EDIT 2: Ennakon määrään liittyvä asiavirhe korjattu. Kirjoitin aikaisemmin, että 6-asteen ennakko saadaan siirtämäällä kannua n. 4mm 0-ennakosta. Oikea mitta on 2mm. Kuvissa näkyy siis kaksinkertainen ennakko, noin 12 astetta.
[hr][/hr]
Aika ajoin on hyvä kunnostaa crawlerin mottori. Voit huoltaa moottorisi, jos siinä on avattava pääty. Esimerkiksi Integhy Lathe moottoreissa on kaikissa avattava pääty.
Puuhaan ryhtyessä kannattaa hankkia seuraavat tarvikkeet: uudet hiilet, laakerit, riittävästi shimmi-levyjä ja mieluiten myös kollektorisorvi. Hyvällä tuurilla löydät hiilimoottoreiden osat rc-kauppasi ale-korista. Esimerkiksi RCM.fi liikkeellä on vielä joitakin hiilimoottoreiden osia valikoimassa, mm. hiiliä, hiilikanavia, jousia ja shimmi-levyjä.
Aloita irroittamalla hiilten jouset ja vedä hiilet pois hiilikanavista.
Nyt voit poistaa moottorin päädyn. Pääty on todennäköisesti kiinni kahdella pienellä ruuvillä päädyn reunoissa. Ruuvit menevät päädyn läpi ja kiertyvät moottorin kannussa olevaan renkaaseen, joka pysyy paikoillaan kannussa muutaman väkäsen takana. Kierrä ruuvit auki, irroita pääty ja pyöritä kannun rengasta niin, että siinä olevat hahlot osuvat väkästen kohdalle, jolloin saat renkaan poistettua. Nyt voit vetää ulos moottorin ankkurin.
Ole varovainen, kun irroitat ankkuria. Sen molemmissa päissä on ohuet shimmi-levyt, jotka helposti tipahtavat ja hukkuvat. Kannattaa kirjoittaa muistiin kuinka monta shimmilevyä kummassakin päässä oli. Ankkurin toisessa päässä on kollektori (kuparinen silinteri). Kollektoria vasten tulee ensin eristelevy, jonka jälkeen vasta shimmi-levy.

Vasemmalta: kannu, päädyn kiinnitysrengas, pääty, ankkuri

Kuvassa päädyn kiinnitysrengas, kun kannun väkäset ja renkaan hahlot ovat kohdallaan. Nyt renkaan voi poistaa.

Vasemmalla 1,5 vuotta käytössä olleet hiilet, oikealla uudet. 55t moottorin hiilien kuluminen crawling-käytössä on näemmä liki olematonta.
Sekä moottorin päädyssä että kannussa on pieni kuulalaakeri. Ne kannattaa nyt samalla vaihtaa uusiin. Yleisin koko, ainakin edullisemmissa hiilimoottoreissa, on metallisuojattu laakeri 1/8"x3/8"x5/32". Laakereita löytyy näppärästi ainakin osoitteesta: http://www.rcbearings.co.uk
Samankokoinen laakeri löytyy myös monista nykyajan hiilettömistä moottoreista, mm. CS:n koneissa on tämä laakeri. Niinpä laakeri löytynee myös kotimaan liikkeistä ja myös keraamisena, mikäli sellaisen haluaa.
Päädyn laakeri lähtee todennäköisesti kevyesti painamalla ulkopuolelta reiän läpi ruuvimeisselillä. Kannun laakeri lähtee samalla tavalla, mutta voi vaatia enemmän voimaa ja naputtelua.
Seuraavaksi on vuorossa kollektorin sorvaaminen. Kollektorin pinta kuluu ajan kanssa hiukan urille ja sen pinta tummuu. Samalla moottorin teho laskee. Kollektorisorveja ei nyt harjattomien aikakaudella kasva puissa, mutta vanhojen kisakuskien tai pienoisautoiluseurojen varastoista niitä vielä löytyy. Sorvi on pieni, näppärä ja helppokäyttöinen ja homma onnistuu muutamassa minuutissa vaikka keittiön pöydällä.
Tässä ankkuri sorviin kiinnitettynä ennen sorvausta:

Ja tässä sorvauksen jälkeen:

Kollektori on jaettu kolmeen osaan ohueiden akselin suuntaisten urien avulla. Sorvauksen jälkeen urien reunat saattavat jäädä karkeiksi. Kannatta pyöristää urien reunat vetämällä lyijykynän kärjellä uria pitkin muutaman kerran. Lopuksi urat voi puhdistaa pienellä harjalla.
Kun kollektori on sorvattu, osat puhdistettu ja laakerit asennettu, on aika kasata moottori jälleen. Kasauksen yhteydessä on ennen kaikkea kiinnitettävä huomiota moottorin ennakkoon. Ns. 0-ennakko on crawlerin moottoreissa yleinen. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että moottori pyörii molempiin suuntiin yhtä nopeasti. Useimmissa edullisissa moottoreissa 0-ennakko on silloin, kun päädyn hiilet kulkevat kohti kollektoria tasan magneettien keskeltä.
Kuvassa näkyy osapuilleen, kuinka pääty asettuu kannuun suhteessa magneetteihin, kun ennakko on nolla:

Monessa päädyssä ja kannussa on myös merkinnät, joiden avulla ennakon voi säätää. Tässä huomaat kannussa pienen loven ja päädyssä merkit. Moottorissa on nyt 0-ennakko.


Ennakkoa lisäämällä, lisäät moottorin kierrosnopeutta eteenpäin ajaessa. rccrawlerin elektroniikka-gurut väittävät, että noin 6 asteen ennakko on hiilimoottorilla optimaalinen. Niinpä päätin asettaa moottoreihin tämän verran ennakkoa. Ennakkoa lisätään pyörittämällä päätyä moottorin pyörimissuuntaa vastaan. Jos moottori pyörii myötäpäivään, käännät päätyä vastapäivään. Laskeskelin, että 6 asteen ennakko vaatii päädyn siirtämistä 2mm.
Tässä moottorissa on nyt noin 6 asteen ennakko. Valkoinen viiva näyttää, missa kannussa on 0-ennakon merkki ja punainen viiva osoittaa, kuinka paljon päätyä on siirretty 0-ennakosta. HUOM. katso EDIT 2 viestin alussa.


Jos haluaa hiukan fiilistellä, voi 0-ennakon paikan etsiä myös mittaamalla moottorin virrankulutuksen yleismittarilla. 0-ennakko on siinä kohtaa, jossa moottori kuluttaa vähiten virtaa. Siirtämällä päätyä edestakaisin, samalla kun mittaa virrankulutusta, löytää näppärästi 0-ennakon.
Vasemmalla pienin virrankulutuslukema, jonka onnistuin löytämään päätyä siirtelemällä. Oikealla virrankulutus 6 asteen ennakolla. HUOM! Katso EDIT 2 viestin alussa.


Tämä voi olla hyödyllinenkin menetelmä MOA-autoissa, mikäli haluaa molempiin moottoreihin mahdollisimman identtisen ennakon. MOA-autoista puheen ollen, on hyvä huomioida ennakkoa säätäessä, että toinen moottoreista tulee auton liikkuessa pyörimään vastakkaiseen suuntaan kuin toinen. Niinpä kahden moottorin ennakot säädetään ikään kuin toistensa peilikuvat. Mikäli mottoreissa on positiivinen ennakko, mutta pyörimissuunnan vaihdosta ei ole huomioitu, tulee toiseen moottoreista negatiivinen ennakko. Negatiivisen ennakon tunnistaa edellä esitettyjen seikkojen lisäksi siitä, että kollektori kipinöi voimakkaasti. Negatiivista ennakkoa ei tulisi käyttää, koska se ei paranna suorituskykyä millään tavoin ja lisää kollektorin ja hiilien kulumista.