"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

TRX-4 ja LC80

1,9" tai 1,55" renkailla varustetut skaala-autot
moukari80
Nyyppä

TRX-4 ja LC80

Viesti Kirjoittaja moukari80 »

Laitetaan tännekin topiccia.
Ensimmäistä oikeaa rc-autoa aloin rakentamaan.. aiemmat olleet joskus 30v sitten marketin halpoja leluja :)

Alustaksi valikoitui TRX-4, kuulosti vain niin hienolta lukittavat tasauspyörästöt ja portaaliakselit.
Koriksi päätin hankkia LC80, kun sellaisella joskus 2000-luvun alussa tullut ajeltua... tosin pääasioassa maantiellä.

Perjantaina saapui TRX-4 rakennussarja ja viikonlopun ajan sitä on kasattu. Nyt olisi valmis ja eka ajokin suoritettu. Sisätiloissa melko ripeä myös tuolla hitaimmalla vaihteella, ei tarvi ainakaan kaasu pohjassa ajella sisällä :)

Kori tulee varmaan noin kahden viikon kuluttua. Pääsee sen kimppuun sitten ja näkee mitä tarvii tehdä, että sen saa sopimaan.
Noin 10mm matalammat pyörät ja metallivanteet on tulossa myös.

Sarjan mukana tuli 4-kanavainen lähetin ja 5-kanavainen vastaanotin mikä onkin jo aika täynnä. Näytti olevan kaksi CH1-kanavaa joista toinen vielä tyhjä.

Suunnitelmissa on laittaa vähän valoja ja mahdollisesti vinssiä nokalle joskus vähän myöhemmin.
Mahtaako tuo lähetin riittää,vai tarviiko päivittää lähetintä/vastaanotinta kanavien suhteen sitten kun tuo laajennus on ajankohtainen?

En onnistunut tänne linkittämään kuvia, mutta tuolta löytyy https://miccon.kuvat.fi/kuvat/Harrastus/TRX-4+ja+LC80/
ToniS
Legendaarinen!

Re: TRX-4 ja LC80

Viesti Kirjoittaja ToniS »

Noni, hyvä valinta! Lc80 koppa istuu aika nätisti kun sahaat vaikka langalla helmat pois. Tuolla tarkemmin miten ite tein viewtopic.php?f=24&t=10788
Ja jos tuntuu jotta rammari ei riitä niin, oiva valinta on flysky gt3b tai c modattuna 8 kanavaiseks. Ei lopu heti kanavat kesken. Mulla itseasiassa on kaikki 8ch käytössä :)
Finnish RC Scale Crawling Series
Scale Class 1 🏆x4
Scale Class 2 🏆x2
2xKON 👑
moukari80
Nyyppä

ToniS kirjoitti: Su 10.01.2021 20:52 Noni, hyvä valinta! Lc80 koppa istuu aika nätisti kun sahaat vaikka langalla helmat pois. Tuolla tarkemmin miten ite tein viewtopic.php?f=24&t=10788
Ja jos tuntuu jotta rammari ei riitä niin, oiva valinta on flysky gt3b tai c modattuna 8 kanavaiseks. Ei lopu heti kanavat kesken. Mulla itseasiassa on kaikki 8ch käytössä :)
Tuota sinun projektiasi tuossa selailinkin ja on kyllä hienosti rakennettu.
Käytitkö noita neliön muotoisia ledejä vai ihan perinteisiä? Ei ihan auennut tuo pistemäinen ja ympärisäteilevä.
ToniS
Legendaarinen!

Ihan perinteisiä 3mm ledejä. Noissa on erilaisia säteilykulmia. Esim partco sivuilta kun kahtelet niin kertovat kuinka monta astetta se on. Itse laitoin lyhyihinvaloihin oisko ollu 60 ja pitkiin 20, jotain tommosta. Eron huomaa kyllä, turhaa hifistelyä kyllä vähän :)
Scale Class 1 🏆x4
Scale Class 2 🏆x2
2xKON 👑
moukari80
Nyyppä

ToniS kirjoitti: Ma 11.01.2021 09:27 Ihan perinteisiä 3mm ledejä. Noissa on erilaisia säteilykulmia. Esim partco sivuilta kun kahtelet niin kertovat kuinka monta astetta se on. Itse laitoin lyhyihinvaloihin oisko ollu 60 ja pitkiin 20, jotain tommosta. Eron huomaa kyllä, turhaa hifistelyä kyllä vähän :)
Ok, kiitos. Täytyy pitää mielessä, kun on ajankohtaista. Ja kyllähän pitkät pitää näyttää pitemmälle kuin lyhkäiset :)
Tuota akseliväliä mietin, kun sinulla ilmeisesti jotain muutoksia tarvi tehdä, että sai korin sovitettua.

Vertailin tuota alustaa, niin tuossa kitissä on sisälokasuojat jo valmiina eikä ole tuollaisia iskaritorneja.
Katselin tuota Traxxasin sarjaa pienemmälle akselivälille, niin näyttäisi olevan samanlaisia osia kuin tuossa kitissä.
Jossain myös mainittiin, että tuolla sarjalla saisi Defenderin korin tilalle Ford Broncon.
Metsäläinen
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Metsäläinen »

moukari80 kirjoitti: To 14.01.2021 22:48 Vertailin tuota alustaa, niin tuossa kitissä on sisälokasuojat jo valmiina eikä ole tuollaisia iskaritorneja.
Katselin tuota Traxxasin sarjaa pienemmälle akselivälille, niin näyttäisi olevan samanlaisia osia kuin tuossa kitissä.
Jossain myös mainittiin, että tuolla sarjalla saisi Defenderin korin tilalle Ford Broncon.
Traxxasin lyhennys kitillä akseliväli muuttuu 313mm, eli voi laittaa broncon korin tilalle. Siinä on isot sisälokarit, jotka on broncossa, blazerissä ja
rakennus kitissä.
moukari80
Nyyppä

Tänään saapui kori.
Pääsi sitäkin sovittelemaan. Näköjään tuo kitin akseliväli on aika lähellä oikeaa.

Kuva

Kuva

Vähän tuota joutui leikkelemään ja sisälokasuojiakin joutui muokkaamaan, että sai korin riittävän eteen.

Mikä olisi hyvä liima noille umpioille ja muille muoviosille?
Hyllystä löytyy ainakin pienoismalleille käytettävää Uhu Harttia.

Koitin löytää vinkkejä ledien kiinnittämiseen, niin vastaan tuli vain ohjeita Broncon, Blazerin, ym. valmiille valoille.
Tähän kuitenkin joutuu hankkimaan jonkun yleissarjan, vai onnistuisiko rakentaa itse ja tuleeko ledit sitten vain liimalla noihin reikiin vai onko parempi porata suuremmaksi?

Umpioiden kaikki linssit on kirkkaita. Oletko ToniS maalannut ne omastasi punaiseksi ja oranssiksi?
ToniS
Legendaarinen!

Liimana oon käyttäny https://www.motonet.fi/fi/tuote/606285/ ... sliima-20g Tuolla oon umpioiden lasit, ledit sun muut glumeluurit liimaillu. Ei huurustu ja pitää kuin tauti. Hankala annostella, mut vaikkapa hammastikulla onnistuu.

Valot olen tietty itse juotellu. Minä en valmiita hommais. Niiissä on yleensä kelmeän siniset ledit ja itse tekemällä saat just passelin pituiset johdot. Ei muuta kun tilaat ledejä ja parit sopivat vastukset ja juottelet itse. Ei ole kummoinen homma. http://ledcalc.com/#calc vaikka tuolla lasket passelit vastukset, se niin justiinsa ole.

Umpioiden lasit oon maalannu tamiyan X-26 ja X-27 maaleilla.
Scale Class 1 🏆x4
Scale Class 2 🏆x2
2xKON 👑
moukari80
Nyyppä

Maalausta päässyt aloittelemaan.
Pääsi tuo yläosan maali loppumaan, joko tuo 100ml ei vain riitä tai sitten sumuttelin kai liian kaukaa. Melkein ok pinta, mutta jostain näkyy vähän valkoinen läpi.

Jälkeenpäin mietin, että ehkä tuo sisusta olisi kannattanut maalata ensin.

Kuva
Kuva

Valot oli tarkoitus tehdä myöhemmin, mutta tässä maaleja odotellessa alkanut olla tylsää :)

Partcolta tilasin ledit ja vastukset. Lähimmässä elektroniikkaliikkeessä oli melkein tuplahinnat eikä myyjä tiennyt valaisukulmista.
Valojen ohjaus tulee halvasta ohjaussarjasta, joten toimii vilkut, jarru- ja peruutusvalotkin.
moukari80
Nyyppä

Nyt olisi maali ja lakka pinnassa ja valojakin kytketty.
Kuva vähän hämää, todellisuudessa aika valkoinen tuo valo, vaikka näyttää siniseltä.

Kuva
moukari80
Nyyppä

Kuva
Kerkis hetken ajelemaan maastossa kunnes moottorista tuli savut ulos.
Mahtaako olla liian raskas trx4 vakiomoottorille? Vaihteisto ja tasauspyörästöt täynnä rasvaa(eli ei tuota ohjekirjan "tippa sinne ja tippa tänne" -tyylistä rasvausta), akselit on korvattu metallisilla, aluvanteet ym. painoa tullut lisää. Sisäajoa on kyllä kestänyt.

Harjaton moottori olisi varalla.
Pisepise
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

Sehän on komea peli vanteineen.

TRX-4 vakio moottorit on ollut aivan hyviä ja monelle riittäviä. Mutta on niitä kuulemma jollain heti lauennut lyhyenkin käytön jälkeen. Ja tietenkin kannattaa varmistaa että auto rullaa nätisti ettei mikään laakeri ole hajonnut. Ei sen pitäsi hajota sen painon takia. Mutta voi olla joku huono yksilö se moottori.

Kyllähän harjaton systeemi palvelee hyvin TRX-4:ssa, saa enemmän ajoaikaa ja auto kestää hyvin sen.
moukari80
Nyyppä

Kiitos.
Joo, tuossa kun vapaasti ilman moottoria koitti liikutella, niin tuntuu kulkevan ok.
Ettei ainakaan tuntuisi vastustavan mistään.

Harjattomalla moottorilla kokeilin, niin kovasti tykkää pyörähtää katon kautta ympäri käännöksissä.
Painopistettä pitäisi ilmeisesti saada alemmas... toki tuossa moottorissakin ehkä vähän liikaa potkua, kun tykkää nostaa keulaa ilmaan jos lähtee liikkeelle kaasu pohjassa nopealla vaihteella.
Pisepise
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

moukari80 kirjoitti: Su 22.08.2021 16:38 Kiitos.
Joo, tuossa kun vapaasti ilman moottoria koitti liikutella, niin tuntuu kulkevan ok.
Ettei ainakaan tuntuisi vastustavan mistään.

Harjattomalla moottorilla kokeilin, niin kovasti tykkää pyörähtää katon kautta ympäri käännöksissä.
Painopistettä pitäisi ilmeisesti saada alemmas... toki tuossa moottorissakin ehkä vähän liikaa potkua, kun tykkää nostaa keulaa ilmaan jos lähtee liikkeelle kaasu pohjassa nopealla vaihteella.
Painava kori ja porttaalit tekee painopisteen korkeaksi. ja kaatumaherkäksi. Suosittelen rajoittamaan ulosjousitusta sen 10mm. Eli kuulakärkikynän jousi männän alle eli ns. pen shock mod tai holkki, bensaletku iskarin männän alle.
moukari80
Nyyppä

Ok, täytyypä koittaa muokata
Vastaa Viestiin