Vuoden 2012 2.2-luokkien säännöt
Re: Vuoden 2012 2.2-luokkien säännöt
USAssa on nippusidekiinnitys sallittu. Tulkinta ja sopimusasiahan tämä on. Tuskin kannattaa kovin suurta tappelua asian ympärille järjestää. Nippusiteet on palvelut monia hyvin tähänkin saakka.
Mutta mitä sovitaan kiinnityksen pettämisestä? Kuvitellaan vaikkappa kattopaneeli, joka on neljällä nippusiteellä tai ruuvilla kiinni. Suorituksen aikana yksi kiinnitys pettää. Seuraako tästä korjauskymppi, vaikka paneeli olisi vielä kolmesta kohtaa tukevasti kiinni. Tämä olisi hyvä sopia ennen kisoja.
Mutta mitä sovitaan kiinnityksen pettämisestä? Kuvitellaan vaikkappa kattopaneeli, joka on neljällä nippusiteellä tai ruuvilla kiinni. Suorituksen aikana yksi kiinnitys pettää. Seuraako tästä korjauskymppi, vaikka paneeli olisi vielä kolmesta kohtaa tukevasti kiinni. Tämä olisi hyvä sopia ennen kisoja.
-
Zarizi Tech
- Moderator
- Viesti:
[quote="Tomy"]
USAssa on nippusidekiinnitys sallittu. Tulkinta ja sopimusasiahan tämä on. Tuskin kannattaa kovin suurta tappelua asian ympärille järjestää. Nippusiteet on palvelut monia hyvin tähänkin saakka.
[/quote]
Olisihan se naurettavaa, jos siitä korjauskymppi tulkittaisiin. Mun mielestä vasta sitten kun paneeli irtoaa kokonaan. ;)
[/quote]
Olisihan se naurettavaa, jos siitä korjauskymppi tulkittaisiin. Mun mielestä vasta sitten kun paneeli irtoaa kokonaan. ;)
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA
Extreme Route Crawlers
5x World Champion
18x European Champion
30x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
2x Belgium Champion
Member of ERCCA
Extreme Route Crawlers
5x World Champion
18x European Champion
30x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
2x Belgium Champion
-
assoracing
- DIG-taattori
[quote="Tomy"]
[/quote]
Silloinhan ei ole mitään ongelmaa käyttää meilläkin.
[/quote]
Silloinhan ei ole mitään ongelmaa käyttää meilläkin.
#4 2.2 Nordics  2012
#1Â 2.2Â Â RC-OFFIÂ Â 2011
#4 2.2  Nordics  2011
#1Â 2.2Â Â RC-OFFIÂ Â 2010
#5 2.2  Nordics  2010
#1 1,9  Scale    2009
#teamtsavolainen
#1Â 2.2Â Â RC-OFFIÂ Â 2011
#4 2.2  Nordics  2011
#1Â 2.2Â Â RC-OFFIÂ Â 2010
#5 2.2  Nordics  2010
#1 1,9  Scale    2009
#teamtsavolainen
USAssa taitaa ola eri käytännöt eri puolilla.Zarizi Tech kirjoitti:Olisihan se naurettavaa, jos siitä korjauskymppi tulkittaisiin. Mun mielestä vasta sitten kun paneeli irtoaa kokonaan. ;)Tomy kirjoitti: USAssa on nippusidekiinnitys sallittu. Tulkinta ja sopimusasiahan tämä on. Tuskin kannattaa kovin suurta tappelua asian ympärille järjestää. Nippusiteet on palvelut monia hyvin tähänkin saakka.
West Coast RC poppoolta kuultua:
Kiinnitys olisi pitänyt olla kiinteästi...ja heidän mielestä nippuside ei ole kiinteä.... Taistelevat itsekkin tulkinnasta miten kirjaa luetaan.
Eli katsastajan mielestä muovi paneelit jotka kiinni ruuveilla on oikea tapa. Mutta kun porukka kiukuttelee vastaan niin ovat kattoneet toistaseks sormien välistä nippusiteet...mutta huomauttavat niistä.
DRIVE HYBRID
I need your Gas
I need your Gas
Voisimmeko sopia tästä asiasta ennen kisoja? Asia ei nimittäin säännöissä aivan tyhjentävästi selvene, joten olisi hyvä lyödä jokin tulkinta lukkoon. Itselläni näyttää katkeavan joka ajokerralla vähintään yksi nippari kattopaneelista. Mikäli yhdenkin kiinnityspisteen pettäminen johtaa korjauskymppiin, täytyy vielä ennen Espoota vaihtaa ruuvit tilalle.Tomy kirjoitti: Mutta mitä sovitaan kiinnityksen pettämisestä? Kuvitellaan vaikkappa kattopaneeli, joka on neljällä nippusiteellä tai ruuvilla kiinni. Suorituksen aikana yksi kiinnitys pettää. Seuraako tästä korjauskymppi, vaikka paneeli olisi vielä kolmesta kohtaa tukevasti kiinni. Tämä olisi hyvä sopia ennen kisoja.
Samoin on syytä yhdessä sopia, milloin korillisen auton kori on rikki. Sekin pitäisi sääntöjen mukaan korjata välittömästi. Ellei näistä voida sopia ennen kisoja, täytyy varmaan ainakin sopia, että mahdolliset epäselvät pykälät tulkitaan aina joko A) kilpailijalle epäedullisimman vaiheoehdon mukaan tai B) kilpailijan kannalta edullisimman vaihtoehdon mukaan.
Tässä vielä ote US-säännöistä korin ja paneelien korjaukseen liittyen:
"If a vehicle falls out of spec due to breakage on course and the Judge determines the driver has not gained an advantage, then the driver may be allowed to continue on course without stopping time and requiring a tech inspection. Bodies, and body panels are not included in this exception, and must be replaced immediately, standard repair procedures and penalties apply."
Mielestäni korillisen auton kori on rikki silloin kun ei enää täytä vaadittuja mittoja.
Paneelin nippusiteen katkeaminen ei minun mielestäni ole tarpeellista korjata jos paneeli pysyy paikallaan.
Paneelin nippusiteen katkeaminen ei minun mielestäni ole tarpeellista korjata jos paneeli pysyy paikallaan.
Nordic Crawler Design
R2-Design
LT-special parts
NCC ROADS
CRC
R2-Design
LT-special parts
NCC ROADS
CRC
Tuo jenkkisääntö on melko yksiselitteinen. Kaikki koripaneeleihin/koreihin kohdistuvat ongelmat, joissa auto muuttuu katsastus-laittomaksi, tulkitaan välittömästi korjattavaiksi.
Nippusiteen katkeaminen ei pienennä paneelin pinta-alaa.
Korin irtoaminen tolpasta ja kallistuminen reilusti aiheuttaa tod.näk, leveys mitan alituksen, jolloin korjauskymppi tuomitaan.
Kylkipaneelin ryttääntyminen kaksinkerroin muuttaa sen mittoja=>jos alle säädetyn, korjaukseen.
XR10:n vakiokorin kattokohouman sisään painuminen=>korkeus mitta alle säännön, korjaukseen.
Eli lyhyesti, itse sallisin nippusiteet ja sääntöpoikkeamaan johtavat muutokset missä kohdassa tahansa aiheuttaa korjauskympin.
Nippusiteen katkeaminen ei pienennä paneelin pinta-alaa.
Korin irtoaminen tolpasta ja kallistuminen reilusti aiheuttaa tod.näk, leveys mitan alituksen, jolloin korjauskymppi tuomitaan.
Kylkipaneelin ryttääntyminen kaksinkerroin muuttaa sen mittoja=>jos alle säädetyn, korjaukseen.
XR10:n vakiokorin kattokohouman sisään painuminen=>korkeus mitta alle säännön, korjaukseen.
Eli lyhyesti, itse sallisin nippusiteet ja sääntöpoikkeamaan johtavat muutokset missä kohdassa tahansa aiheuttaa korjauskympin.
Nordics champion 2017
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver
Laalaan kanssa samoilla linjoilla ja toivon että edetään kilpailijan kannalta edullisemmalla tavalla.
2012 Finnish scale #3
2012 Nordic scale #2
2013 Supercrawl 1.9 crawler #2
2013 Nordic scale #3
2014 Nordic scale #1
2014 nordic 1.9 crawler #1
2014Â Finnish scale class2 #1
2012 Nordic scale #2
2013 Supercrawl 1.9 crawler #2
2013 Nordic scale #3
2014 Nordic scale #1
2014 nordic 1.9 crawler #1
2014Â Finnish scale class2 #1
Okei. Eli niin kauan kuin kattopaneelini pysyy joten kuten auton katolla ei virhepisteitä tule. Mennään siis nippareilla. :)
Kisat lähestyy, tälläkö sääntökirjalla mennään?TomiK kirjoitti: Sääntökirjan viimeisin versio.
Tuossa ei sanota ajanotosta mitään muuta, kuin että se tietyissä tilanteissa pysäytetään. Siis miten määritellään radan suoritukseen sallittava aika? Olisiko sen paikallaan lukea myös säännöissä?
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Sääntökirja on suora käännös US säännöistä. Siellä ei ole määritelty kiinteää aikaa radoille. Ratamestarit joko arvioivat kullekin radalle sopivan suoritusajan tai sitten otamme käyttöön kiinteän ajan ja suunnittelemme radat tämä huomioiden. Itse kannatan jälkimmäistä selkeyden vuoksi ja tuomaroinnin helpottamiseksi.
Sääntökirjan viimeiset päivitykset on käsittääkseni lähetetty eteenpäin alkuviikosta. TomiK varmaankin laittaa ne stickynä tapahtumakalenteriin, kunhan kiireiltään ehtii.
Sääntökirjan viimeiset päivitykset on käsittääkseni lähetetty eteenpäin alkuviikosta. TomiK varmaankin laittaa ne stickynä tapahtumakalenteriin, kunhan kiireiltään ehtii.
Mutta eikö säännöissä tosiaan ole mainittu tätä käytäntöä ratojen ajan määrittämisessä?
Itse en pahemmin perusta näistä "ei ole kirjoitettu mihinkään mutta näin se menee" -säännöistä & käytännöistä.
Toinen kyssäri vielä aiheeseen: Uusia pistelappuja ei varmaan ole tehty eikä kyllä varmaan keretä tekemäänkään espoon kisaan mennessä. Pari päivää aikaa tulostaa :D
Itse en pahemmin perusta näistä "ei ole kirjoitettu mihinkään mutta näin se menee" -säännöistä & käytännöistä.
Toinen kyssäri vielä aiheeseen: Uusia pistelappuja ei varmaan ole tehty eikä kyllä varmaan keretä tekemäänkään espoon kisaan mennessä. Pari päivää aikaa tulostaa :D
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Tomy, katso sähköpostisi ;).
Säännöt tulevat ladattavaksi heti kun korjaukset on tehty.
Pistelaputkin ehdin tänään illalla todennäköisesti väkästelemään, kunhan kerrotte millaisen haluatte :). Pieni / iso? A4? Useampia per A4? Itse olen A5-kokoisen lapun kannalla, jolloin paperia ei kuluisi niin paljon kun tulostelee lappusia (ei se toki kallista ole, mutta kuitenkin...).
Säännöt tulevat ladattavaksi heti kun korjaukset on tehty.
Pistelaputkin ehdin tänään illalla todennäköisesti väkästelemään, kunhan kerrotte millaisen haluatte :). Pieni / iso? A4? Useampia per A4? Itse olen A5-kokoisen lapun kannalla, jolloin paperia ei kuluisi niin paljon kun tulostelee lappusia (ei se toki kallista ole, mutta kuitenkin...).
A5 on varmasti hyvä, ei ole taskuun laittaessa ja sieltä ottaessa niin paljon taiteltavaa. Olisi hienoa jos tänään ehtisit tekaista niin kerkee vielä tulostella :)
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Katsoin, mutta mitään en löytänyt. :-[TomiK kirjoitti: Tomy, katso sähköpostisi ;).
Radalle määrätyn ajan määrittämisestä ei tosiaan säännöissä ole tarkemmin mainintaa. Varmasti sinne voidaan jotain lisätä asiasta, jos katsotte sen tarpeelliseksi.qaw kirjoitti: Mutta eikö säännöissä tosiaan ole mainittu tätä käytäntöä ratojen ajan määrittämisessä?
Lahden sisäkisoissa käytimme muistaakseni jokaisella jaksolla 6 minuutin aikarajaa, jonka puitteissa jakso tuli suorittaa. Ratojen laatijat pitivät tietenkin tämän ajan mielessään ratoja tehdessään. Mielestäni tämä toimi hyvin. On varmasti selkeämpää sekä kilpailijalle että tuomarille, mikäli max suoritusaika on sama jokaiselle radalle.
Eli jos jakso on liin nopea...tyyllin 4min niin ajatetaanko 2min ympyröitä jotta ajasta tulee tarpeeksi haasteellinen ;)
Esim Espoon 2 rataa tulevat olemaan mielestäni haastelliset ajoltaan mutta oikealla ajolla jää n.2 min jopa minulla joka yleensä ei kerkeä millään pätkällä ajoissa maaliin.
Pitänee keksiä joku 'lisälenkki' vaikka maasto ei siihen anna tarpeeksi haasteita.
Pienessä päässä ajattelin että kuivalla sen aika olis ollu esim 4 min ja sateella 5.
Yks toinen pätkä jää 6min ajall mulla puoli metriä vajaaksi. Eli ainakin Lahdessa ajaneet kerkeisivät helpost maaliin kuivalla. Sateella voisi ehkä olla lisää aikaa??
Tämä nyt oli vain mun tyhjänpäiväsiä ajatelmia...Älkää ottako niin vakavasti.
Esim Espoon 2 rataa tulevat olemaan mielestäni haastelliset ajoltaan mutta oikealla ajolla jää n.2 min jopa minulla joka yleensä ei kerkeä millään pätkällä ajoissa maaliin.
Pitänee keksiä joku 'lisälenkki' vaikka maasto ei siihen anna tarpeeksi haasteita.
Pienessä päässä ajattelin että kuivalla sen aika olis ollu esim 4 min ja sateella 5.
Yks toinen pätkä jää 6min ajall mulla puoli metriä vajaaksi. Eli ainakin Lahdessa ajaneet kerkeisivät helpost maaliin kuivalla. Sateella voisi ehkä olla lisää aikaa??
DRIVE HYBRID
I need your Gas
I need your Gas
Sehän on vain mukavaa, jos aikaa jää reilusti yli. Mielestäni ei ole tarkoituksenmukaista vetää aika niin tiukoille, että puolella kilpailijoista jää jaksot ajamatta, kun aika loppuu kesken. Sellainen menettely tappaa takuuvarmasti tämän lajin Suomessa hyvin nopeasti. Kun katselee videoilta esimerkiksi USAssa ja Saksassa käytettyjä ratoja, voi mielestäni todeta, että ne ovat keskimäärin helpommat kuin mitä meillä viime kesänä Suomessa. Ei ole mahdollista tehdä sellaisia tappavia ratoja kuin viime kesänä ja laittaa niille 6 minuutin aikarajan. Veikkaan, että vain kolmasosa kilpailijoista ajaa silloin maaliin asti.
Minusta meidän tulee olla avoimia myös palaamaan paikallistasolla entiseen tapaan, mikäli nyt käyttöön otettu radan max 40 virhepistettä ja aikaraja vähentää merkittävästi kilpailemisen iloa. Säännöt ovat harrastajia varten, ei harrastajat sääntöja varten. On tärkeää pyrkiä huomioimaan koko harrastajakuntaa, ei ainoastaan kansainvälisille kilpailukentille lähteviä.
Minusta meidän tulee olla avoimia myös palaamaan paikallistasolla entiseen tapaan, mikäli nyt käyttöön otettu radan max 40 virhepistettä ja aikaraja vähentää merkittävästi kilpailemisen iloa. Säännöt ovat harrastajia varten, ei harrastajat sääntöja varten. On tärkeää pyrkiä huomioimaan koko harrastajakuntaa, ei ainoastaan kansainvälisille kilpailukentille lähteviä.
kenne kirjoitti: Eli jos jakso on liin nopea...tyyllin 4min niin ajatetaanko 2min ympyröitä jotta ajasta tulee tarpeeksi haasteellinen ;)
Niin sitähän tässä mietin.
Minne laji on menossa.
-Ennen yrittiin päästä melkein mahdottomista paikoista kehittämällä autoa ja kuljettajan taitoja...Se mun mielestä kivaaCrawlingissä.
-Mennäänkö nyt (Huom! yliampuva karrikoitu esim.) siihen että ajetaan nopealla autolla helppohko 'enduro' reitti kelloa vastaan. -Tähän suuntaan näyttää MUN silmissä menevän.
WestCoast kisassa en kerenny ajamaan kuin 2/3 osaa radoista. Lahdessa en tainnu myöskään päästä yhtään maalin.
Tosin ainoana vissiin. Eli johtuu vain omasta hitaudestani.
HUOM !!
En halua muuttaa muiden suunnitelmia ajatuksia lajista/säännöistä.
Nykysuuntaanhan se menee maailmalla enkä näe syytä miksi ei täällä seurattaisi kansainvälistä suuntausta.
Vain ja ainoastaan henkilökohtainen mielipiteeni.
Ehdotus:?? (vaikka ensivuodeksi tai jotain)
Jos Sportsman luokassa ajettaisiin ilman kelloa...tai kuten viime vuonna Nordicsissä erittäin väljällä aikataululla.
Pro voisi olla kuten nimensä mukaan kova ja tiukalla aikataululla nykysuunnan mukaan.
Silloin sellaiset hitaat vanhukset voisi myös oallistua skale autoja paremmin suorittavalla kalustolla haastavilla/vaikeilla radoilla.
???
Minne laji on menossa.
-Ennen yrittiin päästä melkein mahdottomista paikoista kehittämällä autoa ja kuljettajan taitoja...Se mun mielestä kivaaCrawlingissä.
-Mennäänkö nyt (Huom! yliampuva karrikoitu esim.) siihen että ajetaan nopealla autolla helppohko 'enduro' reitti kelloa vastaan. -Tähän suuntaan näyttää MUN silmissä menevän.
WestCoast kisassa en kerenny ajamaan kuin 2/3 osaa radoista. Lahdessa en tainnu myöskään päästä yhtään maalin.
Tosin ainoana vissiin. Eli johtuu vain omasta hitaudestani.
HUOM !!
En halua muuttaa muiden suunnitelmia ajatuksia lajista/säännöistä.
Nykysuuntaanhan se menee maailmalla enkä näe syytä miksi ei täällä seurattaisi kansainvälistä suuntausta.
Vain ja ainoastaan henkilökohtainen mielipiteeni.
Ehdotus:?? (vaikka ensivuodeksi tai jotain)
Jos Sportsman luokassa ajettaisiin ilman kelloa...tai kuten viime vuonna Nordicsissä erittäin väljällä aikataululla.
Pro voisi olla kuten nimensä mukaan kova ja tiukalla aikataululla nykysuunnan mukaan.
Silloin sellaiset hitaat vanhukset voisi myös oallistua skale autoja paremmin suorittavalla kalustolla haastavilla/vaikeilla radoilla.
???
DRIVE HYBRID
I need your Gas
I need your Gas
Hyviä pointteja edellisillä.
Oma näkemys kuitenkin on, että aikaisempi tyyli, mahdollisimman pahoja paikkoja + huippuunsa viilatut autot ja kuljettajat, kasvatti tasoeron mahdottoman suureksi huippukuskien ja harrastelijatason kuskien välillä. Huiput ajoivat jo viimevuosina koko kilpailuja lähelle 0-suoritusta kun harrastajat ottivat jo yhdellä jaksolla liki 100 pistettä.
Ajanotto tuo helpommat jaksot eli enemmän ajettavaa myös harrastelijoille, ainakin näin toivon.
Voin olla tässäkin asiassa väärässä, mutta vanhamalli valitettavasti tiputti jo jokusen kuskin pois koko lajista.
Samaten aikaraja on hyvä asia kilpailun sujumisen takia. Itsekin olen joskus ollut tilanteessa, että jotain yhtä paikkaa höylätään ja hierotaan minuutti tolkulla ja kilpailupäivät vaan venyvät. Ehkä ajanoton kanssa ei tarvi ajaa kuin 2 jaksoa yhtäaikaa, kun viimevuonna taisi olla parhaimmillaan samanaikaisesti ajossa jopa 3-4 jaksoa?
Eniten itseäni huolettaa uusissa säännöissä pistelaskun onnistuminen eli tuomarointi? Android pistelaskuohjelma ei ratkaise nykyisessä muodossaan kaikkia ongelmia ja esim. 20p/portti maksimia ei käytännössä pysty nykyisellään käyttämään (ainakaan meikäläisen päissäänlasku taidoilla). Vanhan mallin pistekortti taitaa edelleen porttimaksimin kanssa olla se helpoin/luotettavin?
Oma näkemys kuitenkin on, että aikaisempi tyyli, mahdollisimman pahoja paikkoja + huippuunsa viilatut autot ja kuljettajat, kasvatti tasoeron mahdottoman suureksi huippukuskien ja harrastelijatason kuskien välillä. Huiput ajoivat jo viimevuosina koko kilpailuja lähelle 0-suoritusta kun harrastajat ottivat jo yhdellä jaksolla liki 100 pistettä.
Ajanotto tuo helpommat jaksot eli enemmän ajettavaa myös harrastelijoille, ainakin näin toivon.
Voin olla tässäkin asiassa väärässä, mutta vanhamalli valitettavasti tiputti jo jokusen kuskin pois koko lajista.
Samaten aikaraja on hyvä asia kilpailun sujumisen takia. Itsekin olen joskus ollut tilanteessa, että jotain yhtä paikkaa höylätään ja hierotaan minuutti tolkulla ja kilpailupäivät vaan venyvät. Ehkä ajanoton kanssa ei tarvi ajaa kuin 2 jaksoa yhtäaikaa, kun viimevuonna taisi olla parhaimmillaan samanaikaisesti ajossa jopa 3-4 jaksoa?
Eniten itseäni huolettaa uusissa säännöissä pistelaskun onnistuminen eli tuomarointi? Android pistelaskuohjelma ei ratkaise nykyisessä muodossaan kaikkia ongelmia ja esim. 20p/portti maksimia ei käytännössä pysty nykyisellään käyttämään (ainakaan meikäläisen päissäänlasku taidoilla). Vanhan mallin pistekortti taitaa edelleen porttimaksimin kanssa olla se helpoin/luotettavin?
Nordics champion 2017
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015