RC Offi Suunnistus... Mitä se on.?
Re: RC Offi Suunnistus... Mitä se on.?
Olin innoissani kun kuulin mitä kaverit oli järjestämässä. Ja ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu. Ja testaamalla sekä kokeilemalla selviäisi mikä toimii ja mikä ei.
Pareittainen ajaminen oli kiva juttu, ilman paria oli vähän orpoa itsellä lopussa. Pareittain ongelmat ja kaadot sujui helposti, kun yksin aikaa meni enemmän. Tätä ajaessa joka paikassa missä näki lipun tuli tunne että tuonne pitää mennä. Rastin mitä tavoitteli piti miettiä miten helpointa mistä oli turvallisinta ajaa. Kun alussa oli jo vinssailtu tovi tuli ajatus siitä että ennemmin kerää helpompia rasteja nopeammin kuin vinssata vartti yhtä rastia.
Sitten rispaantunut vinssiköysi katkesi ja auto piti purkaa jotta ehjä köysi pujotettiin linjasta läpi. Auto kuntoon ja vinssi sekä ohjaus lakkaa toimimasta… bec sökö. Auto purkuun ja vastarilta virrat em. toimintoihin.
Sillä välin kaverin auto oli jo hyytynyt joten lopussa piti yksin ajella huolella vain 40cm vinssiköydellä.
Tuo lopun kellon seuraaminen oli hauskaa kun vain yritin säntäillä, missä olisi vielä helppoja rasteja mistä saisin paikattua remontissa menetettyä ajoaikaa. Sitten kun ajoaika loppui, niin kyllä siinä piti olla huolellinen että ongelmitta selvisi maalialueelle. Akun loppuminen saattaisi olla kohtalokasta jos sen vaihtaminen kestäisi liian kauan.
Tämä oli kuin porttisafari mutta reitin olisi saanut ajaa vapaassa järjestyksessä. 3h ajoaika oli sopiva, kyllä siinä ehtii kyllästyä tarpeeksi jos on ongelmia auton tai maaston kanssa. Ja myös rajallinen aika oli lopussa hauska, ja loppukirin ottaminen.
Tässä paikassa varmasti parasta oli maaston märkyys, oja mikä jakoi maastoa, juuret ja ojan rinteet. Varmasti merkkittävin juttu on tässä lajissa itse ajomaasto ja itse rastit mitkä on mielekkäästi sijoiteltu. Esim jos kaikki punaiset rastit olisi ollut kuin tämä yksi puuhun vinssaus, niin tuskin olisi hauskaa.
Olihan tämä aika vinssikeskeinen ajotapahtuma, mutta niin taitaa olla oikeatkin offroad autoilut ja suunnistuksetkin ja Näkkimäki 🤣
Ja kaikilla on puhelin täynnä rastikuvia autoista. 😁
Pareittainen ajaminen oli kiva juttu, ilman paria oli vähän orpoa itsellä lopussa. Pareittain ongelmat ja kaadot sujui helposti, kun yksin aikaa meni enemmän. Tätä ajaessa joka paikassa missä näki lipun tuli tunne että tuonne pitää mennä. Rastin mitä tavoitteli piti miettiä miten helpointa mistä oli turvallisinta ajaa. Kun alussa oli jo vinssailtu tovi tuli ajatus siitä että ennemmin kerää helpompia rasteja nopeammin kuin vinssata vartti yhtä rastia.
Sitten rispaantunut vinssiköysi katkesi ja auto piti purkaa jotta ehjä köysi pujotettiin linjasta läpi. Auto kuntoon ja vinssi sekä ohjaus lakkaa toimimasta… bec sökö. Auto purkuun ja vastarilta virrat em. toimintoihin.
Sillä välin kaverin auto oli jo hyytynyt joten lopussa piti yksin ajella huolella vain 40cm vinssiköydellä.
Tuo lopun kellon seuraaminen oli hauskaa kun vain yritin säntäillä, missä olisi vielä helppoja rasteja mistä saisin paikattua remontissa menetettyä ajoaikaa. Sitten kun ajoaika loppui, niin kyllä siinä piti olla huolellinen että ongelmitta selvisi maalialueelle. Akun loppuminen saattaisi olla kohtalokasta jos sen vaihtaminen kestäisi liian kauan.
Tämä oli kuin porttisafari mutta reitin olisi saanut ajaa vapaassa järjestyksessä. 3h ajoaika oli sopiva, kyllä siinä ehtii kyllästyä tarpeeksi jos on ongelmia auton tai maaston kanssa. Ja myös rajallinen aika oli lopussa hauska, ja loppukirin ottaminen.
Tässä paikassa varmasti parasta oli maaston märkyys, oja mikä jakoi maastoa, juuret ja ojan rinteet. Varmasti merkkittävin juttu on tässä lajissa itse ajomaasto ja itse rastit mitkä on mielekkäästi sijoiteltu. Esim jos kaikki punaiset rastit olisi ollut kuin tämä yksi puuhun vinssaus, niin tuskin olisi hauskaa.
Olihan tämä aika vinssikeskeinen ajotapahtuma, mutta niin taitaa olla oikeatkin offroad autoilut ja suunnistuksetkin ja Näkkimäki 🤣
Ja kaikilla on puhelin täynnä rastikuvia autoista. 😁
Mitä ajo aikaan tulee, kävin toisaalla missä ajettiin sorrca kisa harjoituksia, siellä ajettiin reilu kaksi tuntia ja porukka hajaantui paikalta, tuntui tosi lyhyeltä ajalta. Toisaalla ajettiin reilu neljä tuntia ja poistumis safaroinnit päälle, silloinkin ei tuntunut päivä liian pitkältä. Joskus ajettiin 12h porttisafari, silloin poistuin paikalta kun kunto ja motivaatio loppui, kiitos Hadesbear ja Offijape Epic 12H Challenge! Nokia safarista, kaivaten lisää.
- deliriousRuis
- Juniori
Ai perhana. Nyt on hienoa kisaa kun mukaillaan 1/1 autojen suunnistus kisoja. Jos tälläsiä vaa järjestetään lisää niin ehdottomasti kiinnostaisi olla mukana ajamassa
Kyllä on tulossa. Onko sitten kesä- vai heinäkuu. Ilmoitellaan kyllä. Seuraava on ihan yleinen. Pilotti kisa piti testata vähän tutummalla ja pienemmällä porukalla. Seuraavaksi isompaa. 😇👍deliriousRuis kirjoitti: Su 08.05.2022 23:38 Ai perhana. Nyt on hienoa kisaa kun mukaillaan 1/1 autojen suunnistus kisoja. Jos tälläsiä vaa järjestetään lisää niin ehdottomasti kiinnostaisi olla mukana ajamassa
Paljonko teillä oli ylimmän ja alimman rastin korkeusero, mulla se olisi 35 metriä.
Huoh. Onko tämä nyt joku kilpailu kellä paras?
Sovitaanko että pidä ihan sellainen rastipekka kun haluat. Me nyt julkaistiin tälläinen ja tätä ehkä kehitetään tai sitten porukalla todetaan että hyvä näin. Jos sulla nyt on parempi suunnistuskilpa niin julkaise toki säännöt ja pvm niin tullaan kokeilemaan.
Rakentavaa palautetta kyllä mitellään otetaan mutta lapsellinen ”lällässlää mulla on pinkki lapio ja hame kangasta” voidaa lopettaa 😅
Tule kokeilemaan kesällä tämä kisa. Me tullaan poimii ne sun sata rastia sit myös 👌
Huoh. Mielestäni annoin rakentavaa palautetta. Kilpailun ajasta ja rastien määrästä mitä sääntöihin oli kirjoitettu. Mutta kun on kuulemma eriasia jos rastit on tasamaalla.
Sellanen pitää minun kysyä että kun en omista rtr autoa enkä mitään sorrcakoslaa, enkä tule omistamaan sorrca pykälien mukaista ikinä, niin en liene voisi osallistua, ellei suunnistuskisaan tule joku höntsäluokkakin autoille jotka ei nykypykäliin mahdu.
Älysin vasta nyt että tämäkin kilpa mielistelee sorrcaa kuin olettaen että kaikilla moisia autoja tai sit rtriä on, perhana 😄
Vai olenko ymmärtänyt vain väärin lukemani ?
Älysin vasta nyt että tämäkin kilpa mielistelee sorrcaa kuin olettaen että kaikilla moisia autoja tai sit rtriä on, perhana 😄
Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny?

Lexan <3
KIITOS SPIRIT OF SCALE,rippistä.
Lexan <3
Safari luokka on sellaisille jotka ei täytä sörkkä sääntöjä👍Beahkit kirjoitti: Ma 09.05.2022 09:46 Sellanen pitää minun kysyä että kun en omista rtr autoa enkä mitään sorrcakoslaa, enkä tule omistamaan sorrca pykälien mukaista ikinä, niin en liene voisi osallistua, ellei suunnistuskisaan tule joku höntsäluokkakin autoille jotka ei nykypykäliin mahdu.
-
Tinker King
- Legendaarinen!
Säänöistä:Beahkit kirjoitti: Ma 09.05.2022 09:46 Sellanen pitää minun kysyä että kun en omista rtr autoa enkä mitään sorrcakoslaa, enkä tule omistamaan sorrca pykälien mukaista ikinä, niin en liene voisi osallistua, ellei suunnistuskisaan tule joku höntsäluokkakin autoille jotka ei nykypykäliin mahdu.
”Auton vaatimukset SAFARI:
Kaikki RTR autot ja scalemaiset maasturit. 1/10 scale ja neliveto ainoat vaatimukset.”
Erittäin hauskan oloinen konsepti!
No perhana, mukava homma tietää, ja olin siten lukenu kuin piru raamattua.kj_temmes kirjoitti: Ma 09.05.2022 10:00Safari luokka on sellaisille jotka ei täytä sörkkä sääntöjä👍Beahkit kirjoitti: Ma 09.05.2022 09:46 Sellanen pitää minun kysyä että kun en omista rtr autoa enkä mitään sorrcakoslaa, enkä tule omistamaan sorrca pykälien mukaista ikinä, niin en liene voisi osallistua, ellei suunnistuskisaan tule joku höntsäluokkakin autoille jotka ei nykypykäliin mahdu.

Lexan <3
Lexan <3
Noh, kun saan kutinaa skale-sanasta (oma vikani) niin sanohan, tai joku joka tietää, oisko tämä sallittu ¿?Tinker King kirjoitti: Ma 09.05.2022 10:01Säänöistä:Beahkit kirjoitti: Ma 09.05.2022 09:46 Sellanen pitää minun kysyä että kun en omista rtr autoa enkä mitään sorrcakoslaa, enkä tule omistamaan sorrca pykälien mukaista ikinä, niin en liene voisi osallistua, ellei suunnistuskisaan tule joku höntsäluokkakin autoille jotka ei nykypykäliin mahdu.
Kaikki RTR autot ja scalemaiset maasturit. 1/10 scale ja neliveto ainoat vaatimukset.”

Koslaan tulis vielä jotain varapöörää, tunkkia ym jerrykannua.

Lexan <3
Lexan <3
Kyllä nyt tuntuu jot et ole tajunnut yhtään mitään 🤦 Mitä helvetin sorca koslaa. Jos nyt ees kerrankin viihtisit lukea ne säännöt ni saattaisit ehkä ymmärtää jotta lähes tulkoon joka kosla on laillinen. Ota asioista selvää ennen kuin louskutat turpaas siellä.
Beahkit kirjoitti: Ma 09.05.2022 09:46 Sellanen pitää minun kysyä että kun en omista rtr autoa enkä mitään sorrcakoslaa, enkä tule omistamaan sorrca pykälien mukaista ikinä, niin en liene voisi osallistua, ellei suunnistuskisaan tule joku höntsäluokkakin autoille jotka ei nykypykäliin mahdu.
Finnish RC Scale Crawling Series
Scale Class 1
x4
Scale Class 2
x2
2xKON
Scale Class 1
Scale Class 2
2xKON
Kyllä mä sanoisin että safariluokkaan. Eli vain ajelemaan. Kisaluokka eli scale menee sitten sörkkä ja suunnistus luokka sääntöjen mukaisesti 👍Beahkit kirjoitti: Ma 09.05.2022 10:11Noh, kun saan kutinaa skale-sanasta (oma vikani) niin sanohan, tai joku joka tietää, oisko tämä sallittu ¿?Tinker King kirjoitti: Ma 09.05.2022 10:01Säänöistä:Beahkit kirjoitti: Ma 09.05.2022 09:46 Sellanen pitää minun kysyä että kun en omista rtr autoa enkä mitään sorrcakoslaa, enkä tule omistamaan sorrca pykälien mukaista ikinä, niin en liene voisi osallistua, ellei suunnistuskisaan tule joku höntsäluokkakin autoille jotka ei nykypykäliin mahdu.
Otin nämä säänöt ikäänkuin ehdotuksena lajin säännöiksi, siksi olin huolissani ajasta ja rastien määrästä. Ei minulla ole parempaa kisaa, ei todellakaan. Ei tarvitse enää omia sääntöjä miettiä kun olette hyvät säännöt kirjoittaneet. Aikaa ja rastien määrää voi sitten säätää kisa kohtaisesti.kj_temmes kirjoitti: Ma 09.05.2022 00:48 Me nyt julkaistiin tälläinen ja tätä ehkä kehitetään tai sitten porukalla todetaan että hyvä näin. Jos sulla nyt on parempi suunnistuskilpa niin julkaise toki säännöt ja pvm niin tullaan kokeilemaan.
kj_temmes kirjoitti: Ma 09.05.2022 10:24Kyllä mä sanoisin että safariluokkaan. Eli vain ajelemaan. Kisaluokka eli scale menee sitten sörkkä ja suunnistus luokka sääntöjen mukaisesti 👍Beahkit kirjoitti: Ma 09.05.2022 10:11Noh, kun saan kutinaa skale-sanasta (oma vikani) niin sanohan, tai joku joka tietää, oisko tämä sallittu ¿?Tinker King kirjoitti: Ma 09.05.2022 10:01Säänöistä:Beahkit kirjoitti: Ma 09.05.2022 09:46 Sellanen pitää minun kysyä että kun en omista rtr autoa enkä mitään sorrcakoslaa, enkä tule omistamaan sorrca pykälien mukaista ikinä, niin en liene voisi osallistua, ellei suunnistuskisaan tule joku höntsäluokkakin autoille jotka ei nykypykäliin mahdu.
Okei no sehän passaa, tänks kun selvitit.

Lexan <3
Lexan <3
Joo sama täällä. Jäin siihen ymmärrykseen, että tässä ketjussa saa esittää ajatuksia alussa olleilleista säännöistä. En mä olis kanssa itse ainakaan heti keksis parempia sääntöjä.
Pyöriteltiin omalla 3 hengen ryhmällä sääntöjä tässä jokunen viikko, ja sitten muutamia ulkopuolisia mielipiteitä otettiin. Sitten lähdettiin testaamaan ihan pikku porukalla ja nyt testi (kutsu) kisa sitten tämän hetken säännöillä. Ei se vannottua ole etteikö ne vielä muovautuisi, kaikki säännöthän joskus hieman kokee evoluutiota. Mutta todettiin 3h sopivaksi vähän kaikille. Moni ei halua ajaa kaikenpäivää ja toisille riittää vähempi mutta 3h on kuitenkin sellainen että voi sitten vaikka pitää evästaukoa jos ei ihan 3h jaksa täydellä intesiteetillä hurruttaa... Itse katsoin kelloa ekan kerran kun oli about 1h15min jäljellä ja hämmästyin kun aika lensi siivillä. Mutta mielestäni(myös ryhmä) pitää tärkeänä että LÄHELLEKÄÄN kaikkia rasteja ei ehdi hakea, se varmistaa ruuhkattomuutta ja myös tosiaan taktikointia ja hajontaa pisteissä.RC700 kirjoitti: Ma 09.05.2022 11:13Otin nämä säänöt ikäänkuin ehdotuksena lajin säännöiksi, siksi olin huolissani ajasta ja rastien määrästä. Ei minulla ole parempaa kisaa, ei todellakaan. Ei tarvitse enää omia sääntöjä miettiä kun olette hyvät säännöt kirjoittaneet. Aikaa ja rastien määrää voi sitten säätää kisa kohtaisesti.kj_temmes kirjoitti: Ma 09.05.2022 00:48 Me nyt julkaistiin tälläinen ja tätä ehkä kehitetään tai sitten porukalla todetaan että hyvä näin. Jos sulla nyt on parempi suunnistuskilpa niin julkaise toki säännöt ja pvm niin tullaan kokeilemaan.
Aiiemmin myös pistemääristä oli juttua... Ne oe n tosiaan suhteutettu suunnilleen nykyiseen scale pisteiden mukaan. Täydet on noin 3-5 rastia, riippu millaisia napsii.... Haluttiin että kisassa on scalemaisia autoja mutta ettei kuitenkaan pisteet sitten dominoi ja tuo voittoja suoraan. Sakot on marginaalisia, monesti myös esim kaato sakon (HOG) voi välttää kaverin vinssauksella, joka sitten taas vataavasti syö aikaa. Mutta HOG rastille mennessä sitten taas syö sen rastin, ellei sitten kuitenkin käytä sitä aikaa ja vinssaile pystyyn. Pari kilpailuna siksi koska yksin on aika orpoa monessa kohtaa ja ihan aina maastossa ei ole kelvollisia pisteitä vinssatakkaan. Sekä siinä on eräänlainen nokkeluus monella rastilla joka mun ja parini välillä ainakin toteutui. Liekö sitten syy miksi pari sijoittui 1. ja itse 2. sijalle... ;)
Oliko tän ekan kisan tuloksia jossain? Kiinnostaisi lähinnä haettujen rastien määrä ja niihin käytetty aika sekä pistemäärät.
Safariluokasta ei tuloksia.JouniN kirjoitti: Ma 09.05.2022 12:16 Oliko tän ekan kisan tuloksia jossain? Kiinnostaisi lähinnä haettujen rastien määrä ja niihin käytetty aika sekä pistemäärät.
Scale luokasta seuraavanlaiset
Eikä siis tästä erittelystä nyt löydy scale pisteitä eikä virheitä. Vain kok.pisteet ja rastien määrä.
Kaikilla tietty sama aika, paitsi keskeyttäneet.
Osaa rasteista ei kukaan hakenut, joko ei osunut kohdalle tms.. Melkein kaikki siniset on joku ainakin hakenut, samoin kuin keltaisista liki kaikkia on haettu. Osaa rasteista on haettu jopa 9 kilpalijan verran.
- Liitteet
-
- Näyttökuva 2022-5-9 kello 12.41.35.png (41.45 KiB) Katsottu 2810 kertaa