Spekulointia kauden 2010 scalesäännöistä
Vs: Spekulointia kauden 2010 scalesäännöistä
olkoot volvon kuormaauton laatikko mulla liftissä se on piilossa ja eipä pahemmin näy mutta servot etuakselilla . keulivat maasturit , coiloverit melkeen joka autossa ei muistata millään mieltä scalepeliä edes pimeessä 100m päästä katsottuna . tietysti joku raja pitää vetää mutta jos SCALE luokkaa ollaan ajamassa niin eikös ne autot pitäs olla niin lähelle scalea kuin vaan rc vehkeisiin saan. Sitä paitsi rahalla saisin tuohon sähkö moottorin keulaan oikealla paikalle ja laatikon ja jakiksen niinkuin pitää mutta missä järki auto on matala pienillä tasuilla ja saan jopa sen -2 pistettä lehtijousista eli todellakaan pääse mistään mistä paketista rakennettu axial scale. eli ei maksa vaivaa heivata sitä volvon konelootaa sieltä pois.
mulle ihan sama miten ajetaan tään topikki oli keskustelua 2010 säännöistä ja heti porukka verenmaku suussa puolustaa niitä melkeen 2.2 polkuja eteneviä autoja.
2 luokkaa näillä kävijä määrillä ei taida vielä millään muotoa kannattaa. keskustellaan rakentavasti ilman verenmakuista vääntöä.
mulle ihan sama miten ajetaan tään topikki oli keskustelua 2010 säännöistä ja heti porukka verenmaku suussa puolustaa niitä melkeen 2.2 polkuja eteneviä autoja.
2 luokkaa näillä kävijä määrillä ei taida vielä millään muotoa kannattaa. keskustellaan rakentavasti ilman verenmakuista vääntöä.
Pointti olikin, että kun nyt ei (tietääkseni) kisata verenmaku suussa mistään raha- tai muistakaan palkinnoista niin onko se nyt niin kamalaa tai joltain muulta pois, jos jonkun lantikka vähän keulii kilpailusuorituksen ulkopuolella? :D Kunhan suorituksen aikana pidetään se scale-kaasujalka-etusormi aisoissa.Nasty kirjoitti:keskustellaan rakentavasti ilman verenmakuista vääntöä.
Ja varmuuden vuoksi vielä pari lisähymiötä, ettei kukaan vaan vahingossa ota tuota liian tosissaan:
;D :D ;D
Itse kun en harrastele 1:1-autoilua muuten kuin yleisiä teitä pitkin maastokelvottomalla autolla, niin minulle on ainakin vielä tässä vaiheessa harrastusta ihan sama, minkälainen alusta autossa on. Kunhan se toimii ja ajelu on mukavaa. Kori sattui käteen puolivahingossa enkä ole ehtinyt/jaksanut sen tarkemmin perehtyä oikean Defenderin alustaratkaisuihin tai muuhun sielunelämään. Sen sijaan aika on mennyt mukavasti näperrellessä autoon kaikenlaista muuta pientä kivaa riippumatta siitä, onko jossain esikuvassa oikeasti sellaista vai ei. Jos en olisi ostanut valmista pakettia vaan kasaisin auton rungon itse tarkkaan valituista osista, kiinnittäisin varmastikin enemmän huomiota alustan esikuvan mukaiseen toimintaan. Ehkä sitten seuraavaa scalea rakennellessa.
Mitä itse aiheeseen tulee, niin lyhykäisyydessään:
- Scalepisteiden laskemista voisi tarkentaa suosimaan skaalamaisemmilla renkailla ja suorituskyvyllä varustettuja autoja
- Muuten voisi seurailla pääsääntöisesti "virallisia" sääntöjä
- Jos halutaan antaa lisäpisteitä realistisen alustarakenteen tai muun ominaisuuden perusteella, voisi oikeasti alkaa harkita jotain "hard core true scale" -luokkaa, jossa sitten vertaillaan rc-autoa ja esikuvasta otettuja valokuvia tai piirustuksia niin kuin esimerkiksi lennokkipuolella tehdään. Hifistelyn lisääminen nykyisen "kansan scale" kisan sääntöihin sekoittaa vaan pakkaa liikaa.
- Hauskaa aina olla pitää
Tätä ei saa kukaan ottaa liian tosissaan, ihan omia ajatuksia.
Itse en ole yhdessäkään kilpailussa ollut ajamassa, asiaa olen ajatellut ja varmasti joskus ajankin jossain kisassa. Oma osallistumiskynnys vain nousee järjettömän korkealle jos säännöistä tulee totaalista pilkun *ussintaa. Ei hirveästi kiinnosta lähteä rakentamaan mieleistään autoa sääntötaulukko nenän edessä.
Ideahan on varmaan ettei kaikki autot ole samanlaisia, mielestäni osa hauskuutta on huomata miten toisten keksimät ideat toimii. Varmasti myös mukava nähdä erilaisia koreja, putkirunkoisia ja valmiita lexaneita.
Tietenki jotkut tekevät autojaan suorituskykyä parantaakseen ja sitten toiset ulkonäköä parantaakseen. Tässä onkin sitten ongelma.
Turha niin tarkkaan puuttua autojen aitouteen, ruvetaanko kohta jo itse valmistamaan vanteet ja renkaatkin että saadaan mittasuhteet oikeiksi?
Mielestä homma pitäisi pitää mahdollisimman rentona ja hauskana!
Ei herneitä nenään, vain oma mielipide....
Itse en ole yhdessäkään kilpailussa ollut ajamassa, asiaa olen ajatellut ja varmasti joskus ajankin jossain kisassa. Oma osallistumiskynnys vain nousee järjettömän korkealle jos säännöistä tulee totaalista pilkun *ussintaa. Ei hirveästi kiinnosta lähteä rakentamaan mieleistään autoa sääntötaulukko nenän edessä.
Ideahan on varmaan ettei kaikki autot ole samanlaisia, mielestäni osa hauskuutta on huomata miten toisten keksimät ideat toimii. Varmasti myös mukava nähdä erilaisia koreja, putkirunkoisia ja valmiita lexaneita.
Tietenki jotkut tekevät autojaan suorituskykyä parantaakseen ja sitten toiset ulkonäköä parantaakseen. Tässä onkin sitten ongelma.
Turha niin tarkkaan puuttua autojen aitouteen, ruvetaanko kohta jo itse valmistamaan vanteet ja renkaatkin että saadaan mittasuhteet oikeiksi?
Ei herneitä nenään, vain oma mielipide....
Ja tostaa renkaan koosta.
Niinkuin aijemmin on ollut puhetta niin näissä leikkiautoissa nyt vaan pitää olla liian isot renkaat jotta sillä pääsis edes röökin yli.
Jos laitettaisiin tollaseen kaupasta ostettuun SCALE (kuten paketissa lukee), oli se sitten axu tai tamiya 16" eli 1,6 tuumaa korkeet vanteet ja niihin 'skaalan mukaiset 205 kumit niin sehän jäis jo tasamaale kii kun akselin banjo on maassa.
Näitten laitteiden oikea skaalamaisuus on vaikee saada 100%iseks. Ja samalla pitäis ajatella sitä että tulisi mahdollisimman paljon uusia harrastajia.
Siksi suosin mm Axialin sallimista 'perusautona' ja handicap pisteilla sitten parannellaan niitten autojen sijoitusta jotka tinkii ominaisuuksista ulkonäön takia.
Mutta onka se auto pakko rakentaa huonoksi vain lisäämällä lehtijouset eikä ollenkaan mieti miten siitä sais mahd hyvän ajaa silti.
Kaikkihan me osataan rakentaa huonosti etenevä auto oli sen alustana Axi tai muu.
Hyvä esimerkki on tämä Range Rover projekti turistin rungolla. Siinnä on asennetta. Alusta joka ei missään nimessä voi olla ajettava mutta näköjään hyvällä työllä siitäkin on tulossa ihan scale kelpoinan 'offari' Saatta olla suhteessa paremmin etenevä kuin se 1/1 malli.
Niinkuin aijemmin on ollut puhetta niin näissä leikkiautoissa nyt vaan pitää olla liian isot renkaat jotta sillä pääsis edes röökin yli.
Jos laitettaisiin tollaseen kaupasta ostettuun SCALE (kuten paketissa lukee), oli se sitten axu tai tamiya 16" eli 1,6 tuumaa korkeet vanteet ja niihin 'skaalan mukaiset 205 kumit niin sehän jäis jo tasamaale kii kun akselin banjo on maassa.
Näitten laitteiden oikea skaalamaisuus on vaikee saada 100%iseks. Ja samalla pitäis ajatella sitä että tulisi mahdollisimman paljon uusia harrastajia.
Siksi suosin mm Axialin sallimista 'perusautona' ja handicap pisteilla sitten parannellaan niitten autojen sijoitusta jotka tinkii ominaisuuksista ulkonäön takia.
Mutta onka se auto pakko rakentaa huonoksi vain lisäämällä lehtijouset eikä ollenkaan mieti miten siitä sais mahd hyvän ajaa silti.
Kaikkihan me osataan rakentaa huonosti etenevä auto oli sen alustana Axi tai muu.
Hyvä esimerkki on tämä Range Rover projekti turistin rungolla. Siinnä on asennetta. Alusta joka ei missään nimessä voi olla ajettava mutta näköjään hyvällä työllä siitäkin on tulossa ihan scale kelpoinan 'offari' Saatta olla suhteessa paremmin etenevä kuin se 1/1 malli.
DRIVE HYBRID
I need your Gas
I need your Gas
Saan varmaankin hyper-extra-plus-scalepisteitä kun 1:1 suzukissani on tuollaiset :P
Eli tahtoo sanoa, että ei ne coil overit nyt niin mahdottoman epäscalemaiset ole, imho.

Yksityiskohdista ja hienosti toteutetuista/itsetehdyistä autoista vaan lisää scale pisteitä ja reitit helppoina, niin johan alkaa scaleluokassa olemaan sellaisia taideteoksia että.
Mielestäni 2.2luokka on hyvä kilvanAJAMISEEN ja scale nimensä mukaisesti aitojen esikuviensa kopimiseen 1:10 suhteessa.
80% pisteistä arvioimalla ja 20% ajamalla???
Eli tahtoo sanoa, että ei ne coil overit nyt niin mahdottoman epäscalemaiset ole, imho.
Yksityiskohdista ja hienosti toteutetuista/itsetehdyistä autoista vaan lisää scale pisteitä ja reitit helppoina, niin johan alkaa scaleluokassa olemaan sellaisia taideteoksia että.
Mielestäni 2.2luokka on hyvä kilvanAJAMISEEN ja scale nimensä mukaisesti aitojen esikuviensa kopimiseen 1:10 suhteessa.
80% pisteistä arvioimalla ja 20% ajamalla???
Nordics champion 2017
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver
Tekee radoista niin helppoja, että esim kauheista rengaspainoista ja matalasta painopisteestä on vähemmän hyötyä kuin siitä että tekisi autoonsa scalemaisemmaksi
Moonbully
Olen täysin samaa mieltä. Mutta nykyään erot löytyvät lähinnä korista, kun kaikilla on axit. Ne hienot ideat, jotka axin suunnittelijat ovat ympänneet autoonsa, on jo nähty.matti kirjoitti:Ideahan on varmaan ettei kaikki autot ole samanlaisia, mielestäni osa hauskuutta on huomata miten toisten keksimät ideat toimii.
Haluaisin nähdä rmaken turistin alustalle tekemän rankun kisoissa. Samoin sen Tomyn putkihäkkyrä toyotan. Valitettavasti nykysäännöillä ensimmäisellä ei kannata osallistua ja toisella ei saa.
LaaLaa saa super-yyper-skaala pisteet. Eipä taida moisia kuitenkaan olla ihan joka hepun mettäpelin alla.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen
-
Audiko
Samanlaisia mietteitä myös täälläpäin.matti kirjoitti: Itse en ole yhdessäkään kilpailussa ollut ajamassa, asiaa olen ajatellut ja varmasti joskus ajankin jossain kisassa. Oma osallistumiskynnys vain nousee järjettömän korkealle jos säännöistä tulee totaalista pilkun *ussintaa. Ei hirveästi kiinnosta lähteä rakentamaan mieleistään autoa sääntötaulukko nenän edessä.
Taitaa porukka olla tekemässä kärpäsestä härkästä ::)
Sen takiahan tämä topicci on aloitettu että saadaan asioihin mielipiteitä :) Tarvittaessa muokataan sitten luokkaa sopivaan suuntaan.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Totta. Täällä tulee kaikki ajatukset esiin niin ei PITÄISI olla valitettavaa ensi kaudella ;)qaw kirjoitti: Sen takiahan tämä topicci on aloitettu että saadaan asioihin mielipiteitä :) Tarvittaessa muokataan sitten luokkaa sopivaan suuntaan.
Mielestäni scale luokkaa ei kannata hirveän tarkkaan määritellä. Ajellaan millä ajellaan ja pidetään hauskaa. Kuitenkaan rahasta ei kilpailla niin mitä väliä. Kilpaa voi ajaa sitten tosissaan 2.2 luokassa.
Kun scaluokkaa lähdin perustamaan oli mielessä ihan lepposta ajelua helpoilla säännöillä.
Voidaan toki lähteä siihenkin että mitataan korin joka paneli ja annettaan sakkoa jos ei ole mittasuhteen mukaan oikean kokoinen. Lisäksi toki sakkoa tulee lattiapaneleiden puutteesta rungon väärästä muodosta ja lukemattomista muista ei scalemaisista asiosta. Katotaan kuka jaksaa kisata. Suomessa ei ole kuin muutama edes lähellä oikeaa scalea olevaa enkä usko että muilla on edes mielenkiintoa/aikaa/rahaa/mahdollisuutta rakentaa uutta autoa joka olisi mahdollisimman scale. Kuka näitä edes jaksaa tarkistaa. Ei se liftinkään alusta mikään scale ole kauheen kokoset iskarit jotka väärin kiinni ja jousien kiinnityskin miten sattuu.
tseäni ei ainakaan häiritse oman auton heikko suorituskyky, kunhan omaan silmään on kivan näköstä meno. Antaa muitten ajaa niillä "lexancheattereilla" joissa on kolmilinkit yms.
Voidaan toki lähteä siihenkin että mitataan korin joka paneli ja annettaan sakkoa jos ei ole mittasuhteen mukaan oikean kokoinen. Lisäksi toki sakkoa tulee lattiapaneleiden puutteesta rungon väärästä muodosta ja lukemattomista muista ei scalemaisista asiosta. Katotaan kuka jaksaa kisata. Suomessa ei ole kuin muutama edes lähellä oikeaa scalea olevaa enkä usko että muilla on edes mielenkiintoa/aikaa/rahaa/mahdollisuutta rakentaa uutta autoa joka olisi mahdollisimman scale. Kuka näitä edes jaksaa tarkistaa. Ei se liftinkään alusta mikään scale ole kauheen kokoset iskarit jotka väärin kiinni ja jousien kiinnityskin miten sattuu.
tseäni ei ainakaan häiritse oman auton heikko suorituskyky, kunhan omaan silmään on kivan näköstä meno. Antaa muitten ajaa niillä "lexancheattereilla" joissa on kolmilinkit yms.
Onneksi onnistumme miiteissä leikkimään sulassa sovussa, vaikka täällä keskustelu käykin verenmaku suussa :).
Pyritään pitämään keskustelu rakentavana, lajia palvelevana ja eteenpäin vievänä. Kuten on jo moneen otteeseen todettu, jää scale käsitteenä hyvin suhteelliseksi meidän rakentamissamme autoissa. Jos onnistuukin yhdessä kohtaa mukailemaan esikuvaa, on mittasuhteet tai rakenteet toisessa kohtaa vinksallaan. Itse näkisin, ettei kannata kiinnittää liian suurta huomiota siihen, minkälaisia teknisiä ratkaisuja kopan alta löytyy. Meillä useimmilla käy niin, että scalemaisuus rajoittuu kopan ulkonäköön ja joihinkin yksittäisiin yksityiskohtiin alustan rakenteissa. Harva menee pidemmälle rakentamisessa. Ja mielestäni hyvä näin! Toki on olemassa uskomattoman upeita esimerkkejä scale-autoista, joissa on alkuperäisten piirrustusten ja mittojen avulla pyritty mahdollisimman lähelle 1:1 esikuvaa. Mutta niitä autoja ei taida Suomessa olla yhtäkään. Edelleen olen sitä mieltä, että lajiin on päästävä mukaan vakio SCX:llä. Näin varmistamme osallistujamäärän kasvun tulevaisuudessa.
Keskusteluissa on keskitytty lähes yksinomaan autojen tekniikkaan. Lappalassa katselin hiukan ratoja ja mielestäni ne näyttivät aika tylsiltä. Lähes 2.2 crawler-ratoja, joita ajetaan erittäin huonoilla crawlereilla. Lisää miellekkyyttä lajiin voisi tulla miettimällä kipailumuotoja uudelleen. Omasta mielestäni scale-ajelu on parhaimmillaan muutaman kilometrin pituisella metsälenkilla vaihtelevassa maastossa. Luulen, että gawin järjestämät scale-päivät monipuolisella ohjelmallaan tulevat näyttämään, kuinka monipuolisesti ja eri tavoin scale-kisoja voisi järjestää.
Pyritään pitämään keskustelu rakentavana, lajia palvelevana ja eteenpäin vievänä. Kuten on jo moneen otteeseen todettu, jää scale käsitteenä hyvin suhteelliseksi meidän rakentamissamme autoissa. Jos onnistuukin yhdessä kohtaa mukailemaan esikuvaa, on mittasuhteet tai rakenteet toisessa kohtaa vinksallaan. Itse näkisin, ettei kannata kiinnittää liian suurta huomiota siihen, minkälaisia teknisiä ratkaisuja kopan alta löytyy. Meillä useimmilla käy niin, että scalemaisuus rajoittuu kopan ulkonäköön ja joihinkin yksittäisiin yksityiskohtiin alustan rakenteissa. Harva menee pidemmälle rakentamisessa. Ja mielestäni hyvä näin! Toki on olemassa uskomattoman upeita esimerkkejä scale-autoista, joissa on alkuperäisten piirrustusten ja mittojen avulla pyritty mahdollisimman lähelle 1:1 esikuvaa. Mutta niitä autoja ei taida Suomessa olla yhtäkään. Edelleen olen sitä mieltä, että lajiin on päästävä mukaan vakio SCX:llä. Näin varmistamme osallistujamäärän kasvun tulevaisuudessa.
Keskusteluissa on keskitytty lähes yksinomaan autojen tekniikkaan. Lappalassa katselin hiukan ratoja ja mielestäni ne näyttivät aika tylsiltä. Lähes 2.2 crawler-ratoja, joita ajetaan erittäin huonoilla crawlereilla. Lisää miellekkyyttä lajiin voisi tulla miettimällä kipailumuotoja uudelleen. Omasta mielestäni scale-ajelu on parhaimmillaan muutaman kilometrin pituisella metsälenkilla vaihtelevassa maastossa. Luulen, että gawin järjestämät scale-päivät monipuolisella ohjelmallaan tulevat näyttämään, kuinka monipuolisesti ja eri tavoin scale-kisoja voisi järjestää.
Offtopic: Tulee väistämättäkin mieleen jo parina vuotena järjestetty Birgitan polku scale safari. Mulla on (ainakin oli) jossain videotakin kyseiseltä polulta. ( Pitäisköhän tilata CR01, että voi osallistua... Ainiin, mutta eihän se ole scale :D )Tomy kirjoitti: Omasta mielestäni scale-ajelu on parhaimmillaan muutaman kilometrin pituisella metsälenkilla vaihtelevassa maastossa.
Niinhän tuo on, mutta nykyisenlaisten kisojen puitteissa siihen on ikävä kyllä aika vaikea päästä. Pitäisi miettiä uusiksi ajon arvostelu ja tuomarointijärjestelyt, koska todennäköisesti koko porukka etenee radalla samaan aikaan eikä vain yksi kerrallaan. Tuo myös estäisi aika tehokkaasti ketään osallistumasta samaan aikaan scale- ja 2.2-kisaan, kun scalereitin ajeluun menisi pitempi aika eikä välillä voi sännätä ajamaan 2.2:lla omaa vuoroaan. Lisäksi radan tekemisessä/valmistelussa olisi enemmän hommaa ja se pitäisi tehdä etukäteen eikä vasta kisan aikana.Tomy kirjoitti: scale-ajelu on parhaimmillaan muutaman kilometrin pituisella metsälenkilla vaihtelevassa maastossa.
Ehkä voisikin miettiä, pitäisikö scalekisat muokata kokonaan uusiksi niin, että nykyinen "kevennetty crawler-kisa" olisi enemmänkin safarointityyppinen ajelu tai sitten jotain ihan muuta. Pisteiden jakamista ajon aikana voisi myös muuttaa tukemaan paremmin yhteisajelua ja ottaa huomioon kaverin vinssaamisen lisäksi vaikka jumissa olevan tai kaatuneen auton auttaminen tuuppimalla.
Tietysti voi myös miettiä, kannattaako safaroinnista yleensä jakaa pisteitä ja jos ei kannata, miten sitten ratkaistaan ajajien ja autojen paremmuus? Kun tuntuu siltä, että nykyisenlainen lyhyistä radoista koostuva mutta helposti arvosteltava mallikaan ei ole paras mahdollinen, onko optimaalinen ratkaisu sitten jotain safarin ja crawler-kisan väliltä tai ehkä yhdistelmä vähän molempia?
Onneksi seuraavaan kisakauteen on vielä paljon aikaa. ;D
ihmettelenpä vaan täällä osan tulkintaa että autot saa olla mitä vain tai sitten aletaan mikromitalla mittaileen koripaneeleita tai jotain eiköhän kannata joka tapauksessa muistaa että nää on vaan leluja ja mitä väliä jos etuikkuna on 0,003mm scale suhteen ulkopuolella kunhan se edes näyttää oikeelle.
joku kultainen keskitie tarttis löytää itelle tosin iha sama miten ajellaan iteppä oon tieni valinu et scale offarin pitää olla matala ja suhtpienillä tassuilla mut se vaan näyttää niin hyvältä.
joku kultainen keskitie tarttis löytää itelle tosin iha sama miten ajellaan iteppä oon tieni valinu et scale offarin pitää olla matala ja suhtpienillä tassuilla mut se vaan näyttää niin hyvältä.
Helpoin ratkaisu tähän sääntö ongelmaan on ettei ajeta kisoja ollenkaan. Ei siis lasketa mitään pisteitä tai muuta, vaan ajellaan. Tehdään jotain ratoja ja kokeillaan kukin vuorollaan jotain pahaa paikkaa, ja jos ei pääse niin sitten vinssataan. Siis semmosta viikonloppu offia. Jos joku haluaa ajaa kisaa, niin menköön 2.2 puolelle.
Aikataulut ei teitenkään anna mahdollisuuksia ajaa kilsan scale safaria 2.2 kisan yhteydessä, mutta lyhempiä kylläkin. Varsinkin jos 2.2 innostus kasvaa nykyistä tahtia. Jos scalesta otettaisiin pisteytys pois, niin ei haittaisi vaikkei joka pätkälle ehtisikään mukaan. Samalla päästäisiin eroon siitä sähellyksestä, joka syntyy kun pitää metsästää niitä kahta luokkaa ajavia kuskeja.
Mutta JOS pitää nimenomaan scaleilla ajaa kisaa, niin sitten pitää tehdä mahdolliseksi pärjätä scalella kuin scalella. Tai sitten jakaa autot useampaan luokkaan mittakaavan/varustelun/renkaiden koon/ajoneuvoluokan/jne mukaan.
Se mikrometri scale on aika mahdoton tehdä. Ensinnäkin mistäs löytyy 1/9,6 mittakaavassa tehty bensa rivikutonen? Tai sitten hiluksiin 1/10 turbo diiseli? Entäs 1/8 3,5l Rover V8?
Aikataulut ei teitenkään anna mahdollisuuksia ajaa kilsan scale safaria 2.2 kisan yhteydessä, mutta lyhempiä kylläkin. Varsinkin jos 2.2 innostus kasvaa nykyistä tahtia. Jos scalesta otettaisiin pisteytys pois, niin ei haittaisi vaikkei joka pätkälle ehtisikään mukaan. Samalla päästäisiin eroon siitä sähellyksestä, joka syntyy kun pitää metsästää niitä kahta luokkaa ajavia kuskeja.
Mutta JOS pitää nimenomaan scaleilla ajaa kisaa, niin sitten pitää tehdä mahdolliseksi pärjätä scalella kuin scalella. Tai sitten jakaa autot useampaan luokkaan mittakaavan/varustelun/renkaiden koon/ajoneuvoluokan/jne mukaan.
Se mikrometri scale on aika mahdoton tehdä. Ensinnäkin mistäs löytyy 1/9,6 mittakaavassa tehty bensa rivikutonen? Tai sitten hiluksiin 1/10 turbo diiseli? Entäs 1/8 3,5l Rover V8?
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen
Tämä on myös minun mielestä paras vaihtoehto. Jos liian tosissaan rupeaa kilpaa ajamaan ni unohtuu pian se ajelun päätarkoitus.Scrap kirjoitti: Helpoin ratkaisu tähän sääntö ongelmaan on ettei ajeta kisoja ollenkaan. Ei siis lasketa mitään pisteitä tai muuta, vaan ajellaan. Tehdään jotain ratoja ja kokeillaan kukin vuorollaan jotain pahaa paikkaa, ja jos ei pääse niin sitten vinssataan. Siis semmosta viikonloppu offia. Jos joku haluaa ajaa kisaa, niin menköön 2.2 puolelle.
niin jos ei saada mitään sääntöjä aikaiseksi niin ajetaan vaan safaria
4x4 varo saatan poistua tieltä
rc4wd,axial,spektrum
http://www.racingfactory.fi
http://www.rc-garage.fi
http://www.sabe.fi
rc4wd,axial,spektrum
http://www.racingfactory.fi
http://www.rc-garage.fi
http://www.sabe.fi
Karu totuus on se että ei siellä 1:1 offissakaan pärjää kuin ne parhaiten rakennetut autot joissa on parhaat kuskit. Sama koskee rc-scaleakin. En näe syytä miksi pitäsi pisteytyksellä muuttaa. Jos kauhea tarve pärjätä ni rakentaa semmosen auton jolla voittaa. Luokkiin jako on aika vaikeaa kun perusteita ei ole minkä mukaan. Toinen auto joka on ihan scale menee paremmin silti kuin toinen, ja kuski ratkaisee paljon. Alusta ratkaisun mukaan ei ainakana voi päättää luokkaa. Se ei ole temppu eikä mikään pistää esim oikeaan hiluxiin 4-linkkiä ja coilovereita ja samlla nostaa kori 7cm rungosta ja vielä ihan laillisesti. Kaksi luokkaa voisi onnistua ainoastaan sillain että ajetaan kokonaiskisa joka jaettu kokonaiskisan voittoon ja sit se kokonais kilpailu jaettu kahteen eri luokkaan. Kahta eri kisaa ei kannata ajaa. Useammat luokat menee jo ihan turhuudeksi nällä osallistumismäärillä. Jos luokassa on pari autoa niin mitään järkeä ajaa.
Säännöthän on onneksi jo olemassa ja ei se ole pakko kisata jos ei säännöt miellytä. Sellaiseen tilanteeseen ei ikinä päästä että säännöt sopisi kaikille.
Mun mielestä voitas kieltää kaikki muut paitsi valkoset hiluxit ku muut on niin rumia.
Säännöthän on onneksi jo olemassa ja ei se ole pakko kisata jos ei säännöt miellytä. Sellaiseen tilanteeseen ei ikinä päästä että säännöt sopisi kaikille.
Mun mielestä voitas kieltää kaikki muut paitsi valkoset hiluxit ku muut on niin rumia.
Jos tehdäänkin lisää eri luokkia vaikka rungon ja korimallin mukaan. Saisin itse osallistua punaisten SCX-alustaisten Defenderien luokkaan ja voisin ehkä jopa voittaa sen! Tai ainakin pääsisin mitalisijoille. :D :D
Tai sitten voidaan jatkaa kisaamista samoilla säännöillä kuin tähänkin asti.
Silti olisi kyllä hyvä, jos scalekisojen yhteydessä olisi myös joku enemmän tai vähemmän järjestetty safariajelu. Scalepuolella osallistujia on sen verran vähän ja kisaradat on aika nopeasti ajettu, että 2.2-ajojen loppumista odotellessa voisi hyvin käydä ajelemassa porukalla safaria. Tuon voisi sitten sijoittaa joko kisan loppuun tai jonnekin sopivaan väliin. Lappalan kisojen scaleosuus loppui jo aika aikaisin iltapäivällä ja sen jälkeen tuli käytyä paremman tekemisen puutteessa vähän ajelemassa lähipolkuja. Kovin kauas ei viitsinyt lähteä, kun ei yhtään tuntenut ympäristöä. Tuossa olisi kisan järjestäjille hyvä paikka käydä merkkaamassa joku sopivan pituinen safarireitti lähimaastoon niin ei tarvitsisi itse yrittää suunnistaa ja etsiskellä metsästä hyviä ajopaikkoja.
Samalla saataisiin scale-äijät ja autot pois jaloista häiritsemästä 2.2-kisaajien suorituksia. ;D
Tai sitten voidaan jatkaa kisaamista samoilla säännöillä kuin tähänkin asti.
Silti olisi kyllä hyvä, jos scalekisojen yhteydessä olisi myös joku enemmän tai vähemmän järjestetty safariajelu. Scalepuolella osallistujia on sen verran vähän ja kisaradat on aika nopeasti ajettu, että 2.2-ajojen loppumista odotellessa voisi hyvin käydä ajelemassa porukalla safaria. Tuon voisi sitten sijoittaa joko kisan loppuun tai jonnekin sopivaan väliin. Lappalan kisojen scaleosuus loppui jo aika aikaisin iltapäivällä ja sen jälkeen tuli käytyä paremman tekemisen puutteessa vähän ajelemassa lähipolkuja. Kovin kauas ei viitsinyt lähteä, kun ei yhtään tuntenut ympäristöä. Tuossa olisi kisan järjestäjille hyvä paikka käydä merkkaamassa joku sopivan pituinen safarireitti lähimaastoon niin ei tarvitsisi itse yrittää suunnistaa ja etsiskellä metsästä hyviä ajopaikkoja.
Samalla saataisiin scale-äijät ja autot pois jaloista häiritsemästä 2.2-kisaajien suorituksia. ;D