Hei,
Olen yrittäny kasata listaa mitä puhdistus ja voiteluaineita tarvitaan ylläpitoon. Ohjeita enimmäkseen englanniksi ja vastaavia tuotteita hankala yhdistää. Onko jotain perus rautakaupoista löytyviä tuoteperheitä joilla selviäisi. Onko jotain mitä ei missään nimessä kannata käyttää jossakin.
Kokeneemmat voisi laittaa vinkkiä. Jos jostain löytyy pätevä suomiohje niin laittakaa linkkiä.
Iso kiitos!
Tasauspyörästöihin käy ilmeisesti joku perus vaseliini. Tässä suositeltiin jotain silicone diff fluidia (En tiedä pääteekö TRX4)
Tässä linkissä oli moottorin öljyämiseen käytetty 3-in-1 Oil. Mikähän olisi vastaava....
https://traxxas.com/support/Re-Oiling-Motor-Bushings
Pinioni ja spur rattaat ilmeisesti ei vaadi kuin puhdistuksen kun kyseessä nylon metalli kontakti.
Portaalit? Laakerit? Vaihteisto?
TRX4 huolto
Re: TRX4 huolto
Näitähän voi huoltaa ihan kuinka paljon vaan haluaa harrastaa. Varmasti tärkein on se että Diffeissä eli perissä on rasvaa. Ja juuri vaseliini ajaa asian siellä.
Jos ajat paljon vedessä ja kurassa ja hiekassa, kannattaa ajon jälkeiseen puhdistukseen satsata. Reilu vesipesu, esim suihku, varmistaa että kaikki lika lähtee pois. Myös paineilma on käytännöllinen tapa putsata kuivaa likaa sekä se auttaa kuivaamaan veden pinnoilta pois. Etenkin näkyvät vetoakselin ja akselien porttaalikoteloiden uloimmat laakerien ulkopinnat. Kuivauksen jälkeen voi myös spray-tyylistä voiteluainetta suihkuttaa vetoakseleihin.
TRX-4 autoon menee aika iso kasa erikokoisia laakereita. Siihen myydään valmiita laakerisarjoja missä tulee kaikki auton laakerit. Olen kerran vaihtanut kaikki laakerit omaan trx-4:ään. Oma havaintoni oli että Porttaalikoteloiden uloimmat laakerit olivat kaikista alttiimpia ulkoiselle lialle ja todennäköisesti ne ovat huonnoimassa kunnossa jos on ajellut vedessä ja mudassa. Joten porttaalikoteloiden laakerien tarkastaminen on minun mielestä yksi tärkeimmistä asioista.
Toinen paikka missä laakerit voivat kärsiä liasta on akselien diffit eli perät. Taas kerran jos ajelet mudassa ja vedessä pysyy akselien rattaat ja lääkerit paremmassa suojassa kun perä on täynnä vaseliinia. Diffeihin menee aina vähän kuraa ja vettä, kun se on täynnä rasvaa niin lika jää diffin sisällä olevaan rasvaan. Mikäli autossasi on pitkä "huoltoväli" niin kuin minulla niin suosittelen tätä. Jos käyttää värillistä rasvaa niin rasvan värin tummentuminen indikoi siitä että akseliin on päässyt vettä ja likaa.
Vaihteiston ja jakiksen laakerit olivat moitteettomia muistaakseni kun 1 vuoden kestotestin jälkeen vaihdoin laakerit. Mutta kunnon lieju muta leikeissä menee vaihteistoonkin mutaa.
Tässä juttua mun TRX-4:sta viewtopic.php?t=10816&hilit=kallis+traxxas&start=20
Pinion ja spur-väliin ei tarvitse mitään voitelua.
Jos ajat paljon vedessä ja kurassa ja hiekassa, kannattaa ajon jälkeiseen puhdistukseen satsata. Reilu vesipesu, esim suihku, varmistaa että kaikki lika lähtee pois. Myös paineilma on käytännöllinen tapa putsata kuivaa likaa sekä se auttaa kuivaamaan veden pinnoilta pois. Etenkin näkyvät vetoakselin ja akselien porttaalikoteloiden uloimmat laakerien ulkopinnat. Kuivauksen jälkeen voi myös spray-tyylistä voiteluainetta suihkuttaa vetoakseleihin.
TRX-4 autoon menee aika iso kasa erikokoisia laakereita. Siihen myydään valmiita laakerisarjoja missä tulee kaikki auton laakerit. Olen kerran vaihtanut kaikki laakerit omaan trx-4:ään. Oma havaintoni oli että Porttaalikoteloiden uloimmat laakerit olivat kaikista alttiimpia ulkoiselle lialle ja todennäköisesti ne ovat huonnoimassa kunnossa jos on ajellut vedessä ja mudassa. Joten porttaalikoteloiden laakerien tarkastaminen on minun mielestä yksi tärkeimmistä asioista.
Toinen paikka missä laakerit voivat kärsiä liasta on akselien diffit eli perät. Taas kerran jos ajelet mudassa ja vedessä pysyy akselien rattaat ja lääkerit paremmassa suojassa kun perä on täynnä vaseliinia. Diffeihin menee aina vähän kuraa ja vettä, kun se on täynnä rasvaa niin lika jää diffin sisällä olevaan rasvaan. Mikäli autossasi on pitkä "huoltoväli" niin kuin minulla niin suosittelen tätä. Jos käyttää värillistä rasvaa niin rasvan värin tummentuminen indikoi siitä että akseliin on päässyt vettä ja likaa.
Vaihteiston ja jakiksen laakerit olivat moitteettomia muistaakseni kun 1 vuoden kestotestin jälkeen vaihdoin laakerit. Mutta kunnon lieju muta leikeissä menee vaihteistoonkin mutaa.
Tässä juttua mun TRX-4:sta viewtopic.php?t=10816&hilit=kallis+traxxas&start=20
Pinion ja spur-väliin ei tarvitse mitään voitelua.
Olikohan 39 laakeria ja 10:tä erilaista.?Pisepise kirjoitti: La 23.04.2022 16:06
-
Hiidenhirvi
- Täysi jäsen
Kokemukset täysin yhtenevät Pisen kertomaan.
Reilusti vaseliinia ja perä+portaalit auki 1-2x vuodessa vähän ajosta riippuen. Kaiken saa rikki kun kuiviltaan ajelee. Portaalin laakerit ja etuportaalin sisältä se hammasratas miulta on mennyt. Mutta nekin vasta kovan ajon jälkeen. Tämän ajon jälkeen vaan huuhdeltiin ravata ja laitettiin saunaan kuivamaan. Olisinko laittanut jotain sprayrasvaa?
Ostat kunnon kuusiokoloruuvarin ja sellaisen ruuvivääntomeen sopivan kuusiokolopään, niin on huoltaminen paljon mukavampaa. Niita saa mm. HF:ltä tai eurorc:ltä kotimaasta.
Reilusti vaseliinia ja perä+portaalit auki 1-2x vuodessa vähän ajosta riippuen. Kaiken saa rikki kun kuiviltaan ajelee. Portaalin laakerit ja etuportaalin sisältä se hammasratas miulta on mennyt. Mutta nekin vasta kovan ajon jälkeen. Tämän ajon jälkeen vaan huuhdeltiin ravata ja laitettiin saunaan kuivamaan. Olisinko laittanut jotain sprayrasvaa?
Ostat kunnon kuusiokoloruuvarin ja sellaisen ruuvivääntomeen sopivan kuusiokolopään, niin on huoltaminen paljon mukavampaa. Niita saa mm. HF:ltä tai eurorc:ltä kotimaasta.
En ihan ole perillä kuusiokolo standarteista, mutta miusta näissä vähän milli-ja tuumakoot vaihtelee tilanten mukaan. Eli kannattaa olla tarkkana millä ja miten laadukkaalla vempelellä noita ruuveja vääntelee. Oma TRX on odotellut huoltoa jo pari vuotta, eli vähän tarpen mukaan. Mie olen ymmärtänyt vesisaseliinin olevan suosittua näissä vehkeissä, Laakerikeskuksen kauppias suositteli uusiin laakereihin pesua ja rasvausta ennen asennusta.
Kuusiokolot kun hommaa 1,5mm,2mm,2.5mm,3mm pärjää kyllä. Yhden vuoden ajoin pääasiassa hiekka montuilla ja kankaalla safaria ja tein akseleihin rasvanvaihto huollon, niin ei ollut havaittavissa kulumaa hammasrattaissa ja laakerit oli hyvässä kunnossa. Ja auto on saanut kyllä runtua isolla tekniikalla (axe3300). Rasvana oli joku nesteen huoltamolta otettu ns parempi vaseliini. Takabanjossa ei ollut hiekkaa ollenkaan, edessä hieman kun pääsee helpommin vetarien reiästä banjoon.