Korien 3D tulostus
Re: Korien 3D tulostus
Tässä korin teettämisessä näyttäs myyvän ei oota, ja seinä nousee pystyyn,voi rrähmä. Josko vasta tossa joulukuussa olis ajankohtasta tämä. Mutta tykkään hyvis ajoin valmistautua.
Joten, ei kellään satu oleen kertoa kokemuksista tällaisen firman kanssa, jos tuurilla joku olis tuolla koria tms isokokosempaa teettänyt ;
https://www.kolomedee.fi/
Kysymys b, on tietenkin että mitkäs on vähimmäisvaatimukset korin tekoon vaadittavalta kalustolta, siis koko laitteisto tietokoneesta, piuhoista, ihan joka nippeli ja ohjelma mitä tarvii laskea hinnaks ekalle omalle korille ennen kun ottaa pankista lainan.
Miten muuten homma menee jos minä haluan tuon;
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... uiser-hj61
Maksan jotenkin filen, juu, mutta jos haluan että joku muu, firma tai olematon tuttu valmistaa kopan, niin onko tuo ohjelma sitte lukittu kumminkin minulle enkä voikaan sitä fileä lähettää tekevälle osapuolelle, ja homma tyssää siihen, eikä jää jäljelle kuin ostaa oma tulostin ym.
Joten, ei kellään satu oleen kertoa kokemuksista tällaisen firman kanssa, jos tuurilla joku olis tuolla koria tms isokokosempaa teettänyt ;
Kysymys b, on tietenkin että mitkäs on vähimmäisvaatimukset korin tekoon vaadittavalta kalustolta, siis koko laitteisto tietokoneesta, piuhoista, ihan joka nippeli ja ohjelma mitä tarvii laskea hinnaks ekalle omalle korille ennen kun ottaa pankista lainan.
Maksan jotenkin filen, juu, mutta jos haluan että joku muu, firma tai olematon tuttu valmistaa kopan, niin onko tuo ohjelma sitte lukittu kumminkin minulle enkä voikaan sitä fileä lähettää tekevälle osapuolelle, ja homma tyssää siihen, eikä jää jäljelle kuin ostaa oma tulostin ym.
Viimeksi muokannut Beahkit, Su 03.10.2021 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny?

Lexan <3
KIITOS SPIRIT OF SCALE,rippistä.
Lexan <3
Ite kyselin aikoinaan firmoista Wagoneeerin tulostusta niin hinta oli 4-600 egee joten jättäsin väliin suosilla. Toki jälki on hyvää eikä tarvi varmaan kitata niin paljoa mutta sitähän harrastaminen on että tehdään itse mahdollisimman paljon, omasta mielestä.Beahkit kirjoitti: Su 03.10.2021 11:30 Tässä korin teettämisessä näyttäs myyvän ei oota, ja seinä nousee pystyyn,voi rrähmä. Josko vasta tossa joulukuussa olis ajankohtasta tämä. Mutta tykkään hyvis ajoin valmistautua.
Maksan jotenkin filen, juu, mutta jos haluan että joku muu, firma tai olematon tuttu valmistaa kopan, niin onko tuo ohjelma sitte lukittu kumminkin tapaan minulle enkä voikaan sitä fileä lähettää tekevälle osapuolelle, ja homma tyssää siihen, eikä jää jäljelle kuin ostaa oma tulostin ym.
lassii kirjoitti: Su 03.10.2021 11:43Ite kyselin aikoinaan firmoista Wagoneeerin tulostusta niin hinta oli 4-600 egee joten jättäsin väliin suosilla. Toki jälki on hyvää eikä tarvi varmaan kitata niin paljoa mutta sitähän harrastaminen on että tehdään itse mahdollisimman paljon, omasta mielestä.Beahkit kirjoitti: Su 03.10.2021 11:30 Tässä korin teettämisessä näyttäs myyvän ei oota, ja seinä nousee pystyyn,voi rrähmä. Josko vasta tossa joulukuussa olis ajankohtasta tämä. Mutta tykkään hyvis ajoin valmistautua.
Maksan jotenkin filen, juu, mutta jos haluan että joku muu, firma tai olematon tuttu valmistaa kopan, niin onko tuo ohjelma sitte lukittu kumminkin tapaan minulle enkä voikaan sitä fileä lähettää tekevälle osapuolelle, ja homma tyssää siihen, eikä jää jäljelle kuin ostaa oma tulostin ym.
Mieluusti teen kaiken minkä voin, itte, muutenki elämässäni, mutta tietotekniikka on aika utopiaa ja salatieteitä korkeamman älykkyysosamäärän velhoille. Just tipuin penkiltä kun kattoin että yks tulostin oli huipputarjouksella, nyt vain 550e luokkaa ja normaalisti 750e, eikä se kait pelaa niin että lyön laitteeseen kii usb muistitikun jossa on hankkimani file, ja kone puksuttaa korin siitä,vaan pitää olla aateekoo laite, otaksun.
Ja mitä maksaa läppäri tai pöytäkone joka nipin napin työstä selvityy, ja kai piuhoja, muovia ym lisää päälle. Siinähä on meininki ku hirvimetällä, ekalle kaadolle kuin kopallekin tulee hintaa :).
Kittaaminen, hiominen ja muu liimailu onnistuu surutta, se ei pelota ja kuuluu asiaan.
Pirun hankalaa kun ei tunne naamatusten tyyppejä, niin ehkä olis iisimpi saada koppa konkretisoituun. 4-6 sataa on kyllä yhdelle korille semmone hinta että ei hyvää päivää, mut mä silti kysyn tuolta piruuttani. Oliko sulla tiedossa muita lafkoja jotka tekee yksityiselle eikä kysellä ly-tunnuksia?

Lexan <3
Lexan <3
Kyllä mikä tahansa firma tekee yksityisillekin, ei se mitään ly-tunnareita tartte.Beahkit kirjoitti: Su 03.10.2021 11:54lassii kirjoitti: Su 03.10.2021 11:43Ite kyselin aikoinaan firmoista Wagoneeerin tulostusta niin hinta oli 4-600 egee joten jättäsin väliin suosilla. Toki jälki on hyvää eikä tarvi varmaan kitata niin paljoa mutta sitähän harrastaminen on että tehdään itse mahdollisimman paljon, omasta mielestä.Beahkit kirjoitti: Su 03.10.2021 11:30 Tässä korin teettämisessä näyttäs myyvän ei oota, ja seinä nousee pystyyn,voi rrähmä. Josko vasta tossa joulukuussa olis ajankohtasta tämä. Mutta tykkään hyvis ajoin valmistautua.
Mieluusti teen kaiken minkä voin, itte, muutenki elämässäni, mutta tietotekniikka on aika utopiaa ja salatieteitä korkeamman älykkyysosamäärän velhoille. Jos tipuin penkiltä kun kattoin että yks tulostin oli huipputarjouksella, nyt vain 550e luokkaa ja normaalisti 750. Ja mitä maksaa läppäri tai pöytäkone joka nipin napin työstä selvityy, ja kai piuhoja, muovia ym lisää päälle. Siinähä on meininki ku hirvimetällä, ekalle kaadolle kuin kopallekin tulee hintaa :).
Kittaaminen, hiominen ja muu liimailu onnistuu surutta, se ei pelota ja kuuluu asiaan.
Pirun hankalaa kun ei tunne naamatusten tyyppejä, niin ehkä olis iisimpi saada koppa konkretisoituun. 4-6 sataa on kyllä yhdelle korille semmone hinta että ei hyvää päivää, mut mä silti kysyn tuolta piruuttani. Oliko sulla tiedossa muita lafkoja jotka tekee yksityiselle eikä kysellä ly-tunnuksia?
Ite miettiny tulostimen hommaamista, tommonen 500 kun on menny pelkästään osiin ja materiaaleihin helposti niin yks 500 sinne tänne ei pitkässä juoksussa merkkaa mitään, kerran se kirpasee ja ompa sitten uus lelu taas jonka kanssa pelleillä.
Jaa no ehkä sinä voisit sitte harkita vaikka että heitän sulle sovitun summan, helpottaan printterin ostoo ja jahka kykenet, teet vaihdossa korin ?lassii kirjoitti: Su 03.10.2021 12:00Kyllä mikä tahansa firma tekee yksityisillekin, ei se mitään ly-tunnareita tartte.Beahkit kirjoitti: Su 03.10.2021 11:54lassii kirjoitti: Su 03.10.2021 11:43Ite kyselin aikoinaan firmoista Wagoneeerin tulostusta niin hinta oli 4-600 egee joten jättäsin väliin suosilla. Toki jälki on hyvää eikä tarvi varmaan kitata niin paljoa mutta sitähän harrastaminen on että tehdään itse mahdollisimman paljon, omasta mielestä.Beahkit kirjoitti: Su 03.10.2021 11:30 Tässä korin teettämisessä näyttäs myyvän ei oota, ja seinä nousee pystyyn,voi rrähmä. Josko vasta tossa joulukuussa olis ajankohtasta tämä. Mutta tykkään hyvis ajoin valmistautua.
Mieluusti teen kaiken minkä voin, itte, muutenki elämässäni, mutta tietotekniikka on aika utopiaa ja salatieteitä korkeamman älykkyysosamäärän velhoille. Jos tipuin penkiltä kun kattoin että yks tulostin oli huipputarjouksella, nyt vain 550e luokkaa ja normaalisti 750. Ja mitä maksaa läppäri tai pöytäkone joka nipin napin työstä selvityy, ja kai piuhoja, muovia ym lisää päälle. Siinähä on meininki ku hirvimetällä, ekalle kaadolle kuin kopallekin tulee hintaa :).
Ite miettiny tulostimen hommaamista, tommonen 500 kun on menny pelkästään osiin ja materiaaleihin helposti niin yks 500 sinne tänne ei pitkässä juoksussa merkkaa mitään, kerran se kirpasee ja ompa sitten uus lelu taas jonka kanssa pelleillä.

(Karvaasti ymmärrän kyllä ettei esim Gaz 61-73:n fileä o realistista odottaa löytävänsä, valitettavasti.)
Yhtäkkiä tuleeki kateltua mitä valmiita kovia koreja euroopassa on myynnissä, niitä vaan ei oikeen o mitään kiinnostavia vielä löytyny, aika amerikkalaistäyteistä + tojotaa, taikka mittakaava on joku 1:14....Mutta helpompi hankkia kuin löytää tulostajaharrastaja jolla intoo jelppiä.

Lexan <3
Lexan <3
Kuinkas paljon se tulostettu kori saisi maksaa maksimissaan? Korin tulostaminen ei kuitenkaan ole ihan niin yksinkertaista, kuin asiasta tietämätön saattaa kuvitella. Tulostusteknisistä rajoitteista johtuen, siinä on kuitenkin jonkinmoiset talkoot saada kaikki tulostettua oikeassa asennossa ja monessa palassa. Tulostimen vieressä siis joutuu aika paljon istuskelemaan ja ohjelmiston kanssa kikkailemaan yhden korin takia. Ja mitä tarkemmalla laadulla tulostaa, niin sitä enemmän tulee koneaikaa yms.
Toki voi tulostella vähän sinne päin ja päin persettäkin, mutta itse yleensä optimoin vielä yksittäisen osan pintakerroksetkin tarpeen vaatiessa tulostumaan tarkempana kuin vähemmän tärkeät kerrokset, ja niille täytyy sitten mahdollisesti vielä omat lämpötilat ja nopeudet ohjelmoida erikseen.
Toki voi tulostella vähän sinne päin ja päin persettäkin, mutta itse yleensä optimoin vielä yksittäisen osan pintakerroksetkin tarpeen vaatiessa tulostumaan tarkempana kuin vähemmän tärkeät kerrokset, ja niille täytyy sitten mahdollisesti vielä omat lämpötilat ja nopeudet ohjelmoida erikseen.
Heitetääs taas vähän omia ajatuksia.
Onhan noita koreja omaan käyttöön tulosteltu aika paljon. Aika epäkiitollista noita on tehdä kellekään myyntiin. Varsinkin nää harrastetason kotitulostimet on vähä kenkkuja säädettäviä, joku virhe täytössä mitä et huomaa niin hajoaa helpommin siitä. Samaten pinnan laatu ei oo yleensä mitään valmista vaan vaatii kitin ennen maalausta. Hinnoittelu on vaikeaa, se yks kilo lankaa ei välttämättä riitä, jos tukimateriaalia tulee paljon. Riippuu nopeudesta mutta jos tulostin tekee töitä vaikkapa 4vrk putkeen, menee jo vähän sähköäkin. Pitää sille koneen käytölle joku hinta laskea. Ja jos osina tulostaa jää liimaus, liiman kestävyys ja kohdistamisen tarkkuus. Liimaako myyjä vai ostaja. Onko korilla takuuta? Jos ostaa kovakorin kaupasta ja sen tiputtaa kalliolta hajoaa sekin, tulostekorissa tulostaja saa haukut.
Mun mielestä kiva ja hyvä tapa saada erikoisempia koreja, mutta oon ainakin itse tiedostanut sen että ne voi myös hajota.
Kysyäkin saa, jelppaan toki, jos pystyn ja ehdin.
Onhan noita koreja omaan käyttöön tulosteltu aika paljon. Aika epäkiitollista noita on tehdä kellekään myyntiin. Varsinkin nää harrastetason kotitulostimet on vähä kenkkuja säädettäviä, joku virhe täytössä mitä et huomaa niin hajoaa helpommin siitä. Samaten pinnan laatu ei oo yleensä mitään valmista vaan vaatii kitin ennen maalausta. Hinnoittelu on vaikeaa, se yks kilo lankaa ei välttämättä riitä, jos tukimateriaalia tulee paljon. Riippuu nopeudesta mutta jos tulostin tekee töitä vaikkapa 4vrk putkeen, menee jo vähän sähköäkin. Pitää sille koneen käytölle joku hinta laskea. Ja jos osina tulostaa jää liimaus, liiman kestävyys ja kohdistamisen tarkkuus. Liimaako myyjä vai ostaja. Onko korilla takuuta? Jos ostaa kovakorin kaupasta ja sen tiputtaa kalliolta hajoaa sekin, tulostekorissa tulostaja saa haukut.
Mun mielestä kiva ja hyvä tapa saada erikoisempia koreja, mutta oon ainakin itse tiedostanut sen että ne voi myös hajota.
Kysyäkin saa, jelppaan toki, jos pystyn ja ehdin.
No se on kyllä enenpi tekijästä, susta?, kiinni se hinta, mutta joku 90-130e esim hj60 kokosesta, vois olla minun korviin asiallinen, ja kyllä minä ymmärrän etten ymmärrä, mutta toisaalta, arvostan kyllä "käsityötä" ja custom osien päälle oikeinkin hyvin, kun ite teen satunnaisesti käsitöitä joiten hionta ottaa vaikka 10 tunnin päivän, tai 20,päälle tuhoton viilailu ja yhteensovittelu, josko matskuna on muovin sijasta metallit, puu, nahka, luu ym. Ja tiiän hyvinkin sen kun "asiakas" ei ymmärrä että sähköporat, nauhahiomakoneet syö sähköä, kuluvatkin hiljalleen, menee liimaa, hiomapaperia ym. Vaikka minä tykkäänkin istua verstaalla vaikka aamusta iltaan asevelihengessä kavereille talkoillen, ja se jopa kuuluu asiaan, eikä kovimman hinnan kiskominen.Pauli kirjoitti: Su 03.10.2021 12:59 Kuinkas paljon se tulostettu kori saisi maksaa maksimissaan? Korin tulostaminen ei kuitenkaan ole ihan niin yksinkertaista, kuin asiasta tietämätön saattaa kuvitella. Tulostusteknisistä rajoitteista johtuen, siinä on kuitenkin jonkinmoiset talkoot saada kaikki tulostettua oikeassa asennossa ja monessa palassa. Tulostimen vieressä siis joutuu aika paljon istuskelemaan ja ohjelmiston kanssa kikkailemaan yhden korin takia. Ja mitä tarkemmalla laadulla tulostaa, niin sitä enemmän tulee koneaikaa yms.
"
Korin tulostaminen ei kuitenkaan ole ihan niin yksinkertaista, kuin asiasta tietämätön saattaa kuvitella."
Tuon tajuan paremmin kuin hyvin ja siksikin tätä aihetta kyselen kun tykkään oppia ja osaan ottaa vinkkejä vastaan vaikka saatan jotain tehä omallakin tavalla.
Mitään aivan huippusileetä pintaa en vaadi enkä ehkä kaipaa kun omat työtunnit kittiä hioessa on edullisempia, ja nämä autothan kaatuilee ym niin vois olla etten maalipinnalta odottas omassa autossani sitä mitä sitten teen vaiks kynäruiskulla prätkän tankkiin jota ei niin usein kivikossa pyöritellä mutta kyl, jo vain on hienoa kun tääläkin näkee tajuttoman siistejä autoja joita moni, minäkään, en ehkä raskis louhikossa raapia :).
Jos kori nyt hajoo, vaikka pilari katkee kun auto rajummin kaatuilee niin ei mun mieleen tule siitä tulostajaa syyttää ihan heti, jos ikinä. Itehän sen sain kaatuun, ja jos pilareissa nyt olis 2mm paksuus ( tää on arvaus, saa korjata) niin ei se ny loputtomiin voikkaan kestää, eli en mä ala vinkuun edes ostohetkellä mitään takuita, kun nää on mitä on. Yhtälailla, lähen siitä että ite kokoan, ja viimestelen, hion ja maalaan kun se on ite tekemistä ja ajankulua. Aikaa minulla on tuhottomasti.
Lexanikoppa on kyllä oiva ruhjoa, mutta harmittaa kun omaa silmää miellyttävää ei oikeen oo, kuin Power Wagon,Hilux, ja Mog, jota en o tainnu nähdäkkään lavattomana myynnissä. Nyt äsken vinkin ansiosta bongasin vanhemman mallin pätkä-patrollin kovana koppana.
Hadesbearilta olenkin lähiaikoina elämäni ekat pienet 3d osaset hankkimassa, olo on malttamaton.

Lexan <3
Lexan <3
Tämäkin on semmoinen juttu, että kun olisi tarkoitus tulostaa jonkun toisen tekemä valmis malli, niin materiaalivahvuudet tosiaankin on ihan täysin arvailun varassa. Samaten se kuinka tuollainen kori on pilkottu tulostusta silmällä pitäen.Beahkit kirjoitti: Su 03.10.2021 13:41jos pilareissa nyt olis 2mm paksuus ( tää on arvaus, saa korjata)
Kun esimerkiksi tuota HJ:n korin mallia katson, niin näen siinä tosi paljon hölmöjä ratkaisuja tulostusasentojen suhteen. Kori on suunniteltu selvästi tulostettavaksi kolmessa palassa, mutta siinä kohdin tehdään jo aika isoja kompromisseja laadun ja tukirakenteiden määrän suhteen. Itse pilkkoisin tuon vielä useampaan osaan, ihan vaan paremman laadun ja vähemmän jälkikäsittelyn takaamiseksi, mutta kääntöpuolena tietysti enemmän liimailtavaa. Näissä valmiissa STL-tiedostoissa on se huono puoli, että niitä on käytännössä hyvin vaikeaa enään muokkailla järkevämpään suuntaan. Pilkkominen kyllä onnistuu jossain määrin, mutta jos vaikka joku kohta vaatisi selkeästi enemmän materiaalivahvuutta, niin sitä ei niin vaan enään lisätäkään.
Tämän takia monikaan ei halua ottaa koritilauksia vastaan, koska kyseessä on ihan oikeasti aikaa vievä projekti, ja tosiaankin hiukan hankala hinnoitella. Jos tuohon satasen kieppeille korin tekee, niin voi sanoa että sen tekee silloin ihan vaan kaverin palveluksena ja rakkaudesta lajiin. Siksi nuo firmojen 400-600€ hinnat on tuollaisia, kun laskevat todellisen tuntimäärän ja koittavat toki tehdä vähän tulostakin päälle.
Valmista tiedostoa kun ei tosiaan voi vaan laittaa muistikortille ja tyrkätä printteriin. Kaikki ohjelmat laaditaan koneella slicer-ohjelmistolla ja valmis koodi annetaan sitten vasta tulostimelle purtavaksi.
Oho, tollanen gaz ois aika komee 👍👍 itseasiassa aika lähellä tota mun keskenerästä volvo suggaa.
Toi avo lavamalli ei varmaan ois tuhottoman vaikee tehdä styreenistäkään?

Tuo on mun pitkäaikanen maasturiunelma, 4-ovinen sekä pickup versio. Yhtälailla Sugga on unelmapirssi, sukulaisella ruottissa on koroteltu moinen. Kuvasi armeijan malli on jees mutta meikälle tämä siviilimalli on vielä mukavampi:LoopOne kirjoitti: Su 03.10.2021 14:39 Oho, tollanen gaz ois aika komee 👍👍 itseasiassa aika lähellä tota mun keskenerästä volvo suggaa.
![]()

Oma Gazini, ainokaiseni on hartsinen 1:35 kokoinen rakennussarja :)
Yhtälailla ryssän hieman Proto-Sisua muistuttavat tylppäkuonokorit viehättää.

Lexan <3
Lexan <3
Pauli kirjoitti: Su 03.10.2021 14:30Tämäkin on semmoinen juttu, että kun olisi tarkoitus tulostaa jonkun toisen tekemä valmis malli, niin materiaalivahvuudet tosiaankin on ihan täysin arvailun varassa. Samaten se kuinka tuollainen kori on pilkottu tulostusta silmällä pitäen.Beahkit kirjoitti: Su 03.10.2021 13:41jos pilareissa nyt olis 2mm paksuus ( tää on arvaus, saa korjata)
Kun esimerkiksi tuota HJ:n korin mallia katson, niin näen siinä tosi paljon hölmöjä ratkaisuja tulostusasentojen suhteen. Kori on suunniteltu selvästi tulostettavaksi kolmessa palassa, mutta siinä kohdin tehdään jo aika isoja kompromisseja laadun ja tukirakenteiden määrän suhteen. Itse pilkkoisin tuon vielä useampaan osaan, ihan vaan paremman laadun ja vähemmän jälkikäsittelyn takaamiseksi, mutta kääntöpuolena tietysti enemmän liimailtavaa. Näissä valmiissa STL-tiedostoissa on se huono puoli, että niitä on käytännössä hyvin vaikeaa enään muokkailla järkevämpään suuntaan. Pilkkominen kyllä onnistuu jossain määrin, mutta jos vaikka joku kohta vaatisi selkeästi enemmän materiaalivahvuutta, niin sitä ei niin vaan enään lisätäkään.
Tämän takia monikaan ei halua ottaa koritilauksia vastaan, koska kyseessä on ihan oikeasti aikaa vievä projekti, ja tosiaankin hiukan hankala hinnoitella. Jos tuohon satasen kieppeille korin tekee, niin voi sanoa että sen tekee silloin ihan vaan kaverin palveluksena ja rakkaudesta lajiin. Siksi nuo firmojen 400-600€ hinnat on tuollaisia, kun laskevat todellisen tuntimäärän ja koittavat toki tehdä vähän tulostakin päälle.
Valmista tiedostoa kun ei tosiaan voi vaan laittaa muistikortille ja tyrkätä printteriin. Kaikki ohjelmat laaditaan koneella slicer-ohjelmistolla ja valmis koodi annetaan sitten vasta tulostimelle purtavaksi.
Joo, siis, jos esim sulta onnistus tehä mulle kori, niin minä en sua syytä mistään, vaan kori tulostuu kuten ne filet sattuu oleen, esimerkkinä tolppien vahvuus. Ei o sun kontolla jos katkee, tietenkään. Vaan tulostat niinkun se ohjelma nyt on, en minä oota että alat sitä uusiks ohjelmoimaan jos et ite väen väkisin halua.
Materiaalivahvuudesta pitikin kysyy että eikös noihn koreihin saa vaikka liimattua sisäpuolelle vahvikkeita ja tukia, ja no, voihan sinne tehä turvakaaret, sisälle tai korin ulkopuolelle. Njet problem.
Mitä taas siihen "Jos tuohon satasen kieppeille korin tekee, niin voi sanoa että sen tekee silloin ihan vaan kaverin palveluksena ja rakkaudesta lajiin." osaan tulee niin siinähä minä oon mitä surkeimmassa asemasa kun en tunne ketään saati ole printtaajaa ystäväpiirissä, mutta, ite oon tykänny että rakkaudesta lajiin on aika hieno asia, jota katson ihmisessä korkeammallle kuin kovimman hinnan perässä olevia pikku kapitalisteja joille mikään muu kuin voitto viivan alla ei ole mitään. Onhan se mukavampi kiittää auttajaansa joka yhteisen harrastuksen nimissä kuluja ja pientä korvausta vastaan toverihengessä jelppi, siinähän tulee korkeampi kunniakin tekijälle. Ei ilmatteks tartte tehä tietenkään, ja tajuan täysin että lähipiirille, sisäpiirille tehään eri hintaan. Sillain se mullakin menee.
En voi kun toivoo että minua ei ny aivan väärin ymmärrettäs,mutta jos, niin anteeks, mutta nämä oli vain ja ainoastaan yleisiä ajatuksia harrastelun toverihengen ympäriltä, ei todellakaan ketään kohti suunnattua, kun en ees tunne teitä ja tykkään kun on mukavaa ja kavereita. Niitä ei o ikinä liikaa. Kiskureita kyllä piisaa:)

Lexan <3
Lexan <3
Itse ostin Uralin ohjaamon, italiasta 3d scaler niminen ”pulju” siis henkilö ja se maksoi 160€. Piti tehdä pohja työt, konepellin kiinnitys ja ikkunatkin piti itse taikoa. Ja tietysti sisustan kamat.
Vain esimerkkinä hinnasta.
Vain esimerkkinä hinnasta.
Tulipa vain mieleen, että korin 3D tulostus on vain alkusysäys paljon isomalle rakennussessiolle. Kun kori on käsissä niin siitä homma vasta alkaa. Mitään piirustuksia ei varsin ole mistään ja jokainen osa minkä koriin kiinnittää on jostain taiottava. Korin kiinnitys runkoon on tehtävä, tutkittava erilaisia tapoja ja vielä valita mielellään se paras tapa miljoonasta, ja tämä toistuu joka kerta kun jotain koriin tekee.
Itsellä on tietokonella monen monituista Wagoneerin kuviaa joka kulmasta, sisältä ja ulkoa plus ne mitä on oman pään sisällä. Printattuja lappuja työpöydän vieressä eikä enää löydä koskaan sitä oikeaa.
Toki helppohan se on täältä huudella kun on jo moinen kori ollut käsissä kuukausia.
Pikaliima on sopiva liima ja PLA on kovaa mutta silti hyvin työstettävää, parhaiten toimii dremeli ja viila kunhan dremelöidessä huomioi muovin sulamisen jossain vaiheessa. Liimaukset pitää kyllä, itellä kori tippunu muutaman kerran eikä sille mitään ole käyny, ehkä kestää sitten möyriäkin maastossa.
Itsekin aluks tuskastelin kun ei meinannut mistään löytyä tulostusmahdollisuutta, ja kävin printtereitäkin katsomassa, mutta totesin, ettei oikein ollut valuuttaa eikä aikaa opetella uusia juttuja.
Tavoite on saada kori ensi kesäksi ajoon, saa nähdä tuleeko valmista.
Itsellä on tietokonella monen monituista Wagoneerin kuviaa joka kulmasta, sisältä ja ulkoa plus ne mitä on oman pään sisällä. Printattuja lappuja työpöydän vieressä eikä enää löydä koskaan sitä oikeaa.
Toki helppohan se on täältä huudella kun on jo moinen kori ollut käsissä kuukausia.
Pikaliima on sopiva liima ja PLA on kovaa mutta silti hyvin työstettävää, parhaiten toimii dremeli ja viila kunhan dremelöidessä huomioi muovin sulamisen jossain vaiheessa. Liimaukset pitää kyllä, itellä kori tippunu muutaman kerran eikä sille mitään ole käyny, ehkä kestää sitten möyriäkin maastossa.
Itsekin aluks tuskastelin kun ei meinannut mistään löytyä tulostusmahdollisuutta, ja kävin printtereitäkin katsomassa, mutta totesin, ettei oikein ollut valuuttaa eikä aikaa opetella uusia juttuja.
Tavoite on saada kori ensi kesäksi ajoon, saa nähdä tuleeko valmista.
Ite tulostanu kolomedeellä jotain scaleosia ja elementin pohjalevyn. Ei aiempaa kokemusta tulostamisesta / tulostajista, mutta jäi positiivinen kuva kaverista. En pitänyt kalliina. Kaveri tekee töiden ohessa kiinnostuksesta / rakkaudesta lajiin. Kannattaa heittää tarjouskyselyä.Beahkit kirjoitti: Su 03.10.2021 11:30 Tässä korin teettämisessä näyttäs myyvän ei oota, ja seinä nousee pystyyn,voi rrähmä. Josko vasta tossa joulukuussa olis ajankohtasta tämä. Mutta tykkään hyvis ajoin valmistautua.
Beahkit, kyllä valitettavasti minun korvaan kuulostaa siltä että kannattaisi se pankkilaina ottaa ja hankkia se 3D tulostin, jos haluat lopputuloksen johon olet tyytyväinen :s
Ai siksi kun EN ole niin nirso pinnan sileydestä, ja siksikö että en koe mitenkään vaivaksi itse liiimailla, viimestellä, kitata, hioo ja maalata, enkä vaadi takuita, vaan koen että se on vallan ok kunhan nyt edes sais jonkun mieleisen koriaihion jota alkaa työstään. Aihion jolle jo on valmiit tiedostot olemassa interwebin ihmemaassa ;)Elis kirjoitti: Ma 04.10.2021 09:11 Beahkit, kyllä valitettavasti minun korvaan kuulostaa siltä että kannattaisi se pankkilaina ottaa ja hankkia se 3D tulostin, jos haluat lopputuloksen johon olet tyytyväinen :s

Lexan <3
Lexan <3
Jos et beahkit tuota työtä pelkää, niin eikö se olis paras kun marssit kauppaan ja ostat styreeniä, forexia tai peltiä ja rakennat ite? Ei tulis montaa kymppiä maksamaan ja tulis semmonen kun sattuu tulemaan 🙂 Eikä vaadi mikään noista materiaaleista kummosia työkaluja. Tuos ylhäällä olevien esikuvien kaltainen ois vieläpä aika helppo tehä.
Oli vähä ot, pahoittelut. Mut ihan vinkkinä vaan
Finnish RC Scale Crawling Series
Scale Class 1
x4
Scale Class 2
x2
2xKON
Scale Class 1
Scale Class 2
2xKON
ToniS kirjoitti: Ma 04.10.2021 10:04 Jos et beahkit tuota työtä pelkää, niin eikö se olis paras kun marssit kauppaan ja ostat styreeniä, forexia tai peltiä ja rakennat ite? Ei tulis montaa kymppiä maksamaan ja tulis semmonen kun sattuu tulemaan 🙂 Eikä vaadi mikään noista materiaaleista kummosia työkaluja. Tuos ylhäällä olevien esikuvien kaltainen ois vieläpä aika helppo tehä.
No ihan mielenkiinnosta, olisko heittää tarkkaa linkkiä tarkottamaasi forexiin
Styreeniä mulla on ohuita levyjä kymmenkunta eri paksuista. Siitä oon kyhäilly 1:25 autoihin kaikenlaista, samoin 1:35 sotavehkeisiin.
Peltiäkin on mutta liika vahvaa ja mitä oon täältä lueskellu tinapellistä, niin sen saatavuus tarpeeks ohuena on liene arpapeliä jonka vuoksi en jotain 150 kilsaa aja minkään vuoksi toteamaan että ei olekkaa hyllyssä vaikka piti olla :).

Lexan <3
Lexan <3
Tarkoitan ehkä käytännöllisyyden ja toimivuuden kannalta, jos tarvitse kiinnikkeitä, vaihtaa korin osia yms. Tai sitten tilata joltain yritykseltä että olisi jonkunnäköinen takuu, ja että ei ole vain tulostettu, vaan myös mietitty miten. On sen verran riskimomentteja ja asioita jotka saattavat mennä väärin että jos maksat joillekin sen 100€ en usko että saat toimivaa tuotetta käsiisi johon olet tyytyväinen, ja en siis puhu tuotteen pinnasta, vaan suunnittelusta, kestävyydestä yms!Beahkit kirjoitti: Ma 04.10.2021 09:29Ai siksi kun EN ole niin nirso pinnan sileydestä, ja siksikö että en koe mitenkään vaivaksi itse liiimailla, viimestellä, kitata, hioo ja maalata, enkä vaadi takuita, vaan koen että se on vallan ok kunhan nyt edes sais jonkun mieleisen koriaihion jota alkaa työstään. Aihion jolle jo on valmiit tiedostot olemassa interwebin ihmemaassa ;)Elis kirjoitti: Ma 04.10.2021 09:11 Beahkit, kyllä valitettavasti minun korvaan kuulostaa siltä että kannattaisi se pankkilaina ottaa ja hankkia se 3D tulostin, jos haluat lopputuloksen johon olet tyytyväinen :s