Päivitetäänpä tätä pitkästä aikaa.
Osia on tilailtu ja postista haettu sekä samalla olen liimaillut rakennussarjan runkoa kasaan sekä mallintanut sitä ja muita osia.
Olen nyt ajatellut, että testaisin ja tilaisin koko rungon tulostettuna Shapewayltä. Auto on kuitenkin pieni ja kevyt, joten tulostettu runko voisi kestääkin. Putket tuossa on nyt mallinnettu 2,5 mm:n halkaisijalla ja pitää vielä joihinkin kohtiin lisäillä lisää tukia. Myös rungon eteen ja taakse tulee vielä tukikehikot korille mutta ne teen sitten jälkikäteen 1,5 mm:n teräslangasta. Tulostettuina osina tulisi myös akseleihin kiinnityvät iskari/linkkikiinnikkeet sekä jakolaatikko ja vanteet. Etuakselia ei ole mallinnettu oikein mutta iskari/linkkikiinnekäät suunnitellessa olen huomioinut kyllä tuon epäkeskon etuakselissa.
Jakolaatikon sisälle tulee rattaat 64dp alumiinipinjoneista ja moottorina Mini zetaan tarkoitettu harjaton kone. Runkoa hieman muokkaamalla saisin sinne mahtumaan myös 1/16 tai 1/18 auton moottorin, jos nykyisessä ei riitä tehot. Akseleina on 1/8" terästangot. Laakeritkin ovat vastaavaa tuumakokoa mutta jostain syystä ne eivät sopineetkaan terästankoon joten sitä joutui sorvaamaan hieman jotta kaikki toimisi. Pinjonit mahtuivat ilman mitään ongelmia. Ruuvattava pinjonisuoja pitää vielä kehitellä tuohon.
Vetareitakin täytynee muokkailla hieman. Vetareiden päiden pinnikiinnitys on varmistettu vain ympärille tulevalla kuminauhalla. Tämä ei vaikuta mielestäni pitävältä ratkaisulta, joten ajattelin, että kierteytän reiän m1,6 tapilla ja siihen sitten sopiva pidätinruuvi. Jakolaatikon akseliulostuloon sitten joko reikä tai viilaamalla tasainen kohta.
Linkkien päät ovat naurettavan pieniä. Linkkipallot sopivat m2 ruuville ja linkit itse teen 1,5 mm:n teräslangasta. Näitä tuli tilattua Miracle Martista reilu satsi mutta muuten kaupan toiminnasta ei ole kyllä hyvää sanottavaa. Yritin tilata samalla moottorin tuolta ja ensin paketin lähettämisessä kesti kummallisen kauan. Sitten kun paketti lähti ja tuli perille, moottoria ei ollutkaan mukana. Oli rustattu lähetysluettelosta yli. Useamman sähköpostinkin laitoin mutta mitään vastausta ei ole kuulunut ja Paypalin dispute-toimintokin kusee, eikä anna valittaa.
Iskareiden rungot aion väsätä 4 mm:n messinkiputkesta. Yläpäähän juotan 3 mm:n putkesta lyhyen holkin, johon saan linkinpään kiinni. Rungon alaosaan tulee tulostettu osanen, josta menee iskarivartena toimiva 1,5 mm:n teräslanka läpi. Rungon sisälle sitten 2,5 mm:n halkaisijalla oleva jousi. Teen näihin myös ne ulkopuoliset säiliöt kuten esikuvan mukaisissa iskareissa.
Säätimenä on myös Mini zetaan tarkoitettua elektroniikkaa. Joku pieni Futaba yhteensopiva vastari pitäisi vielä löytää. Futaballa on pienehkö antenniton autovastari jota olen ajatellut, mikäli pienempää ei löydy.
Jotain scale-rompetta olen myös ajatellut sovittaa tähän, kuten bensatankkia, penkkiä, moottoria yms. Katsotaan nyt miten saan mahtumaan. Kallistuksenvakaajatkin ovat tulossa tähän ja vakaajtankona ajattelin käyttää 1,5 mm:n teräslankaa. Saa nähdä onko aivan liian jäykkä.
Tuon pienoismallin mukana tulleista renkaista pitää kyllä valittaa hieman. Renkaat eivät ole symmetriset sillä reiät eivät ole saman kokoiset renkaan molemmin puolin. Tämä ei sinänsä haittaisi, jos auton kummallekin puolelle olisi omat setit, muttakun näin ei ole. Kaikki neljä rengasta ovat täysin samanlaiset, joten toiselle puolelle autoa tulee suuremmat reiät ulospäin. Vanteet olen sitten suunnitellut suuremman reiän mukaan symmetrisiksi. Saa nähdä miten ne sitten sopivat renkaisiin.