Tomin Shafty

2.2s (shafty)
Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Tomin Shafty

Viesti Kirjoittaja Tomy »

SuDu One - Hi-Tec hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokkiin

Kohtapuolin on tulossa uusi ja erittäin lupaavalta vaikuttava runko Sportsman- ja 2.2s-luokkiin.

Rungon on pääosin suunnitellut Douwe Zeinstra niminen hollantilainen crawling-harrastaja. Rungon pohjalevy on sekä kapea että lyhyt. Moottori ja vaihdelaatikko sijoittuvat lähes kokonaan rungon keskilinjan etupuolelle, mikä antaa autolle hyvän painojakauman jo ilman lisättyjä painoja. Runko on suunniteltu XR10-osilla rakennetulle etuakselille alunalkaen, joten renkaille on tilaa kääntyä.

Rungon lisäksi on mahdollista hankkia sekä eteen että taakse nelilinkkikiinnikkeet. Etukiinnikkeeseen saa halutessaan ylälinkkien väliin sijoittuvan akku/sähkötelineen, jolloin kaikki sähkökomponentit saadaan etuakselille.

Tässä protovaiheen kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Tomy, La 07.03.2015 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 4393
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kolari, Lappi
Viesti:

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokkiin

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

Yks tollanen mulle kiitos!  ;)
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA

5x World Champion
18x European Champion
27x Nordic Champion
3x Sudics Champion
24x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja Tomy »

Laitetaan ylös. Veikkaan että näitä alkaa olla saatavilla vuodenvaihteen jälkeen viimeistään.
Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 4393
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kolari, Lappi
Viesti:

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokkiin

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

[quote="Tomy"]
Laitetaan ylös. Veikkaan että näitä alkaa olla saatavilla vuodenvaihteen jälkeen viimeistään.
[/quote]

Hyvä hyvä, nyt on sen näkönen runko, et voi luopua SWX:stä  ;D
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA

5x World Champion
18x European Champion
27x Nordic Champion
3x Sudics Champion
24x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
kenne
Legendaarinen!
Viestit: 2164
Liittynyt: Ti 03.03.2009 12:07
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja kenne »

Makeen näköne.
Tuleeko tuo NCD:n tuotantoon?

Utelias kysymys.
Onko tietoa? Onko joku erityinen syy miksi ylälinkkien kiinnitys akseleissa on niin kaukana toisistaan?
DRIVE HYBRID
I need your Gas
Avatar
R2
Moderator
Viestit: 981
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja R2 »

Hyvältä näyttää :)

Kenne.. yks syy voisi olla että saa tukivarret mahdollisimman pitkäksi ja pysymään matalalla, jolloin perämurikka täytyy kiertää sivuilta..?
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

"Dude, where`s my shovel!?!"

3x KON👑
Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja Tomy »

Tuo ylälinkkien geometria on käsittääkseni US Pro ukkeleiden hyväksi havaitsema. Eli alhaalla kolmio ja ylhäällä liki suorat. Tässä on myös pyritty saamaan ylä- ja alalkinkit yhtä pitkiksi, jolloin akselin pitäisi liikkua johdonmukaisesti.

Ylälinkit hakevat vielä paikkaansa. Taka-akselia on kuvissa kellotettu reippaasti, jotta taakse saadaan linkkien alle maavaraa. Siksi linkit asettuvat hiukan hassusti kiinnikkeeseen. Taivuttamalla linkit ne saisi paljon parempaan asentoon.

Meikäläisen koneella nämä on tarkoitus aikanaan tehdä.
pastirolli
Legendaarinen!
Viestit: 675
Liittynyt: La 27.08.2011 19:34
Paikkakunta: Kurikka

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja pastirolli »

On kyllä komea runko. Sääli peittää se jollain rumalla korilla. Onko hinnasta vielä mitään arviota?


Meikäläisellä oli vastaavalla tavalla nuo ylälinkit. Olivat kiinni etuakselissa niissä tolpissa joihin tulee servoplate kiinni. Akseli kääntyi joustoissa hienosti pitäen painopisteen keskellä akselia. Jos laittoi kapeammalle niin painopiste siirtyi alempana olevan renkaan päälle jonka seurauksena auto yritti kaatua.
Stupid is as stupid does.
Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja Tomy »

Alarungon hinnaksi on kaavailtu noin 60e.

Runkoon on myös hahmoteltu erillistä ohjaamoa, jonka voi halutessaan hankkia erikseen.
Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 4393
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kolari, Lappi
Viesti:

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokkiin

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

[quote="Tomy"]
Alarungon hinnaksi on kaavailtu noin 60e.

Runkoon on myös hahmoteltu erillistä ohjaamoa, jonka voi halutessaan hankkia erikseen.
[/quote]

Tohon tietenkin sitten valmis titaanilinkkisetti Axin akseleille?  ;)
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCCA

5x World Champion
18x European Champion
27x Nordic Champion
3x Sudics Champion
24x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
kenne
Legendaarinen!
Viestit: 2164
Liittynyt: Ti 03.03.2009 12:07
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja kenne »

Omissa kokeiluissa vain tuolla ratkaisulla ilmeni.
-akselin kääntymistä jouston aikana....siis akseliväli sisäänjoustavan puolella lyheni.
-akselin sivuttais välyys kasvoi...eli olis kaivannu ns. panhard tankoa tukevoittamaan. Tämä siis jos linkeissä pientäkin välystä.


Pidemmät linkithän tulee jos ne ei ole suorat ???


En kritisoi...Onhan tuota varmaan testailtu testattu ja hyväksi havaittu ratkaisu....itseä vain mielenkiinnolla kiinnosti kun ollu erillaiset kokemukset/uskomukset.
Pitänee joskus kokeilla uudestaan.
DRIVE HYBRID
I need your Gas
Avatar
R2
Moderator
Viestit: 981
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja R2 »

kenne kirjoitti:
Pidemmät linkithän tulee jos ne ei ole suorat ???
No dice..

Vaikuttaa ainoastaan linkinpäiden kiinnitysten välinen etäisyys, ei vaikutusta vaikka olisi S-mutkalle väännetty tukivarsi..
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

"Dude, where`s my shovel!?!"

3x KON👑
pastirolli
Legendaarinen!
Viestit: 675
Liittynyt: La 27.08.2011 19:34
Paikkakunta: Kurikka

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja pastirolli »

kenne kirjoitti: Omissa kokeiluissa vain tuolla ratkaisulla ilmeni.
-akselin kääntymistä jouston aikana....siis akseliväli sisäänjoustavan puolella lyheni.
Laitoin alalinkit pieneen kulmaan ja sillä tavoin sain estettyä tuota akselin kääntymistä. Linkit piti asentaa samalle etäisyydelle korkeussuunnassa rungossa kuin mitä ovat akselissa (muistaakseni). Ongelmaksi tuli linkinpäiden kestävyys. Pahassa paikassa linkkitanko irtosi linkinpäästä mutta liimaamalla sain lopulta tangot pysymään kasassa.
Stupid is as stupid does.
kenne
Legendaarinen!
Viestit: 2164
Liittynyt: Ti 03.03.2009 12:07
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja kenne »

R2 kirjoitti:
kenne kirjoitti:
Pidemmät linkithän tulee jos ne ei ole suorat ???
No dice..

Vaikuttaa ainoastaan linkinpäiden kiinnitysten välinen etäisyys, ei vaikutusta vaikka olisi S-mutkalle väännetty tukivarsi..

En tarkoittanut tuota noin että kaareva olis pidempi.


Jos linkki on rungon suuntainen tai rungosta akselin keskelle Esim. banjon päälle) mutta silti kiinnityspiste akselissa samassa linjassa..
Niin onhan se vinossa olevan oltava pidempi jotta ylettää samalle linjalle rungon suuntaisen linkkin kanssa.
DRIVE HYBRID
I need your Gas
Avatar
R2
Moderator
Viestit: 981
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja R2 »

kenne kirjoitti:
R2 kirjoitti:
kenne kirjoitti:
Pidemmät linkithän tulee jos ne ei ole suorat ???
No dice..

Vaikuttaa ainoastaan linkinpäiden kiinnitysten välinen etäisyys, ei vaikutusta vaikka olisi S-mutkalle väännetty tukivarsi..

En tarkoittanut tuota noin että kaareva olis pidempi.


Jos linkki on rungon suuntainen tai rungosta akselin keskelle Esim. banjon päälle) mutta silti kiinnityspiste akselissa samassa linjassa..
Niin onhan se vinossa olevan oltava pidempi jotta ylettää samalle linjalle rungon suuntaisen linkkin kanssa.
Aa, daa daa :)
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

"Dude, where`s my shovel!?!"

3x KON👑
Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja Tomy »

Tuollainen kopaton vaihtoehto on tekeillä:

Kuva


Lisää ideoita:

Kuva
Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja Tomy »

Runko oli tänään tositoimissa Hollannissa ja voitto tuli heti avauskisassa.
wompatti
Täysi jäsen
Viestit: 134
Liittynyt: Su 07.08.2011 10:48

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja wompatti »

Todella hyvän näköinen runko!!!
Avatar
LaaLaa
Legendaarinen!
Viestit: 1759
Liittynyt: Ti 18.11.2008 10:05
Paikkakunta: Lahti RC Crawlers

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja LaaLaa »

Vinkkinä, mitä jos tuosta korittomasta protosta lyhentäisi pohjaa reilusti? Saisi pohjan enemmän takaviistoon ja linkit pidemmiksi. Miten toi runko näyttää noin lyhyeltä cad-kuvissa?
Nordics champion 2017
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver
Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: SuDu One - Uusi hiilikuiturunko Sportsman- ja 2.2s-luokk

Viesti Kirjoittaja Tomy »

Runko toimii sekä kopattomana että korin kanssa. Jos kopsttomana käyttää, tulee eteen pienet palat lisäksi, jotka muodostavat konepellin ja samalla venyttää rungon minimittoihin kopattomille rungoille.

Ensimmäisissä versioissa pohjalevy oli lyhyempi mutta mielestämme siinä ei ollut järkeä kun runkolevyjen oli kuitenkin oltava pidemmät jotta moottorin sai rungon ulkopuolelle osittain.

Tältä runko näyttää kasattuna:

Kuva
Viimeksi muokannut Tomy, Ma 19.11.2012 00:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin