No niin, nyt on crawleri-kärpänen puraissut ja ensimmäistä pitää ruveta rakentelemaan. Tarkoitus saada "Röhnä" kallioille vuoden alusta.
Tämmöstä olen mietiskellyt:
- tikkurunko (DIY tai "The Stick")
- nelipyöräohjaus
- 2x motti & 2x ESC, etu- ja taka-akseli omilla vaihteistoilla
- 2s lipo & 2500-3000kv harjattomat motit
- 2-vaihteinen vaihteisto
- välitykset ja loppunopeudet?
- akseliväli 310mm - 390mm
- raideleveys 200mm - 250mm
Searchia on yritetty käyttää, mutta näihin asioihin kaipaisin kokeneemmilta tietoutta / ehdotuksia kommentteineen (kommentteineen niin oppii itsekin jotain):
- motti:
- ulko- vai sisäpyörijä (joku kommentti oli, että ulkopyörijällä parempi "vauhtipyöräefekti")
- kv
- 2x motti + 2x ESC = 200 - 300€
- vaihteisto:
- välitykset? Tarkoitus on, että voi mönkiä kivillä hitaasti ja tarvittaessa pääsee vähän nopeempaa. Miltä 6km/h ja 25km/h loppunopeudet kuulostaa?
- tarkoitus toteuttaa 1. vaihde osittain ruuvipyörällä/kierukkavaihteella (worm gear), sillä saadaan lähes 100% mekaaninen jarru ja helposti lyhyet välitykset. 2. vaihde "normaaleilla" hammasrattailla. Servolla vaihteenvaihto jousen kanssa.
- akseliväli:
- akselivälin kasvatushan ei tikkurungolla tuo juurikaan lisää painoa ja pidemmällä pääsee korkeempien kivien yli, eikö?
- mitä te käytätte?
- raideleveys:
- mitä te käytätte?
Projekti: Röhnä
-
k-mikko
Projekti: Röhnä
Viimeksi muokannut k-mikko, Ti 25.09.2007 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Revoman
Vs: Projekti: Röhnä
Pyörittääkö moottorit samaa vaihtestoa vai tuleeko etu ja takapäälle oma vaihtesto moottori paketti joita ohjataan erikseen ?
Jos moottorit pyörittää samaa vaihtestoa, ei paljon ideaa kahdella motilla.
Itse käytän ulkopyörijä moottoreita crawlereissa, saadaan parempi vääntö ja jähdytys on tehokkaampi kuin sisäpyörijöissä.
Toi 25km/h on melko hurja nopeus, alle kymmenen riittää hyvin huippunopeudeks, toi on tietysti makuasia.
Huippu nopeus omassa crawlerissä nelosvaihteella on n.8km/h, ja sitä ei tarvii kuin siirtyessä paikasta toiseen tietäpitkin
Jos moottorit pyörittää samaa vaihtestoa, ei paljon ideaa kahdella motilla.
Itse käytän ulkopyörijä moottoreita crawlereissa, saadaan parempi vääntö ja jähdytys on tehokkaampi kuin sisäpyörijöissä.
Toi 25km/h on melko hurja nopeus, alle kymmenen riittää hyvin huippunopeudeks, toi on tietysti makuasia.
Huippu nopeus omassa crawlerissä nelosvaihteella on n.8km/h, ja sitä ei tarvii kuin siirtyessä paikasta toiseen tietäpitkin
Viimeksi muokannut Revoman, Ti 25.09.2007 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
k-mikko
Omat vaihteistot tarkoitus laittaa, jotka saa sit tarvittaessa radiosta mixsaamalla tottelemaan samaa tikkua.Revoman kirjoitti: Pyörittääkö moottorit samaa vaihtestoa vai tuleeko etu ja takapäälle oma vaihtesto moottori paketti joita ohjataan erikseen...
2. vaihdetta ajattelin esim. hiekkamonttuja yms. helpompia maastoja varten missä välillä tarvitaan vähän vauhtia. Kalliolle 2. vaihde tuolla nopeudelle on tietenkin täysin turha.Revoman kirjoitti: Toi 25km/h on melko hurja nopeus, alle kymmenen riittää hyvin huippunopeudeks, toi on tietysti makuasia.
Paljonko sinulla 1. vaihteen nopeus?
-
Revoman
Toi kierukka 1 vaihde onkin jännä idea ;D, toimii varmaan hyvin jyrkissä rinteissä.
en ole mitannut, mutta arvioisin ykkösen huippu nopeudeksi n.1.5km/hk-mikko kirjoitti: Paljonko sinulla 1. vaihteen nopeus?
Olen käyttänyt 40-47cm. Mitä pidempi sen parempi jyrkässä mäessä, mutta mitä pitempi sen helpommin jää mahasta kiinni kivikossa.k-mikko kirjoitti:
- akseliväli:
- akselivälin kasvatushan ei tikkurungolla tuo juurikaan lisää painoa ja pidemmällä pääsee korkeempien kivien yli, eikö?
- mitä te käytätte?
Käytän 43,5cm renkaista mitattunak-mikko kirjoitti:
- raideleveys:
- mitä te käytätte?
Viimeksi muokannut Revoman, Ti 25.09.2007 14:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meinasitko itse tehdä akselit vai enkö vaan huomaa niitä?
Krapula Cup champ '08
Muna Cup driver '09
Muna Cup driver '09
-
k-mikko
Itse meinasin tehdä niin paljon kuin mahdollista, eli myös akselin kotelot. Vetarit jostain kuhan mitat selvenee ja rattaille on jo kauppa tiedossa. Solidworksillä olen tässä jo viikon päivät crawleria pyöritellyt ja CNC-jyrsin saapuu tällä viikolla varastoon niin pääsee sit tositoimiin.klrp kirjoitti: Meinasitko itse tehdä akselit vai enkö vaan huomaa niitä?
Onko kukaan tehnyt stick-rungosta vähän kaarevaa ylöspäin ja niveltä keskelle jota voisi taivutella? Sillä sais maavaraa ylityksiin ja painopistettä alemmaksi kalteviin pintoihin. Kunhan kerkeän vähän luonnostella ideaa, niin voin laittaa videonpätkää mitenkä mekanismi toimisi. Voimaa siihen ei älyttömästi tarvita kun rungon keskellä ei ole painoa.