"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Sääntöväännöt (äänestys uusittu!)

Yleistä keskustelua harrastuksesta

Kumpi on kampi?

2.2 luokassa VAIN kaksi kanavaa käytössä? (kaasu & ohjaus)
13
52%
Nykysäännöt, eli dig sallittu 2.2 autoon
12
48%

Ääniä yhteensä: 25

jesi

Vs: Sääntöväännöt (äänestys avoinna!)

Viesti Kirjoittaja jesi »

Itse en tarkoittanut kääntösädettä, vaan jos esimerkkinä on määritetty portti esteen päälle, jonka leveys nyt olisi vaikka kuvitteelliset 80cm ja superin leveys olkoon vaikka 60cm ja 2.2sen leveys vaikka 25cm, niin siinä kohtaa puolet kapeammalla autolla on latua valita mistä mennään ja superilla on mentävä siitä mistä mahtuu portin läpi menemään.

Ja olen minäkin kesän superilla/digillä/4wsällä ajanut, niin osaan omasta mielestä arvostella mistä superi menee ja mistä ei.
TomiK
Moderator

Viesti Kirjoittaja TomiK »

Syystä, että 2.2 Super -luokkaa tullaan tuskin ikinä näkemään, niin kantani on seuraava:
2.2 -luokan auton tulee olla hallittavissa 2-kanavaisilla radioilla ja vain eturenkaat saavat kääntyä.
TAI
4ws ja dig ovat sallittuja 2.2 -luokan autossa.
Landy
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja Landy »

2.2 dig sallittu 4ws kielletty

TAI

molemmat kielletty
Viimeksi muokannut Landy, Su 25.05.2008 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vain maine kulkee edellä...
MMC-Tero
Juniori

Viesti Kirjoittaja MMC-Tero »

Joko 2.2 luokassa molemmat sallittuja (kuitenkin että vain toinen saa olla käytössä) tai sitten molemmat totaalisesti kiellettyjä.
Bluebeetle
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Bluebeetle »

Olen nyt kulman kisan jälkeen miettinyt tätä hartaasti, mutta edelleenkin kallistun siihen suuntaan että pitäydytään näissä nykyisissä säännöissä. Eli jos haluaa näperrellä 2,2 autoon digin, niin ok. Tiedän toki että on tavallaan epäreilua sallia dig, kun kaikkiin autoihin ei ole valmista, kaupallista versiota saatavissa. Tosin noita kyllä näkee jenkkisaiteilla tehdyn autoon kuin autoon, parhaimmillaan parin taalan kustannuksilla (plus miniservo).

Mitä taas 4ws:ään tulee, niin johan se siellä säännöissä on kirkkaasti. Eli jos 4ws on käytössä, on ajettava superissa.

Olen toki itsekin ajanut 4ws autolla, ex-TLT:ssä esim. oli käytössä. Siitä on niin suuri etu verrattuna pelkkään etukääntöön, että en sallisi.
historia

Viesti Kirjoittaja historia »

Mitä dig edes tekee?
ax scuba

Viesti Kirjoittaja ax scuba »

no kun etupää vetää yksinään ja kääntyy samalla, kun takapää on lukossa, niin kääntö ympyrä pienentyy huomattavasti, joka taas helpottaa ahtaissa paikoissa ajamista.
;)
Katso video uu tuubista niin se kertoo asian kerrala selvemmin
jesi

itse kannatan seuraavaa:
- 2.2 luokassa auto on oltava kaksi kanavainen.
- 2.2 auto missä useampi kuin kaksi kanavaa käytössä, ajaa superissa

Tämä siksi että:
- 2.2 luokka pysyy ns jokamiesluokkana, kaikilla mahdollisuus, rahan ja taidon pohjalta.
- jos kisassa on yhdessä autossa dig JA osaa käyttää sitä, muilla ei jakoa.

Mielestäni 2.2 auto missä herkkuja, esim dig ja/tai 4ws asennettuna saa ajaa myös 2.2 luokassa, Mutta herkkujen käyttö kielletty! Tuomari valvoo tätä asiaa ja käytöstä tulee automaattisesti vaikka hylky.
Viimeksi muokannut jesi, Ma 26.05.2008 16:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Divi
Legendaarinen!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Divi »

sekä 4ws että dig on helppo lukita kisaa varten. Kannatetaan tätä.
Naqu

Viesti Kirjoittaja Naqu »

Kannatusta myös täältä.
Osgard
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Osgard »

Mielestäni joka luokka tarvitsee oman ratansa koska ovat niin erillaisia. Mitkä scale säännöt on käytössä?
Landy
Nyyppä

[quote="jesi"]

Vaikka tilanne menisi siihen että dig sallitaan, 4ws ei ja myöskään 2.2sella ei saa ajaa superissa, niin sitten omalta osaltani kisailut on näillä näkymin nähty.

[/quote]

Eikös dig ole tällä hetkellä sallittujen listalla? Tai siis oli ainakin viime viikoloppuna.
Bluebeetle
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Bluebeetle »

Edelleen säännöt siis nykyisellään sallivat digin, ja puollan kyllä vahvasti tätä.

Ei se kenelläkään monen sadan laitetta rakentavalla voi olla kynnyskysymys, häh?

Samoin 4ws on sallittu, tosin silloin ajaa superien kanssa.

Pidetään nyt (vielä) kiinni niistä suomennetuista jenkkisäännöistä, kunnes alkaa digiporu oikeasti.
Landy
Nyyppä

Yhdyn edelliseen ;)

Pidetään nuo Jenkki säännöt.
SlidSlide
Legendaarinen!

Vs: Sääntöväännöt (äänestys uusittu!)

Viesti Kirjoittaja SlidSlide »

Sääntöjen kääntäjänä ja kirjasen toisena laatijana en jaksa enää katsella sivusta.
Viesti ei ole tarkotettu aggressiiviseks tai millään tavalla riitaa hakevaks. Olen vain hieman mietteliäs :).

Ensiks pari kysymystä.

Eikö tämä kaikki käyty jo aikasemmin? Eli tän tuloksen jälkeen tulee taas uus äänestys 2vk päästä samasta asiasta?

Minkä vuoks äänestystä ei pidetä ainoastaan niille, jotka käyvät tai ovat käyneet jossain tapahtumassa ajamassa??

Ihan turha itkeskellä, jos ei käytännössä vaikuta muuten kuin kirjottelemalla foorumille (nyt en puhu jesistä, koska hän sentään on ollut ajamassakin miitissä ja vaivautu paikalle Espooseen).
Mutta esim XXXX varmasti äänestänyt, vaikka ei edes tiedä mikä dig on..

Tää on se juttu, jonka muutin rc foffin foorumilla. Mukana vaikutat (jos käyt kisoissa tai olet mukana siellä), sivussa alaikänen vaaleissa.
Siellä on lisäks osio, jossa saa kaikki vaikuttaa yleisimpiin äänestyksiin.

IMO:
Pointti on se, että kuka tahansa voi mennä vaikka kirjaston koneelle, tehä tunnuksen ja äänestää.
Jokainen tapahtumien tai ulkopuolinen on yhtä kuin 0 ääntä, ketään syrjimättä (huom, tässä dig-keskustelussa).
Ja ne joilla on oikeasti mielipide, mutta ei ole päässyt tapahtumiin, voisi jollain tapaa hyvin perusteltuna saada äänestää.

Ja eikös säännöt viime kädessä ole myös järjestäjän hallittavissa. Ainakin jenkeissä on aika paljonkin eri variaatioita säännöistä,
mutta esim nationalseissa on ihan laaditut säännöt (ne viralliset).
Eli käytännössä sama mikä äänestystulos on, kaikki on viime kädessä järjestäjän muokattavissa.

Edit: viesti hieman sekava ja asiat pongahtelee sinne tänne.
korjasin pari juttua selkeemmäks.
Viimeksi muokannut SlidSlide, Ma 26.05.2008 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jesi

Juu, sen takia kirjoitinkin tuonne että leikkimielinen vote.

[05:03pm] <@jesi> ja sitte seo ihan saletti että esim mä alan digillä ajamaan ja kuvitellaan että Osaisin, niin ei sielä ole muilla jakoja
[05:04pm] <@jesi> muilla=ei dig/evo dig

[05:05pm] <@jesi> tolla jenkkisäännöllä käytännössä pakotetaan kuskit hankkimaan diggi
[05:05pm] <@jesi> jos meinaa Pärjätä
[05:05pm] <Divi-> jep

[05:05pm] <@jesi> ja hauskintahan tässä on se että ajan kaikkien etuja
[05:06pm] <@jesi> mulla on rahallisesti/radiollisesti dig toteutettavissa, en itke sen takia että "mun autoon ei saa dig, ei saa olla muillakaan"

[05:07pm] <@jesi> ei sillä, kyllä mä saan vaikka joka vitun renkaalle digin

Mutta enivei, jos menee herneitä pyllyyn jollakin niin mä voin ajaa superissa, tai diggaavalla 2.2 kisassa, taikka sitten voin pitää ihan omat kisat missä ajan millä lystään.
Divi
Legendaarinen!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Divi »

kuten muistaakseni bb tai joku muu jo kiteytti, ei se muutaman kympin dig ole iso hinta monen sadan euron autoa rakentavalle.
Dig on helppo käyttää eikä auta liikaa. Tosin silti äänestin sitä vastaan, lienee kuitenkin parempi pitää 2,2 luokka halpana ja mahdollisimman yksinkertaisena että saadaan mahdollisimman moni kaveri kisaamaan. Se on tärkeintä kun ollaan vasta tuomassa uutta kilpailumuotoa tähän maahan. Eiköhäs vain? Hifistelijöiden kelpaa kyllä ajella superissa 2,2 autoilla jos se dig & 4ws on ihan välttämättömyys.
jesi

[quote="Divi"]
kuten muistaakseni bb tai joku muu jo kiteytti, ei se muutaman kympin dig ole iso hinta monen sadan euron autoa rakentavalle.
[/quote]

- radiot 50-200eur
- servo 30-100eur
- dig 65eur
Näihin sitten postit ja muut liukuvat kulut päälle.

IMHO jonkin verran kaukana "muutamasta kympistä".
Zarizi Tech
Moderator
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

Mun mielestä toi vois olla kans hyvä ratkasu, että kumpaakaan ei sallita, jotta sitten porukalla olis varaa ajaa, vaikka en usko, että se on siitä kiinni. Kaikki käy mulle.  ;)
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA
Extreme Route Crawlers

5x World Champion
18x European Champion
30x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
2x Belgium Champion
jesi

Ei pidä ymmärtää väärin, mutta ei mulla tämä harrastus ainakaan ole rahasta kiinni (pl tämä hetki, kiitokset vielä ex-työnantajalle!).

Mutta tosiaan mun pointtina oli olla reilu kaikkia kohtaan, vaikka pääsääntösesti oonkin mulkku =)
Vastaa Viestiin