"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Täältä löytyy ja käydään keskustelua scale luokkien säännöistä.
Tinker King
Legendaarinen!

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Tinker King »

C1 ja lokareiden peitto (puolet renkaan leveydestä pitää olla peitettynä)
Kuva

(Hienosti) ympyröidyillä alueella, ihan lokarilevikkeen alaosassa, on ehkä sentin verran matkalta niin ettei kori peitä renkaasta vaadittua 50%. Miten säännöt suhtautuvat tähän? Pitääkö tehdä jotkin levikkeet jotta vähimmäismäärä peittyy? Ylemmäs en voi levikkeitä trimmata ettei lasketa boatsideksi ja on näin ollen C1 laiton? Etulokarin etupuoli on kunnossa kun levikkeen leveys on maksimissaan trimmauskohdasta, samoin takalokarin takapuoli.
Pisepise
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

(Hienosti) ympyröidyillä alueella, ihan lokarilevikkeen alaosassa, on ehkä sentin verran matkalta niin ettei kori peitä renkaasta vaadittua 50%. Miten säännöt suhtautuvat tähän? Pitääkö tehdä jotkin levikkeet jotta vähimmäismäärä peittyy? Ylemmäs en voi levikkeitä trimmata ettei lasketa boatsideksi ja on näin ollen C1 laiton? Etulokarin etupuoli on kunnossa kun levikkeen leveys on maksimissaan trimmauskohdasta, samoin takalokarin takapuoli.
Kohti suoraan ylhäältä päin katsottuna, puolet profiilista pitää olla piilossa C1-luokassa. Ja se riittää että on just millilleen.
Tinker King
Legendaarinen!

Eli jos näkymä on tämä niin ei tule tulkintaongelmia?
Kuva
Kuva

Noin niin kuin periaatteessa: jos olisi olemassa automalli jossa kori olisi kapeampi kuin renkaiden sisäpinta, niin riittäisi että olisi puolet renkaasta katettuna ylhäältäpäin katsottuna suoralla levymallisella levikkeellä?
Jeepster
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Jeepster »

Tinker King kirjoitti: Pe 14.05.2021 18:04 Eli jos näkymä on tämä niin ei tule tulkintaongelmia?
Juurikin näin.
Tinker King kirjoitti: Pe 14.05.2021 18:04 Noin niin kuin periaatteessa: jos olisi olemassa automalli jossa kori olisi kapeampi kuin renkaiden sisäpinta, niin riittäisi että olisi puolet renkaasta katettuna ylhäältäpäin katsottuna suoralla levymallisella levikkeellä?
Oikeassa elämässäkin moni jeeppi on näin, mikä lasketaan lokasuojaksi ja mikä levikkeeksi?

Pikkuautokarkeloissa mennään sääntöjen mukaan, toki jos hirveän tökeröltä näyttää voi saada kanssakilpailijoilta pahaa silmää.
Orkekum
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Orkekum »

Mietin tuota kakkoskuskia. Onko laillinen matkustaja? Hän on hieman lyhyempi ku kuski. Yritän tälle laskea skale pisteitä.

Ja tuo vararengasteline. Mitä lasketaan vararengastelineeksi. Ulkonäön vuoks rakensin tollasen puisen häkkyrän. Lasketaankovararensagtelineeks?

Kivasti korissa on jo 4 toimimatonta skale esinettä. (Ovenkahvat, snorkkeli, pyyhijät, peilit). Tamiyan koriin alipainemuovattu polttoainetankki, onko se skale esine? Mää pistän kuitenkin kanisterin tai lapion lavalle.
Liitteet
20210516_182615.jpg
20210516_182352.jpg
20210516_182340.jpg
Pisepise
Legendaarinen!

Orkekum kirjoitti: Su 16.05.2021 18:29 Mietin tuota kakkoskuskia. Onko laillinen matkustaja? Hän on hieman lyhyempi ku kuski. Yritän tälle laskea skale pisteitä.

Ja tuo vararengasteline. Mitä lasketaan vararengastelineeksi. Ulkonäön vuoks rakensin tollasen puisen häkkyrän. Lasketaankovararensagtelineeks?

Kivasti korissa on jo 4 toimimatonta skale esinettä. (Ovenkahvat, snorkkeli, pyyhijät, peilit). Tamiyan koriin alipainemuovattu polttoainetankki, onko se skale esine? Mää pistän kuitenkin kanisterin tai lapion lavalle.
Vararengas telineelle ei ole takempaa määritelmää. Tulkitsen asian niin että sen täytyy olla korin ulkopuolinen "kiinnitys/teline" missä se vararengas on. Esim trx-4 defenderissä on teline vararenkaalle, ja scx10.2 honchossa on teline vararenkaalle. Taitaa olla myös UMG10 korissa myös. Se että laitettaisiin vaan M4-ruuvi korin läpi, mihin vararengas kiinnittyy ei minun kriteereillä täytä vararengastelinettä. Eli kyllä selkeästi täyttyy vararengas teline sinulla.
lassii
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja lassii »

Pisepise kirjoitti: Ma 17.05.2021 11:04
Orkekum kirjoitti: Su 16.05.2021 18:29 Mietin tuota kakkoskuskia. Onko laillinen matkustaja? Hän on hieman lyhyempi ku kuski. Yritän tälle laskea skale pisteitä.

Vararengas telineelle ei ole takempaa määritelmää. Tulkitsen asian niin että sen täytyy olla korin ulkopuolinen "kiinnitys/teline" missä se vararengas on. Esim trx-4 defenderissä on teline vararenkaalle, ja scx10.2 honchossa on teline vararenkaalle. Taitaa olla myös UMG10 korissa myös. Se että laitettaisiin vaan M4-ruuvi korin läpi, mihin vararengas kiinnittyy ei minun kriteereillä täytä vararengastelinettä. Eli kyllä selkeästi täyttyy vararengas teline sinulla.
Entäs konepellillä kuten lantikassa ja joissain muissa autoissa alunperinkin?
Pisepise
Legendaarinen!

Kyllä niistä pisteen saa. Muutenkin nuo toimivat ja ei toimivat scalepisteet tulee niin helposti täyteen, että itse ainakin suhtaudun niiden antamiseen lempeästi. Mutta tietenkin linjaus pitää olla samanlainen mikä on mikä ei.

Muistutan että minä en ole se kuka päättää mikä on hyväksyttyä tai ei. Olen varmaan sanonut tässä ketjussa sen jo :D Epäselvät asiat kysytään Sorrca:lta ja jossain tilanteissa päätämme kisaajien kesken jotkut asiat.
lassii
Legendaarinen!

Pisepise kirjoitti: Ma 17.05.2021 11:44 Kyllä niistä pisteen saa. Muutenkin nuo toimivat ja ei toimivat scalepisteet tulee niin helposti täyteen, että itse ainakin suhtaudun niiden antamiseen lempeästi. Mutta tietenkin linjaus pitää olla samanlainen mikä on mikä ei.

Muistutan että minä en ole se kuka päättää mikä on hyväksyttyä tai ei. Olen varmaan sanonut tässä ketjussa sen jo :D Epäselvät asiat kysytään Sorrca:lta ja jossain tilanteissa päätämme kisaajien kesken jotkut asiat.
Tuo on hyvä linja ja kun se pitää joka kisassa samanlaisena niin vastaanväittäjiä lienee aika harvassa. Tuossa konepellille sijoittamisessa tosin tulee pieni haaste kuljettajalle nähdä mitään eteensä jos pellillä on vaikkapa 120mm halkaisijan rengas. Toki säännöt sallivat sen 6mm pienemmänki kuin autossa alla.
teppisch
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja teppisch »

Esitän rengasasiaan jatkokysymyksen pohjautuen omaan kokonaisuuteen.

Itsellä TRX4 Defender. Vararengas on konepellillä magneettikiinnityksellä, jolloin siellä ei ole mitään varsinaista telinettä. Alkuperäinen teline löytyy perästä, mutta siellä ei ole rengasta. Olen tulkinnut kokonaisuuden seuraavasti:

-1p. Vararengasteline
-3p. Vararengas

Pisteet kotiin?

Ken vastustaa, puhukoon nyt tai vaijetkoon iäksi 😅
lassii
Legendaarinen!

teppisch kirjoitti: Ma 17.05.2021 12:43 Esitän rengasasiaan jatkokysymyksen pohjautuen omaan kokonaisuuteen.

Itsellä TRX4 Defender. Vararengas on konepellillä magneettikiinnityksellä, jolloin siellä ei ole mitään varsinaista telinettä. Alkuperäinen teline löytyy perästä, mutta siellä ei ole rengasta. Olen tulkinnut kokonaisuuden seuraavasti:

-1p. Vararengasteline
-3p. Vararengas

Pisteet kotiin?

No eihän telinettä tavallaan tarvi takana kun se magneetti on teline konepellissä ja leikitään, että se on tehdas-,jälkiasennus? Mä näkisin asian näin..
Meteoriitti
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Meteoriitti »

teppisch kirjoitti: Ma 17.05.2021 12:43 Esitän rengasasiaan jatkokysymyksen pohjautuen omaan kokonaisuuteen.

-1p. Vararengasteline
-3p. Vararengas

Pisteet kotiin?

Jos se perässä oleva teline on ns. toimiva eli siihen voisi kiinnittää vararenkaan, niin siitä saa pisteen tyhjänäkin. Ja jos kyydissä on toimiva sääntöjen mukainen vararengas, niin siitä saa pisteet. Missään ei tosiaan sanota että varapyörän pitäisi olla telineessä kiinni.
ig: crawl1ngfinn
teppisch
Legendaarinen!

Meteoriitti kirjoitti: Ma 17.05.2021 14:04

-1p. Vararengasteline
-3p. Vararengas

Pisteet kotiin?

Jos se perässä oleva teline on ns. toimiva eli siihen voisi kiinnittää vararenkaan, niin siitä saa pisteen tyhjänäkin. Ja jos kyydissä on toimiva sääntöjen mukainen vararengas, niin siitä saa pisteet. Missään ei tosiaan sanota että varapyörän pitäisi olla telineessä kiinni.
Kiitos. Näin olen juuri tulkinnut asian.

Taitaa yleisesti eniten kysymyksiä aiheuttaa tuo "toimiva teline". Esim yllä lassiin esimerkissä että magneetti toimii telineenä en antaisi pisteitä. Se ei ole scalehengen mukainen toimiva teline vaikka toimittaisi telineen roolia renkaan mukana pysymiseksi. Ja kuten Pisepise mainitsee yllä, ei myös mielestäni telineen pisteitä tulisi antaa jostain M4 pulttivirityksestä. Hyvänä ohjenuorana tulkinnassa toimii tuo scalehenkisyys.
teppisch
Legendaarinen!

Kysmys toimivista scale-esineistä

1, Ajosillat. Saako toimivan scalepisteen jos auton kyydissä on vain yksi ajosilta?

2, Vinssikita. Onko vinssikita toimiva scale-esine ja siitä pisteet kotiin?
HillBilly
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja HillBilly »

teppisch kirjoitti: Ti 18.05.2021 14:51 Kysmys toimivista scale-esineistä

1, Ajosillat. Saako toimivan scalepisteen jos auton kyydissä on vain yksi ajosilta?

2, Vinssikita. Onko vinssikita toimiva scale-esine ja siitä pisteet kotiin?
Mielestäni kyllä ja kyllä
Aina oppii uutta kun harrastaa itteensä parempien kanssa ;-)
Scale Class 3 Champ -24
Scale Class 2 Champ -22, -23 & -24
Scale Class 1 4@ -22 2@ -23
Sportsman Champ -25
ig hillbillyscalerc
tuubi
Täysi jäsen

Viesti Kirjoittaja tuubi »

Kyllä molempiin.

Tuo vinssikita on kyllä hieman outo, kun yhdellä vinssillä saa puolet toimivien esineiden pisteistä kokoon. -2 itse vinssi, -1 vinssikita ja -1 vinssin koukku. Vinssinarusta ei sentään taida tulla viidettä pistettä. Kitaa ja koukkua ei tietysti ole pakko olla vinssin kanssa tai voisivat ne olla autossa ilman vinssiäkin, joten ehkä niiden pisteet ovat perusteltuja vaikka lähes kaikilla onkin koko setti.
teppisch
Legendaarinen!

Jatkan kysymystäni toimivista scale-esineistä

1, Vinssikoukku. Saako realistisen näköisestä / ei realistisen näköisestä (esim. avaimenperäsakkeli) vinssikoukusta -1 pisteen?

Itse vähän ihmettelen samaa kun tuubi edellä. Voiko vinssistä härpäkkeineen saada yhteensä -4? Itse ajattelisin vinssikoukun olevan osa vinssiä oli se sitten scale tai ei, enkä sen vuoksi siitä pistettä antaisi. Mitäs tähän sanoo kokeneemmat kanssakuskit? Varmasti tähän on aiemminkin otettu kantaa.
Pisepise
Legendaarinen!

teppisch kirjoitti: Ti 18.05.2021 21:11 Jatkan kysymystäni toimivista scale-esineistä

1, Vinssikoukku. Saako realistisen näköisestä / ei realistisen näköisestä (esim. avaimenperäsakkeli) vinssikoukusta -1 pisteen?

Itse vähän ihmettelen samaa kun tuubi edellä. Voiko vinssistä härpäkkeineen saada yhteensä -4? Itse ajattelisin vinssikoukun olevan osa vinssiä oli se sitten scale tai ei, enkä sen vuoksi siitä pistettä antaisi. Mitäs tähän sanoo kokeneemmat kanssakuskit? Varmasti tähän on aiemminkin otettu kantaa.
Vinssi koukku mielestäni sisältyy vinssiin. Mutta jos siinä maa-ankkuria "pull pall" muistuttava kuokka, niin sitten vinssin -2p lisäksi -1p maa-ankkurista. Vinssikoukusta siis ei ole erikseen annettu pisteitä mielestäni.
Tinker King
Legendaarinen!

En ole sääntöguru, mutta mielestäni scalekoukusta pitäisi saada pisteen, mistä tahansa ei - perusteluna se, että scalekoukku on huomattavasti huonompi koukkuna kuin jokin vähemmän scale (esim itse tykkään käyttää pientä s-bineriä). Scalepisteiden tarkoitus on kuitenkin käsittääkseni kompensoida huonojen elämäntapavalintojen aiheuttamaa haittaa :)
Jeepster
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Jeepster »

varsinkin noi skale esineet on ainainen ihmettelyn aihe, muistan kisoissa vääntöä esimerkiksi lexan koriin muotoillusta kisatankista, jos se oli maalattu niin siitä sai pisteen, jos vaan yhtä väriä niin ei.
Nuo on kyllä vähän sellasia höpöhöpöpisteitä, joiden merkitys lienee tuovan varsinkin valokuvissa näyttävyyttä, valot, jerrykannu, sammutin, ovenkahvat,pyyhkijät,rekisterikilvet,pyörännavat, ajosillat, hinausköysi ym. Vinssikidassa kannattaa miettiä vaihtoehdot, jossa naru tulee puskuriin poratusta reiästä, vs. kita. Se on kuitenkin sivuseikkä että tuleeko jotain hinausköyttä kisoissa käytettyä, on aika harvinaista tuo avustettu pelastus. Jokaisen oma harkinta käyttääkö realismiin aikaa, vai perustaa kisaamiseen ja kerää pisteitä kuumaliimalla on konepeltiin kiinnitetyllä tunkilla ja lapiolla. Äkkiseltään ajateltuna nämä ei juurikaan vaikuta etenemiskykyyn.
Vastaa Viestiin