"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Ensimmäinen kitti, SCX10iii

Yleistä keskustelua harrastuksesta
Teromikko
Nyyppä

Ensimmäinen kitti, SCX10iii

Viesti Kirjoittaja Teromikko »

Morjensta!

Aloitan tälläisen off road harrastuksen, ja samalla kasaamis harrastuksen. Kummastakaan ei ole mitään kokemusta. Tuo SCX10iii on nyt tilattu, joten se asia on paalutettu, että mitä lähdetään rakentamaan. Sen jälkeen kaikki onkin auki, ja paljon kysymyksiä mielen päällä. Oman haasteensa rakenteluun tuo myös se, että enhän mä osaa sanoa tismalleen että mitä haluan... Tai että millaista ajoa haluan harrastaa. 103 valikoitui sen takia että se on hyvän näköinen, eli halusin jossain määrin aidon pienoismallin (onko scale oikea termi?), ja luulen että jokin safari, ja/tai kevyt helppo kisa on sitä mitä ainakin alkuun haluan kokeilla. Sittenhän sen näkee.

Nyt on siis paketti tulossa. Ensimmäisenä ajatuksena mitä mietin niin kuinka tarkkaa on se, mitä rasvaa laitetaan rattaisiin kun kootaan? Mulla on nyt jotain perus rasvoja, mutta voiko esim. vaihteistoon ja akseleleille mättää samaa tuotetta vai kuinka?

Sitte se homma että kun nyt on tulossa pelkkä kitti. Niin kuinka pian sähköt pitää päättää ja hankkia, vai voiko kasailla kitin ja sitten asentaa servot yms?

Ja niiden valinnassa tarvitsen ja kaipaan mielipiteitä. Osat valitaan niin että tehdään kerralla hyvä, ehkä jopa huippu. Jaotellaan hankitaa sitten muutamalle kuukaudelle jossei meinaa kukkarossa paine rittää...

-Radio&vastaanotin. Mulla on MT-S radio SC autossa (aloitin siis RC harrastuksen vuoden vaihteessa..) Siihenhän vois ottaa vastaanottimen, jolloin se pelittäisi kyllä. Mutta siinä heräsi sellainen ajatus että riittääkö 4 kanavaa jos haluan 103:een molemmat pikkuservot, ja lokarivalot ja valot muutenkin?

-Ohjaus servo, tästä ei mitään hajua/ajatusta. Mielelläni lukisin ajatuksianne
-ne pikkuservot DIGlle ja vaihteelle, Spectrum kuulema käy suoraan mutta onko tästä ajatuksia
-moottori & ESC -paketti. Ei mitään hajua...
-Akku? latureita mulla on pari

maalaaminen? se vähän jännittää kun ainakin 35 vuotta sitten kun peruskoulussa oli jotain piirtämistä tai muuta askartelua niin se oli a. vastenmielistä ja b. tulos oli naurettavan ja säälittävän yhdistelmä...

Siinäpä nyt ajatuksia näin heti paketin tilaamisen jälkeen. Laitan kuvia kunhan saan jotain kuvattavaa...
Matti N
DIG-taattori

Re: Ensimmäinen kitti, SCX10iii

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Moikka, tervetuloa harrastuksen pariin :)

Mun oma rakentelutopic ko. autosta löytyy täältä: viewtopic.php?f=24&t=11413

Jos et käytä kierretappia ton kovan muovin kanssa (iskaritornit), niin laita jotain huulirasvaa tmv siihen ruuviin sekä reikään reilusti, muuten kitka polttaa sen ruuvin pysyvästi kiinni ja/tai ruuvin kanta hajoaa.

Auton mukana tulee rasvaa jota voi ehdottomasti käyttää. Itse käytän Motonetin vesivaseliinia.

Sähköihin vahvana suosituksena
ESC: https://www.eurorc.com/product/13441/ho ... ed-80a-esc
Servo: https://www.eurorc.com/product/10314/sa ... --23kg-74v
(Ompas servon hinta pompannu, ehkä koronan takia? Ollut 70e huitteilla aikasemmin)
Myös joku PowerHD 25 kg waterproof servo sopis hyvin
Moottori: Joku ihan perus 10e 27T harjakone riittää alkuun

Mun suositus: Älä vaivaudu vaihdeservon kanssa. Ihan oikeasti. Auton nopeusero kahden vaihteen välillä on aivan täysin olematon. Traxxas TRX-4:ssa vaihteiden välillä on todella selkeä ero ja siinä on niissä joku järki.

DIG-ohjaus oman maun mukaan. Siihen jos löydät PowerHD TR-4 servon niin se sopis passelisti.
Matti N
DIG-taattori

Monessa rattaassa on molemmilla puolin kolot joihin se läpitappi tulee akselin läpi. Laita se ratas aina niinpäin, että se tappi tulee niihin U muotosiin koloihin eikä [_] neliön malliisiin. Auto on tällöin paljon hiljaisempi.
Meteoriitti
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Meteoriitti »

Tervetuloa hauskan harrastuksen pariin!

10iii lienee erittäin hyvä lähtökohta harrastukseen. Suorituskykyäkin löytyy suoraan paketista ihan mukavasti ja kannattaa alkuun ajella ihan vakiona ja miettiä mihin suuntaan haluaa lähteä autoa muuttamaan. Tai tarviiko muuttaa ollenkaan. Jos haluaa "realistisemman" niin kannattaa harkita aavistuksen pienempiä renkaita ja mahdollisesti pientä madallusta. 10.3:ssa on portaalit, joten maavaraa on riittävästi ja pienemmät renkaat ja madallus todennäköisesti parantavat suorituskykyä, kun painopiste putoaa alemmas. Mutta näitä ehdit miettiä kunhan pääset ajelemaan.

Kisoihin kannattaa osallistua mahdollisuuksien mukaan ja matalalla kynnyksellä, kaikissa Suomen kisoissa saa neuvoja ja opastusta vaikkei tietäisi säännöistä mitään ja meininki on rento. Tänä vuonna on tulossa ennätysmäärä kisoja, Suomi-sarjassa ajetaan viisi kisaa neljän sijaan, PK-seudulla on oma sarja missä taisi olla peräti kymmenen kisaa, Turun suunnalle on tulossa oma sarjansa ja siihen lisäksi kaikki safarit ja muut tapahtumat.

Vaseliiniksi kelpaa käytännössä mikä vain ja sama rasva kelpaa akseleihin ja vaihteistoon. Minulla on joku Motonetistä ostettu yleisvaseliini. Isot rasvaprässiin tarkoitetut tuubit riittää näiden kanssa ikuisuuden, mutta ne on aavistuksen epäkäytännöllisiä ilman prässiä.

En ole 10.3 kittiä itse kasannut, mutta eiköhän senkin aika pitkälle voi kasata ennen kuin sähköt asennetaan. Jonkin verran täytyy toki aukoa paikkoja, jos ihan kaiken ruuvaa kasaan.

Sähköjä valitessa ensimmäisenä täytyy päättää haluatko harjattoman vai harjallisen moottorin? Jos huipun aiot tehdä, niin suosittelisin ehkä harjatonta. Harjattomalla saa helposti hyvät ryömintä ominaisuudet, mutta myös vauhtia löytyy tarvittaessa. Servoihin pätee aikalailla se, että sitä saa mitä tilaa. Ihan halvimpia ei ainakaan kannata ostaa. Perus hyviä 50-100€ haarukasta löytyy esimerkiksi PowerHD ja JXservo joista on monella hyviä kokemuksia, ml. allekirjoittaneella. Sitten jos haluaa panostaa enemmän niin +100€ luokasta löytyy valikoimaa laidasta laitaan, omakohtaisia kokemuksia ei ole, joten en suosittele mitään merkkiä. Microservoiksi lienee parasta valita Axialin suosittelemat Spektrumit, niissä tulee mukana käsitteekseni joku servosaver tms. pikku osa minkä muuten joutuu ostamaan erikseen.

4 kanavaa ei riitä, jos haluat kontrolloida kaikkia valoja erikseen, mutta jos johdotat valot suoraan ilman kytkimiä, tai laitat manuaalisen kytkimen jonnekin kopan alle, niin neljällä kanavalla saat digin ja vaihteiston hoidettua. Vinssi sitten vaikka erillisillä kapulalla, jos sellaisen laitat.

Kannattaa laittaa Pisen rc-maasturit tilaukseen, jos ei jo ole:
ig: crawl1ngfinn
Pisepise
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

Täällä onkin aika kattavasti vastattu ja neuvottu. Matin scx10.3 ja minun topiceissa on juuri käyty tuon kitin puutteet lävitse.

Micro servoista sen verran että spectrumin mitä minulla on käytössä, ei toimi 7,4v vaan 6v siinä mielessä power hd:n vastaavat olisi paremmat, mutta sitten tarvitset sen spektrumin spacerin 😑

Kitissa on aika hyvin puuhaa, joten ehdit vielä pohtia sähköjä, ja kannattaa kysellä.

Tosiaan, kannattaa lähteä tapahtumiin mukaan ajelemaan, se on rentoa ja näkee muiden autojen menoa ja tapaa harrastaa tätä lajia.
Teromikko
Nyyppä

Todella hyviä vastauksia, kiitos!

Eilen tuli paketti, ja etuakselin siinä jo värkkäsin kasaan.

Noista microservoista, ei sillä ettenkö uskoisi Mattia, mutta haluan ne nyt tässä kohtaa molemmat. Mutta toi meni yli hilseen mitä Pise kerroit 7,4V tai 6V asioita noiden pikkuservojen toiminnasta. Mitä merkitystä sillä on käytännössä? Rajoittaako se sitten esim. ohjaus servon valintaa tai toimintaa? Voiko sen puuttuvan spacerin tehdä itse (alumiinista tai 3d tulostamalla)?

Moottorista; kyllä mä lähden siitä ajatuksesta että saa olla harjaton motori. Olen ymmärtänyt että "HOBBYWING QUICRUN FUSION BRUSHLESS CRAWLING COMBO - 1800KV" Olis tähän autoon ja yleensä crawleriin paras... Onko poikkeavia mielipiteitä?

Sitten tähän foorumiin liittyvä kysymys; miten mä saan, tai saanko mä liitettyä kuvia tähän topiciin suoraan kännykästä? Kun mitä vähän tutkailin niin voisin vaan laittaa johki pilveen ja sitten linkin tähän...
Tältä (kin) osin osaaminen on vähän niin ja näin :D

Ja hyvät kommentit ja rohkaisut osallistua kisoihin / safarille. Tullaan kyllä, virustilanteen puitteissa...
Meteoriitti
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Meteoriitti »

Pise tarkoitti siis sitä, että Spektrumin servoja käyttäessä joudut rajoittamaan vastaanottimen kautta kulkevan jännitteen 6 volttiin, eli käytännössä ESC:n beciltä tuleva jännite = max 6v. Esim. Hobbywin 1080 escissä tuo becin (battery eliminator circuit, käyttöjännite vastaanottimelle ja vastaanottimeen kytketyille servoille yms.) Voi valita joko 6V tai 7.4V. Noiden micro servojen toimintaan se ei juurikaan vaikuta, mutta mikäli ohjausservo saa jännitteensä samasta lähteestä, kuten suurin osa saa, niin esim. Jx servon 46kg servolla se tarkoittaa sitä että max vääntö putoaa lähes 10kgcm ja nopeus myös aavistuksen hidastuu:
Operating Speed (6): 0.14 sec/60°
Operating Speed (7.4V): 0.12 sec/60°
Stall Torque (6V): 37.5 kg.cm
Stall Torque (7.4V): 46.9 kg.cm

Kyseessä siis tämä servo https://www.snakepitrc.de/epages/833824 ... cale=en_GB

Osassa servoissa voi olla mahdollisuus syöttää servolle suoraan akkujännitettä, niihin tämä ei siis vaikuta.

Hobbywingin Fusion on varmasti ihan hyvä ja kompakti paketti, mutta ei se paras ole. Parhaus on tässäkin lajissa melko subjektiivista ja se "parhaan" määritelmä riippuu mittareista. Siksi ei kannata uskoa jos joku facebookissa sanoo että "Moottori x tai servo y on paras. Osta se". Uskon kuitenkin että olet ihan tyytyväinen jos Fusionin ostat😁

Tuossa viestiä kirjoittaessa, mobiilissa tai tietokoneella, on lähetä napin alapuolella kaksi välilehteä, vaihtoehdot ja liitteet. Liitteet kohdassa voit ladata kuvat suoraan puhelimesta ja sitten sinne ilmestyy nappi "näytä viestissä" tjsp. Sitä painalla kuva hyppää viestiin kursorin kohdalle.
ig: crawl1ngfinn
Jone28
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja Jone28 »

Hobbywingin Fusionin hyödyt verkon arvostelujen mukaan lienee kompaktiudessa ja siistissä ulkonäössä, ei kaapeleita. Samalla kuitenkin olen ymmärtänyt, ettei ainakaan niin hieno ulkoasultaan ole softa jolla sitä voi säätää. Samoin se toimii 1800kv taajuudella ja max. 3S lipoilla. Crawleriin varmaan tosi hyvä combo, mut ehkä rajoittaa nopeuksia jos leikkiä haluaa. Castle tarjoaa puhelimeen softaa, Fusionissa mukana sellainen oma yksikkö, joissain Hobbywingeissä ilmeisesti myös bluetooth ja softa puhelimeen.

Ehkä oppimani perusteella kiinnittäisin huomioita omiin tarpeisiin. Vähän ymmällä itsekin olen minkä moottorin valitsisi, kun on niin sekavasti erilaista mallia ja tahto on saada kaikki yhteen moottoriin :D

Tahto olisi, että olis todella joustava nopeusalueen osalta. Tarvittaessa ryömii, tarvittaessa riittää kierroksia kovaankin kiihtyvyyteen. Casten Momba X 3800 kv olisi aika mairea, varmaan jaksaisi varmaan hyvin ryömiä 2S tai 3S lipolla, mutta olisi aikamoinen vauhtihirmu 6S:llä...Taas noin 60...80 euroa edullisempi olisi tästä mini-versio, jossa erona pienempi 12,6v maksimi jännite ja 2200 kv-taso, taitaa olla 4S lipoilla ajettava.
Teromikko
Nyyppä

Moi

Ja kiitokset taas vinkeistä. Kokeilen heti onnistuuko kuvan liittäminen. Auto on jo lähes valmis...
Loppusilausta vaille
Loppusilausta vaille
No onnistuu näköjään.
Äsken tässä kyytiä TAYSin alueella odotellessa tein kiinan amatsoonista tilauksen, radio Fly Sky GT3C & FS-R9B vastari, sekä 2 kpl Power HD tr-4 servoja.
Päädyin tuohon radioon Toni S:n suosituksesta, ja kun Toni lupasi firmata (mun piti kysyä että mitä se tarkoittaa....) radion 8-kanavaiseksi. Notta säilyy optio valoille.

Eilen tuli vastaan iskareita kootessa sellanen homma että ohjekirjasessa oli pituus 97mm reijäin keskeltä reijän keskelle. Sitä piti aika paljon ruuvat aukipäin että sai sen pituuden täsmäämään. Siis sitä toista varrenpäätä, missä on mäntä toisessa päässä. Niin, onko se kuinka oleellista onko se 97mm, vai 93-94mm? Sen se on jos ruuvaa sen tangon pään kierteet pohjaan.

Pikkuhiljaa etenee. Sopii tosi hyvin että saa tehdä rauhassa, ja on oltava huolellinen.

Servoissa törmäsin yhteen hämmennystä aiheuttavaan hommaan kun googlailin tuota Matin linkittämää mallia. Sitä löytyy maailmalta 6V, 7,4V ja 8,4V versioina samaa SW 1210SG -mallia. Ja ulkomitat ihan samat. Onko se totta vai hämyä, mutta joissain ilmoituksissa on vain 4,8 ja 6V tiedot, ja joissain sitten noita isompia lukuja..
Niin mihin sitten uskoa kun on nuppi seksaisin ettei kiroittaa ossaa :D

-t-
Matti N
DIG-taattori

Iskareiden pituuksilla ei ole mitään merkitystä, kasaa ne niin että ne kestää. Ne on liian pitkät/joustaa liikaa jo lähtökohtaisesti muutenkin, joten yhtään pidempiä niistä ei kannata tehdä.

1210SG alunperin oli merkattu vain 6v, mutta joskus jo 3 vuotta sitten paketit tuli päällä tarra joka sanoi että 7.4v yhteensopiva. Aika huono säkä kävis jos sais jostain varastosta niin vanhan ettei tukisi (tosin voi olla että siinä ei ole alusta asti muuttunut mikään, tajusivatko vaan savoxilla että kyllähän se 7.4v kestää ihan hienosti?) Tosin kyllä se servo hommansa ajaa nätisti 6v:lläkin.
Teromikko
Nyyppä

Kiitoksia taas hyvistä vastauksista. Tässä on työt vähän häirinnyt harrastusta, mutta seuraavaksi vaihdelaatikon kimppuun. Selppoahan se on kun on pätevä apulainen!
Liitteet
20210307_193008.jpg
Metsäläinen
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Metsäläinen »

Teromikko kirjoitti: Ma 01.03.2021 11:59

Servoissa törmäsin yhteen hämmennystä aiheuttavaan hommaan kun googlailin tuota Matin linkittämää mallia. Sitä löytyy maailmalta 6V, 7,4V ja 8,4V versioina samaa SW 1210SG -mallia. Ja ulkomitat ihan samat. Onko se totta vai hämyä, mutta joissain ilmoituksissa on vain 4,8 ja 6V tiedot, ja joissain sitten noita isompia lukuja..
Niin mihin sitten uskoa kun on nuppi seksaisin ettei kiroittaa ossaa :D

-t-
Mulla oli tollanen savöxin servo, siinä paketissa luki max 6V, ajoin sillä servolla 7.4V vuoden ilman ongelmia. Savöxin servot on äänekkäitä, eikä muutenkaan hintansa arvoisia, samalla hinnalla löytyy huomattavasti parempia servoja esim. Highest ja PowerHD merkeiltä.
Teromikko
Nyyppä

Jepulista.

Moottorin valinta "ongelma" on ratkennut kun tilasin ja sain jo Hobbywing Fusion 1800kV.
-tuosta sen verran että miten sen asennus, vaatiiko puukkoa/dremeliä?
-kannattaako piuhat tuoda ala-/ylä-/sivu -kautta?

Vaihdelaatikon sain kasattua kohtuu hyvin, se toi tyydytystä ja oli mukavaa. Tarkkuutta ja rauhassa niin ei tarttenu purkaa kun ihan lopussa. Viimeisessä kuvassa tarvittiin 4 kpl 11mm laakereita + 2 kpl 10mm laakereita. Ja jäljellä oli siinä kohtaa 5(11mm)+1(10mm), eli vähän piti purkaa ja tsekata mihin oli livahtanut 10mm laakeri.

Mutta siitä se etenee, kevään kanssa kilpaa.

nyt linkkien ja vetareiden kimppuun. Samalla pähkäillen servoa...

-t-
Pisepise
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

Teromikko kirjoitti: Pe 12.03.2021 10:59 Jepulista.

Moottorin valinta "ongelma" on ratkennut kun tilasin ja sain jo Hobbywing Fusion 1800kV.
-tuosta sen verran että miten sen asennus, vaatiiko puukkoa/dremeliä?
-kannattaako piuhat tuoda ala-/ylä-/sivu -kautta?

Vaihdelaatikon sain kasattua kohtuu hyvin, se toi tyydytystä ja oli mukavaa. Tarkkuutta ja rauhassa niin ei tarttenu purkaa kun ihan lopussa. Viimeisessä kuvassa tarvittiin 4 kpl 11mm laakereita + 2 kpl 10mm laakereita. Ja jäljellä oli siinä kohtaa 5(11mm)+1(10mm), eli vähän piti purkaa ja tsekata mihin oli livahtanut 10mm laakeri.

Mutta siitä se etenee, kevään kanssa kilpaa.

nyt linkkien ja vetareiden kimppuun. Samalla pähkäillen servoa...

-t-
Hienoa kuulla että nautiskellaan kitin rakentelusta. Minulla kävi samanlainen kömmähdys kun hivenen väärän kokoinen laakeri oli mennyt väärään paikkaan.
SCX10.3 Kitissä on nopea/iso välitys. Suosittelen vahvasti laittamaan siihen 11t moottoripinionin. Se on pienin mikä siihen mahtuu. Silti autossa riittää vauhtia aivan riittävästi. Tämän ison ja nopean välityksen haitta on se että moottori joutuu tekemään enemmän töitä joten se kuumenee ehkä normaalia enemmän ja se saattaa ilmetä sillä että noparin (tässä tapauksessa Fusionin) oma sisäinen BEC ei jaksa antaa täydellisesti virtaa ohjausservolle ja saattaa sitten ilmetä servon sekoilulla tai huonolla kääntyilyllä. Minulla oli HW 1080 nopari käytössä alkoi servon sekoilua ja voiman puutetta ilmetä ja myöhemmin samaa oiretta tuli myös HW AXE combon kanssa erittäin kovassa ajossa/rasituksessa. (King of Näkkimäki).

Fusion on hyvä ja ehkä simppelein systeemi asentaa, säätää ja laittaa ajoon. Pertsax nimimerkillä 10.3:ssa Fusion. Ja ilmeisesti hyvin pelannut siinä.
Teromikko
Nyyppä

Pitkästä aikaa...

Pinionin otin, foorumilta/Pisen videoilta viisastuneena, 11T heti jo kun tilasin kitin.

Koko setti:
-fusion 1800kv
-highest C900W
-power HD tr-4 miniservo x 2
- flysky fs-gt3c
- flysky fs 8ch

Mytrick Rubicon light kit on näköjään Los Angeles ssa tulossa...

Väriksi yritin tamiya pink/gold, mutta kävi niin et ensin liikaa ja valumia, sitten maali loppui... (2 purkkia oli varattu..
Laitoin 1 kerros väliin silver glitter, ja sit mustaa. Koska kattoa ja puskuria yritin värkätä mattamustaksi...

Nyt koko komeus kasassa, tänään tuli ratio. Oon jo pienet maistiaiset ottanut sentonin radiolla&vastarilla.

Jopa mä ymmärrän et painoon pitää saada alas, kaatuu liian herkästi.
Joutu nirheemään et sain fusionin mahtuun
Joutu nirheemään et sain fusionin mahtuun
Jone28
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja Jone28 »

Eikun kuvia laitteesta (y)
Vastaa Viestiin