1955 Ford F-100 TRX-4
1955 Ford F-100 TRX-4
Kokeillaans kirjoittaa tänne muistiin päiväkirjamaisesti aloittelijan ensimmäinen RC-auton rakennusprojekti.
Useiden suositusten ja jälleenmyyntiarvon säilyttämisen takia päädyin Traxxasin TRX-4 kittiin. Koriksi valikoitui Axialin 1955 Ford F-100 mihin olin tykästynyt heti ensisilmäyksellä. Ongelmana tuossa Axialin korissa oli vain tuotekuvausten heikkous, niistä ei missään käymässäni verkkokaupassa tullut selväksi kuuluuko maskin ja lamppujen kromiset muoviosat AXI230006 pakettiin. Tuo onneksi selvisi lopulta kun olin ensin kysynyt asiaa verkkokaupasta, sen jälkeen suoraan Axialilta ja kun vastaukset olivat ristiriitaiset laitoin heidän samaan mailiin ja lopulta verkkokaupan asiakaspalvelija pahoitteli alkuperäistä virheellistä vastaustaan ja totesi tällä kertaa itse omin käsin varmistaneensa että kromi osat itseasiassa kuuluvat mukaan. Ja tilaus lähti samantien!
Tässä vaiheessa TRX-4 kit oli jo saapunut ja iloiseksi yllätykseksi sain huomata ettei kumeja oltu tehdasliimattu vanteille. Lisäsin korintilaukseen GMADE nätit ruostuvat SR02 vanteet jotta saisin hieman lisää kaipaamaani ulkonäköä. Ja painoa alas, toki. =D
Kitin rakennus meni kivasti, hitaasti autoon tutustuen. Vaihdelaatikon rasvasin ohjeiden mukaisesti laittamalla yhdet tipat käskettyihin kohtiin. ::facepalm:: Urho Matti, eli laatikko auki ja lisää rasvaa ja rohina katosi. Muita haasteita oli takavedon puuttuminen mikä selvisi onneksi aika nopeasti, olin kardaanin ruuvaillut kiinni huolimattomasti. Aloittelijana en myöskään tiennyt oliko muuten loistavista ohjeista rasvausohje spurrista ja pinionista, mutta siihen onneksi tuli vastaus Facebookin puolella todella nopeasti, ei rasvata. Ja viimeisenä ajaessa kuulunut rouskutus paikallistui vetopyörään, kiitos Googlen; muillakin ollut sama ongelma. Vetopyörän millin liian pitkä ruuvi rouhi spurria. Noh pyörät hieman limittäin ja ostolistalle millin lyhyempi ruuvi: 3x3 GS (?), mikä sitten lieneekään.
Useiden suositusten ja jälleenmyyntiarvon säilyttämisen takia päädyin Traxxasin TRX-4 kittiin. Koriksi valikoitui Axialin 1955 Ford F-100 mihin olin tykästynyt heti ensisilmäyksellä. Ongelmana tuossa Axialin korissa oli vain tuotekuvausten heikkous, niistä ei missään käymässäni verkkokaupassa tullut selväksi kuuluuko maskin ja lamppujen kromiset muoviosat AXI230006 pakettiin. Tuo onneksi selvisi lopulta kun olin ensin kysynyt asiaa verkkokaupasta, sen jälkeen suoraan Axialilta ja kun vastaukset olivat ristiriitaiset laitoin heidän samaan mailiin ja lopulta verkkokaupan asiakaspalvelija pahoitteli alkuperäistä virheellistä vastaustaan ja totesi tällä kertaa itse omin käsin varmistaneensa että kromi osat itseasiassa kuuluvat mukaan. Ja tilaus lähti samantien!
Tässä vaiheessa TRX-4 kit oli jo saapunut ja iloiseksi yllätykseksi sain huomata ettei kumeja oltu tehdasliimattu vanteille. Lisäsin korintilaukseen GMADE nätit ruostuvat SR02 vanteet jotta saisin hieman lisää kaipaamaani ulkonäköä. Ja painoa alas, toki. =D
Kitin rakennus meni kivasti, hitaasti autoon tutustuen. Vaihdelaatikon rasvasin ohjeiden mukaisesti laittamalla yhdet tipat käskettyihin kohtiin. ::facepalm:: Urho Matti, eli laatikko auki ja lisää rasvaa ja rohina katosi. Muita haasteita oli takavedon puuttuminen mikä selvisi onneksi aika nopeasti, olin kardaanin ruuvaillut kiinni huolimattomasti. Aloittelijana en myöskään tiennyt oliko muuten loistavista ohjeista rasvausohje spurrista ja pinionista, mutta siihen onneksi tuli vastaus Facebookin puolella todella nopeasti, ei rasvata. Ja viimeisenä ajaessa kuulunut rouskutus paikallistui vetopyörään, kiitos Googlen; muillakin ollut sama ongelma. Vetopyörän millin liian pitkä ruuvi rouhi spurria. Noh pyörät hieman limittäin ja ostolistalle millin lyhyempi ruuvi: 3x3 GS (?), mikä sitten lieneekään.
Re: 1955 Ford F-100 TRX-4
Antenni jäisi korin ulkopuolelle, hölmösti lavalle, alkuperäisellä paikallaan. Onneksi autossa on valmiina toinenkin paikka, mihin antennin saa asennettua. Johto piti viedä eri kautta ulos, jotta sain sen asennettua vaihtoehtoiseen paikkaan. Osaakohan kukaan sanoa säilyykö tuo vastaanottimen laatikko vesitiiviinä?
-
Meteoriitti
- Vanhempi jäsen
Ei noita antenneja näissä vehkeissä tarvi miettiä, etäisyydet lähettimen ja vastaanottimen välillä on niin lyhyitä, ettei tule mitään ongelmia vaikka vain käärit sen sinne koteloon. Ainoa mitä tarvii varoa/katsoa on se ettei katkaise sitä antennin päässä olevaa n. 2cm kuorittua osaa.
ig: crawl1ngfinn
Jep. Oikeastaan se kuorittu osa on se itse antenni. Loput on vain johtoa.Meteoriitti kirjoitti: La 14.11.2020 13:23Ainoa mitä tarvii varoa/katsoa on se ettei katkaise sitä antennin päässä olevaa n. 2cm kuorittua osaa.
-
Meteoriitti
- Vanhempi jäsen
Tai oikeastaan koko antenni on samaa johtoa ja sen kuoritun osan pituus vaikuttaa siihen millä taajuudella antenni toimii. Muistaakseni 2,4ghz vastareissa oikea mitta on hieman alle 30mm, eli jos se antennin pää katkeaa niin sen voi kuoria varovasti oikeaan mittaan.Pauli kirjoitti: La 14.11.2020 14:35 Jep. Oikeastaan se kuorittu osa on se itse antenni. Loput on vain johtoa.
ig: crawl1ngfinn
Antenni on nyt survottu laatikon sisään. Kiitoksia opastuksesta. Olen paljon selvitellyt ja pohtinut korin maalaamista ja kiinnitystä. Ostinkin jo Tamiyan PS-41 bright silverin. Maalasin koepalan ja totesin pettymyksekseni hileen liian suureksi. Tamiyan PS-23 on näyttänyt muiden autojen kuvissa liian tummalta siihen mitä itse hain. Kokeilin bare metal foilia, mutta harmikseni se ei sopinut joustavan lexan korin kanssa. Se olisi näyttänyt upealta. Alumiiniteippiä on suositeltu, mutta täällä ei rautakapoista ole löytynyt suositeltuja kestäviksi mainostettuka merkkejä joten sekin on jäänyt hankkimatta. Viimein törmäsin Tamiyan PS-63 BRIGHT gun metal maaliin. Se lähti samantien tilaukseen, nyt sitten vain pitäisi keksiä missä kylmän tullen maalaan...
Olen kylpyhuoneessa isossa neliön muotoisessa pahvilaatikon sisässä maalannut, yhdellä sivulla reikä imurin putkelle. Tilaan tuuletus, imuri päälle. Mutta silti maalipölyä tulee ja kertyy kaikille pinnoille, mitkä joutuu pyyhkimään. Parempi kuin ei mitään, talviolosuhteissa. Minun tapauksessa on etua se että kylpyhuone on ulkorakennuksessa mitä käytetään kerran viikossa. Joten jäljet siivoamalla se on onnistunut.
Minun tapauksessa vaimo hirttää mut palleista kattoon jos teen noin. XD
Yritän kartoittaa Hämeenlinnasta työpajoja missä voisi käydä maalit suihkiin koriin. Saa vinkata!
Yritän kartoittaa Hämeenlinnasta työpajoja missä voisi käydä maalit suihkiin koriin. Saa vinkata!
Kuten oli arvattavissa, ei blogin kirjoittelu ollut mun juttu. Valhalla ridellä tuli ajeltua vuoden verran ja nyt auto onkin jo aika erilainen.
Tässä kuitenkin vielä sekalainen setti valokuvia vuoden varrelta.
Tässä kuitenkin vielä sekalainen setti valokuvia vuoden varrelta.
Maalaus onnistui viimein joulun pyhinä vaimon veljen autotallissa.
Ruosteisten liekkien maalaamiseen käytin rutosti aikaa ja vaivaa ja lopulta lakan vetäminen päälle häivytti kaikki sävyt mitä olin yrittänyt saada aikaan pigmenteillä. Taas näitä, mitä en enää koskaan kokeile uudestaan ennen seuraavaa kertaa.
Ruosteisten liekkien maalaamiseen käytin rutosti aikaa ja vaivaa ja lopulta lakan vetäminen päälle häivytti kaikki sävyt mitä olin yrittänyt saada aikaan pigmenteillä. Taas näitä, mitä en enää koskaan kokeile uudestaan ennen seuraavaa kertaa.
Vanteet ovat Gmaden pinnoittamattomat peltivanteet, ja alusta alkaen ajatuksena oli ne ruostuttaa. Tykkään lopputuloksesta. Nyt myös lumiketjut ovat asiaankuuluvasti ruostutettu.
Puskurit tuli ostettua parilla hassulla eurolla verkkokaupan poistomyynnistä. Sattumalta sopivat tyyliin oikein kivasti. Valoille hommasi Killerbodyn lediboksin, mutta sähläsin ja ostin väärän. Etuvalot välkkyvät kun auto on hetken ajamatta. Lisäksi valojen teho on riippuvainen kaasun määrästä. En tykkää.
Avolavan takia jouduin asentamaan cantilever iskarit. Saatuani ne hiottua kohdilleen en ole katunut niiden hankintaa. Eipä minulla tosin ole liikaa ymmärrystä huonoista tai hyvistä iskunvaimentimista...