Näin rakennat itsellesi erinomaisen vinssinoparin (mm. RC4WD, SSD, 3Racing & servovinsseille) kympillä!
Tuote on HobbyKing.comin X-Car Brushed ESC. Nopari on 2S-lipolle, mutta itse olen näitä käyttänyt lukuisissa autoissa vuosia 3S:llä ilman mitään ongelmia.
Vaihe 1 - Purkaminen:
Älä pura kuoria alkuun, vaan aluksi noparista puretaan vanhat liittimet ja johdot. Alkuperäiset moottori- ja akkujohdot ovat todella tiukkaan kiinni, niitä joutuu kolvilla lämmittämään tuskallisen pitkään ja voimallisesti. Tässä hommassa olen puristimella puristanut noparin ylösalas pöytää vasten jollain tämän tapaisella siten, että vanhat paksut johdot osoittavat alaspäin. Tällöin voit vetää niitä alaspäin samalla kuin lämmität liitoskohtaa yläpuolelta. Huomaa että johdot lämpiävät paljon, vedä työkalulla tai esim. hanska kädessä. Kun johdot ovat irronneet, avaan kiinnitysreijät isommiksi käsiporalla (1,5-2mm terällä).
Vaihe 2 - Poista virtakytkin
Kukaan ei tykkää halvoista ja helposti vikaantuvista virtakytkimistä, joten leikataan se varovasti tyvestä pois ja kolvaamme johtimet alapuolelta kuvan mukaisesti yhteen. Tämä pitää vinssinoparin aina päällä kun akku on kiinni. Tarkista että leikkaat oikeat johdot!
Vaihe 3 - Lisää uudet liittimet
Muista tarkistaa että akkuliitännän johdot menee oikein päin! Moottoriliittimillä taasen ei ole polariteetillä väliä. Lisäksi vastaanottimen liittimestä tulee irroittaa keskimmäinen punainen piuha! Muuten vastaanottimelle on useempi virtalähde, ja toisekseen vinssinoparin BEC ei kestä mitään kuormaa jos sitä ajaa 3S:llä.
Kuvissa punaiset liittimet ovat JST RCY -liittimiä ja niitä saa tilattua markalla tukun intternetistä. Voit kuitenkin käyttää mitä tahansa liitintä mitä pakista löytyy, nuo ovat vaan aika jämptejä ja sopivia tarkoitukseen.
Itse tällä kertaa päätin vetää moottorin johdot tuolta alapuolelta, jotta kaikki johdot tulisivat ulos samoin päin. Voit kuitenkin kolvata johdot ihan kuinka itse haluat ja tykkäät, kunhan huolehdit että akkujohdot tulee oikein päin.
Vaihe 4 - Kotelointi
Kotelon voit itse rakentaa vaikka styreenistä, tai vaikka vain kietoa noparin sähköteippiin. Tai käyttää kokonaan alkuperäistä. Tällä kertaa päätin hyödyntää alkuperäisen kotelon, sitä vähän dremelöiden moottorin johtoja varten.
Omissa autoissa on rajatusti tilaa, eikä normaali siili mahdu noparin päälle, joten piti improvisoida styreenistä matalampi suoja päälle.
Vaihe 5 - säätö
Ei sitä muuten tarvi säätää, kuin että Auto Lipo Cutoff pois päältä sekä Crawler mode päälle. Muistaakseni Crawler-mode säätyy virrat päällä. Säätö toimii näin:
1) Paina SET-nappia virtojen ollessa päällä kunnes kuulet pulilum -> Se säätää noista toista pois/päälle.
2) Virran ollessa pois päältä, paina SET-nappi pohjaan ja laita virrat päälle. Pidä nappi pohjassa kunnes kuulet pulilum -> Toinen noista säätyy pois/päälle.
Jos lipocutoff on päällä, aiheuttaa se välillä sitä että nopari ei vaan toimi. Jos crawler-mode ei ole päällä, vinssi ei pyöri aina suoraan joko eteen tai taakse päin, vaan toinen suunta on sille ns. "jarru" kuten rata-autoissa.
Mainio vinssinopari kymmenellä dollarilla: HobbyKing.com X-C
Mainio vinssinopari kymmenellä dollarilla: HobbyKing.com X-C
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 16.06.2017 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vs: Mainio vinssinopari kymmenellä dollarilla: HobbyKing.com
Vaihe 6 - vesisuojaus
Itse käytän Mastonin Rubber Compia. Lisään kuvia myöhemmin kun homma on valmis.
Itse käytän Mastonin Rubber Compia. Lisään kuvia myöhemmin kun homma on valmis.