Tamiya CC01

tenab
Nyyppä

Tamiya CC01

Viesti Kirjoittaja tenab » To 24.10.2019 11:41

Kattellut jonkun verran uusia autoja harrastuksen aloittamiseen, mutta löytyisi nurkista tuollainen 90- luvun loppupuolelta oleva CC01 Wranglerin kopalla. Radio, vastaanotin ja servot taitanee olla vielä tuostakin vähän pidemmältä ajalta.

Tuota alustaa näyttäisi olevan joillakin käytössä ja riittäisi varmasti alkuun itsellekkin kunhan päivittää sähköt tähän päivään eikä niin haittaa vaikkei täysillä innostuisikaan.

Onko siis antaa vinkkiä minkälaiset osat kannattaa autoon hommata? Löytyykö sellaista moottoria joka sopii hitaaseen möyrintään sekä saisi vauhtia tasaisempaan maastoon? 2-kanavainen Futaban radio ja vastaanotin, ovat toimivia, mutta ovatko yhteensopivia uusii servoihin yms, vai kannattaako nekin uusia samalla? Mekaanisen nopeudensäätimen tilalle elektronista ja ohjaus tarvinnee tehokkaampaa servoa? Entäpäs sitten akku, mikä on tätä päivää ja missä riittäisi virtaa sen verran, että parilla akulla saisi ajohalut tyydytettyä ilman välilatausta? Kokemus ko. autolla 10min akun kestosta, mutta uusilla akuilla kesto taitaa olla jotain muuta?
Jonkinlainen vedenkesto olisi myös suotavaa komponenteille.

JaniV
Täysi jäsen

Re: Tamiya CC01

Viesti Kirjoittaja JaniV » To 24.10.2019 14:21

Itse kyseistä autosta ei ole kokemusta, mutta eiköhän tuollakin pärjää ja nälkä kasvaa syödessä.
Kuitenkin jos ihan sähköistä puhutaan niin yleisin ja hyväksi havaittu ESC on Hobbywing Quicrun 1080, jos haluat mennä budjetilla niin sitten tuota edeletävä 1060 malli.
Moottoriksi yleisin vaihtoehto on jokin 35T lankainen 540 sarjan moottori, ihan ebay motit on ookoo, loput on kiinni sitten välityksistä.
Ohjausservona on yleensä jokin 20kg vääntävä metallirattainen servo, itse olen käyttänyt ebaysta löytyviä PowerHD ja JX servoja.
Lipo akut on nykyään pop, tarvitsevat kuitenkin lipo laturin. omissa autoissa 3-kennoinen (11.1v) 2200mah akku kestää noin 1.5h ajoa.

Quicrun 1080
https://fi.eurorc.com/product/13441/hob ... oottorille

Quicrun 1060
https://fi.eurorc.com/product/7871/hobb ... ler---sbec

35t moottori
https://fi.eurorc.com/product/11706/etr ... otor---35t

20kg JX servo
https://www.banggood.com/JX-PDI-6221MG- ... rehouse=UK

Fiksummat korjatkoon mun mokia ;)

EEELO
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja EEELO » To 24.10.2019 14:32

Moi,

Mulla on tuollainen cc01 ajossa. Olen auton rakentanut hitaaksi ja suhteellisen huonoksi maastokulkijaksi, jotta haastetta riittää ja mielenkiinto pysyy yllä.

Jos haluaa hidasta ja nopeaa ajelua, niin joku hyvä sensorillinen harjaton moottori+nopari voisi toimia. Tosin cc01 ominaisuudet loppuu kyllä aika nopeasti jos vauhdikkaasti ajelee.
Itse laitoin moottoriksi 55t harjallisen ja nopeudensäätimeksi halvan vedenkestävän hobbywing 1060. Näillä liikkuu reipasta kävelyvauhtia.

Servoksi riittää halpa 20kg servo, joita saa alle 20€ tilattua.

4200mah 2s lipo akulla ajelen useamman tunnin.

Radioiden ja uusien servojen yhteen sopivuudesta en osaa sanoa, mutta nykyaikaisia 2,4ghz radioita alkaa saamaan kohtuu hintaan.

Edit. edellinen kirjoittaja näköjään ehtikin ensin antamaan vähän vastaavia neuvoja :)

tenab
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja tenab » To 24.10.2019 16:13

Harjallinen lienee sopiva budjettiratkaisu tähän autoon, mutta jatkoa ajatellen kiinnostaa nuo harjattomat sensorilla varustetut. Olenko ymmärtänyt oikein, että sensorilla varustettuna voidaan valita korkeammin kiertävä harjaton moottori, jolla saadaan lisää nopeutta ja tuo sensori taas parantaa kaasuun reagointia, eli auto on paremmin hallittavissa myös pienellä kaasulla? Jos taas sensoria ei ole niin kaasu liioiteltuna enemmän on/off tyylinen? Vai miten tuo sensori toimii tässä tarkoituksessa?

Kattelin noita JaniV:n linkkaamia osia. Ilmeisesti erillistä BEC:iä ei tarvita, vaan riittää mikä löytyy nopeussäätimestä?

EEELO
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja EEELO » To 24.10.2019 16:29

Aika lailla niinkuin kirjoitit, eli sensorillisella päästään huomattavasti tarkemmaksi pienillä kierroksilla.

Tuossa hobbywing 1080 säätimessä on tosiaan parempi becci, mutta cc01 on aika kevyt auto, joten itse olen hyvin pärjäillyt tuon 1060 vakio becillä.

Cc01 ohjaus vaatii toimiakseen myös paremmat ohjaus vivustot(esim. yeahracing).

Haskill
Juniori

Viesti Kirjoittaja Haskill » To 24.10.2019 20:24

Sensorin tarve riippuu hyvin pitkälti siitä minkäsorttinen harjaton kyseessä. Outrunnerin kanssa pärjää hienosti ilmankin. Tai itse olen ainakin pärjännyt.

Jeepula
Juniori

Viesti Kirjoittaja Jeepula » Pe 08.11.2019 16:35

Terve! Sotkeudun tähän viestiketjuun kun tuo harjaton moottorijuttu kiinnostaa. Jos esimerkiksi Axialin 35T harjallisen vaihtaa esim. 25.5T harjattomaan sensorilliseen (ESC uusiksi myös) niin mitä tapahtuu alakierroksilla? Vauhti kasvaa kun rpm:ää tulee lisää, sen olen mielestäni jo sisäistänyt vaan kärsiikö alhaalta?

neruda
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja neruda » La 09.11.2019 14:33

Mamba x ja Holmes Hobbies harjaton ei ehkä ihan niin tarkka hitaassa ryömisessä kuin harjakone, vääntöä kyllä löytyy. Toki sillä pääsee hitaasti, välillä vaan sattuu hups-efektejä kaasun kanssa ja auto hyppää alas kalliota (kuten kävi Lempäälässä). Mutta kyllä olen tuohon tykästynyt, löytyy tarvittaessa potkua reilummin ja silti pystyy ajelemaan hitaasti vaikeammat kohdat.

Vastaa Viestiin