"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Class Zero Eli Scaleluokka 0 puheissa C0-säännöt

Täältä löytyy ja käydään keskustelua scale luokkien säännöistä.
krajok
Täysi jäsen

Re: Class Zero Eli Scaleluokka 0 puheissa C0-säännöt

Viesti Kirjoittaja krajok »

Ultra scale hommissa pitää muista kyseisin automallin jousitustyyppi ja akselien tuennat. onko retkuperä vai jäykkäakseli. Tasauspyörästötkin esikuvan mukaan.

No joo

Itse kohtuu tuoreena harrastajana en koe kovin tätä luokkaa kovin helposti lähestyttävänä. Tosin nuo scale luokatkin on noiden scalepisteiden osalta vielä utopiaa..
Pisepise
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

Tämähän on vain keskustelua ja ajatusten vaihtoa kirjoittamalla tästä aiheesta. Ja aivan varmasti kaikki pääsee ajamaan minun järjestämässä tapahtumassa. Ja jos katsotaan noita ekan postauksen sääntöjä tuollaisenaan niin helposti pääsee jo renkaat vaihtamalla mukaan C0:aan monesti.

Ehkä vähän vaarallisen vaikea linjanveto olisi lisennssi korit, koska silloin ei saisi rc4wd mojave ja cruiserilla ajaa. Eikä injoroilla tai muillakaan cherokee koreilla… meni nyt vähän pilkun viilaamiseksi 🤪

Niin.. c1 on max scale pisteet -60 , niin c0 jatkuu siitä vielä -20p lisää. Scalepistelistaukseen on listattu sellaisia asioita paljon mistä ei hyödy normi scaleluokissa. Kuten konehuoneen sisällön pisteytys. Tässä joutuu kaivaa lapsien Sleichi kissat ja koirat mukaan. Tai miten saa pisteitä ihmisestä muista mukana olevista. Ja kyllä tämä on se juttu mikä mahdollistaa nukkekotiautorakentelijoille syyn rakentaa avautuvan konepellin alle akun virranjakajan tulpanjohtoineen sekä jarrusylinterin esimerkiksi.

Osa syy miksi myös laitoin nuo säännöt tuohon, koska päätin että puuhataan jonkunlainen c0 tapahtuma, koska sellaista ei ole vielä ollut, ja kiinnostusta siihen kuitenkin on. Ajattelen noita sääntöjä myös tasona mihin voi myös huvikseen rakenteleville olla suunta. Eikä varmasti mistään tapahtumasta ketään käännytetä jos on vain -40 scalepisteitä.

Voisin veikata että korin trimmaus on se mihin voisi kaatua jonkun olemassa olevan auton laillisuus tai se runko asia. Esim. Rautaiset Rcmodelex scalerungot olisi laittomia ja mistä puhuin brx02 hiilikuitu runkopalkit olisi laittomia.

Tuossa C0 porttikisailua jenkeistä.
lassii
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja lassii »

Kaikista helpoin tapa saada alkuun koko luokka on päästää kaikki c1 autot c0 luokan renkailla ja scalepisteet max -80.

Voisin ajatella, että myös radan tekeminen sopivaksi vaatii oman aikansa ja kokemusta mihin pienirenkainen auto todellisuudessa kykenee täynnä scaletavaroita.
RC700
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja RC700 »

SORRCA aikoo ottaa Class 0:n allensa
Kieltääkö sorkka tinapellistä rakentamisen taas?
Voisin veikata että korin trimmaus on se mihin voisi kaatua jonkun olemassa olevan auton laillisuus
Mutta kun rakentaa auton itse niin ei sitä tarvi trimmata, miten tälläinen sitten tulkittaisiin. Jos vain virallisten valmistajen lisenssi korit niin sitten ei paljoo tarvi koreja rakennella itse, vai.
Crawl3r
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Crawl3r »

Ohi kommentti tosta pisen linkkaamasta videosta. Silmistä valuu verta ku katon tota injoran jeep replikaa noilla pikkurenkailla. Tottahan toki itelläki on tollanen injoran jeep replika. 🤣 ne renkaat näyttää ihan apupyöriltä ton korin alla.
Pisepise
Legendaarinen!

RC700 kirjoitti: Pe 03.03.2023 22:52
SORRCA aikoo ottaa Class 0:n allensa
Kieltääkö sorkka tinapellistä rakentamisen taas?
Voisin veikata että korin trimmaus on se mihin voisi kaatua jonkun olemassa olevan auton laillisuus
Mutta kun rakentaa auton itse niin ei sitä tarvi trimmata, miten tälläinen sitten tulkittaisiin. Jos vain virallisten valmistajen lisenssi korit niin sitten ei paljoo tarvi koreja rakennella itse, vai.
Luulen että sorrca halusi torpata nämä yhden tallin tekeleet mitkä sai custom kori pisteet. Onhan se ”willys”, mikä on venytetty täydellisiin c1 mittoihin, ja tuulilasi kaadettuna konepellille… vartailuna voi katsoa ToniS Willyksen 😁
AD9EDBC0-4DEF-4852-B281-196C7E487E73.jpeg
AD9EDBC0-4DEF-4852-B281-196C7E487E73.jpeg (220.41 KiB) Katsottu 3919 kertaa
En kyllä henkilökohtaisesti halua sanoa kenellekkään oman korin rakentajalle että ”tuo kori ei sovi tähän luokkaan, koska se ei ole tarpeeksi lähellä esikuvaa”. Vaan ennemmin juuri kannustamaan rakentamaan niin hyvin kuin osaa. Enkä tällä millään tavalla viittaa sinun rakenteluihin tai kenenkään muun.

Varmaan sitten pitäisi olla tietty auton malli mitä se replikoi, mihin sitä voisi verrata. Ja juuri c0 säännöissä mainittu korin trimmaus lokareiden edestä ja takana tulkitaan boatsideksi.
RC700
Vanhempi jäsen

Pisepise kirjoitti: La 04.03.2023 13:20 Luulen että sorrca halusi torpata nämä yhden tallin tekeleet mitkä sai custom kori pisteet.
Onhan se hyvä jos porsaanreikiä tukitaan mutta, pitää sitten tehdä samanlainen styreenistä, jos se pelkästään siitä on kiinni että on liian ohutta peltiä? Eikö tuosta saisi kevyemmän (=paremman?) jos saman tekisi styreenistä. En tiedä kumpi on painavempaa 1,5mm styreeni vai 0.27mm tinapelti, veikkaan kuitenkin että sääntöjen vaatima 0,762mm pelti on ainakin painavempaa kuin 1,5mm styreeni. Tuntuu etteivät tunne tinapeltiä sorrcassa, vai onko tuo willys tehty tinapellistä, en tiedä. Minkähän takia Harley Designs tekee korin hiilikuidusta... ei varmaan ainakaan siksi että se olisi tinapeltiä painavampi materiaali. Ennen oli C1 vaatimus että pitää olla metalli runko, nykyään enää ei, olisi se pelti... ohutkin lähimpänä sitä oikeaa "scale materiaalia". Paino olisi kyllä parempi arvostelu kriteeri. Kuinkas mittaat pellin saati hiilikuidun paksuuden jos sitä ei mistään pääse mittaamaan.

En myöskään minä viittaa kenenkää muiden autoihin muutakuin korkeintaan omiini että, tietää mitä suunnittelee rakentavansa. Tälläinen trimmaus tilanne oli mielessä, minkä sopimista aikanaan C1 luokkaankin epäilin.
RC700 kirjoitti: Ke 15.04.2020 16:31 Onhan tämmöinen lyhytperäinen sallittu C1:ssä?
Kuva

Olisi joutava kori tähän luokkaan tuo pelti Cherokee Jos vaan ei ole liikaa "trimmattu" tai eihän sitä ole trimmattu kun se on alkujaan valmistunut tuollaiseksi.
RC700
Vanhempi jäsen

Tähän kyllä joudun tarttumaan, (myynti ilmoitus edellisen viestini jälkeen) toisille säännöt on rennompia, toisille ei. Ei millään pahalla. Se on oma pää vaan niin tiukka pipoinen ja sääntöjä luen kuin piru raamattua.
teppisch kirjoitti: Su 05.03.2023 21:46Lavaa lyhennetty.
Täysin ajovalmis scalekori vaikka C0 karkeloihin.
Pisepise
Legendaarinen!

RC700 kirjoitti: Su 05.03.2023 22:17 Tähän kyllä joudun tarttumaan, (myynti ilmoitus edellisen viestini jälkeen) toisille säännöt on rennompia, toisille ei. Ei millään pahalla. Se on oma pää vaan niin tiukka pipoinen ja sääntöjä luen kuin piru raamattua.
teppisch kirjoitti: Su 05.03.2023 21:46Lavaa lyhennetty.
Täysin ajovalmis scalekori vaikka C0 karkeloihin.
Näin minäkin se asian tulkitsen, noista säännöistä. Tein havainnekuvan hyvänä esimerkkinä. Tämä on juuri se mistä aikaisemmin sanoin että korin trimmaus voi olla se mikä voi karsia jo olemassa olevia autoja.
1C2044C0-02A9-4848-851C-70A2C144EFB4.jpeg
1C2044C0-02A9-4848-851C-70A2C144EFB4.jpeg (82.11 KiB) Katsottu 3813 kertaa
Tuosta takalokarin etupuolen trimmauksesta en ole ihan sata varma. Mutta lavan lyhennys eli ”bob tail” olisi kielletty sekä etulokarin avarrus taaksepäin.

Kun taas vihreät viivat eli katon poisto edellytyksellä että tuulilasi kehyksineen jää ja autossa on sisusta.

Nämä em. säännöt on mielestäni aivan perusteltuja tähän luokkaan. Kun taas kuvan kori on vähän modattu offroad auton joka voisi olla vielä ainakin amerikan tieliikennekelpoinen. Toisin sanoa erinomainen scalekori C1 autoksi.
Pisepise
Legendaarinen!

Sorrca scaleluokkien kisakalenteri saatiin raapustettua 2024 kaudelle. Samalla kysyttiin kiinnostusta class zerolle, jonka kiinnostus hiukan yllätti minut.

Eli ensi ajokaudelle puuhataan C0-tapahtumia, eli niille huonosti eteneville hyllyjen kaunottarille omia kisa ajoja. Katsotaan jos saataisiin vaikka 2 porttikisaa. Minun ajatuksissa voisi olla myös Scalepisteisiin ja autosääntöihin perustuva vaikka porttisafari.

Olen aloittanut class zero sääntöjen suomentamisen. Ja samalla varmaan pitää hieman nykyaikastaa muutamilta kohdilta sääntöjä meille sopivammaksi. Mitään radikaalia ei ole tulossa ekan postauksen sääntöihin. Pohdinnassa BRX02 hiilikuiturunko mitä me sille tehdään, kun se ei ole metallia. Eli noiden mukaan voi käydä rakentamaan autoa ja keräämään -80pistettä.

Eli luokan teemana keskiössä autojen realistinen rakentaminen(tieliikenne kelpoinen lähes), ja autossa on sellaisia ulospäin näkyviä osia mitkä ovat oikeassa maailmassa yleisesti käytössä.

Porttiradat tulisi olla ajettavia autoille, eli liian helppoja nykyisille hyville class 1 autoille.

Tapahtumaan saisi osallistua autolla kuin autolla, mutta mikäli class 0 vaatimukset ei täyty niin lopputuloksissa listataan erilleen em. autot.
Scrap
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Scrap »

Kuullostaa hyvälle.

Näitten kanssa jotain safaria, jossa ei saa koskea autoon vaikka se hajoisi. Eli muut joutuu kiskoo auton pois metsästä.
lassii
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja lassii »

Scrap kirjoitti: Pe 24.11.2023 12:02
Näitten kanssa jotain safaria, jossa ei saa koskea autoon vaikka se hajoisi. Eli muut joutuu kiskoo auton pois metsästä.
Mikä pointti kiskoo toista autoo perässään useita kymmeniä metrejä ellei jopa muutamaa sataa?
Verskis
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Verskis »

Mikä pointti käyttää vinssiä, kun auton voi nostaa kädellä jos se on jumissa? :D

Tuossa hinaamisessa on vaan semmoinen hankaluus, että näitä autoja ei saa laitettua vapaalle vaihteelle. Ellei ota vaikka pinjonia irti.
Scrap
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Scrap »

lassii kirjoitti: Pe 24.11.2023 13:18 Mikä pointti kiskoo toista autoo perässään useita kymmeniä metrejä ellei jopa muutamaa sataa?
Sama pointti kuin rakentaa yleensäkään radio-ohjattava auto. Ainahan sitä autoa voi työnnellä pitkin maata ihan omin käsin ja päristellä huulilla brm brm.

Tulispahan hyötykäyttöä niille traxun lava autoille.

Joskus kauan kauan sitten multa porsi axialin laatikosta idleri ja hinattiin auto metän keskeltä pois. Oliskohan ollu joku Matinkylän skalettelu sessio. Hauskaa se oli. Ei helppoa, mutta hauskaa.
Bambi2021
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja Bambi2021 »

Tervehdys. Aikoinaan olin melkoisen aktiivinen tällä foorumilla (Hyrsleri jos joku muistaa) mutta jotain vinksahti päässä ja kaikki kamat tuli myytyä 😭 no nyt on pojan kanssa löydetty harrastus uudestaan ja hetken päättelin correilla sun muilla mutta sydän vetää takaisin scale maailmaan. Olen nyt useamman päivän selaillut foorumia ja Pisen kanssa jutellut kun tää maailma on muuttunut täysin siitä mitä se joskus oli. Mikään luokka ei tuntunut omalta. Kaikki oli jotenkin liian etenemiseen keskittyneitä omasta mielestä ja tuntui ettei ulkonäöllä ole väliä kunhan auto menee vaikka pystysuoraan ylös. Tätä ketjua kun luin niin löysin oman luokkani c0. Mua ei kiinnosta jos ei auto mene ”mahdottomaan” koloon kunhan se näyttää hyvältä. Mieluummin hakkaan euroja ulkonäköön kuin suorituskykyyn. Mielessäni näen jo katulaillisen maasturin jossa kuski heiluttaa rattia ja valot menee päälle napista jne jne. Mutta ajetaanko tälläistä luokkaa esim Naantalissa kesällä vai rakennanko auton vain omaksi iloksi ja ajelen naapurin kanssa metsäpoluilla 🧐
Pertsax
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

Bambi2021 kirjoitti: Ma 10.06.2024 10:58 Tervehdys. Aikoinaan olin melkoisen aktiivinen tällä foorumilla (Hyrsleri jos joku muistaa) mutta jotain vinksahti päässä ja kaikki kamat tuli myytyä 😭 no nyt on pojan kanssa löydetty harrastus uudestaan ja hetken päättelin correilla sun muilla mutta sydän vetää takaisin scale maailmaan. Olen nyt useamman päivän selaillut foorumia ja Pisen kanssa jutellut kun tää maailma on muuttunut täysin siitä mitä se joskus oli. Mikään luokka ei tuntunut omalta. Kaikki oli jotenkin liian etenemiseen keskittyneitä omasta mielestä ja tuntui ettei ulkonäöllä ole väliä kunhan auto menee vaikka pystysuoraan ylös. Tätä ketjua kun luin niin löysin oman luokkani c0. Mua ei kiinnosta jos ei auto mene ”mahdottomaan” koloon kunhan se näyttää hyvältä. Mieluummin hakkaan euroja ulkonäköön kuin suorituskykyyn. Mielessäni näen jo katulaillisen maasturin jossa kuski heiluttaa rattia ja valot menee päälle napista jne jne. Mutta ajetaanko tälläistä luokkaa esim Naantalissa kesällä vai rakennanko auton vain omaksi iloksi ja ajelen naapurin kanssa metsäpoluilla 🧐
Hämärästi muistan nimimerkkisi ajoilta jolloin itse löysin Rc-offin ja crawler hommat.
Olen kanssasi saman linjan rakentaja ja itse tulin aikoinaan siihen tulokseen, että varsinaisesti kisaaminen ei ole minun juttu, vaan scalemaisten autojen rakentelu, ja kun olen ajamassa, käytän aikaa linjojen miettimiseen, tarvittaessa vinssiä ja ajosiltoja apunakäyttäen etenen esteen yli näin ja jos ei jostain pääse, niin kierrän ja matka jatkuu.
C0 kisoja ei ole vielä ajettu, mutta paljon on niistä ollut puhetta ja niille on varmasti kysyntää. Toistaiseksi safarit ja rc-asuunnistukset on ollut näille autoille parhaat tapahtumat ja miksipä ei foorumilta ajoseuraa kyselemällä ihan ilman isompia järjestelyjä on lähdetty ajamaan polkuja arki-iltoina.

Jos vaikutat PK-seudulla, niin minusta saa ajokaverin helpostikkin mukaan. kunhan ajot ei ole pelkkää kallioilla kikkailua.
Bambi2021
Täysi jäsen

Turussa vaikutan ja katsotaan kuinka aktiivisesti pystyn ajamaan. Nuo suunnistus ja safariajelut vaikuttaa mielenkiintoiselta. Ehkä jopa juuri siltä mun jutulta. Ei vaan perse tai järki kestä säätää autoa sadoilla euroilla yhden kiven takia 🤣 mieluummin ostan kovan korin, avattava konepelti ja sinne moottori alle. Ajatus olisi tosiaan Naantaliin tulla katsomaan miltä laji näyttää, tuskin edes on omaa autoa mukana siellä mutta jos paikalla olisi muutama luokasta kiinnostunut niin voisi vaihtaa aiheesta mielipiteitä. Ymmärrän hyvin et luokat tehdään kysynnän ja tarjonnan mukaan ja säännöt tulee ylhäältä. Jotenkin tuli tunne et tää voisi silti olla ns sisäänheitto luokka, jossa voi ajaa vaikka sillä vakio scx10, rc4wd tai gmaden scalella, jotka yrittävät muistuttaa ns katulaillista autoa ja pääsisi suoraan paketista ajamaan. Siitä sitten näkisi et onko se auton rakennus mahdollisimman realistiseksi tai eteneväksi se oma juttu. Yöllä kun ei uni tullut niin mietin jopa sellaista et ajojärjestys arvotaan joka pätkän alussa ja takaata tulevan auttamisesta (vinssaa ylös, lainaa rampit jne) saisi pisteitä. Sitten voisi osallistua ihan vakio autolla ilman vinssejä sun muita kuitenkaan pelkäämättä et aina saa kädellä nostaa joka kävyn yli. Tuskin tuo kisaformaatissa toimii mut olisihan se hauskaa ainakin omasta mielestä
Pertsax
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

Pitää ottaa seuraavalla kerralla auto mukaan, kun tullaan anoppilaan Littoistenjärven rannalle.
Jos oot saanut auton hankittua, niin käydään yhdessä siellä päin ajamassa.

Tuo arvottu järjestys voisi olla ihan hyvä idea, toki tuolla safareilla nytkin porukka ympärillä vaihtuu.
Bambi2021
Täysi jäsen

Joo eiköhän ne autot sieltä tule. Mikään ei vaan ole niin varma kuin epävarma. Mennään ihmeessä ajamaan mikäli perheeltä vaan aika löytyy. Poika ehkä voisi lähteä mukaan mut tytöistä en tiedä 🤣🤣
Axelman
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja Axelman »

Ehdottomasti lisää tämän luokan tapahtumia. Itselläni tuntuu olevan mielekkäintä tuo rakentaminen, ja autot ovat kaikki enemmän pienoismalleja kuin kisakireitä kulkuneuvoja joita ei autoksi tunnista. Oma ajaminenkin on sitä ajolinjojen hakemista, ajan kanssa, niin että ei riko autoa. Vinssaaminen ja ajosiltojen käyttö myös mielekästä nyhräämistä.

Sen olen oppinut että portit tuovat huomattavasti lisää maustetta ajamiseen, ja ilman portteja oleva helppo paikka, voi olla porttien kanssa yllättävänkin haastava.
Liitteet
DSC_3630.JPG
Vastaa Viestiin