Tarvitseeko lipoja purkaa?
-
Dark Crusher
Tarvitseeko lipoja purkaa?
Ihan simppeli kysymys nyt varmuuden vuoksi. Eli pitääkö lipoja koskaan erikseen purkaa, vai voiko ladata ihan suoraan vaan ilman purkamista, jota nimh akuille ainakin joutuu tekemään. Eli tarvitseeko purkaa vai ei? Niin ja laittakaas selvennykseksi se volttimäärä minne lipon virta saa maksimissaan pudota, ettei mene rikki. Kiitos!
Viimeksi muokannut Dark Crusher, Ke 20.06.2007 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vs: Tarvitseeko lipoja purkaa?
Tuskin kukaan estää lipojen purkamista, mutta harva todella nauttii oman talon polttamisesta. Read between the lines ;D!
-
jesi
Eipä niitä oikeastaan tarvi, mutta olen itse joutessani kyllä pureksinut.
3.3v/kenno on ihan ok.
tuon alle kun menee niin voi tehdä jo hallaa.
3.3v/kenno on ihan ok.
tuon alle kun menee niin voi tehdä jo hallaa.
-
tapsa92
Mikä on hyvä voltti raja milloin kannattaa lopettaa ajaminen ? Eli, jos mulla on 2kpl 7.4v lipoja niin mistä tiedän milloin ne on uuden latauksen/balanssin tarpeessa ?
-
jesi
Laske tuosta =)
Toki tuohon vaikuttaa se että onko ne sarjan vai rinnan.
Ajaminen pitää lopettaa sillonku auto alkaa vähääkään puutumaan, sillo ollaan varmalla puolella.
Toki tuohon vaikuttaa se että onko ne sarjan vai rinnan.
Ajaminen pitää lopettaa sillonku auto alkaa vähääkään puutumaan, sillo ollaan varmalla puolella.
Dark Crusherin lipot tais just mennä sillon, kun auto puutu aika selvästi. Laski voltage liian alas. Ite en usko et ne ois ylikuumentunu.
-
Dark Crusher
Niin, funtsin asiaa juuri Sliden kanssa ja taisi käydä juuri niin, että voltit meni liian alhaisiksi, koska välillä auto ei edes toiminut ja silti kaasua yritettiin saada kunnolla irti ;D Niimpä, sen pituinen se, sinne meni kaksi lipoa, mutta niin käy joskus.
Käytännössä siis lipoja ei tartte purkaa ollenkaan, ainakin luin ohjeesta niin.
Käytännössä siis lipoja ei tartte purkaa ollenkaan, ainakin luin ohjeesta niin.
Tuli mieleen tossa et posahtaako ne lipot ihan kerrasta, jos kytkee väärin. Hipasustakin?
-
Dark Crusher
Juu, ei noita purkaa tartte. Niin samaa mietin, poksahtaneeko heti, onko kokemuksia? ;D
-
jesi
jos laitat johdot yhteen, niin ensi palaa näpit, sit sulaa johdot ja sit ehkä akku ottaa kipeetä.
Elä kysy mistä tiedän...
Elä kysy mistä tiedän...
-
Dark Crusher
Noniin, nyt tiedetään sitten sekin seikka, eli ei räjähdä heti :D
Ajattelin tänne kirjotella kun en muutakaan fiksuu ketjuu löytäny. Oon viellä vähän käsi lipoissa ja akuissa yleensäkkin, mut olenko ymmärtäny lipojen käytön oikein?
-Lipon on hyvä balansoida joka latauksen yhteydessä
-Ei saa "ajaa" loppuun, eli kun alkaa hyytymään ajossa niin lopettaa ajon välittömästi (lipo cut off ajaa asian)
-Ei tarvitse purkaa?
-Ennen varastointia ladataan niin, että virtaa riittää varastoinin ajaksi
Pitääkö nämä väitteet paikkansa? Tarvitseeko ottaa mitään muuta huomioon?
-Ei saa "ajaa" loppuun, eli kun alkaa hyytymään ajossa niin lopettaa ajon välittömästi (lipo cut off ajaa asian)
-Ei tarvitse purkaa?
Välillä täytyy improvisoida.
ei perse mistä on tullut tuo väärä kuva että kun vehje puutuu niin jos lopettaa heti niin ollaan turvallisilla vesillä. ainut oikea vaihtoehto on käyttää vaikka irtocutoff piiriä ,mutta kukin tavallaan jos haluaa useankympin /satasen lipot pilata niin siittä vaan. Ps. ne irto cutoffit ei paljoa maksa eikä tartte murehtia meneekö alijänöseks vai ei
No joo, ei tässä ookkaa tarkotus ajella ilman cut offia.. Saa ehkä väärän käsityksen tosta viestistä.
juu eii siin mitään kukin tavallaan... tänään juuri näin kun artr axissa piti olla cutoff 2 kennoselle niin samantien kun meno hyyty niin jännitteet olikin jo 5.6 et silleen.
crawler käytössä jossa virrat on pieniä kannattas olla enempi kun 3v per kenno cutoff itse ajelen mamban cutoff 6.6 ja silti tuppaa tippumaan jonnekin 3.2-3.3 tuntumaan ennen kun meno katkee.
crawler käytössä jossa virrat on pieniä kannattas olla enempi kun 3v per kenno cutoff itse ajelen mamban cutoff 6.6 ja silti tuppaa tippumaan jonnekin 3.2-3.3 tuntumaan ennen kun meno katkee.
Pystytkö selittämään vähän enemmän "rautalankaa vääntämällä" ku ei menny alottelijalle oikee jakeluun :DNasty kirjoitti: juu eii siin mitään kukin tavallaan... tänään juuri näin kun artr axissa piti olla cutoff 2 kennoselle niin samantien kun meno hyyty niin jännitteet olikin jo 5.6 et silleen.
Onko noi muut väitteet oikeet?OGIpro kirjoitti: Ajattelin tänne kirjotella kun en muutakaan fiksuu ketjuu löytäny. Oon viellä vähän käsi lipoissa ja akuissa yleensäkkin, mut olenko ymmärtäny lipojen käytön oikein?
-Ei tarvitse purkaa?
Väitteesi ovat oikeat. Tuohon 'ei saa ajaa loppuun' väitteeseen sanoisin, että nopeudensäädin, jossa on lipo cut-off on välttämätön, jos haluat varmistaa, ettet alita lipoille sallittua jännitettä.OGIpro kirjoitti:Pystytkö selittämään vähän enemmän "rautalankaa vääntämällä" ku ei menny alottelijalle oikee jakeluun :DNasty kirjoitti: juu eii siin mitään kukin tavallaan... tänään juuri näin kun artr axissa piti olla cutoff 2 kennoselle niin samantien kun meno hyyty niin jännitteet olikin jo 5.6 et silleen.
Onko noi muut väitteet oikeet?OGIpro kirjoitti: Ajattelin tänne kirjotella kun en muutakaan fiksuu ketjuu löytäny. Oon viellä vähän käsi lipoissa ja akuissa yleensäkkin, mut olenko ymmärtäny lipojen käytön oikein?
-Ei tarvitse purkaa?
Itselleni kävi juuri kuten Nasty viestissään kuvaili, että jänite tippui liian alhaiseksi vaikka minulla oli cut-off säädetty nopeudensäätimessä 6 volttiin. Ilmeisesti akku otti siitä itseensä, kun jouduin sen juuri tuhoamaan. Suosittelen Nastyn tavoin, että cut-off säädetään 6.6 volttiin. Näin jää hiukan pelivaraa ja rahaa säästyy. Näistä jutuista ei kannata lipojen käyttöä säikähtää. Oppirahat maksettuani olen sen jälkeen ajellut onnellisena erinomaisesti toimivilla lipoilla. Muut 4 lipoa toimivat hyvin eivätkä ole koskaan turvonneet tai muuten oikkuilleet.
kokeillaan joo eli hyvä olisi balanserin kanssa ladata koska jos jonkun kennon jännite ylittää ladatessa 4.2Voltti on seurauksena aika varmasti tulta ja savua. eli esim jos sulla on 2 kennonen akku jonka jännitteet kennoissa on esim 3.8v ja toisessa 3.3 laturi ei näe tuota jännite eroa jos ei ole balanseria nii latauksen loppuvaiheessa korkeemman jännitteet omaava kenno menee yli turvallisen jännitteen joka siis on ladatessa 4.2V
väite että ei saa ajaa loppuun on oikein kennon jos ajaa liian tyhjäksi silloin akku on piloilla
juu ei tarvitse purkaa
varastointi lataus on esim kokam kennojen valmistajan suositus 70% täydestä Jännite arvoja en muista
tietty nämä yleiset lipo ohjeet varmista että lataus on aina lipo ohjelmassa ja kennomäärä on oikein.
älä käsittele lipoja kovakouraisesti pieni reikä lipossa on varmasti pahasta.
JA TÄRKEIN " lipojen lataus aina palamattomalla alustalla"
väite että ei saa ajaa loppuun on oikein kennon jos ajaa liian tyhjäksi silloin akku on piloilla
juu ei tarvitse purkaa
varastointi lataus on esim kokam kennojen valmistajan suositus 70% täydestä Jännite arvoja en muista
tietty nämä yleiset lipo ohjeet varmista että lataus on aina lipo ohjelmassa ja kennomäärä on oikein.
älä käsittele lipoja kovakouraisesti pieni reikä lipossa on varmasti pahasta.
JA TÄRKEIN " lipojen lataus aina palamattomalla alustalla"
Yks polyquestin 3s pikkulipo on ladattu vuoden aikana varmaankin päälle 20 kertaa. Kertaakaan ei oo välissä balansoitu.
Akku on ollut kylmässä tallissa lokakuusta lähtien, jollon se viimeks on ladattukin.
Viikko takaperin heitin akun balanseriin ja ihmettelin, kun ei lähteny balansoimaan.
Akun jännitteet oli kaikki niin lähekkäin toisiaan, että balanserin ei edes alottanu tasausta.
Omien kokemusten perusteella voisin sanoa, ettei balansointi 5 akun välein on suotavaa,
mutta ei se akku kuole jos aikaa kuluu pitempäänkin. Paras tietysti jos balansoi joka akun välein.
Joitain akkuja (maxampseja) oon balansoinu ihan joka latauksellakin, enkä huomaa eroa balansoimattomiin.
...Toistaseks...
E:
Liian kovan tällin, ylikuumenneen, alijännitteelle reilusti menneen, tai jotain kohtalokasta akulle tapahtuneen jälkeen
alkaa varotuskellot soimaan akun pullistuessa. Muutamia olen nähnyt. Ne menettää ajossa tehonsakin tyystin.
OGIpro: Omia huonoja kokemuksia ei ole kuin lrp:n lipoista, joten niitä ei kannata hankkia.
Kiinaihmeet, maxampsit ja polyquest on ollu hyviä lipoja täällä käytössä.
Akku on ollut kylmässä tallissa lokakuusta lähtien, jollon se viimeks on ladattukin.
Viikko takaperin heitin akun balanseriin ja ihmettelin, kun ei lähteny balansoimaan.
Akun jännitteet oli kaikki niin lähekkäin toisiaan, että balanserin ei edes alottanu tasausta.
Omien kokemusten perusteella voisin sanoa, ettei balansointi 5 akun välein on suotavaa,
mutta ei se akku kuole jos aikaa kuluu pitempäänkin. Paras tietysti jos balansoi joka akun välein.
Joitain akkuja (maxampseja) oon balansoinu ihan joka latauksellakin, enkä huomaa eroa balansoimattomiin.
...Toistaseks...
E:
Liian kovan tällin, ylikuumenneen, alijännitteelle reilusti menneen, tai jotain kohtalokasta akulle tapahtuneen jälkeen
alkaa varotuskellot soimaan akun pullistuessa. Muutamia olen nähnyt. Ne menettää ajossa tehonsakin tyystin.
OGIpro: Omia huonoja kokemuksia ei ole kuin lrp:n lipoista, joten niitä ei kannata hankkia.
Kiinaihmeet, maxampsit ja polyquest on ollu hyviä lipoja täällä käytössä.
Viimeksi muokannut SlidSlide, Ke 04.03.2009 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
just just mutta onko se niin vaikeata jos on balansoiva laturi tai ulkoinen balanseri tökätä siihen akkuun kii eipä tartte miettiä että syttyykö se lipo palamaan jos se ei olekkaan balanssia. Pätevä jätkähän sanois että balanseria käytetään vain silloin kun kennot on epätasapainossa mutta pieni vaiva se on ladata tasurin kanssa. ja toisekseen akuissa on eroja esim crawling käytössä mulla linna lipot ja joka kerta eroa on noin 0.1-0.5V joten balansointi on jo suotavaa.