Ajattelin, että tällaiselle topicille olisi tilausta, sillä erilaiset vanhennustekniikat ovat melko suuri osa tätä scale-rakentamista. Tapojahan on monia, joten toivonkin, että muutkin laittavat vinkkejä tähän topikkiin. Ei pelkästään korin vanhentamisesta, vaan jos löytyy muita ideoita, tuokaa nekin esille. Pistän itse jossain vaiheessa kertomusta esim. puun vanhentamisesta.
Nettiä selatessa on tullut vastaan tapa, jossa lexan kori maalataan sisäpuolelta metallin väriseksi ja ulkopuolelle maalaillaan eri määrä maalikerroksia, joita kuluttamalla päästään sitten jonkinnäköiseen vanhaan/kuluneeseen lookkiin. Itse kuitenkin törmäsin jossain vaiheessa niin sanottuun ruostemaaliin ja mielestäni tuolla saa aikaiseksi todella hyvän ruostelookin lexan koppeihin. Miinuspuolena tuo maalin hinta..
http://www.pintanikkarit.fi/index.php?r ... uct_id=162
Paketissahan tulee siis kaksi pientä purkkia. Toisessa on rautapohjainen pohjamaali (harmaa sävyltään) ja toisessa hapate. Ensin maalataan tuo pohjamaali ja sen kuivuttua pinta sivellään hapatteella. Näin pohjamaalin rauta alkaa ruostumaan. Lexan koriin saadaan siis oikeaa ruostetta! Ruosteen määrää pystyy hieman säätelemään hapatteen määrän käytöllä.
Muutaman kopan olen tuolla maalannut ja tuntuu pysyvän yllättävän hyvin korissa kiinni. Mad Forcen koppaan vedin maalin suoraan puhtaalle lexanille ja tuo auto tuli saamaan melkoista rääkkäystä ja silti maalin hilseily pysyi suht ok tasolla. Kopan takapuolella oli lisäksi musta maali, joten hilseilevistä kohdista tuli esiin musta väri, joten auto ei tuonkaan jälkeen näyttänyt mitenkään huonolta.
Parissa kopassa olen sen sijaan vetänyt ulkopintaan lexanille tarkoitetun mustan tai hopean maalin. Näillä kopeilla on tullut ajettua hieman vähemmän, joten en osaa sanoa pysyykö maali paremmin..