Mitä uusia mahdollisuuksia se tuo mukanaan, mitä nyt ei ole?
[/quote]
Ainoa minkä näkisin jollain tavoin hyödyttävän mutta taas lisäisi myös ongelmia on RAHA.
RY voi kerätä jäsenmaksuja ja ottaa vastaan lahjoituksia ja mainostajilta voi repiä rehellisesti kunnolla rahaa, mutta sitten miten sitä rahaa käytetään onkin sitten taas ongelma jota en halua olla ratkomassa ja väittelemässä siitä.
Eli suomeksi se mitä ei ole ei aiheuta ongelmia, paitsi alkoholisitille silloinkun brenkku on loppu.
[quote="bartti"]
mutta sitten miten sitä rahaa käytetään onkin sitten taas ongelma jota en halua olla ratkomassa ja väittelemässä siitä.
Eli suomeksi se mitä ei ole ei aiheuta ongelmia, paitsi alkoholisitille silloinkun brenkku on loppu.
[/quote]
Samaa mieltä.
Samu Sarka, RFOT, FIN Member of ERCCA
5x World Champion
18x European Champion
28x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
[quote="bartti"]
Eli suomeksi se mitä ei ole ei aiheuta ongelmia, paitsi alkoholisitille silloinkun brenkku on loppu.
[/quote]
Paitsi kun ei ole järjestystä, on ongelmia ;).
[quote="Tomy"]
Mihin tässä ry:tä tarvittaisiin?
Mitä uusia mahdollisuuksia se tuo mukanaan, mitä nyt ei ole?
[/quote]
Ei tässä kyse ollut varsinaisesti ry:n tarpeesta. Bartti heitti vain ilmoille, että järjestelyjen ja sääntöjen kohdalla olevia epäkohtia olisi helpompi ratkaista, jos jollain elimellä olisi päätäntävalta pulmatilanteissa. Kukaan ei ole ehdottanut eikä käsittääkseni ajamassa offia rekisteröidyksi yhdistykseksi.
Ootteko ikinä aatellu, kehitelly, tai ajellut vaikka omissa porukoissa, jollain tapaa Class 0 - hengessä / säännöin?
Jenkeillä lueskelin olleen jotain C0 ideoita säännöiksi ja jotkut kai ajaakin keskenään omilla C0 säännöillä edelleen eikä nuo pahalta kuulosta, omaan silmään osuu mielekäs ehdotus siitä että oletetusti 4-pyöräsessä autossa ainakin toinen perä on avoin, lukoton, eikä siihen sallita kitkalukkoa, ja kivikovat öljyt ym lukoksi tulkittavat koijaukset ole moraalisesti hyväksyttyjä.
Parin kaverin kans mietittiin sitte tällasia ehdotuksia kun ehtoolla saunassa intoonnuttiin;
101mm kokonen rengas on heiän jenkkien jutuissa mainittu, mahollisimman realistinen daily-driver henkeen,josko jenkeillä nyt tosielämässä menee läpi oikeissa autoissa aivan eri renkaat kuten muutkin muutokset. Itse tykkäisin jos Suomi C0 pyrkis huomioimaan kotomaamme pykäliä rengaskokojen suhteen vaikka ihan siihenki verraten mikä kori autossa on ja srto mittojakin syynätä. No,ehkä inan liika tiukkapiposta.
Napojen on natsattava korin lokarien kanssa, mutta kukin rengas saa olla 6mm sivussa lokarin aukon keskikohtaan nähden. Lokarin keskikohdan osaa kukin määritellä varmasti, ja sitäkin saa siirtää 5mm eteen TAI taakse, vaikka puukolla. Kumminkaan lokaria ei voi leventää kuin sen 5mm,ja korkeutta voi kasvattaa myöskin 5mm. Levikkeet luonnollisesti sallittuja ja kannustetaan.
Toi lokarihomma on kyllä haastava. Sallisin esim Power Wagonin etuloksujen etupäiten pyöristelyn jollain säteellä mutta sitte taas joku Hiluxin etuloksu EI saa mennä pinchatuksi missään nimessä. Tars vaan sallia ehkä se että levikkeitä saa pyöristää edestä ja takaa kunhan joku ylhäältä katottaessa, kolmasosa pituussuunnassa, kulutuspinnasta on puoliks peitossa.Vaikea sanoin kuvailla.
Varapyörä pakollinen, max 10mm pienempi halkasija, oltava vanteella, ja sijotus katolle, tai mihin vaan kuskin oven takareunan takana, olkoon korin sisällä tai takaovessa, i dont care. Kiinnitys realistinen.
Puskuri edessä pakollinen ja tuulilasin leveyttä vastaava, enintää 10mm kapeampi.
Työkalupakki, maastotunkki, sammutin, pakollisia. Olkoot kattotelineellä, lavalla tai vaikka hytissä kuskin penkin takana jossain.
Ajovaloumpiot oltava etuakselin etupuolella, kiinni korissa, etunavan pysty- ja vaakalinjan etupuolella, kun kattotaan autoo sivulta, ja tuulilasin alareunaa alempana.
Takavalot oltava, vaikka vain tarroina, ja vähintään 5x5mm kokoa, 1 per puoli, valon sijaittava autoa takaapäin katsoessa, renkaan kulutuspinnan ja auton runkopalkin välisellä alueella korissa, ja sivulta katsoessa, takanavan ja korin uloimman osan välillä.
Ajossa jatkuvasti palavista etu/takavaloista pisteitä, ja jarruttaessa/pakittaessa takavaloista enempi.
Kaikellaiset työ ym lisävalot tietenkin ok.
Realistisesti sijotetusta vetokoukusta pisteitä. Se ei saa olla saranoitu eikä joustava, eli se ei saa osuessaan väistää vaan olla realistinen kiusankappale😇
Mutta olisko kotimaamme perinteiset korotuspykälät ok?
Tyyliin 51-73milliä eli miehen sanaan luottaen rc auton jousitusta/maavaraa diffin alta mitattuna vaikka, ei nosteta 7 milliä enempää ja kai näitä vertailukohtia löytyy kun katellaan vaikka paljonko esim. Trx4:n maavara on kun se kootaan vakiorenkain suoraan laatikosta, ja Kit vehkeiten kohalla käytetään rtr vehkeiten arvoja.
Koska renkaatkin muuttaa maavaraa, vois maksimikorotus olla vaikka 15mm mukaanlukien renkaiten tuoma+jousituskorotus.
Ei porttaaleja ellei käytetyn korin esikuvalle semmosta ole t e h d a s optiona
Ei nelipyöräohjausta.
Ei overdriveä eikä underdriveä.
Moa kielletty,paitsi sillon kun vain 1 akseli vetää.
Maavaran ja akselivälin muuttamismahku ajon aikana kielletty.
2wd ok, olkoon etu tai takaveto, mutta ajon aikana ei saa vaihtaa kumpi pää vetää. 2wd:ssä saa olla 100 pros lukko,kiintee, kitka tai päälle kytkettävä.
Osa joka renkaasta pitää olla lokarin "sisällä" kun autoo kattotaan yläpuolelta ja mitä enempi kulutuspinnan alasta, sen enempi jotenkin pisteitä,jos ei muuten niin mentaalitasolla kunnioitusta. Sekin on ok jos lokari peittää ylhäältä katsoessa, enempi renkaan takaosaa tai on tästä suunnasta katsoen kaareva kohti renkaan ulkoreunaa ym. Kapea rengas tuo ikäänkuin etua tässä.
Vinssin puolat tulee olla näkyvillä ja poikittain, enintään puolet saa olla korin sisällä. Jos on servovinssi puola pystyssä, on autossa oltava nokalla koristevinssikin suht oikeessa mittasuhteessa.
Korin helma etu ja takapyörien välissä, eli lokarien alareunojen välinen osa tulee olla samansuuntainen auton napojen kanssa ja helmaa voi leikata korkeammalle niin, että oviaukon alle jää 5mm "peltiä"
Yllämainitun helmalinjan tulee olla suoraan sivulta katsoessa aina kiistatta renkaan ylintä pintaa alempana kun auto pistetään kisakunnossa akkuineen ym vaakasuoralle pinnalle. Helman, rungon, skidin väliset platet on oltava autoa edestä ja takaa kattoen vaakasuoria mutta 90 asteen kulmia saa olla jotta helman saa runkoon yhistettyä näin halutessaan. Eli ei boatsideä mutta saa hiukan trimmata helmaa.
Vinssikita realistisempaa rakomallia, ei pelkkä vaijerin reikä.Vaikka 10mm pitkä rako, ja millin leveä, min.
Putkirungot ok kunhan ne ei näy kuin Flatbed Hilux tyylisissä vehkeissä hytin takana mutta on oltava se realistinen palkkirunkokin sillon ,koska tokkopa Suomessa katsastuskonttori pääsää läpi puoliks putkesta ite tehtyä runkoa. Eli putkirungon hyödyks jäänee korin sisällä olevat asiat.
Lehtijousista ja ifs jousituksista lisäpisteita.
Kierrejousi-iskareissa on oltava kierrejousi paikallaan tai saman akselin diffin ja renkaan välissä.
Poikittainen lehtijousi ok. Tällöin oltava 2 iskunvaimenninta jousin tai ilman, per akseli.
Vääntövarsijousitus jousettomalla iskarilla ok mut sen vääntövarren tulee oikeesti joustaa scalevoimin vääntäessä.
Scalemoottorista pisteitä /aukeevasta nokkapellistä jonka alla jotensakin uskottava valekonetila-kuori myös.
Stingeri ei saa nousta nokkapellin etureunan yläpuolelle 5 milliä enempää haittaamaan kuskioletetun näkyvyyttä ratin takaa.
Tuulilasi eli se läpinäkyvä lasi itse EI pakollinen. Saa 3d koreja ehkä paremmin sillain mukaan.
Jos korin esikuvassa on irrotettava/taittuva tuulilasi kehyksineen, saa lasi pokat irrottaa ja taittaa.
Jos esikuvassa on irrotettava tai rättikatto, saa sen irrottaa. Tällöin pitää näkyviin tulleet sähköosat peittää edes suoralla levyllä mutta sisustuksesta saa pisteitä.
Koria saa lyhentää takarenkaan takaa,(runkoa saa lyhentää takana niin että se kumminkin yltää takanavan takapuskurin puolelle 2mm, lehtijousiautoissa lehtijousen takakiinnikkeen kohdan tulee säilyä. ) mutta ei jättää avoimeksi vaan tieliikennehengessä on oltava umpitakaseinä (=eli siirrät käytännössä originaalia peräseinää kohti kuskia, etkä suinkaan pistä vain suoraa peltiä takaseinäksi) + sivupeili auton kummallakin puolen TAI jos takaseinässä on jotensakin alkuperäisen kokoinen ikkuna/aukko (koska ikkunan voi pellittää kyllä umpeen) niin riittää että on kuskin puolella sivupeili ja hytissa taustapeili tuulilasin ylä/keskihujakkeilla😇
Kuskista, sisustuksesta, offisafari/leiri scalekoristeista tietty pisteitä ja ne pitää olla jotenki realistisesti sijotettu ja näkyvillä. Ettei vastarilaatikkoon jemmata kolmea scalekaljatölkkiä😀
Visuaalisesti siviilimpi kuin c1, maltillisempi ja ehkä, ehkä alottelijaystävälisempi... No ehkä.
Paljon vapauksia, mutta visuaalisesti etenkin Suomihenkeen, mitä täällä saa leimattua ja jolla voi oikeesti ajaa vaiks niitä jokapäiväsiä työajoja eikä vain siirtokilvillä / lavetilla / trailerilla tai hetkeks liikenteeseen laiteltuna Vaalimaan kautta venäjän korpiin riskiretkille renkain joilla et täällä sais metriäkään ajaa.
Viimeksi muokannut Beahkit, La 18.09.2021 17:41. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
KK E&UA
Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny?
En tiä onko tilausta lisäluokalle kun jo nyt C1 autot on todella hienoja ja rakentaminen on aina jonkinlainen kompromissi ulkonäköä ja suorituskykyä.
OD UD kieltäminen ei oikein käy koska joillain valmistajilla on valmiina autoissa tämä ratkaisu.
Tuulilasin laittaminen 3d koriin ei ole mikään ongelma. Itseasiassa realistisuuden nimissä lexankorit pitäisi olla kiellettyjä c0 luokassa, eihän oikeakaan auto pahvista ole.
Perien lukkoihin en kajois, tasamaallahan voi ajaa ilman lukkoa ja vaikeassa maastossa kytkeä lukot kuten oikeastikin.
Mikäli autoja ja kuskeja löytyy niin kyllähän nuo säännöt voi ottaa käyttöön suoraankin jenkkilästä ja viilata sitten joitain kohtia. Niinhän nuo muidenkin luokkien säännöt on kotimaan kisoihin viilattu.
lassii kirjoitti: ↑La 18.09.2021 16:56
En tiä onko tilausta lisäluokalle kun jo nyt C1 autot on todella hienoja ja rakentaminen on aina jonkinlainen kompromissi ulkonäköä ja suorituskykyä.
OD UD kieltäminen ei oikein käy koska joillain valmistajilla on valmiina autoissa tämä ratkaisu.
Tuulilasin laittaminen 3d koriin ei ole mikään ongelma. Itseasiassa realistisuuden nimissä lexankorit pitäisi olla kiellettyjä c0 luokassa, eihän oikeakaan auto pahvista ole.
Perien lukkoihin en kajois, tasamaallahan voi ajaa ilman lukkoa ja vaikeassa maastossa kytkeä lukot kuten oikeastikin.
Mikäli autoja ja kuskeja löytyy niin kyllähän nuo säännöt voi ottaa käyttöön suoraankin jenkkilästä ja viilata sitten joitain kohtia. Niinhän nuo muidenkin luokkien säännöt on kotimaan kisoihin viilattu.
No mutta eihän oikee autokaan kulje sähköllä paitti nää Teslat,😀
Lukkoperän kielto on just hyvä, kun se tuo haastetta ja jos jollain nyt on ohjaimesta päälle kytkettävät lukot, niin sehä o helppo pitää kytkemättä, mä luulen. Aika harva kumminkaan ajelee arkisin enään paineilma tai vaijerilukoin varustetulla autolla. Valitettavasti. Ja useammassa c0 luokan esikuvaks aatellussa autossa on tehdasoptionakin varmaan lähinnä taka-akselin kytkettäviä ja kitkalukkoja.
Mutta voi olla että lukottoman tasauspyörästön löytäminenkin on haaste etenki noviiseille jotka ei kylve rahassa.
Od/Ud ei o oikeissa maastoautoissa kauheen yleinen. Eikä luonnoksessani o kielletty käyttämästä tosielämässä vähän järjen vastaisia rengastuksia jossa etuakselilla pyörii kehänopeudeltaan nopeammin pyöriviä isompihalkasijaisia renkaita. Enduroonkin saa mielestäni ihan suomidiileriltä nolla-overdrive rattaat.
En haluis saivarrella mutta eihän teillä liiku kamalasti muovokorisia maastureita, ei tulostettuja, ei lexanisiakaan. Mut eiks land roveria oo alumiinisena. Että meinaatko että c0 luokkaan pitää tehä sitte ihan metallikoreja jotka vie esimerkiksi alottelijoilta, joita sattuneesta syystä haluan ajatella, mahkut osallistua kun ei ole hitsivehkeitä, muottipuristimia ym.
Eikä tällanen ajatusleikki, ehdottelu, saati jos se toteutuis, ole niin yhdenkään muun luokan kuskilta edes pois millään muotoa, vaan tarjoaisi lisähaastetta surrailla ns "huonommilla" autoilla.
Olis hauska jos seassa pörräiskin esmes joku kummallinen, vaikka Kyoshon baja beetlestä hiluxoitu 2wd kun tääläkin seuduilla osa painelee 2wd Nissan pickupeilla aika kehnoilla kinttupoluilla kytkin savuten.
Ja niin joo, saatoin aatella että tämä nyt olis enempi semmonen vähemmän otsa rypyssä puuhailtu kisa jossa hauskanpidon nimissä ajellaan vaikka vain omien kavereiten kesken eikä jahdata omaa nimeä johkin taulukoihin sm tasolle niinkään. Ilmasin itteeni huonosti.
KK E&UA
Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny?
Tällä turha mennä c1, pienet renkaat ja muutenkin heikko etenemään. Mutta ei menisi noista säännöistä läpi c0-luokkaan kun näihin akseleihin ei saa avoimia diffejä ja erittäin scalen näköisessä vaihteistossa on od/ud.
Traxxasin portaaleita en mieluummin hyväksyisi vaikka ne saisi avoimiksi. Harvassa autossa kun vakiona portaalit.
En usko että täällä jonoksi asti noilla säännöillä osallistujia, rajaa todella isosti helposti saatavilla osat pois listalta. Tämä munkin oma soveltuisi parhaiten johonkin leikkimieliseen helppomaastoiseen safariin.
Tällä turha mennä c1, pienet renkaat ja muutenkin heikko etenemään. Mutta ei menisi noista säännöistä läpi c0-luokkaan kun näihin akseleihin ei saa avoimia diffejä ja erittäin scalen näköisessä vaihteistossa on od/ud.
Traxxasin portaaleita en mieluummin hyväksyisi vaikka ne saisi avoimiksi. Harvassa autossa kun vakiona portaalit.
En usko että täällä jonoksi asti noilla säännöillä osallistujia, rajaa todella isosti helposti saatavilla osat pois listalta. Tämä munkin oma soveltuisi parhaiten johonkin leikkimieliseen helppomaastoiseen safariin.
Jäätävän kaunis, siisti auto👍
Joo no niinkun sanoin toi oli vaan lista ideoista joiten pohjilta vois koota sääntöjä, ei niinkään mikään valmis laki😄
Mutta tuon olosilla mikä kuvassasi on, se c0 olis just oukei,hyvin siviiliajomaasturi.
KK E&UA
Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny?
Itseäni kiinnostaisi kyllä c0-luokka ainakin alustavasti, motivoisi rakentamaan todella scalen ajokin. Mielestäni jo renkaiden läpimitta-, puskurien koko- ja lokasuojien kattavuus-säännöillä saataisiin rajattua jo suht hyvin kaluston suorituskykyä. Ehkä lisäksi jokin minimipistemäärä scalepisteille niin suorituskyvyn puute on taattu 😂. Servovinssikieltokin aivan hyvä idea, eli vinssin oltava ainakin puoliksi näkyvillä ja oltava vinssin näköinen.
Tinker King kirjoitti: ↑Su 19.09.2021 09:01
Itseäni kiinnostaisi kyllä c0-luokka ainakin alustavasti, motivoisi rakentamaan todella scalen ajokin. Mielestäni jo renkaiden läpimitta-, puskurien koko- ja lokasuojien kattavuus-säännöillä saataisiin rajattua jo suht hyvin kaluston suorituskykyä. Ehkä lisäksi jokin minimipistemäärä scalepisteille niin suorituskyvyn puute on taattu 😂. Servovinssikieltokin aivan hyvä idea, eli vinssin oltava ainakin puoliksi näkyvillä ja oltava vinssin näköinen.
Juu sehän on ollu siinä ideana että visuaalisesti, näkyviltä osin ollaan todella scale ja erittäin siviilihenkisissä arkimaastureissa.
Siks mietin itessenikin että servovinssin kohdalla, se pitää kätkee ja auton nokalla pitää olla realistinen kita+valevinssi koska sekin on realismia, ja feikkivinssi keulalla vaikuttaa etujättöihin negatiivisesti, eli realistisesti.
Varapyörän, maastotunkin ja työkalupakkion kauttahan tulee realismia, yhtälailla sen kanssa että ne saa sijottaa myös hyttiin.
Ja jos tää oli reilusti Suomihengessä niin korotuksen ja rengaskoon kotimaistaminen rajottais positiivisesti, siinä missä porttaalikieltokin.
Kumminki auton tekniikkaan sallisin paljon muokkausta, kuten kirjottelin. Esimerkkinä voisit tehä takaveto moa-auton ja tässä kylilläkin kun kattelee, moni ajelee ns. risukeuloilla, joissa siis ifs jousitus. Sehän on oikeissa offipirsseissä Suomessakin huonona pidetty jäykkiin akseleihin verrattuna, mutta ihan surutta sallisin ifs jousituksen eteen ja taakse, jo siksi että joku voi tällöin kyhätä Axial Exosta oman C0 auton, takavetona, nelivetona, lukolla tai ilman. Lukottomista akseleista vois jopa antaa pisteitä per akseli, sille joka moisella lähtee yrittään.
Eli tarjoishan c0 tekemistä myös harkkore rakentelijoille, etenkin jos vaikka vaaditaan että renkaat on korilinjan sisäpuolella ja vain enintään xx milliä leveet levikkeet on sallittuja. Yhtäkkiä tyypit on kaventamassa akseleita.
Kyllä tämän tyyliseen luokkaan varmaan kourallinen kuskeja ja autoja löytyisi. Lisäksi jos tälläinen olisi niin aivan varmasti monelle tulisi motivaatiota rakentaa sellainen, ja moni hyllykoriste saisi ajoa. Olisin itse ja kiinnostunut ajelemaan tälläistä.
En ota kantaa noihin sääntöihin. Mutta class Zero säännöt on Coloradolaisten Crawlspace-porukan toimesta jo tehty. https://thecrawlspaceco.com/class-zero . Enemmän saa scale pisteitä ja enemmän juttuja mitä rakentaa autoon.
Mikäli näillä kisailtaisiin pitäisi, tämä minun mielestä olla toinen ääripää C1 ja C2 autoihin verrattuna. Eli tärkeimpänä hienosti rakennetut autot ei se kisaaminen. Ratojen taso pitäsi olla; todella helppo C1 rata tai vielä helpompi.
Eihän se ole muuta kuin "kisa" pystyyn. ja jos saisin päättää niin rata ja portit pitäisi olla mittakaava uskolliset kartiokeilat tai liput.