Class Zero Eli Scaleluokka 0 puheissa C0-säännöt
Re: Class Zero Eli Scaleluokka 0 puheissa C0-säännöt
Mielenkiintoinen konsepti ja kiinnostaa!
Kaipaisin tähän luokkaan vielä tiukempaa rajausta tiettyjen asioiden suhteen, että toivottavasti turhat tulkintaväännöt vähenisi, ehkä…
Vain lisensoindut korit, renkaat ja vinssit. Ei servo vinssejä ja erillinen scale tyylinen jakis+laatikko pakolliseksi. Rajaisi valikoimaa ja mahdollisuuksia mutta kun on tarkoitus mennä ulkonäkö, ei suoritus kyky edellä.
Kaipaisin tähän luokkaan vielä tiukempaa rajausta tiettyjen asioiden suhteen, että toivottavasti turhat tulkintaväännöt vähenisi, ehkä…
Vain lisensoindut korit, renkaat ja vinssit. Ei servo vinssejä ja erillinen scale tyylinen jakis+laatikko pakolliseksi. Rajaisi valikoimaa ja mahdollisuuksia mutta kun on tarkoitus mennä ulkonäkö, ei suoritus kyky edellä.
Mun mielestä toi sun ehdotus menee liian puritanistiseksi. Tollaset vaatimukset rajaa ihan liikaa rakennus mahdollisuuksia veke. Noin tiukat säännöt tappaisi ainakin mun kiinnostuksen. Joutuisin käytännössä rakentamaan uuden auton. Ketjun alussa oleviin sääntöihin riittäisi vain pienet modaukset.Tawler kirjoitti: Pe 03.03.2023 10:59 Mielenkiintoinen konsepti ja kiinnostaa!
Niin, eihän kaikissa "oikeissa" maastureissa ole vinssi näkyvillä vaan sijoitettu korin sisäpuolelle.
Mikäli scalemaisuus viedään niihinkin osiin, jotka eivät näy ulospäin, nousee auton hinta todella korkeaksi. RC4WD loota+jakis yhdistelmä maksaa saman verran kuin halpis maasturi käytettynä, näin karkeasti. Entäpä jos tekee itse jakiksen, sehän on todella simppeli väsätä itsekin, mitkä pisteet siitä saa ja kuka määrittelee sen scalemaisuuden?
Mikäli scalemaisuus viedään niihinkin osiin, jotka eivät näy ulospäin, nousee auton hinta todella korkeaksi. RC4WD loota+jakis yhdistelmä maksaa saman verran kuin halpis maasturi käytettynä, näin karkeasti. Entäpä jos tekee itse jakiksen, sehän on todella simppeli väsätä itsekin, mitkä pisteet siitä saa ja kuka määrittelee sen scalemaisuuden?
Toi on kyllä totta, että ei kaikissa oikeassakaan aitoissa ole vinssi esillä. Esim. Mun Suzuki SJ413 LWB:ssä on takavinssi piilossa tavaratilan alla. Tiedän myös monia, jotka on sijoittanut vinssin tavaratilaan.lassii kirjoitti: Pe 03.03.2023 11:32 Niin, eihän kaikissa "oikeissa" maastureissa ole vinssi näkyvillä vaan sijoitettu korin sisäpuolelle.
Joo mua rupes kanssa nimenomaan hirvittämään tarvittavien osien hinta.
-
Tinker King
- Legendaarinen!
Musta ois järkevää ainakin testailla mielenkiintoa löyhillä säännöillä ennen kun lähtee virittelemään veristä kisasarjaa. Eli selkeät säännöt jotka sopivasti rajaavat kalustoa mutta antavat pelivaraa.
tämä! 🙌👍Tinker King kirjoitti: Pe 03.03.2023 12:14 Musta ois järkevää ainakin testailla mielenkiintoa löyhillä säännöillä ennen kun lähtee virittelemään veristä kisasarjaa. Eli selkeät säännöt jotka sopivasti rajaavat kalustoa mutta antavat pelivaraa.
Joo samaa mieltä.Tinker King kirjoitti: Pe 03.03.2023 12:14 Musta ois järkevää ainakin testailla mielenkiintoa löyhillä säännöillä ennen kun lähtee virittelemään veristä kisasarjaa. Eli selkeät säännöt jotka sopivasti rajaavat kalustoa mutta antavat pelivaraa.
Juurikin tämä.Tinker King kirjoitti: Pe 03.03.2023 12:14 Musta ois järkevää ainakin testailla mielenkiintoa löyhillä säännöillä ennen kun lähtee virittelemään veristä kisasarjaa. Eli selkeät säännöt jotka sopivasti rajaavat kalustoa mutta antavat pelivaraa.
Eikö tämä sarja olisi karkeasti sanottuna "vastalause" uusille SORRCA säännöille. Halutaan ajaa kisaa edelleen "Spirit of Scale" autoilla. Jos lähtöruudussa vetää nyörin liian tiukalle, ei homma lähde kunnolla liikkeelle. Mielestäni nuo crawler spacen säännöt on kohtuu hyvät sellaisenaan. Jos joku ajattelee rakentavansa super suorituskykyisen auton ja tulla C0 kisoihin, on lähtökohtaisesti luultavasti väärässä kilpailussa. Siihen suuntaan on nyt C1 ja C2 kovasti menossa. Tämä sarja on vastapainoa sille.
Pisen ehdottama show case tunnusteleva tapahtuma on mielestäni hyvä. Vielä kun sijainti on isolle yleisölle otollinen, niin pääsee homma aluilleen. Ei varmaan kannata sääntöjen yksityiskohdista nyt vääntää. Porukka rakentakoon runkosääntöjen mukaisia nukkekotiautoja ja tavataan niiden kanssa syksyllä jonkun tapahtuman merkeissä ja pidetään hauskaa 😎
jäin miettii tässä tota hinta puoltakin. saattas jäädä iteltä puritaani scaleilu väliin just ton kokonaiskustanteen takia. jo pelkästään renkaan vaihto kustantaa inserteineen, vanteineen ja renkaineen 150e ( ja toi on aikalailla minimi kustanne), siihen päälle uus kori, jakis+loota, vinssi, ni itse katsoisin, ettei maksa vaivaa. renkaat tuli hankittua lähinnä sen takia että hauska kokeilla tollassii kottikärryn renkaita. voi olla että jää nekin vaan tapahtuma renkaiksi ja muuten ajelen c1 renkailla omaksi ilokseni. jos tää olisi ainoa auto, niin ehkä siinä tapauksessa voisin siihen panostaa, mutta tossa on lähes parisen kymmentä autoa joiden kaa ajelee, niin ei jaksais yhteen autoon pistää noin paljon efforttia. ehkä sitä ajan kanssa rakentelis oikeampaan suuntaan, mutta että heti alussa.. ehkä se ajan myötä kehittyykin tohon ultra scale suuntaan jossa kääntyvällä ratilla ja mekanisoidulla ukolla, joka näyttää sentteriä saa lisää miinusta. minusta ei ole tollasten rakentamiseen.
mutta yhtälailla.. tosi tyytyväinen tästä c0 keskustelun avauksesta ja itse ainakin innostuin kovasti ja motivoi rakentamaan tuota omaa autoa valmiiksi, että pääsis tätä kokeilemaan.
mutta yhtälailla.. tosi tyytyväinen tästä c0 keskustelun avauksesta ja itse ainakin innostuin kovasti ja motivoi rakentamaan tuota omaa autoa valmiiksi, että pääsis tätä kokeilemaan.
Itellä vähän sama juttu, kun on kuitenkin viisi maasturia ajokunnossa ja sen lisäks vielä neljä nopeampaa autoa.
Siinä on ihan riittävästi rahareikää, jos ne kaikki meinaa pitää ajokunnossa… 😁
Siinä on ihan riittävästi rahareikää, jos ne kaikki meinaa pitää ajokunnossa… 😁
Viimeksi muokannut JouniN, Pe 03.03.2023 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Se on kyllä totta että jos sarjaa näistä väsätään niin linjanvetoja varmasti tarvitsee tehdä.
Yksittäisen tapahtuman/kisan järjestäjä saa sitten päättää kuinka tiukkaa linjaa vetää ja mihin rajat vetää. Näitä C0 ja C1 sääntöjä voi pitää myös eräänlaisena tasona tai suuntana. Myös safari tyyppiset kisat ja suunnistukset voivat hyvin käyttää näitä luokkarajoituksina.
Ja kyllä on hyviä pointteja Tawlerilla. Näitä kannattaa pohtia. Niin eihän class zeron tarkoitus ole olla entry luokka vaan se toinen ääripää performance scalelle tai class 2 autoille. Mun mielestä.
Yksittäisen tapahtuman/kisan järjestäjä saa sitten päättää kuinka tiukkaa linjaa vetää ja mihin rajat vetää. Näitä C0 ja C1 sääntöjä voi pitää myös eräänlaisena tasona tai suuntana. Myös safari tyyppiset kisat ja suunnistukset voivat hyvin käyttää näitä luokkarajoituksina.
Ja kyllä on hyviä pointteja Tawlerilla. Näitä kannattaa pohtia. Niin eihän class zeron tarkoitus ole olla entry luokka vaan se toinen ääripää performance scalelle tai class 2 autoille. Mun mielestä.
Pisen kanssa samalla linjalla, C0 ei todellakaan ole se luokka jolla aloitetaan scale maasturi ajot, vaan on enemmän harrastaneille se toinen ääripää, jossa ei enää oleellista ole auton suorituskyky vaan mahdollisimman realistinen ulkonäkö ja että ajaessa joutuu oikeasti miettimään mitä kautta kiertää jonkun matkan varrelle tulleen esteen, tarvittaessa vinssamalla tai ajosiltoja apunakäyttäen.
Ymmärrän kyllä miksi jotkut haluaa puritaaniset scalesäännöt. Omasta mielestäni nuo säännöt kannustaa ihan riittävän paljon scalemaiseen rakentamiseen. Jos noita tiettyjä juttuja haluaa painottaa niin mun mielestä sen voisi tehdä pisteytyksen painotuksilla. Esim. Enemmän pisteitä lisenssi korille tai toimivalle jakikilselle.
Tällä mahdollistettaisiin paremmin erilaiset rakentelu tyylit. Saahan nykyäänkin paremmat pisteet kovakorilla kuin lexnilla.
Tällä mahdollistettaisiin paremmin erilaiset rakentelu tyylit. Saahan nykyäänkin paremmat pisteet kovakorilla kuin lexnilla.
Samaa mieltä. Jos tämän kauden testaa konseptia ja tarvittaessa muuttaa/viilaa sääntöjä jo vaikka tapahtumien välissä, ja talven aikana sitte lyö lukkoon kaiken niin seuraavalla kaudella voisi olla valmiina se ns. virallinen kisasarja.Tinker King kirjoitti: Pe 03.03.2023 12:14 Musta ois järkevää ainakin testailla mielenkiintoa löyhillä säännöillä ennen kun lähtee virittelemään veristä kisasarjaa. Eli selkeät säännöt jotka sopivasti rajaavat kalustoa mutta antavat pelivaraa.
Koska itekkin voisin hyvin tolla uudella korilla lähteä johonkin tapahtumaan ajamaan, mutta liian tosissaan en jaksa harrastaa. 😅
Mä ehdottaisin kanssa, että mentäis näillä säännöillä alkava kausi ja katsottaisi seuraavalle kaudelle muutostarpeet palautteiden perusteella. ✌️
Just näin. Kaikissa luokissa kyllä joutuu miettimään mistä ajetaan. Hyvä rata luokasta riippumatta on aivotoimintaa vaativaa. Itse pidän C0 ajatusta hyvänä koska saisin noille RC4WD vehkeillekin ajotunteja.Pertsax kirjoitti: Pe 03.03.2023 14:00 Pisen kanssa samalla linjalla, C0 ei todellakaan ole se luokka jolla aloitetaan scale maasturi ajot, vaan on enemmän harrastaneille se toinen ääripää, jossa ei enää oleellista ole auton suorituskyky vaan mahdollisimman realistinen ulkonäkö ja että ajaessa joutuu oikeasti miettimään mitä kautta kiertää jonkun matkan varrelle tulleen esteen, tarvittaessa vinssamalla tai ajosiltoja apunakäyttäen.
Aina oppii uutta kun harrastaa itteensä parempien kanssa 
Scale Class 3 Champ -24
Scale Class 2 Champ -22, -23 & -24
Scale Class 1 4@ -22 2@ -23
Sportsman Champ -25
ig hillbillyscalerc
Scale Class 3 Champ -24
Scale Class 2 Champ -22, -23 & -24
Scale Class 1 4@ -22 2@ -23
Sportsman Champ -25
ig hillbillyscalerc
Tää seuraava ei ole tarkoitettu vittuiluksi tai muuksi vastaavaksi. Eli ei tarvitse vetää papua nokkaan… Toivon, että voidaan olla eri mieltä ja kunnioittaa muiden mielipiteitä. ✌️
Jos tää todella menee siihen, että pitää olla lisensoitu kori, ulkoinen vinssi sekä toimiva jakis niin mä kyllä nostan kädet pystyyn. Mä en ainakaan tällä hetkellä tollaseen lähde. Tarkoittaisi käytännössä uuden auton rakentamista... Mun mielestä ei pitäisi lähteä vetämään noin tiukkaa linjaa.
Pelkään myös noiden kolmen asian ohjaavan rakentamisen liikaa yhteen muottiin.
Jos tää todella menee siihen, että pitää olla lisensoitu kori, ulkoinen vinssi sekä toimiva jakis niin mä kyllä nostan kädet pystyyn. Mä en ainakaan tällä hetkellä tollaseen lähde. Tarkoittaisi käytännössä uuden auton rakentamista... Mun mielestä ei pitäisi lähteä vetämään noin tiukkaa linjaa.
Pelkään myös noiden kolmen asian ohjaavan rakentamisen liikaa yhteen muottiin.
Viimeksi muokannut JouniN, Pe 03.03.2023 17:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sillee jännä seurata tätä keskustelua, että säännöt on ekalla sivulla ja siitä huolimatta keskustelu lähti osan puolesta kallistumaan siihen suuntaan, että lisenssi, kori, renkaat, vaihteisto, kori. muuta ei sallita selkeyden nimissä tai ajotuntien tai mielipiteiden perusteella eikä c0 ole aloitus sarja. keskustelun suunta vaikuttaa enemmän siltä, että pyrkimys enemmänkin pitää c0 ajot vain tietyn käsityksen mukaisena, eikä siitä poikkeavia haluta mukaan. mikään ei estä osallistujaa tekemään ultra scale autoa ja ajamasta sillä mutta vaatimuksia lisäämällä vähennetään taatusti osallistujia. ite ehkä perun puheeni ja kallistun siihen, että jatkan tota ajelua omassa ajo porukassa ilman suurempia sääntö ahdistuksia. ultra scale miehet voi keskittyä ajelemaan keskenään. multa voi ostaa yhdet käyttämättömät c0 prolinen renkaat pois jahka tulevat postissa.
Joo vähän samat fiilikset täällä. Noi ekan sivun säännöt on mun mielestä sellaisenaan hyvät ja kokeilemisen arvoiset. Sääli, että keskustelu meni tähän suuntaan…Crawl3r kirjoitti: Pe 03.03.2023 17:58 sillee jännä seurata tätä keskustelua, että säännöt on ekalla sivulla ja siitä huolimatta keskustelu lähti osan puolesta kallistumaan siihen suuntaan, että lisenssi, kori, renkaat, vaihteisto, kori. muuta ei sallita selkeyden nimissä tai ajotuntien tai mielipiteiden perusteella eikä c0 ole aloitus sarja. keskustelun suunta vaikuttaa enemmän siltä, että pyrkimys enemmänkin pitää c0 ajot vain tietyn käsityksen mukaisena, eikä siitä poikkeavia haluta mukaan. mikään ei estä osallistujaa tekemään ultra scale autoa ja ajamasta sillä mutta vaatimuksia lisäämällä vähennetään taatusti osallistujia. ite ehkä perun puheeni ja kallistun siihen, että jatkan tota ajelua omassa ajo porukassa ilman suurempia sääntö ahdistuksia. ultra scale miehet voi keskittyä ajelemaan keskenään. multa voi ostaa yhdet käyttämättömät c0 prolinen renkaat pois jahka tulevat postissa.
-
Tinker King
- Legendaarinen!
Kävi miten kävi niin tapana ei ole ollut käännyttää ketään pois, jos haluaa tulla kokeilemaan että maistuisko. Ei tätä kannata heti torpata mielikuvien tai -halujen perusteella. Ajetaan nyt ensin.