"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

NiMh akkujen purkuvirrat/jännitteet

NiMh, NiCd, LiPo, LiIon etc etc
kenni_
Nyyppä
Viesti:

NiMh akkujen purkuvirrat/jännitteet

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Millasia purkujännitteitä pitäis laturiin asettaa tommoselle 7.4V perus nimh akulle, ettei pura liikaa, mutta ettei jättäis liikaa varaustakaan taas?   Ja millasia purkuvirtoja porukka suosittelee?
-kaikki muu paitsi crawling on turhaa-
MMC-Tero
Juniori

Vs: NiMh akkujen purkuvirrat/jännitteet

Viesti Kirjoittaja MMC-Tero »

kenni_ kirjoitti: Millasia purkujännitteitä pitäis laturiin asettaa tommoselle 7.4V perus nimh akulle, ettei pura liikaa, mutta ettei jättäis liikaa varaustakaan taas?   Ja millasia purkuvirtoja porukka suosittelee?
Joku viisaampi joskus mulle sanoi että nimh/nicd akuille 0.8-0.9v /kenno olis hyvä purkujänite ja purkuvirtana
akuston kapasiteetti*1.2,eli esim 3000mah akkua vois sillon purkaa 3.6a virralla.
viisaammat korjatkoon mikäli olen väärää infoa saanut ;-)
historia

Viesti Kirjoittaja historia »

Ns. Perus nimh akkun nimellisjännite on 7,2 volttia.
Minun tietääksi sillä ei ole oikein väliä millä purkuvirroilla akun purkaa.
Myydäänhän niitä purkureita jotka purkaa 20A:aan virralla.
Tosin niitä vissiin käyttää vaan tosi kisaajat, joten en tiedä miten akku tykkää tuosta.
Itse puran 3A:aalla.
Osgard
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Osgard »

Historia ajattele loppuun ennen kuin kirjoitat ja älä kirjota asiasta josta et tiedä ei mutuilut auta ketään.  
Ja se että purat 3A ei kerro paljon mitään kun aika harva taitaa katsoa kristallipallosta mikä akku sulla siinä pöydällä on.

Kennojen laatu vaikuttaa paljon siihen millä virralla voi niitä purkaa. Halvat peruskennot ottaa kauheat lämmöt jos alat 20A virralla purkamaan, ja siitä ei kennot tykkää voi jopa sulaa koko akku.

Jos pötköä purkaa niin 1.0v tai 1.1v per kenno olis hyvä jättää ettei tule kuolleita kennoja. Sitten jos kennot purkaa erikseen niin 0.8-0.9 on ihan hyvä. Ite puran noin 1.5x kapasiteetti koska sillon kennot eivät lämpene vielä liikaa, mutta tämä on tosiaan kennoista kiinni eikä selviä kuin kokeilemalla.

Sama koskee latausta. Itselläni on kennoja jotka ottavat vain 0.5x kapasiteetin verran virtaa kun toiset taas otaa helposti yli 2x
historia

Joo no minulla on Grepowin 4200 irtokennoista tehdyt.
Kyllä niitä puretaan 20aalla: http://www.racingfactory.fi/shop/cat/pr ... php?p=2792
Tuossa näkykin olevan pulssi 20a.
Osgard
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Osgard »

Kuka sanoi että ei pureta, mutta kokeileppa purkaa jotain 30 euroa maksanutta pötköakkua 20A. Mun laturi purkaa 20A jatkuvana mutta eipä ole tullu käytettyä ku GrePown kennoista tehty akku hetken jälkeen jo yli 45c. Eli edelleen aika pitkälti kennoista kiinni että suurella viralla voi purkaa.
historia

Eihän tuossakaan kerrota mikä akku kyseessä, vaan puhutaan vaan perusakusta.
kenni_
Nyyppä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prod ... grpid=5017 Tollanen on se akku mikä mulla on. Swallowin laturissa ei saa purkuvirtaa näköjään asetettua kun 1.0A   :-\
-kaikki muu paitsi crawling on turhaa-
Vastaa Viestiin