Aloittakaamme 0.3mm joista olen tehnyt toimivia.
Leikataan saranan levyinen soiro peltiä. Esimerkiks 10mm, niin kuin kuvassa.

Tämän jälkeen olen taivuttanut ihan sormin alulle. Kuvassa 1mm paksu neula saranatappina. Hitsilanka on kans hyvää.

Seuraavaks pihdeillä tiukka puristus akselin vierestä.

Tämänjälkeen olen taivuttanut pikkusen ulospäin saranalinjaa.

Otetaan neula pois ja pihdeillä tiukka ote saranan puoliskosta. Ja leikataan sopivaks. Dremelissä olen käyttänyt timanttilaikkaa. Jo usean vuoden tuolla samalla terällä päästelly mitä milloinkin. Se vaan kestää ja kestää. Ei tietty syö ehkä niin hyvin kuin kivilaikka, mut eipä oo räjähtänyt silmille. Miksei tuo viilallakin onnistuis, en oo ite jaksanu hinkata.

Esimerkkinä nyt tämmönen simppeli malli. Niin ja tottakai joudut tekeen myös vastakappaleen.

Leikkauksen jälkeen tappi kiinni ja meillä on toimiva sarana. Siitä vain sit trimmaamaan sopivan näköseks.

Esim tämmöiset

Tai tämmöiset. Sillä erolla jot alla olevat eivät varsinaisesti ole toimivat. Konepeltikin on tiukasti kiinni, niin mitäpä sitä. Noi tein muutenkin 0.2mm pellistä ja ovat vähän kevyemmin tehty.

Eivät ole siis kaksinkertaiset.

Näihin naputin myös tommoset scale pultti jäljitelmät. Ihan vain piikillä vastapuolelta lyömällä.

Peltikoppaseen autoon noi on tietty helppo juottaa kiinni, muoviseen senkus pulttaa vaan. Saranatappi tottakai katkotaan lopuks sopivan kokoseks ja varmistetaan kiinni pysyminen juottamalla tai liimalla. Varotaan toki jottei koko vaivalla tehty sarana jumitu.
Tässäpä tämä. Kysyä saa ja esittää omia tapoja tehdä.