"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Eemeli sisu 8x8

Eli kaikki yli kaksiakseliset tänne
Crawl3r
Legendaarinen!

Eemeli sisu 8x8

Viesti Kirjoittaja Crawl3r »

Apua ja ajatuksia tarvitaan..

Haaveissa on otsikon mukuainen 8x8 eemeli sisu, mutta mitä enemmän aiheeseen perehdyn sitä vahvemmalta vaikuttaa, että tulee haukattua hatullinen sitä itseään. Tässä hetkessä ajatus on toteuttaa tamiyan rekan nupilla ja trx6 runkoaisoihin kyseinen rakennelma ja trx4 2 vaihteisella lootalla. Suurimpana haasteena voimansiirron toteutus ja linkit.

voimansiirto:

Kaksi kääntyvää akselia tuottaa päänsärkyä. ja tähän kaipaan ajatuksia sekä kokemuksia. Yksi vaihtoehto on käyttää 2 vaihteisen trx4 vaihteiston lisäksi 2 jakolaatikkoa. toinen auton keskelle tukemaan kardaania eli ihan läpivievä ja toinen ihan taakse jakaen vedon molemmilel taka-akseleille.

kuvassa punainen on trx4 loota ja siniset normi jakiksia.

toinen vaihtoehto on mennä yhellä vaihteistolla ja jakaa voima edestä taakse kardaanein. jotenkin ajatus ei lämmitä että keski kardaani olisi pitkänä

joten kolmantena vaihtoehtona on nostaa jakis jälkimmäisen ohjaavan akselin jälkeen kardaani jakikselle ja sieltä kardaani ensimmäiselle

alla kuvassa kolme vaihtoehtoa visualisoitunua. ei tullut mieleen enempää joten otan mielelläni ehdotuksia vastaan.

Linkit:
toinen ongelma on linkkien sijoittelu. ja tästä mulla ei ole pienintäkään käryä. voin apinoida trx6 linkitystä joka ilmeisen toimiva, mutta se ei ratkaise 2 kääntyvän akselin linkitykseen liittyvää ihmettelyä. olen periaatteessa lehtijousia vastaan ja haluaisin ihan iskareilla toimivan systeemin
tässä vaihtoehtoja
tässä vaihtoehtoja
8x8 mittakuvia ja voimansiirto hahmotelma.jpg (176.79 KiB) Katsottu 3997 kertaa
jph-74
Vanhempi jäsen

Re: Eemeli sisu 8x8

Viesti Kirjoittaja jph-74 »

Eikös se mun entinen Moggi ole sinulla? siinähän valmiina kaks kääntyvää ja helppo lisätä yks taka-akseli ja jatkaa runkoa sopivaksi.
Crawl3r
Legendaarinen!

jph-74 kirjoitti: Pe 06.10.2023 17:23 Eikös se mun entinen Moggi ole sinulla? siinähän valmiina kaks kääntyvää ja helppo lisätä yks taka-akseli ja jatkaa runkoa sopivaksi.
On kyllä. Rungon meinaan kyl vaihtaa siitä perinteisempään. Ja ajatus ois, että vaihteisto ois edessä. Samalla menee linkitys uusiksi ja voimansiirto.

Alkuperänen ajatus oli tehdäkki just noin ett lisään vaan yhen akselin sinne taakse. Ois sopiva pass thru akselinin valmiina. Mut rungon vaihto vaihto ja vaihteiston siirto aiheuttaa pään raapimista.
eremon
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja eremon »

Miulla saattaisi olla joutavana HGP 803A, eli 8x8 maastokuorma-auto, jossa on 2 kääntyvää etuakselia. Siinähän olisi hyvä aihio alkaa tekemään. Painoa sillä on n. 10 kg, koska on lähes kokonaan tehty metallista.

Scale Class 1 2023 #6/2024 #5/2025 #5
Scale Class 2 2023 #4/2024 #2/2025 #1
Scale Class 3 2024 #2
Crawl3r
Legendaarinen!

eremon kirjoitti: Pe 06.10.2023 22:18 Miulla saattaisi olla joutavana HGP 803A, eli 8x8 maastokuorma-auto, jossa on 2 kääntyvää etuakselia. Siinähän olisi hyvä aihio alkaa tekemään. Painoa sillä on n. 10 kg, koska on lähes kokonaan tehty metallista.

Aattelin monta kertaa että pääsis helpommalla jos hankkis valmiin alustan. Ja periaatteessa ostinkin jph:n mogin valmiiks alustaksi. Mut ajatus rakentaa itse alusta viehättää valtavasti vaikka osaaminen ei välttämättä riiitä vielä tässä vaiheessa. Ja sen takia meinasin ett sais ajatuksia kanssa harrastajilta.
Vastaa Viestiin