keskitä.kj_temmes kirjoitti: La 18.02.2023 16:40 Helppoa...
Toki nuo kanavat löytyy kokeilemalla, ei siinä ole ongelmaa, 1-4 ovat gimbaalien kanavia. Kanavien säätö autokäyttöön sopivaksi tuottaa minulle ongelmia kun rattiohjaimissa esim end pointit säädetään usein potikalla tai helposti valikoista. Tälläisessä mankassa ei ole valikoissa kanavien numeroita vaan nimet LENTOKONEEN ohjausta varten.
Eikö radion valikoista löydy mahdollisuutta määrittää tikkujen ohjaamia kanavia? Itellä ainakin lennokkien radioissa ollut mahdollisuus muuttaa tikkujen kanavia valikoiden kautta.lassii kirjoitti: La 18.02.2023 20:28
Taidat puhua aika höpöjä. Ensinnäkin vasen tikku ylös-alas on kaasu, LENTOKONEESSA, nollakohta on mankassa siten että tikku on ala-asennossa eikä edes jousitettu, joten se ei keskitä.
Toki nuo kanavat löytyy kokeilemalla, ei siinä ole ongelmaa, 1-4 ovat gimbaalien kanavia. Kanavien säätö autokäyttöön sopivaksi tuottaa minulle ongelmia kun rattiohjaimissa esim end pointit säädetään usein potikalla tai helposti valikoista. Tälläisessä mankassa ei ole valikoissa kanavien numeroita vaan nimet LENTOKONEEN ohjausta varten.
Toki löytyy, niitäpä juuri katselen ja koitan saada kuntoon. Ehkäpä opin joka kerta jotain kun tuota räplään. Tuossa vaan on mahdollisuuksia tehdä "liian paljon"JouniN kirjoitti: La 18.02.2023 21:47Eikö radion valikoista löydy mahdollisuutta määrittää tikkujen ohjaamia kanavia? Itellä ainakin lennokkien radioissa ollut mahdollisuus muuttaa tikkujen kanavia valikoiden kautta.lassii kirjoitti: La 18.02.2023 20:28
Taidat puhua aika höpöjä. Ensinnäkin vasen tikku ylös-alas on kaasu, LENTOKONEESSA, nollakohta on mankassa siten että tikku on ala-asennossa eikä edes jousitettu, joten se ei keskitä.