Kirjoittaja Aihe: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"  (Luettu 4922 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rölli

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 520
  • -
  • Kalusto: Losi 1/10 comp crawleri, Losi 1/18 mini rock crawler, axial "hello kitty", unimog, 6x6 actros
Vs: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"
« Vastaus #80 : 20.03.17 - klo: 22:35:00 »
Oho, miten ne rattaat nyt jo voi olla ton näköiset? :o

Poissa Pisepise

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 789
  • Bishop's RC Crusade
    • http://pisepise.kuvat.fi/kuvat/Rc/RC+Crawlerit/
  • Kalusto: Jeep Wrangler YJ , JK 3d, LR D90 Hardingo
Vs: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"
« Vastaus #81 : 21.03.17 - klo: 08:06:36 »
Oho, miten ne rattaat nyt jo voi olla ton näköiset? :o


Ihan kuin olisi enemmän ajettu. Ei kannata avata akseleita ennen kuin joku hajoaa  ;)  ehkä ne olisi kesään asti kestänyt.
2016 Rakentelukilpailun ylivoimainen VOITTAJA!

Bishop's RC Crusade: Scale Crawlerien puolesta!
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCAFMNUm8R6RELPaKuYmnG1A
FB: https://www.facebook.com/bishops.rc.crusade/

Poissa Matti Niemelä

  • DIG-taattori
  • *****
  • Viestejä: 1387
  • Hablaa.
Vs: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"
« Vastaus #82 : 21.03.17 - klo: 11:53:19 »
Niinpä.

Niitä on suurella antaumuksella shimmattu kaikilla mahdollisilla kombinaatioilla, ja tolleen ne oli smootheimmin pyörivät ilman että klappia oli liikaa.

Toi voi olla, että osa kulumisesta on vaan sisäänajautumista. RCC:llä on monta raportoinut samaa, että kuluvat pirun nopeesti.

Mutta aijon itse ajella omaa safarointia noilla niin kauan että ne joko hajoaa tai asettuu eikä enää kulumista tapahdu kovasti.

Hienointa AR44 akselissa yleensä on se, että akselia ei tarvi purkaa yhtään muuten, kuin neljä ruuvia diff coverin takaa irti ja pääsee tarkasteleen rattaan tilannetta. (Ja lisään rasvaa jos tarvii.)
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2

Poissa meloenmetsässä

  • Support Member
  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 294
  • Osaan ison pinon vääriä vaihtoehtoja jo!
Vs: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"
« Vastaus #83 : 21.03.17 - klo: 20:37:36 »
Mun käsitys on, et noin pehmeä ratastus tarttis ajaa kaksiportaisesti.
Siis ensin ajaa sisään tahmeana, ja shimmata uusilla rasvoilla uudestaan, ennen isompaa tuntimäärää pyörittelyä painoa vastaan.
(samalla menetelmällä saatiin 4+2 twinforcen alu-ratastus kestämään vuosia about 2 kilowatin e-voimaa. Päättyi pinionlaakerien antautumiseen.)


Kyssärinä: otitko kuvaamista varten rasvaa pois, vai ajelitko viistohammas-ratastuksella noin kuivana?
Meinaan tuo ratastyyppihän koko ajan liukuu toista ratasta vasten, ei seiso otteessa kuten suorahampaiset. Voisi vaikuttaa...


Otitko jo näytille pinionrattaan, ja laakerit? Vai ajatko tietämättä shimmauksen osumisesta, loppuun?
1/10 honkkari, 2 wraithia, joista toinen spawn

Poissa Matti Niemelä

  • DIG-taattori
  • *****
  • Viestejä: 1387
  • Hablaa.
Vs: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"
« Vastaus #84 : 22.03.17 - klo: 07:07:07 »
Tuo vois olla ihan hyvä idea shimmata ne nyt uudestaan, kun se sellanen alun shimmaa-miten-tahansa-niin-aina-tuntuu-epätasaiselta fiilis saattas jäädä nyt pois.

En ole ottanut rasvaa pois kuvaa varten. Saanen huomauttaa, että noilla rattailla on ajettu n. 30 min kokonaisuudessaan, yhtä soittoa. Lähtiessä olivat täysin rasvatut. Eli tuo kuluminen on tapahtunut sen yhden ajon aikana.

Miten laakerit vaikuttaa tähän, kun ovat täysin uudet? Pinionin näen kun laitan nuo uudelleen shimmaten.


Jenkkilästä raporttia kestävyydestä (ei välttämättä shimmattu lainkaan, ei tietoa miten valtavasti poweria laitettu noiden läpi)
http://www.rccrawler.com/forum/axial-scx10-ii/578456-one-piece-ring-spool.html#post5667519


Mutta toisaalta jengillä kestää Axialin stock rattaat jopa ilman shimmauksia ongelmitta.
« Viimeksi muokattu: 22.03.17 - klo: 07:10:28 kirjoittanut Matti Niemelä »
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2

Poissa meloenmetsässä

  • Support Member
  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 294
  • Osaan ison pinon vääriä vaihtoehtoja jo!
Vs: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"
« Vastaus #85 : 25.03.17 - klo: 14:00:51 »
Laakereita on useamman tyyppisillä kaula-/kehärenkailla, laakeriurilla, puhumattakaan kuulien tyypeistä. Ihana koodiviidakko.
Akselinreikä voi olla kanttia, viistottu, pyöristetty. Myyntinimikkeissä tohon ottaisin ainakin syväuraisen. Sellainen laakeri kestää paremmin akselinsuuntaista painetta.
Tuollainen viistoratas, jonka kartio liukuminen korostaa akselin suuntaaista painetta,[/size] tarvitsee kiinteästi samassa säädössä olevan, kovia sivupaineita sietävän laakerin. Toisaalta kehä ei saa pureutua leikkaavasti muoviin, ei istu pohjaan.. (ks scx10 ver1 banjon kasausohje)
[/size]Itse korvaan kuluvat/ vaihdettavat kalliillla, mutta laadukkailla Boca Bearingsin semikeraamisilla, koska en ole vielä sellaisia saanut rikki/loppuun. Edes Summitissa!  Tosin saa liki prässätä muoviseen scx10:n banjon (ver1) laakeripesään, jos eka laakeri kyseessä.[/font]
[/size]Kaikissa autoissa käytän niin runsasta ratasvoitelua, että sitä pursuu ekoilla ajoilla ulos jostain. Ei pääse lämpö kitkasta nousemaan, vaan leviää todella laajalle. Eikä kuivaa kohtaa löydy purkaessa hampaan miltään pinnalta, mitä kuvata. Idean nippasin taannoin spider-diffin kasausohjesta, kun halusivat rasvan pursuvan vaan seuraavaan hammasväliin vaihtoehtojen puutteessa.
[/size]
[/size]ps
[/size]Toinen saman vaivan tuottava juttu olisi petilaakerin pesän ruuvien antautuminen......
1/10 honkkari, 2 wraithia, joista toinen spawn

Poissa Matti Niemelä

  • DIG-taattori
  • *****
  • Viestejä: 1387
  • Hablaa.
Vs: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"
« Vastaus #86 : 05.04.17 - klo: 08:53:47 »
Autoon tuli juuri tilattua nämä: Xtra Speed Steel #45 Helical Spiral Gear & Pinion Gear Set 30T / 8T For Axial SCX10 II #XS-SCX230075

Vähän pelottaa onko nuo sen paremmat. Toisaalta noi "steel#45" etu- ja takavetarit ovat kestäneet ihan hienosti.

Lisäksi tilasin Vanquishin teräslockerit.

Ja toisen setin etuvetareita, koska ne saattaa hajota helpoiten ja on kiva jos on ekstrat (+ 17$ hinta on aika tosi jees jos noi kestää hyvin!).

Sekä yhden vara-akselinkuoren (RCC:llä joku oli saanut rennossa ajossa poikki tuollaset akselit, ja hinta kun on 16$ niin ei päätä paljon pakota).


Noin yhteenvetona, on pakko sanoa että olen aivan haltioissani näistä AR44 akseleista. Ne muutti Meep1:n aivan käsittämättömän upeaksi menijäksi Yota II:iin verrattuna. Tällä hetkellä auto on kamala ajaa koska siinä on ihan liian pitkät etuiskarit, mutta vaihto vanhoihin lyhempiin tai spacereiden lisääminen noihin männän alle korjannee tilanteen.

Noi rattaat on ehdottomasti pahin ongelma akseleissa, ja toivon että noi Steel#45 virvelit ratkasee kulumisongelman siihen asti että Axialilta saisi viimein niiden omia (toivottavasti niille ei olisi edes tarvetta).

Mä pelkäsin että AR44 akseleiden paljon hitaammat välitykset olis vienyt autolta täysin sen wheel speedin, mutta jostain syystä asia ei ole näin, vaan sen lisäksi että auto ryömii todella kauniisti, siinä riittää edelleen myös kivasti wheel speediä.

Suurin toive on, että noi uudet rattaat kestää. Jos kestää, niin tuleepi Meep2 myös saamaan varmaankin tällaiset akselit.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2

Poissa Matti Niemelä

  • DIG-taattori
  • *****
  • Viestejä: 1387
  • Hablaa.
Vs: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"
« Vastaus #87 : 10.04.17 - klo: 07:54:27 »
Tuli käytyä tuossa perjantaina töiden jälkeen ajelees. Oli eka kerta keväällä kun renkaat ja kalliot olivat kuivia ja pääsi ajaan silleen "kunnolla ja oikeesti" tällä autolla :)

Laitoin etuiskareihin 5mm spacerit mäntien alle. Noi pitkät iskarit on 2 cm pidemmät kuin lyhyet. Ne ovat kuitenkin autossa kiinni 12mm ylempänä olevissa reijissä, joten ilman spacereita ne laskivat akselin 8mm alemmas kuin lyhyet iskarit. Nyt ero on enää 3mm alemmas.

Pitää vähän vielä ajella tuolla ja katsoa nousuissa nostaako keulan edelleen liian ylös, et olisko lisäjoustonrajoitus paikallaan, vai olisko syytä vaan laittaa vanhat lyhyemmät iskarit.

Suosin pitempiä koska ne näyttävät paljon paremmilta.

Jokatapauksessa, auto kulkee aivan älyttömän hienosti. Jos akseliväliä pääsisi pikkusen kasvattamaan, auto kulkee (puskureita lukuunottamatta) yhtä hienosti kuin Class2 versioni autosta.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2

Poissa Matti Niemelä

  • DIG-taattori
  • *****
  • Viestejä: 1387
  • Hablaa.
Vs: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"
« Vastaus #88 : 19.04.17 - klo: 22:20:36 »
Ouuu jea. Uudet "Steel #45" ratas-versiot tuntuu todella hyviltä! Tein ketjun RCC:lle:
http://www.rccrawler.com/forum/axial-scx10-ii/583499-finally-xtra-speed-steel-45-ar44-gears-they-feel-great.html

Lyhyesti: Toimii tosi nätisti. Ovat ehdottomasti koneistetut, ei valetut.

Video smoothista toiminnasta:
https://www.youtube.com/watch?v=iCfU8XqeA98&feature=youtu.be
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2

Poissa Matti Niemelä

  • DIG-taattori
  • *****
  • Viestejä: 1387
  • Hablaa.
Vs: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"
« Vastaus #89 : 20.04.17 - klo: 19:55:52 »
Kävin testaamassa autoa akullisen Haukilahdessa. Uudet rattaat toimii todella nätisti ja smoothisti.

Autolla pääsi kuvassa vasemmalla näkyvästä railostakin (missä juuret) ylös (ollut monesti yksi "benchmarkeista", edes Meep2:lla ei siitä pääse).

Samoin tuo paikka missä auto on, pääsi ylös pari kertaa (Meep2:lle se oli hirvee Jeee! kun sillä pääsi tosta ekoja kertoja :) )
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2

Poissa meloenmetsässä

  • Support Member
  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 294
  • Osaan ison pinon vääriä vaihtoehtoja jo!
Vs: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"
« Vastaus #90 : 20.04.17 - klo: 21:42:15 »
Mitään mielikuvaa, et paljonko shimmirikkoja laitoit?
Katsoitko mitenkään, millasen kosketuskuvion nuo toisiinsa tekee?


Piikkasen huokuttaa itteänikin, vaikka kapeamman auton tekee.
+ painopiste
+ teräs
jne




(missä kunnossa poistuneet rattaat oli vaihtohetkellä, eli rauhoittuiko kuluminen yhtään?)
1/10 honkkari, 2 wraithia, joista toinen spawn

Poissa Matti Niemelä

  • DIG-taattori
  • *****
  • Viestejä: 1387
  • Hablaa.
Vs: Matin Class 1 build: Mex Jeep JK 3D, "klääs yks Meeppi"
« Vastaus #91 : 20.04.17 - klo: 22:21:52 »
Noita uusia rattaita shimmasin sen verran että lautasrattaan vastapuolelle tuli ehkä noin 0,4mm, joka esti lautasrattaan sivuttaisliikkeen.

Pinionin taakse en laittanut mitään, mutta estin ulkopuolelta sen liikkeen sisäänpäin. Tuolleen niissä oli ihan tosi snadisti sloppia, eli kun pinionin piti paikallaan niin iso ratas liikku ihan pikkupikkusen, testattuna useassa eri asennossa. Testasin et jos pinionia työntää yhtään sisäänpäin, niin pyöriminen rupee tökkimään. Testasin myös vaihtaa ison rattaan shimmejä sinne rattaan puolelle, sekin osoittautui huonontavan tilannetta.

Vanhoissa rattaissa loppui toi kuluminen kun ne asettui, mutta en niihin silti pätkääkään luota. Mutta hyvät vara-rattaat kyl niistä tulee, jos kisoissa vaikka hajoaa noi paremmat. Ja turha niitä huonompia on ostaa kun hintaeroa (oletetusti) parempiin muutama hassu dollari.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2