"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Crawler luokkien kilpailut 2026

Tänne crawler luokkien säännöt ja keskustelut niistä.
krajok
Täysi jäsen

Re: Crawler luokkien kilpailut 2026

Viesti Kirjoittaja krajok »

Onko sudicsit vasta kesäkuussa vai typo tullut
Zarizi Tech
Moderator
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

krajok kirjoitti: Ma 27.10.2025 14:24 Onko sudicsit vasta kesäkuussa vai typo tullut
Typo juu 🤣
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA
Extreme Route Crawlers

5x World Champion
18x European Champion
30x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
2x Belgium Champion
NumeroKaksi
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja NumeroKaksi »

Avataanpas keskustelua siitä, että mitä luokkia ylipäätään haluamme ajaa suomessa.

Luokkia on paljon, tästä varmaan kaikki ovat samaa mieltä. Olisi melkoisesti helpompaa yrittää pitää kisat maksimissaan kahden päivän kisoina.

Peräänkuuluttaisin pscalen asemaa wrcca paletissa. Sehän on alunperin luotu sisäänheittoluokaksi ja siitä on kasvanut nyt jokusen vuoden aikana jotain aivan muuta. Onko siis tahtotila pitää kyseinen luokka millaisena jatkossa? Nyt kun mini luokkakin on saanut nostetta ja sen mitä itse sitä päässyt kokeilemaan niin siinä luokassa on kyllä huima potentiaali joka olisi mennyt täysin oman tutkan ohi ilman rohkeita rakentajia.

Oma ehdotukseni on rakentaa tekemistä näiden wrcca ns ydinluokkien ympärille ihan vain sillä perusteella että näissä luokissa on kohtuu sopivasti eroa toisiinsa. Pscale pidettäisiin tässä ehdotuksessa mukana, mutta se olisi se oikea sisäänheittoluokka ja ajettaisiin esimerkiksi samaan aikaan superin kanssa.
Orkekum
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Orkekum »

Näin yhden crawler kauden ajaneena, mutta muutaman skalekauden ajaneena ei ole paljon sanottavaa.

Mutta samaa mieltä ettei tiputeta perskaa minnekkään, helpompi ja halvempi muuntaa rtr auto perskaan ku mihinkään muuhun luokkaan.
Mutta sitten en usko että sääntöjä pitäs muuttaa siten että rtr auto pääsis helpommalla. AInakin mitä ite huomasin se on hyvin paljon ajamisesta kiinni enemmän ku mitä ny skalekisoissa rakentamisessa kiinni.
Zarizi Tech
Moderator
Viesti:

Mitään luokkaa en pudottaisi pois ja täten 3 päovän kisat olisi paikallaan. Tällä hetkellä kaikkiin luokkiin paitsi Miniin löytyy Suomesta se 5 tai enemmän autoja, joten ei ole perusteltua pudottaa pois tai ajaa samaan aikaan toisen luokan kanssa. Uskon, että valtaosa harrastajista, joilla se auto on myöa perskaan haluaa sitä käyttää. Juuri tämän takia kisat laitettiin vain yhdelle viikonlopulle, ettei kompromisseja luokkien suhteen tarvitsisi tehdä.

Yksi esimerkki ajankäytöstä:
Pe: Perska ja Mini finaaleineen
La: Sportsman ja Pro
Su: Super kokonaan ja 2.2 luokkien finaalit
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA
Extreme Route Crawlers

5x World Champion
18x European Champion
30x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
2x Belgium Champion
Hadesbear
Legendaarinen!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hadesbear »

Zarizi Tech kirjoitti: To 30.10.2025 12:14 Mitään luokkaa en pudottaisi pois ja täten 3 päovän kisat olisi paikallaan. Tällä hetkellä kaikkiin luokkiin paitsi Miniin löytyy Suomesta se 5 tai enemmän autoja, joten ei ole perusteltua pudottaa pois tai ajaa samaan aikaan toisen luokan kanssa. Uskon, että valtaosa harrastajista, joilla se auto on myöa perskaan haluaa sitä käyttää. Juuri tämän takia kisat laitettiin vain yhdelle viikonlopulle, ettei kompromisseja luokkien suhteen tarvitsisi tehdä.

Kannatan tätä.
Kimi
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Zarizi Tech kirjoitti: To 30.10.2025 12:14 Mitään luokkaa en pudottaisi pois ja täten 3 päovän kisat olisi paikallaan. Tällä hetkellä kaikkiin luokkiin paitsi Miniin löytyy Suomesta se 5 tai enemmän autoja, joten ei ole perusteltua pudottaa pois tai ajaa samaan aikaan toisen luokan kanssa. Uskon, että valtaosa harrastajista, joilla se auto on myöa perskaan haluaa sitä käyttää. Juuri tämän takia kisat laitettiin vain yhdelle viikonlopulle, ettei kompromisseja luokkien suhteen tarvitsisi tehdä.

En kannata!
Kolmen päivän kisa. Vaatii perjantain vapaapäivän ottamista ja matkustamiseen menee myös aikaa, joten lokaatiosta riippuen parhaimmillaan 5 päivän rupeama.
NumeroKaksi
Vanhempi jäsen

Zarizi Tech kirjoitti: To 30.10.2025 12:14 Juuri tämän takia kisat laitettiin vain yhdelle viikonlopulle, ettei kompromisseja luokkien suhteen tarvitsisi tehdä.
Missä kohtaa mitään on päätetty?
Eikö tämä ole se ketju jossa tästä aiheesta vasta keskustellaan?

Pitänee vissiin lukea tarkemmin sillä ensimmäisellä silmäilyllä ei mun haaviin osunut et tää on jo lukittu.
Zarizi Tech
Moderator
Viesti:

NumeroKaksi kirjoitti: To 30.10.2025 13:26
Zarizi Tech kirjoitti: To 30.10.2025 12:14 Juuri tämän takia kisat laitettiin vain yhdelle viikonlopulle, ettei kompromisseja luokkien suhteen tarvitsisi tehdä.

Pitänee vissiin lukea tarkemmin sillä ensimmäisellä silmäilyllä ei mun haaviin osunut et tää on jo lukittu.
Tässä kohtaa. Päätetty.

Tää oli itse asiassa ensimmäinen asia todella pitkään aikaan josta kaikki aiheeseen vastanneet oli yksimielisiä. 🤣

Viikonlopun kestosta ja sisällöstä voidaan puhua seuraavaksi. Myöskään kovin paljon kiinnostusta kilpailun järjestämiselle ei ole tullut, joten jos minä sen järjestän niin viimeinen sana järjestelyistä on minulla.
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA
Extreme Route Crawlers

5x World Champion
18x European Champion
30x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
2x Belgium Champion
Kimi
Täysi jäsen

Tämä yhden viikonlopun kisa on ihan passeli juttu, mutta nämä sunnuntain 2.2 luokkien finaalit pidentävät päivällä monen rupeamaa. Esim minulle tämä harrastus ei ole mikään lomailumuoto tai duunista ei ihan noin ja vain saa lomaa joten aika raskasluonteiseksi menee. Ymmärrän että tämä on monelle camping-hommaa, kaljaa jne jne mutta omiin aikatauluihin turhan pitkä rupeama. Autot myyntiin ja rc lennokin ostoon...
Zarizi Tech
Moderator
Viesti:

Kimi kirjoitti: To 30.10.2025 14:05 Tämä yhden viikonlopun kisa on ihan passeli juttu, mutta nämä sunnuntain 2.2 luokkien finaalit pidentävät päivällä monen rupeamaa. Esim minulle tämä harrastus ei ole mikään lomailumuoto tai duunista ei ihan noin ja vain saa lomaa joten aika raskasluonteiseksi menee. Ymmärrän että tämä on monelle camping-hommaa, kaljaa jne jne mutta omiin aikatauluihin turhan pitkä rupeama. Autot myyntiin ja rc lennokin ostoon...
Onko sulla antaa ehdotusta mikä sulle itselle olisi passeli ohjelma tälleen yhdelle viikonlopulle?
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA
Extreme Route Crawlers

5x World Champion
18x European Champion
30x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
2x Belgium Champion
Kimi
Täysi jäsen

Olen puhunut puhtaasti omasta näkökulmasta ja sillä linjalla jatkan.
En tekisi erillisiä finaaleita ja laittaisin Superin samaan aikaan kuin esim. perskan.

Näistä voi olla montaa mieltä, mutta kun kerran mielipiteitä kysyttiin niin ilmaisin itseäni. Mihinkään ei omat mielipiteeni vaikuta mutta tulipahan sanottua.
MikkoN.
Juniori

Viesti Kirjoittaja MikkoN. »

Jos kisat on vain 2pv ja luokkia on 5 niin riittääkö aika mitenkään ajaa kaikki luokat ja finaalit? Veikkaan että ei! Varsinkin kun on paljon kuskeja jotka ajavat kaikki 5 luokkaa….

Se miten tollaisen saa puserrettua 2 päivään on se, että on oma työryhmä joka järjestää kisat, tekee radat, hoitaa katsastuksen jne jne ja kuskit tulee vain paikalle, ajaa kisat ja lähtee kotia. Halutaanko tälllaistakaan?
Kimi
Täysi jäsen

Juu ei varmasti riitä ei. Sen takia, koska luokkia on paljon voisi näitä ajaa samaaan aikaan, eli kuski joutuisi valitsemaan mitä ajaa.Mutta koska kaikkea pitää päästä ajamaan ja finaalitkin on tarpeen tehdä niin jopa 3 päivää on aivan kammotava urakka. Mutta selvästi on ihmisiä jotka nauttivat siitä että ollaan mankka kädessä 13h/päivä. Itse en kuulu siihen joukkoon. Kuten kirjoitin kerroin oman mielipiteeni joka varmaankin tuli tällä selväksi.
NumeroKaksi
Vanhempi jäsen

MikkoN. kirjoitti: To 30.10.2025 14:27 Jos kisat on vain 2pv ja luokkia on 5 niin riittääkö aika mitenkään ajaa kaikki luokat ja finaalit? Veikkaan että ei! Varsinkin kun on paljon kuskeja jotka ajavat kaikki 5 luokkaa….

Se miten tollaisen saa puserrettua 2 päivään on se, että on oma työryhmä joka järjestää kisat, tekee radat, hoitaa katsastuksen jne jne ja kuskit tulee vain paikalle, ajaa kisat ja lähtee kotia. Halutaanko tälllaistakaan?
Itseasiassa kuskeja jotka ajavat 5 luokkaa on todella vähän. Suomessa ei taida olla yhtäkään.
NumeroKaksi
Vanhempi jäsen

Zarizi Tech kirjoitti: To 30.10.2025 13:46
NumeroKaksi kirjoitti: To 30.10.2025 13:26

Tässä kohtaa. Päätetty.

Tää oli itse asiassa ensimmäinen asia todella pitkään aikaan josta kaikki aiheeseen vastanneet oli yksimielisiä. 🤣

Viikonlopun kestosta ja sisällöstä voidaan puhua seuraavaksi. Myöskään kovin paljon kiinnostusta kilpailun järjestämiselle ei ole tullut, joten jos minä sen järjestän niin viimeinen sana järjestelyistä on minulla.
Viikonlopun kestoon ja sisältöön tuo minun alkuperäinen ehdotukseni hyvin pitkälti liittyi. Pidin vaan eriskummallisena sitä, että perustelut "vastaan" olivat jo päätetyissä asioissa jotka ei kumminkaan tästä ketjusta tulleet ilmi. On kovin vaikeaa pysyä mukana keskustelussa jota ei käydä täällä. Itse odottelin vielä porukan vastauksia sillä monen aktiivin vastaukset loistavat poissaolollaan.

Minä olen jo useampi vuosi sitten ilmoittanut sulle henkilökohtaisesti et jeesaan järkkäämisessä tai järkkään kisat koska vaan. En kokenut tarpeelliseksi ilmoitella tästä uudelleen erikseen. Olenhan pyytämättäkin järkännyt palkintoja ja ryhmämajoituksia sinun järjestämiin kisoihinkin.
Mutta sama raja se on tässä minullakin kuin sinulla. Minä järjestäjänä päätän minkälaiset kisat järjestän.

Asia jota koitin tuossa aiemmassa ehdotuksessa nostaa esille on crawler luokkien tulevaisuudesta suomessa. Ja tässä siis tarkoitan luokkien määrää jos se jäi epäselväksi. Asioiden ei tarvitse tapahtua heti eikä edes ensi vuonna, mutta olisi ehkä aiheellista keskustella siitä, että onko meillä tähtäimessä ajaa suomessa kuinka monta luokkaa tulevaisuudessa ja miten se aiotaan mahduttaa viikonloppuun? Tämän luulisi kiinnostavan monia harrastajia jotka harkitsevat jonkin luokan auton rakentamista.

5 luokkaa on paljon ja se tulee aiheuttamaan tämän jatkuvan haasteen kilpailuiden järjestämisessä aikataulun suhteen. Vähän riippuen kisalokaatiosta se tarkoittaa käytännössä työssäkäyville pe ja ma järjestämistä vapaaksi.
Zarizi Tech
Moderator
Viesti:

Hyvä, että kisajärjestelyintoa löytyy. Se mitä kahdenkesken ollaan aikanaan puhuttu ei ole yleisessä tiedossa kellään, joten on parempi että kaikki puidaan auki mielummin täällä. 👍

Tuo luokka-asia on aina hankala homma. Että miten sen järjestää. Kaksi päivää ei oikein missään skenaariossa meinaa riittää varsinkin jos finaalit meinataan ajaa, ellei luokkia sitten pudota kahteen tai kolmeen.

Kaikilla on varmasti erilaisia haluja ajettavista luokista ja harmittaa jos joutuu toisen luokan varjolla skippaamaan jonkun toisen. Suurimmalle osalle tämä suomessa ajettava mestaruuskisa on kuitenkin se ainoa "iso" kisa joten pähkäilyä se tuottaa.

En oikein muuta keksi kun kysymällä suoraan täällä, että mitä luokkia kullakin on aikomus tulevalla kaudella ajaa?

Aloitan itse: Pro, Super, Performance Scale ja Sportsman. Miniä tuskin rakennan ensi kaudellekkaan.
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA
Extreme Route Crawlers

5x World Champion
18x European Champion
30x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
2x Belgium Champion
Pertti Ivanoff
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja Pertti Ivanoff »

Zarizi Tech kirjoitti: To 16.10.2025 22:42
NumeroKaksi kirjoitti: To 16.10.2025 09:34 Liittyen tuohon ehdotukseen superin ajoajan nostosta.
Varsinkin jos luokassa ei finaalia ajeta, niin ehdotan et nostetaan ajoaika 8min per rata ja lisätään joka radalle bonus portteja. Esimerkiksi 5 bonusta per rata ja 8min ajoaika olisi aikas hieno setti.
En ole ajatuksen fani, lähinnä siksi että ainoa treeni mitä Suomessa tulevalla kaudella todennäköisesti saan on tämä. Ja käyttäisin sen mielummin ajaen kansainvälisillä "normeilla". Joskaan en kyllä täysin myöskään ajatusta tyrmää. Mitä muut on mieltä?
[/quote

Tässä olen samun kanssa samaa mieltä koska on parempi ajaa samanlailla kun "kansainvälinen" tyyli on, vaikka itse en superia aja mutta se sama ajotyyli ja säännöt on vaan helpompi ja parempi kun sitten ajetaan tuolla muualla maailmalla kisaa myös.
Iivana Pertsa
krajok
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja krajok »

Omalta osalta jos luokkia pitäisi valita, niin pro ja performance scale. Shafty nyt on autona lähellä pro autoa minun mielestä joten sen jättäisin väliin. Mini joo on mukavan erilainen, mutta ei omaan makuun tule kisan tuntua jos viisi autoa on viivalla. Mieluummin ajan sitten koti puolessa tiskivuoroista. Superia ei ole eikä vielä ole tullut kiinnostusta luokkaa kohtaan.

Luokat ns omaan makuun järjestyksessä joihin on autot
Pro, pscale, mini, shafty

Päiväkohtainen ratamäärä 8 rataa alkaa olee maksimi oli siin 1 tai 2 luokkaa jos on 6 rataa ja fiinaali nii ei siihen jaksa toista samanlaista rykäsyä samalle päivää ehkä ns puolikas 3 rataa ja seuraavana päivänä toiset kolme.

Useampi luokka samaan aikaan päällekkäin tekee kuitenkin sen että jotain luokkaa ajetaan yhdessä ryhmässä niin ei siinä ole paljon sm-kisan tunnelmaa.

Sm-sarja jos ajetaan yhtenä vloppuna 2 päiväisenä kilpailuna niin on se aika vähän... Useamman päivän yksittäinen tapahtuma mielestäni parempi.
Hadesbear
Legendaarinen!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hadesbear »

Kaudella 26 ajan:
Perska, spora ja pro

En ole rakentamassa miniä tai superia

Komppaan jarkkoa se 8 rataa yhteen päivään on vielä kivaa, siitä eteenpäin ei sitten enää, menee pakkopullaksi, syö siltä luokalta (radat 9-12) hohtoa.

Jos luokkia joudutaan ajamaan päällekäin syö se osallistujia toisista luokista, ei mielestäni järkevää

Ehdottomasti 3 päivään, jos/kun sm-päivämäärä ja paikka selvinnee varmaan jo marraskuussa, niin ellei näin pitkällä aikavälillä saa vapaita sovittua, niin ei sitten koskaan.. joko ei kiinnosta tarpeeksi ajaa, jos ei halua paria vapaapäivää lajille ”uhrata”, sit kannattaa kerätä kotona vaiks postimerkkejä
Vastaa Viestiin