Tamiya Jeeppi
Re: Tamiya Jeeppi
jos tulee tarvetta vara korille ni minult löytyy yks tuolt hyllyst sit. ;)
Team Savon Mafia (axial cj7)
Nehän ne. Kiitoksia vaan vielä hyvistä renkaista. :)matti kirjoitti: Näyttävät jotenkin tutuilta, oliskohan RC4WD 1.55" Dirt Grabberit ja 3Racing vanteet![]()
Hienon näkönen kampes totta mooses.... ite pitää venytellä veronpalautuksiin että saa hommattua "pojalle" auton :D
Eläkää nyt kaikkia tilatko sillä aikaa ettehän!!!! ;)
Eläkää nyt kaikkia tilatko sillä aikaa ettehän!!!! ;)
uɐ1d ʎʇɹɐd oɟoɯ ʇɟı1dn 053ɟ pɹoɟ ɐʎıɯɐʇ
Kävin vähän kokeilemassa maasto-ominaisuuksia uusilla renkailla ja radiolla. Pito tuntuu ihan hyvältä ja auto nousee ja tulee alas ihan riittävän jyrkkiä mäkiä. Kallistustakin kestää jonkun verran, tosin en viitsinyt kalliolla kovin pitkälle kallistella, kun olisi ollut saman tien kylki ruvella. Etenemistä heikentää lähinnä matala maavara ja pehmeämmässä maastossa (käpyjä, neulasia, yms.) pienet renkaat. Pitäisi varmaan kokeilla pientä korotusta ja Mud slingereitä. Toisaalta tätä on kyllä kiva ajella jo senkin takia, että joutuu vähän tarkemmin miettimään, mistä kannattaa edes yrittää läpi.
Etenemisestä voisi yleisesti ottaen sanoa, että tällä on eroa SCX:ään suunnilleen saman verran kuin SCX:llä AX-10:iin. Isommilla renkailla ero varmaan kaventuisi, mutta eipä tuolla silti kannattaisi SCX:ää vastaan kisaamaan lähteä.
Ja 4600 mAh pötköakku kestää muuten tooooodella pitkään.
Etenemisestä voisi yleisesti ottaen sanoa, että tällä on eroa SCX:ään suunnilleen saman verran kuin SCX:llä AX-10:iin. Isommilla renkailla ero varmaan kaventuisi, mutta eipä tuolla silti kannattaisi SCX:ää vastaan kisaamaan lähteä.
Ja 4600 mAh pötköakku kestää muuten tooooodella pitkään.
Mullaki F350 korkia ko mikä, 1,9 rattailla ja silti joutuu katteleen ajolinjoja. Se on hienoa se.0lli kirjoitti: Toisaalta tätä on kyllä kiva ajella jo senkin takia, että joutuu vähän tarkemmin miettimään, mistä kannattaa edes yrittää läpi.
Mut aina se tasauspyörästön murikka lyö johonki ja matkan teko tyssää. :D
uɐ1d ʎʇɹɐd oɟoɯ ʇɟı1dn 053ɟ pɹoɟ ɐʎıɯɐʇ
Pääsin tänään testailemaan Jeeppiä anopin puutarhassa. :) Renkaina oli testimielessä Losin Mini Rock Clawsit vanhoilla RC4WD:n aluvanteilla (eli lainasin Losi MRC:stä). Näillä renkailla ohjaus alkaa jo vähän tahmata, koska servona on vähän heikompi malli ja lisäksi servosaver syö osan kääntövoimasta. Pitäisi varmaan kokeilla pelkällä normivarrella ja ehkä vähän vahvemmalla servollakin. Jossain vaiheessa voi tietysti tulla noparin becin rajat vastaan.
Huomasin muuten, että nopari antaa vastarille 7,2V. Pitää vaan toivoa, että vastari ja servo kestää tuon kun ainakin HK:n sivun mukaan vastari toimii 4,5 - 6 voltilla.

Etupyörät mahtuvat kääntymään joustoissakin hyvin, kun koppa on muutaman millin ylempänä. Käänsin sen kopan etupään kiinnityspalikan rungossa ylösalaisin.

Takapyörät ottavat vielä vähän kiinni. Pidensin takajoustoja vähän vaan kiertämällä iskarin päätä pitemmäksi, mutta sehän ei tietenkään vaikuta sisäänjoustoon. Pitänee laittaa iskarien yläpään kiinnitykseen joku oma patentti.

Huomasin muuten, että nopari antaa vastarille 7,2V. Pitää vaan toivoa, että vastari ja servo kestää tuon kun ainakin HK:n sivun mukaan vastari toimii 4,5 - 6 voltilla.

Etupyörät mahtuvat kääntymään joustoissakin hyvin, kun koppa on muutaman millin ylempänä. Käänsin sen kopan etupään kiinnityspalikan rungossa ylösalaisin.

Takapyörät ottavat vielä vähän kiinni. Pidensin takajoustoja vähän vaan kiertämällä iskarin päätä pitemmäksi, mutta sehän ei tietenkään vaikuta sisäänjoustoon. Pitänee laittaa iskarien yläpään kiinnitykseen joku oma patentti.

Viimeksi muokannut 0lli, La 12.06.2010 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hyvältä näyttää... tuli mieleen mun vanha pajero joka on tällähetkellä "negellä"...
nostin siinä koria, laittamalla suorat tolpat taakse alkuperäisten tilalle ja eteen sen kiinnike palikan alle laitoin 6mm alu putken pätkät... siihenhän kävis ihan esim prikkoja yms... jos ottaa renkaat kii koriin.
ei tosin ollu kauneimmasta päästä, mutta toimi isoilla pyörilla :)

millä muuten maalasit noi takavalot?
nostin siinä koria, laittamalla suorat tolpat taakse alkuperäisten tilalle ja eteen sen kiinnike palikan alle laitoin 6mm alu putken pätkät... siihenhän kävis ihan esim prikkoja yms... jos ottaa renkaat kii koriin.
ei tosin ollu kauneimmasta päästä, mutta toimi isoilla pyörilla :)

millä muuten maalasit noi takavalot?
Tussilla. :) Takavalon "runko" on maalattu mustalla spraylla, mutta tuo punainen on ihan permanenttitussia.tr4 kirjoitti: millä muuten maalasit noi takavalot?
Tuossa korin korotuksessa on vaan se huono puoli, että se ei vaikuta mitenkään maavaraan. Niinpä pidentäisin mieluummin takapään jousitusta kuin nostaisin koria. Etupään nosto on vähän vaikeampi operaatio, joten siellä pitänee tyytyä kopan nostamiseen.
Viimeksi muokannut 0lli, Su 13.06.2010 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tohon pajeroon tein linkit taakse ja nostin samalla iskarin alapään paikkaa,
jolloin maavara nousi muistaakseni n. sentin verran.. edestä pikkusen jyrsin alatukivarsia, mut se ei tuonu ku jokusen millin.. ja sit tietenki isoilla kumeilla sain nostettua koko autoa.. ja jotta ne sain pyörimään alla täydellisesti, ni jouduin hiemat pyöristämään lokarin reunoja ja nostaa korin ylös...
mut en mä tuohon lähtis tekemään sellaisia muutoksia... just magee noin..
ja ite oon hieman katkera tuosta sun ja y-amin jeepistä, kun teillä on noin scalemaisen matalat autot..
ite haluisin yhtä matalaks oman rc4wd runko-jeepin... nyt oon tilaamassa 80 ja 90 mm iskareita jos jollai niillä saisin oman vehkeen tonttiin. :D
jolloin maavara nousi muistaakseni n. sentin verran.. edestä pikkusen jyrsin alatukivarsia, mut se ei tuonu ku jokusen millin.. ja sit tietenki isoilla kumeilla sain nostettua koko autoa.. ja jotta ne sain pyörimään alla täydellisesti, ni jouduin hiemat pyöristämään lokarin reunoja ja nostaa korin ylös...
mut en mä tuohon lähtis tekemään sellaisia muutoksia... just magee noin..
ja ite oon hieman katkera tuosta sun ja y-amin jeepistä, kun teillä on noin scalemaisen matalat autot..
ite haluisin yhtä matalaks oman rc4wd runko-jeepin... nyt oon tilaamassa 80 ja 90 mm iskareita jos jollai niillä saisin oman vehkeen tonttiin. :D
Noniin auto toimii ja sillain..
Noniin mitäs tähän kannattais sitten tilata? Renkaat on vakiona ihan jostakin...
Eli mistä kannattais tilata uudet ja sillain et sopis suoraan? Olisko joku suomalainen kauppa josta kannattaa tilata autoon renkaat?
Ja olisko jotain mitä kannattais tilata että sais autosta paremman maastoon menijän?
Noniin mitäs tähän kannattais sitten tilata? Renkaat on vakiona ihan jostakin...
Eli mistä kannattais tilata uudet ja sillain et sopis suoraan? Olisko joku suomalainen kauppa josta kannattaa tilata autoon renkaat?
Ja olisko jotain mitä kannattais tilata että sais autosta paremman maastoon menijän?
Tuo on vanteiden suhteen vähän kranttu, eli jos offsetti on liian vähän tai bead lock -renkaan sisähalkaisija liian pieni, se ottaa kiinni ohjauspaloihin. Jotkut ovat tilailleet RC4WD:ltä aluvanteita, mutta ne ovat aika kalliita, jos muovisetkin kelpaavat. Melkein kannattaisi ottaa auto mukaan ja mennä johonkin alan liikkeeseen sovittelemaan vanteita. Tietysti jos haluaa vaihtaa pelkät kumit, niin noihin alkuperäisiin vanteisiin käy varmaan mitkä vaan 1.9-tuumaiset kumit. Renkaan koko olisi varmaan hyvä pitää enintään jossain 90 millin paikkeilla, niin ei tarvitse hirveästi korotella koppaa tai muokata jousitusta.
Onhan tuohon saatavilla ulkomailta iso kasa viritysosia, mutta itse ajattelin pitää Jeepin virittelyssä vähän hillitympää linjaa, niin en ole niihin pahemmin perehtynyt.
Onhan tuohon saatavilla ulkomailta iso kasa viritysosia, mutta itse ajattelin pitää Jeepin virittelyssä vähän hillitympää linjaa, niin en ole niihin pahemmin perehtynyt.
tarkoittaako toi 90mm kumin leveyttä? ???
Ei vaan renkaan korkeutta. Tuossa malliksi yhden renkaan speksit:
*
Outer Diameter: 3.66" (93mm)
*
Inner Diameter: 1.9" (48mm)
*
Width: 1.42" (36mm)
*
Weight: 54 gram / 1.9 oz
*
*
*
*
Sama suomeksi ;)hyrsleri kirjoitti: Ei vaan renkaan korkeutta. Tuossa malliksi yhden renkaan speksit:
*
*
*
*
Renkaan halkaisija
Sisäpuolen halkaisija=vanteen halkaisija
Kulutuspinnan leveys
Paino
Koeajot Rock Clawseilla vähän kallioisemmassa maastossa. Aika hyvin se nousee jyrkempääkin kalliota ylös.
http://www.youtube.com/watch?v=6gNEX6ujLlk
Videon lopulla auton akku alkoi olla lopussa ja taaksenpäin valuminen kesken nousun johtui noparin lipo-cutoffista.
Edit: Keletappi! Laitoin sitten iMoviessa vanhan tekstin tuohon videoon. Kyseessähän ei siis ole mikään Lantikka. :-[ Pitää muistaa katsoa seuraavan kerran tarkemmin.
http://www.youtube.com/watch?v=6gNEX6ujLlk
Videon lopulla auton akku alkoi olla lopussa ja taaksenpäin valuminen kesken nousun johtui noparin lipo-cutoffista.
Edit: Keletappi! Laitoin sitten iMoviessa vanhan tekstin tuohon videoon. Kyseessähän ei siis ole mikään Lantikka. :-[ Pitää muistaa katsoa seuraavan kerran tarkemmin.
Viimeksi muokannut 0lli, La 19.06.2010 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olekko Olli vaihtanu moottoria autoon? Jos olet minkälaisen olet hommannut?
Osaako joku suositella jotain sopivaa moottoria kyseiseen autoon? Sellainen jolla pääsisi maastossa mutta pystyisi ajaa lujempaakin esim hiekka esteillä.
Ja mieluiten suomesta saisi sellainen moottori löytyä.
Kiitos vastauksista.
Ps. Komee auto sulla Olli!
Mun jeepistä tuli oliivin vihreä. ;D
Osaako joku suositella jotain sopivaa moottoria kyseiseen autoon? Sellainen jolla pääsisi maastossa mutta pystyisi ajaa lujempaakin esim hiekka esteillä.
Ja mieluiten suomesta saisi sellainen moottori löytyä.
Kiitos vastauksista.
Ps. Komee auto sulla Olli!
Mun jeepistä tuli oliivin vihreä. ;D
Tuonne toiseen keskusteluun jo vastailinkin, että vielä on vakiomoottori kiinni. Novakin 55:tä voisi kokeilla, jos saisi aikaiseksi sen verran, että juottelisi nopariin uudet liittimet moottorille.
Jos vaihdat sen moottorin niin kerro, miten auto liikkuu. ;)
Piti se sitten kokeilla, kun huomasin, että Novakin mottiin juotetut liittimet saikin kiinni Jeepin liittimiin, vaikka ovat ihan eri mallia. Moottori oli siis Novak fiftyfive eli 55-kierroksinen. Vauhtia oli selvästi vähemmän kuin alkuperäisessä moottorissa, mutta vastaavasti vääntöä on enemmän, hidas ajelu on helpompaa ja tarkempaa ja jarru pitää huomattavasti paremmin.
Jos Jeepistä haluaisi enemmän scale-crawleria tai aikoisi kisata, 55t moottori olisi siihen oikein hyvä. Itse haluan ainakin vielä tässä vaiheessa pitää Jeepin vähän vauhdikkaampana sudittelijana, joten pitäydyn mieluummin vakiomoottorissa. Joku vähän viritetty 35t voisi olla 55:ta parempi vaihtoehto omaan käyttöön.
Jos Jeepistä haluaisi enemmän scale-crawleria tai aikoisi kisata, 55t moottori olisi siihen oikein hyvä. Itse haluan ainakin vielä tässä vaiheessa pitää Jeepin vähän vauhdikkaampana sudittelijana, joten pitäydyn mieluummin vakiomoottorissa. Joku vähän viritetty 35t voisi olla 55:ta parempi vaihtoehto omaan käyttöön.
Omasta mielestä jopa 55t oli liian nopea, itse olen ajatellut jotain 65-76 moottoria. Itse en niin siitä wheelspeedistä välitä.