Tuleva crawling-harrastaja(?) kyselee SCX10:stä
Re: Tuleva crawling-harrastaja(?) kyselee SCX10:stä
harjallinen moottori ei pahemmin vedestä pahaa tykkää ellei nyt ihan hiekkasoossia ole. Noparit ja vastaanottimet ovatkin sitten asia erikseen tosin niitäkin on vesitiivitä.
Akseleihin menee lähinnä vettä saumoista ja lehtijousien reijistä jos on mennäkseen toki laakeritkin läpi päästää.
Akseliputki täyteen vaseliinia niin ei mene vesi niin pitkälle.
Ja auttaahan se vaseliini pitämään vähän ruostetta loitolla. Tosin voisihan noita kokeilla tiivistääkkin vaikka tiivistesilikonilla mutta siitä sitten tiedä onko suurempaa hyötyä helpompi huoltaa jos vaan täynnä vaseliinia.
Servon tiivistyksen on paljon vinkkejä interwebissä jotku käyttää jotain vesivaseliinin tapasta ja työntävät etukuoren täyteen rasvaa ja sitten siitä vaan servon akseli ulos ja on sitä nestemäistä sähkärinteippiäkin käytetty.
Akseleihin menee lähinnä vettä saumoista ja lehtijousien reijistä jos on mennäkseen toki laakeritkin läpi päästää.
Akseliputki täyteen vaseliinia niin ei mene vesi niin pitkälle.
Ja auttaahan se vaseliini pitämään vähän ruostetta loitolla. Tosin voisihan noita kokeilla tiivistääkkin vaikka tiivistesilikonilla mutta siitä sitten tiedä onko suurempaa hyötyä helpompi huoltaa jos vaan täynnä vaseliinia.
Servon tiivistyksen on paljon vinkkejä interwebissä jotku käyttää jotain vesivaseliinin tapasta ja työntävät etukuoren täyteen rasvaa ja sitten siitä vaan servon akseli ulos ja on sitä nestemäistä sähkärinteippiäkin käytetty.
Viimeksi muokannut Castrol, Ke 28.07.2010 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Team Urban Offroad
Lueskelin tuota "Mitä hajosi tänään crawleristani" ja totesin että servoja kannattaa sitten tilailla kerralla useampi varastoon :D
Mitäs muuta noista yleisimmin hajoaa että tietää ostella varastoon osia?
Mitäs muuta noista yleisimmin hajoaa että tietää ostella varastoon osia?
No se on suhteellista ohjauservo taitaa olla se kuluvin osa normaalilla kaasunkäytöllä. Tosin jotkut rikkovat axiaalin vakiokardaaneita ihan huvikseen vielä en ole yhtään rikkonut"koputtaa puuta" joten se on varmaan kanssa sellanen tuote mitkä kannattaa päivittää aluversioihin tai sitten ihan tilaa maailmalta bling blingiä ;D.
Itellä ei ole hajonnut kun noita servoja ja parit linkkipäät on korkannu kierteet ja yks nopari palanut mutta siihen tiedä syytä.
Itellä ei ole hajonnut kun noita servoja ja parit linkkipäät on korkannu kierteet ja yks nopari palanut mutta siihen tiedä syytä.
Team Urban Offroad
Itsellä meni ensin orkkiskardaani, se vaihtui alumiiseen minkä jälkeen hajosi laatikon ulostulo. Nyt on vahvemmat ulostulot ja uudet kardaanit matkalla suomeen. Saa nähdä mitä seuraavaksi hajoaa :)
Jos scalemaisuus pitää kutinsa niin pitäs mennä etuvetoakseli ;D
Team Urban Offroad
Akseleihin voi vaihtaa Traxxasin tai vastaavat kumitiivisteiset laakerit, näin ne kestävät vähän paremmin mutta ovat kuitenkin kesäkauden jälkeen vaihtokunnossa, lutrasi tai ei. Perän rattaat kuluu myös kun akselin sisään pääsee moskaa, mutta kuluu nekin joka tapauksessa. HD-rattaat auttaa asiaa, samalla pistää eteen pidemmän välityksen niin kääntyykin paremmin.
Hiilimoottori ei kestä mutaa eikä varsinkaan hiekkaa juuri ollenkaan, alkaa hiilet jumittamaan ja kulumaan hirveetä kyytiä. Tosin hiilet on halpoja eikä kokonaisetkaan moottorit juuri mitään maksa. Vesi ei periaatteessa tee jumituksia tai oikosulkuja, mutta sekin nopeuttaa hiilien kulumista reilusti. Kannattaa siis koittaa ainakin hieman suojata. Pinjoni ja spurri onkin sitten tärkeämmät suojattavat, niihin saa sopivasti askartelemalla suojan: http://www.rc-offi.net/smf/https://www. ... 498#p25498
Sähköt purkkiin, josta tiedät millä korkeudella alkaa olla vaarana veden pääsy sisään. Yritä pitää auto matalammassa vedessä kuin tuo raja :) Lipo kestää kyllä vettä, jännite on niin pieni ettei oikosulun vaaraa ole, eikä siinä mitään vedestä hajoavaa osaakaan ole. Itse olen kaikki lipot pessyt ajeluiden jälkeen puutarhaletkulla (kuten koko scaleauton muutenkin), no problem.
Ainiin ja servo. Itse olen tuota kympin HexTronikkia uittanut viime vuoden huhtikuusta lähtien täysin suojaamatta ja säälimättä. Edelleen toimii.
Hiilimoottori ei kestä mutaa eikä varsinkaan hiekkaa juuri ollenkaan, alkaa hiilet jumittamaan ja kulumaan hirveetä kyytiä. Tosin hiilet on halpoja eikä kokonaisetkaan moottorit juuri mitään maksa. Vesi ei periaatteessa tee jumituksia tai oikosulkuja, mutta sekin nopeuttaa hiilien kulumista reilusti. Kannattaa siis koittaa ainakin hieman suojata. Pinjoni ja spurri onkin sitten tärkeämmät suojattavat, niihin saa sopivasti askartelemalla suojan: http://www.rc-offi.net/smf/https://www. ... 498#p25498
Sähköt purkkiin, josta tiedät millä korkeudella alkaa olla vaarana veden pääsy sisään. Yritä pitää auto matalammassa vedessä kuin tuo raja :) Lipo kestää kyllä vettä, jännite on niin pieni ettei oikosulun vaaraa ole, eikä siinä mitään vedestä hajoavaa osaakaan ole. Itse olen kaikki lipot pessyt ajeluiden jälkeen puutarhaletkulla (kuten koko scaleauton muutenkin), no problem.
Ainiin ja servo. Itse olen tuota kympin HexTronikkia uittanut viime vuoden huhtikuusta lähtien täysin suojaamatta ja säälimättä. Edelleen toimii.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Täytyy myös huomioida, että muovikorissa naarmut näkyvät paremmin sillä se maalataan ulkopuolelta kun taas lexan korit maalataan sisäpuolelta jolloin maalipinta on paremmassa suojassa. Tuohon laakeri asiaan en uskalla vastata mitään, mutta moottori ja akut kyllä yleensä kestävät ilman suojauksiakin. Vastari ja nopari vesitiiviseen rasiaan tai kuoret auki ja elektroniikan suojalakkaa piirilevyn päälle jonka jälkeen kuoret takaisin kiinni. Servosta saa vedenkestävän laittamalla pienen o renkaan servon varteen ja vaikka kynsilakalla tiivistämällä saumat :)
RTR = Ready To Rebuild
Samoin. Yli vuosi tullut ajeltua orkkiskardaaneilla, yhtäkään en ole rikkonut. Oikeat reittivalinnat, järjenkäyttö jumitustilanteissa tai silkka tuuri. Ketä tietää :DCastrol kirjoitti: Tosin jotkut rikkovat axiaalin vakiokardaaneita ihan huvikseen vielä en ole yhtään rikkonut"koputtaa puuta"
Maalipinnan kärsimykset eivät haittaa koska näillä näkymin autosta tulisi jo valmiiksi rähjäisen ja patinoituneen näköinen niin paikkamaalataan sitten vain naarmut ja kolhut mattapunaisella ferrexillä ja kynäruiskulla ;)
Tai sitten paikkamaalataan ruostemaalilla niin alkaa myös mätänemään skaalamaisesti ;)
Tai sitten paikkamaalataan ruostemaalilla niin alkaa myös mätänemään skaalamaisesti ;)
Löytyykö tästä autosta numeroituja räjäytyskuvia sekä osalistaa/varaosanumeroita?
Entä löytyykö jostain hinnastoa (euro) varaosista?
Mietin että kannattaako tällaista alkaa osista rakentamaan jos kerran radioita ei välttämättä tarvita, servon ja moottorinkin taidan hommata jostain muualta ja alkuperäinen korikin menee aikanaan vaihtoon. Tuleeko osina ostaessa yleensäkään edukkaammaksi vai kannattaako sitten jo suoraan ostaa se kitti?
Vaaditaanko tältä noparilta jotain erityisiä jarru- tms. ominaisuuksia vai käykö joku "tavallinen" harjallinen nopari tähän? Vai onko alkuperäinen nopari ihan käypäinen ja edukas? Sehän kesti 3s lipon??
Pohdin vain tässä että miten tällaisen saisi edukkaimmin rakenneltua ettei maksa turnhista osista.. Ehkä se rtr on vain kuitenkin paras vaihtoehto niin pääsee heti ajelemaan ja parantelee sitten pikkuhiljaa :D
Mietin että kannattaako tällaista alkaa osista rakentamaan jos kerran radioita ei välttämättä tarvita, servon ja moottorinkin taidan hommata jostain muualta ja alkuperäinen korikin menee aikanaan vaihtoon. Tuleeko osina ostaessa yleensäkään edukkaammaksi vai kannattaako sitten jo suoraan ostaa se kitti?
Vaaditaanko tältä noparilta jotain erityisiä jarru- tms. ominaisuuksia vai käykö joku "tavallinen" harjallinen nopari tähän? Vai onko alkuperäinen nopari ihan käypäinen ja edukas? Sehän kesti 3s lipon??
Pohdin vain tässä että miten tällaisen saisi edukkaimmin rakenneltua ettei maksa turnhista osista.. Ehkä se rtr on vain kuitenkin paras vaihtoehto niin pääsee heti ajelemaan ja parantelee sitten pikkuhiljaa :D
Osina ostaessa tulee kalliimaksi kun valmis kitti... Runko maksaa jotain 55-75€ riippuen paikasta akselit 42-75e riippuen paikasta . Tosin voihan sen rakentaa vaikka osistakin jos haluaa ;D Axialin sivuilta löytyy käyttö/kokoomisohjeet pfd tiedostoina osahinnat vaan sitten ihan markkinoita selaamalla.
Mieluummin ostaa sitten kittinä niin ei tartte niistä sähköistä välittää vaan saa heti päivitellä muutamalla satasella
Mieluummin ostaa sitten kittinä niin ei tartte niistä sähköistä välittää vaan saa heti päivitellä muutamalla satasella
Team Urban Offroad
Tuolta löytyy osat ja muut mutta ei hintoja.Lehtila kirjoitti: Löytyykö tästä autosta numeroituja räjäytyskuvia sekä osalistaa/varaosanumeroita?
http://www.axialracing.com/ftp/scx10/
sekä kasaus ohjeet.
http://www.axialracing.com/ftp/pdfs/ax9 ... uc_web.pdf
kannattaa ostaa suoraan kitti ja myyt ylimääräset osat pois.Lehtila kirjoitti: Mietin että kannattaako tällaista alkaa osista rakentamaan jos kerran radioita ei välttämättä tarvita, servon ja moottorinkin taidan hommata jostain muualta ja alkuperäinen korikin menee aikanaan vaihtoon. Tuleeko osina ostaessa yleensäkään edukkaammaksi vai kannattaako sitten jo suoraan ostaa se kitti?
Jarru on ihan hyvä olla olemasa sekä pakki viiveetön nopari helpottaa tuota ajamista.Lehtila kirjoitti: Vaaditaanko tältä noparilta jotain erityisiä jarru- tms. ominaisuuksia vai käykö joku "tavallinen" harjallinen nopari tähän?
2012 Finnish scale #3
2012 Nordic scale #2
2013 Supercrawl 1.9 crawler #2
2013 Nordic scale #3
2014 Nordic scale #1
2014 nordic 1.9 crawler #1
2014Â Finnish scale class2 #1
2012 Nordic scale #2
2013 Supercrawl 1.9 crawler #2
2013 Nordic scale #3
2014 Nordic scale #1
2014 nordic 1.9 crawler #1
2014Â Finnish scale class2 #1
Ite kans harrastusta aloittaessa pähkäilin pitkään, axialin ja tamiyan välillä. Mut sit kun päätin ottaa Axialin niin valinta oli selvä että se on SCX10 ja kitti. Hetkeäkään en ole jälkeen joutunut katumaan valintaa.
Jos sulla ei ole ihan nyt just hankinta ajan kohtainen, niin voithan ostella pikku hiljaa noparia, moottoria ym. sähköjä, korin sekä tietty jotain pakollisia "herkkuosia", niin ei tunnu sit niin pahalta se kokonais summa ku ei joudu kerralla pulittamaan. Ja ostaa itse auton viimeiseksi niin sit kun alkaa kasaamaan niin on kaikki osat valmiina (ja kunnollisia osia), mahdollisesti korinkin olet maalannut valmiiksi ajan kanssa niin ei tarvii jälkeen päin harmitella et tuli senkin kanssa hosuttua ja ei tullut hyvä.
Sekin hyvä puoli mun mielestä tuossa kitissä on et pitää, tai itseasiassa SAA koota itse, niin tuntee tulevaisuudessa sit paremmin auton sielunelämän kun pitää jotain korjauksia tehdä. Ja sit kun ite koonnu niin tietää et kaikki paikat on ainakin kunnolla koottu ja rasvattu esim. välitykset ja laatikko.
Jos sulla ei ole ihan nyt just hankinta ajan kohtainen, niin voithan ostella pikku hiljaa noparia, moottoria ym. sähköjä, korin sekä tietty jotain pakollisia "herkkuosia", niin ei tunnu sit niin pahalta se kokonais summa ku ei joudu kerralla pulittamaan. Ja ostaa itse auton viimeiseksi niin sit kun alkaa kasaamaan niin on kaikki osat valmiina (ja kunnollisia osia), mahdollisesti korinkin olet maalannut valmiiksi ajan kanssa niin ei tarvii jälkeen päin harmitella et tuli senkin kanssa hosuttua ja ei tullut hyvä.
Sekin hyvä puoli mun mielestä tuossa kitissä on et pitää, tai itseasiassa SAA koota itse, niin tuntee tulevaisuudessa sit paremmin auton sielunelämän kun pitää jotain korjauksia tehdä. Ja sit kun ite koonnu niin tietää et kaikki paikat on ainakin kunnolla koottu ja rasvattu esim. välitykset ja laatikko.
Toisaalta jos RTR:n ja KITin hintaero ei ole kuin se vaivaiset pari kymppiä ja tähänastisen tiedon mukaan ainoa ero laadullisesti on metalliset linkit niin kyllä se siinä tapauksessa on RTR. Niitä linkkejä voi päivitellä sitten pikkuhiljaa samalla kun muutenkin parantelee autoa.
Onko se kitti siis TÄYSIN osina eli laatikoihin sun muualle pitää jokainen akseli ja ratas itse nypertää paikalleen? Ei sillä etteikö semmoisen kasaus onnistuisi mutta onko se sitten sen parin kympin väärti jos tuolla setillä pääsee käytännössä suoraan paketista ajelemaan..
Onko se kitti siis TÄYSIN osina eli laatikoihin sun muualle pitää jokainen akseli ja ratas itse nypertää paikalleen? Ei sillä etteikö semmoisen kasaus onnistuisi mutta onko se sitten sen parin kympin väärti jos tuolla setillä pääsee käytännössä suoraan paketista ajelemaan..
Kitti on ihan muttereina kopat maalaamattomina jne...joten kokoamisohjeet tulee tarpeeseen ensimmäisellä kerralla vaikka scx onkin todella helppo ja yksinkertainen purkaa/koota/huoltaa.
Team Urban Offroad
Mun mielestä on parempi jos itse kasaa auton. Kun 1. osa hajoaa niin korjaaminen on helpompaa, koska tuntee autoa vähän paremmin. Tämä on nyt vain oma mielipide :)
No jaa, jos jotain menee rikki niin onhan se helppo purkaa ja samalla pääsee jyvälle rakenteesta.
Ei nämä laitteet niin monimutkaisia voi olla jos on vähänkin legoinsinöörin vikaa ja on joskus pienoismalleja rakentanut.
Jos olen 1:1 auton moottoreita ja vaihdelaatikoita purkanut ja koonnut niin eiköhän yksi "leluautokin" sormissa pysy, vaikka sormet itsessään ovatkin kuin nippu velttoja k*lleja :D
Eiköhän tämä asia ole kuitenkin sitä myöden selvä että nyt vain koitetaan raapia hieman kyhnyä kasaan ja RTR-Hontso tilaukseen.
Ei nämä laitteet niin monimutkaisia voi olla jos on vähänkin legoinsinöörin vikaa ja on joskus pienoismalleja rakentanut.
Jos olen 1:1 auton moottoreita ja vaihdelaatikoita purkanut ja koonnut niin eiköhän yksi "leluautokin" sormissa pysy, vaikka sormet itsessään ovatkin kuin nippu velttoja k*lleja :D
Eiköhän tämä asia ole kuitenkin sitä myöden selvä että nyt vain koitetaan raapia hieman kyhnyä kasaan ja RTR-Hontso tilaukseen.
Oikea meininki sillä se lähtee ja lompakko köyhtyy samaa tahtia ;D
Team Urban Offroad
Niin, pitäisköhän tässä vaiheessa mainita kuinka paljon se kukkaro keventyy pidemmällä aikavälillä? ;DCastrol kirjoitti: Oikea meininki sillä se lähtee ja lompakko köyhtyy samaa tahtia ;D
Ei pidä liikaa pelotella alottelijaa 8)
Team Urban Offroad