Tomin Shafty
Tomin Shafty
SuDu One - Hi-Tec hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokkiin
Kohtapuolin on tulossa uusi ja erittäin lupaavalta vaikuttava runko Sportsman- ja 2.2s-luokkiin.
Rungon on pääosin suunnitellut Douwe Zeinstra niminen hollantilainen crawling-harrastaja. Rungon pohjalevy on sekä kapea että lyhyt. Moottori ja vaihdelaatikko sijoittuvat lähes kokonaan rungon keskilinjan etupuolelle, mikä antaa autolle hyvän painojakauman jo ilman lisättyjä painoja. Runko on suunniteltu XR10-osilla rakennetulle etuakselille alunalkaen, joten renkaille on tilaa kääntyä.
Rungon lisäksi on mahdollista hankkia sekä eteen että taakse nelilinkkikiinnikkeet. Etukiinnikkeeseen saa halutessaan ylälinkkien väliin sijoittuvan akku/sähkötelineen, jolloin kaikki sähkökomponentit saadaan etuakselille.
Tässä protovaiheen kuvia:
Kohtapuolin on tulossa uusi ja erittäin lupaavalta vaikuttava runko Sportsman- ja 2.2s-luokkiin.
Rungon on pääosin suunnitellut Douwe Zeinstra niminen hollantilainen crawling-harrastaja. Rungon pohjalevy on sekä kapea että lyhyt. Moottori ja vaihdelaatikko sijoittuvat lähes kokonaan rungon keskilinjan etupuolelle, mikä antaa autolle hyvän painojakauman jo ilman lisättyjä painoja. Runko on suunniteltu XR10-osilla rakennetulle etuakselille alunalkaen, joten renkaille on tilaa kääntyä.
Rungon lisäksi on mahdollista hankkia sekä eteen että taakse nelilinkkikiinnikkeet. Etukiinnikkeeseen saa halutessaan ylälinkkien väliin sijoittuvan akku/sähkötelineen, jolloin kaikki sähkökomponentit saadaan etuakselille.
Tässä protovaiheen kuvia:
Viimeksi muokannut Tomy, La 07.03.2015 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Moderator
- Viestit: 4573
- Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokkiin
Yks tollanen mulle kiitos! ;)
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA
5x World Champion
18x European Champion
28x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
Member of ERCCA
5x World Champion
18x European Champion
28x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Laitetaan ylös. Veikkaan että näitä alkaa olla saatavilla vuodenvaihteen jälkeen viimeistään.
-
- Moderator
- Viestit: 4573
- Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokkiin
[quote="Tomy"]
Laitetaan ylös. Veikkaan että näitä alkaa olla saatavilla vuodenvaihteen jälkeen viimeistään.
[/quote]
Hyvä hyvä, nyt on sen näkönen runko, et voi luopua SWX:stä ;D
Laitetaan ylös. Veikkaan että näitä alkaa olla saatavilla vuodenvaihteen jälkeen viimeistään.
[/quote]
Hyvä hyvä, nyt on sen näkönen runko, et voi luopua SWX:stä ;D
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA
5x World Champion
18x European Champion
28x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
Member of ERCCA
5x World Champion
18x European Champion
28x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Makeen näköne.
Tuleeko tuo NCD:n tuotantoon?
Utelias kysymys.
Onko tietoa? Onko joku erityinen syy miksi ylälinkkien kiinnitys akseleissa on niin kaukana toisistaan?
Tuleeko tuo NCD:n tuotantoon?
Utelias kysymys.
Onko tietoa? Onko joku erityinen syy miksi ylälinkkien kiinnitys akseleissa on niin kaukana toisistaan?
DRIVE HYBRID
I need your Gas
I need your Gas
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Hyvältä näyttää :)
Kenne.. yks syy voisi olla että saa tukivarret mahdollisimman pitkäksi ja pysymään matalalla, jolloin perämurikka täytyy kiertää sivuilta..?
Kenne.. yks syy voisi olla että saa tukivarret mahdollisimman pitkäksi ja pysymään matalalla, jolloin perämurikka täytyy kiertää sivuilta..?
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"
"Dude, where`s my shovel!?!"
3x KON
"Dude, where`s my shovel!?!"
3x KON
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Tuo ylälinkkien geometria on käsittääkseni US Pro ukkeleiden hyväksi havaitsema. Eli alhaalla kolmio ja ylhäällä liki suorat. Tässä on myös pyritty saamaan ylä- ja alalkinkit yhtä pitkiksi, jolloin akselin pitäisi liikkua johdonmukaisesti.
Ylälinkit hakevat vielä paikkaansa. Taka-akselia on kuvissa kellotettu reippaasti, jotta taakse saadaan linkkien alle maavaraa. Siksi linkit asettuvat hiukan hassusti kiinnikkeeseen. Taivuttamalla linkit ne saisi paljon parempaan asentoon.
Meikäläisen koneella nämä on tarkoitus aikanaan tehdä.
Ylälinkit hakevat vielä paikkaansa. Taka-akselia on kuvissa kellotettu reippaasti, jotta taakse saadaan linkkien alle maavaraa. Siksi linkit asettuvat hiukan hassusti kiinnikkeeseen. Taivuttamalla linkit ne saisi paljon parempaan asentoon.
Meikäläisen koneella nämä on tarkoitus aikanaan tehdä.
-
- Legendaarinen!
- Viestit: 675
- Liittynyt: La 27.08.2011 19:34
- Paikkakunta: Kurikka
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
On kyllä komea runko. Sääli peittää se jollain rumalla korilla. Onko hinnasta vielä mitään arviota?
Meikäläisellä oli vastaavalla tavalla nuo ylälinkit. Olivat kiinni etuakselissa niissä tolpissa joihin tulee servoplate kiinni. Akseli kääntyi joustoissa hienosti pitäen painopisteen keskellä akselia. Jos laittoi kapeammalle niin painopiste siirtyi alempana olevan renkaan päälle jonka seurauksena auto yritti kaatua.
Meikäläisellä oli vastaavalla tavalla nuo ylälinkit. Olivat kiinni etuakselissa niissä tolpissa joihin tulee servoplate kiinni. Akseli kääntyi joustoissa hienosti pitäen painopisteen keskellä akselia. Jos laittoi kapeammalle niin painopiste siirtyi alempana olevan renkaan päälle jonka seurauksena auto yritti kaatua.
Stupid is as stupid does.
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Alarungon hinnaksi on kaavailtu noin 60e.
Runkoon on myös hahmoteltu erillistä ohjaamoa, jonka voi halutessaan hankkia erikseen.
Runkoon on myös hahmoteltu erillistä ohjaamoa, jonka voi halutessaan hankkia erikseen.
-
- Moderator
- Viestit: 4573
- Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokkiin
[quote="Tomy"]
Alarungon hinnaksi on kaavailtu noin 60e.
Runkoon on myös hahmoteltu erillistä ohjaamoa, jonka voi halutessaan hankkia erikseen.
[/quote]
Tohon tietenkin sitten valmis titaanilinkkisetti Axin akseleille? ;)
Alarungon hinnaksi on kaavailtu noin 60e.
Runkoon on myös hahmoteltu erillistä ohjaamoa, jonka voi halutessaan hankkia erikseen.
[/quote]
Tohon tietenkin sitten valmis titaanilinkkisetti Axin akseleille? ;)
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA
5x World Champion
18x European Champion
28x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
Member of ERCCA
5x World Champion
18x European Champion
28x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Omissa kokeiluissa vain tuolla ratkaisulla ilmeni.
-akselin kääntymistä jouston aikana....siis akseliväli sisäänjoustavan puolella lyheni.
-akselin sivuttais välyys kasvoi...eli olis kaivannu ns. panhard tankoa tukevoittamaan. Tämä siis jos linkeissä pientäkin välystä.
Pidemmät linkithän tulee jos ne ei ole suorat ???
En kritisoi...Onhan tuota varmaan testailtu testattu ja hyväksi havaittu ratkaisu....itseä vain mielenkiinnolla kiinnosti kun ollu erillaiset kokemukset/uskomukset.
Pitänee joskus kokeilla uudestaan.
-akselin kääntymistä jouston aikana....siis akseliväli sisäänjoustavan puolella lyheni.
-akselin sivuttais välyys kasvoi...eli olis kaivannu ns. panhard tankoa tukevoittamaan. Tämä siis jos linkeissä pientäkin välystä.
Pidemmät linkithän tulee jos ne ei ole suorat ???
En kritisoi...Onhan tuota varmaan testailtu testattu ja hyväksi havaittu ratkaisu....itseä vain mielenkiinnolla kiinnosti kun ollu erillaiset kokemukset/uskomukset.
Pitänee joskus kokeilla uudestaan.
DRIVE HYBRID
I need your Gas
I need your Gas
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
No dice..kenne kirjoitti:
Pidemmät linkithän tulee jos ne ei ole suorat ???
Vaikuttaa ainoastaan linkinpäiden kiinnitysten välinen etäisyys, ei vaikutusta vaikka olisi S-mutkalle väännetty tukivarsi..
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"
"Dude, where`s my shovel!?!"
3x KON
"Dude, where`s my shovel!?!"
3x KON
-
- Legendaarinen!
- Viestit: 675
- Liittynyt: La 27.08.2011 19:34
- Paikkakunta: Kurikka
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Laitoin alalinkit pieneen kulmaan ja sillä tavoin sain estettyä tuota akselin kääntymistä. Linkit piti asentaa samalle etäisyydelle korkeussuunnassa rungossa kuin mitä ovat akselissa (muistaakseni). Ongelmaksi tuli linkinpäiden kestävyys. Pahassa paikassa linkkitanko irtosi linkinpäästä mutta liimaamalla sain lopulta tangot pysymään kasassa.kenne kirjoitti: Omissa kokeiluissa vain tuolla ratkaisulla ilmeni.
-akselin kääntymistä jouston aikana....siis akseliväli sisäänjoustavan puolella lyheni.
Stupid is as stupid does.
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
R2 kirjoitti:No dice..kenne kirjoitti:
Pidemmät linkithän tulee jos ne ei ole suorat ???
Vaikuttaa ainoastaan linkinpäiden kiinnitysten välinen etäisyys, ei vaikutusta vaikka olisi S-mutkalle väännetty tukivarsi..
En tarkoittanut tuota noin että kaareva olis pidempi.
Jos linkki on rungon suuntainen tai rungosta akselin keskelle Esim. banjon päälle) mutta silti kiinnityspiste akselissa samassa linjassa..
Niin onhan se vinossa olevan oltava pidempi jotta ylettää samalle linjalle rungon suuntaisen linkkin kanssa.
DRIVE HYBRID
I need your Gas
I need your Gas
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Aa, daa daa :)kenne kirjoitti:R2 kirjoitti:No dice..kenne kirjoitti:
Pidemmät linkithän tulee jos ne ei ole suorat ???
Vaikuttaa ainoastaan linkinpäiden kiinnitysten välinen etäisyys, ei vaikutusta vaikka olisi S-mutkalle väännetty tukivarsi..
En tarkoittanut tuota noin että kaareva olis pidempi.
Jos linkki on rungon suuntainen tai rungosta akselin keskelle Esim. banjon päälle) mutta silti kiinnityspiste akselissa samassa linjassa..
Niin onhan se vinossa olevan oltava pidempi jotta ylettää samalle linjalle rungon suuntaisen linkkin kanssa.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"
"Dude, where`s my shovel!?!"
3x KON
"Dude, where`s my shovel!?!"
3x KON
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Tuollainen kopaton vaihtoehto on tekeillä:
Lisää ideoita:
Lisää ideoita:
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Runko oli tänään tositoimissa Hollannissa ja voitto tuli heti avauskisassa.
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Todella hyvän näköinen runko!!!
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Vinkkinä, mitä jos tuosta korittomasta protosta lyhentäisi pohjaa reilusti? Saisi pohjan enemmän takaviistoon ja linkit pidemmiksi. Miten toi runko näyttää noin lyhyeltä cad-kuvissa?
Nordics champion 2017
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver
Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk
Runko toimii sekä kopattomana että korin kanssa. Jos kopsttomana käyttää, tulee eteen pienet palat lisäksi, jotka muodostavat konepellin ja samalla venyttää rungon minimittoihin kopattomille rungoille.
Ensimmäisissä versioissa pohjalevy oli lyhyempi mutta mielestämme siinä ei ollut järkeä kun runkolevyjen oli kuitenkin oltava pidemmät jotta moottorin sai rungon ulkopuolelle osittain.
Tältä runko näyttää kasattuna:
Ensimmäisissä versioissa pohjalevy oli lyhyempi mutta mielestämme siinä ei ollut järkeä kun runkolevyjen oli kuitenkin oltava pidemmät jotta moottorin sai rungon ulkopuolelle osittain.
Tältä runko näyttää kasattuna:
Viimeksi muokannut Tomy, Ma 19.11.2012 00:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.