Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
-
- Täysi jäsen
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ti 10.04.2018 18:10
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Kaivelin Lj:n pölyn alta esiin, ja vähän himottelis alkaa sovitteleen Yota2 akseleita alle, mutta scale hömpötys ajattaa kysymään:
Onko kokemuksia Kiina/eBay M2 alumiini nivelistä nelilinkin kanssa? Ois vaan niin paljon ihanampia silmään, kun noi yleismallin m3 "normi" rod endit on vaan niin mokeloita :D
Tietenkään ei mitään Kevin Talbot tyylistä käyttöä kestä, mutta suht kevyeen scale fiilistelyyn
Onko kokemuksia Kiina/eBay M2 alumiini nivelistä nelilinkin kanssa? Ois vaan niin paljon ihanampia silmään, kun noi yleismallin m3 "normi" rod endit on vaan niin mokeloita :D
Tietenkään ei mitään Kevin Talbot tyylistä käyttöä kestä, mutta suht kevyeen scale fiilistelyyn
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
No nyt levisi halppis muoviatuosta vetoakselin ratas takaa.
Mahtaako olla kannattavaa tehdä nelivedosta väliaikaisesti etu- tai takavetoa kun odottelee uusien rattaiden tuloa, vai voiko esim rasittaa moottoria liikaa?
Mahtaako olla kannattavaa tehdä nelivedosta väliaikaisesti etu- tai takavetoa kun odottelee uusien rattaiden tuloa, vai voiko esim rasittaa moottoria liikaa?
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Moottori varmasti jaksaa ihan hyvin, jos jotain niin sillä on vähemmän kuormaa kun on vähemmän pitoa kun vetäviä renkaita on enää kaksi. Todennäköisesti 2WD heikko kohta on jäljellä oleva vetoakseli ja sen rattaat, koska siellä kuorma saattaa lisääntyä merkittävästikin. Sinänsä normiajossakin tietyissä tilanteissa voi melkein koko veto välittyä yhden renkaan kautta, mutta tuossa kyllä lisäät keskimääräistä rasitusta.
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Jees kiitoksia, ajattelin uusia koko voimansiirron sitten samalla niin saa toisen vuoden irti vielä tästä vehkeestä ja sitten katselemaan jotain laadukkaampaa.Mumakil kirjoitti: Pe 25.04.2025 08:13 Moottori varmasti jaksaa ihan hyvin, jos jotain niin sillä on vähemmän kuormaa kun on vähemmän pitoa kun vetäviä renkaita on enää kaksi. Todennäköisesti 2WD heikko kohta on jäljellä oleva vetoakseli ja sen rattaat, koska siellä kuorma saattaa lisääntyä merkittävästikin. Sinänsä normiajossakin tietyissä tilanteissa voi melkein koko veto välittyä yhden renkaan kautta, mutta tuossa kyllä lisäät keskimääräistä rasitusta.
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Absima CR3.4econ tuossa hankin ja huomasin että kääntäessä melkein ääriasentoon, niin vetarin nivel alkaa hakata ja tärisyttämään. Tämä tapahtuu molempiin suuntiin kääntäessä. Testasin vielä ottamalla tuon linkin välistä pois ja kääntämällä vain yhtä pyörää, niin molemmilla puolilla hakkaa ja ulospäin kääntäessä. En ehdi edes rajoittimeen asti kääntämään kun tuo alkaa, luulisi että ainakin siihen asti kaiken pitäisi pelittää ihan hyvin?
Onko tämä nyt "mitäs ostit halpaa paskaa" -ominaisuus, vai pitäiskö olla tuonne liikkeeseen yhteydessä tästä?
Tässä vielä video mitä tapahtuu:
Onko tämä nyt "mitäs ostit halpaa paskaa" -ominaisuus, vai pitäiskö olla tuonne liikkeeseen yhteydessä tästä?
Tässä vielä video mitä tapahtuu:
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
porro kirjoitti: La 26.04.2025 19:31 Absima CR3.4econ tuossa hankin ja huomasin että kääntäessä melkein ääriasentoon, niin vetarin nivel alkaa hakata ja tärisyttämään. Tämä tapahtuu molempiin suuntiin kääntäessä. Testasin vielä ottamalla tuon linkin välistä pois ja kääntämällä vain yhtä pyörää, niin molemmilla puolilla hakkaa ja ulospäin kääntäessä. En ehdi edes rajoittimeen asti kääntämään kun tuo alkaa, luulisi että ainakin siihen asti kaiken pitäisi pelittää ihan hyvin?
Onko tämä nyt "mitäs ostit halpaa paskaa" -ominaisuus, vai pitäiskö olla tuonne liikkeeseen yhteydessä tästä?
Tässä vielä video mitä tapahtuu:
Aika tavallinen tapahtuma ääriasentoissa näissä akseleissa, älä aja liian lujaa kun käännyt ääriasennossa
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
TRX4 akselitkin tekevät samaa vatkausta.porro kirjoitti: La 26.04.2025 19:31 Absima CR3.4econ tuossa hankin ja huomasin että kääntäessä melkein ääriasentoon, niin vetarin nivel alkaa hakata ja tärisyttämään. Tämä tapahtuu molempiin suuntiin kääntäessä. Testasin vielä ottamalla tuon linkin välistä pois ja kääntämällä vain yhtä pyörää, niin molemmilla puolilla hakkaa ja ulospäin kääntäessä. En ehdi edes rajoittimeen asti kääntämään kun tuo alkaa, luulisi että ainakin siihen asti kaiken pitäisi pelittää ihan hyvin?
Onko tämä nyt "mitäs ostit halpaa paskaa" -ominaisuus, vai pitäiskö olla tuonne liikkeeseen yhteydessä tästä?
Tässä vielä video mitä tapahtuu:
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Kiitoksia vastauksista, epäilinkin olevan ominaisuus ja pitää kääntyä tiukat käännökset hissukseen. Kardaanikin vatkaa mukavasti, laatukoneistusta. 👌👌
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Porrolle; on normaalia. Jopa parhaimmissa vehkeissä missä on tapahtuu ääriasennoissa samalaista ilmiötä.
Kyllä 1:10 crawlerit kaupasta yleensä kestää aika kovaa käyttöä, ja ns. normaalia ajoa pitkään.
Kyllä 1:10 crawlerit kaupasta yleensä kestää aika kovaa käyttöä, ja ns. normaalia ajoa pitkään.
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Molemmat omat 1/10 Axialit tekevät samaa ääriasennossa sekä poitsun TRX4M. Eipä taida olla mitään valmistajaa jolla tuota ei esiintyisi lainkaan.
Servon äärirajoja rajoittamalla voi tuota jättää pois tai sitten kuten yllä mainiittiin niin jättää käyttöön mutta muistaa ettei kaasu pohjassa vedä kun renkaat ääriasennossa.
Servon äärirajoja rajoittamalla voi tuota jättää pois tai sitten kuten yllä mainiittiin niin jättää käyttöön mutta muistaa ettei kaasu pohjassa vedä kun renkaat ääriasennossa.
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Tuntuuhan näitä kyssäreitä nyt riittävän.
Riippuu paljolti varmaan autosta ja ajotyylista/paikoista mutta, paljonko rahaa menee auton huoltoon ja varaosiin vuodessa keskimäärin?
Riippuu paljolti varmaan autosta ja ajotyylista/paikoista mutta, paljonko rahaa menee auton huoltoon ja varaosiin vuodessa keskimäärin?
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Ei välttämättä yhtään jos on kunnon auto, ja ei ajele vedessä tai mudassa.
Rtr-sähkö osat saattaa hajota itsessään normaalissa kevyessä ajossa, vaikka olisi ns. Kunnolinen merkki.
Crawlerit on aika huoltovapaita kun putsaa ajojen jälkeen liat pois.
Rtr-sähkö osat saattaa hajota itsessään normaalissa kevyessä ajossa, vaikka olisi ns. Kunnolinen merkki.
Crawlerit on aika huoltovapaita kun putsaa ajojen jälkeen liat pois.
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Hmm, ymmärrän.Pisepise kirjoitti: Ke 30.04.2025 17:24 Ei välttämättä yhtään jos on kunnon auto, ja ei ajele vedessä tai mudassa.
Rtr-sähkö osat saattaa hajota itsessään normaalissa kevyessä ajossa, vaikka olisi ns. Kunnolinen merkki.
Crawlerit on aika huoltovapaita kun putsaa ajojen jälkeen liat pois.
Omaa muoviautoa vedellyt oikeastaan kaikessa mahdollisessa maastossa paitsi mudassa, hiekan olen myös todennut melko haitalliseksi sillä onhan se karkeaa ja menee joka paikkaan. Kuitenkin ajojen jälkeen tapaan puhdistaa paikat purkitetulla paineilmalla.
Mutta tosiaan onko niin että kasattavissa autoissa parempi laatu? Ajattelin lähempänä ensivuotta sijoittaa johonkin parempaan kuin nykyinen 100€ 1/14 koon absima jolla lähdin harrastusta kokeilemaan ja alkaa tosiaan vaikuttamaan siltä että voisi siirtyä laadukkaampiin autoihin joilla pärjäisi melkein missä vaan.
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Kyllä. Alle 300€ maksavat crawlerit on lähtökohtaisesti huonompi laatuisia. Karkeasti yleistettynä. Laadukkaat voimansiirron osat on aika tärkeitä. Kyllä halvoillakin on paikkansa, mutta kunnollinen ja nautinnollinen harrastaminen vaatii ns. kunnollisen auton jolla voi varomatta ja säästelemättä ajella. Crawlerin on lähtökohtaisesti kestävämpiä kun yleensä niillä ei vauhdilla törmäillä kiviin ja kivetyksiin ja tolppiin.karapora kirjoitti: Ke 30.04.2025 18:08Hmm, ymmärrän.Pisepise kirjoitti: Ke 30.04.2025 17:24 Ei välttämättä yhtään jos on kunnon auto, ja ei ajele vedessä tai mudassa.
Rtr-sähkö osat saattaa hajota itsessään normaalissa kevyessä ajossa, vaikka olisi ns. Kunnolinen merkki.
Crawlerit on aika huoltovapaita kun putsaa ajojen jälkeen liat pois.
Omaa muoviautoa vedellyt oikeastaan kaikessa mahdollisessa maastossa paitsi mudassa, hiekan olen myös todennut melko haitalliseksi sillä onhan se karkeaa ja menee joka paikkaan. Kuitenkin ajojen jälkeen tapaan puhdistaa paikat purkitetulla paineilmalla.
Mutta tosiaan onko niin että kasattavissa autoissa parempi laatu? Ajattelin lähempänä ensivuotta sijoittaa johonkin parempaan kuin nykyinen 100€ 1/14 koon absima jolla lähdin harrastusta kokeilemaan ja alkaa tosiaan vaikuttamaan siltä että voisi siirtyä laadukkaampiin autoihin joilla pärjäisi melkein missä vaan.
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Painepuhaltimesta puheen ollen.
Noita spray tölkkejä ku alkaa käyttää joka ajon jälkeen niitä saa kantaa niska limassa motonetistä himaan.
Ilmainen mainos:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/13 ... aite-musta
Ostin tuon aikanaan PC huoltoon ja putsaamiseen, voimaa on ku pienessä kylässä eikä lopu koskaan ilma kesken, eri suuttimet ja pari eri "vaihdetta", tolla kuivattelen omat autot ajojen jälkeen ja roskat irti, ei tarvi mittiä ku spray purksita loppuu tehot ku viilenee ja pitää taas hakee uutta.
Ei tarvii montaa spray ilma purkkia hakee niin toi maksaa jo ittensä.
Varmasti on muitakin hyviä vastaavia ja ehkä halvemmallakin, mutta tuon linkkasin koska siitä kokemusta.
Noita spray tölkkejä ku alkaa käyttää joka ajon jälkeen niitä saa kantaa niska limassa motonetistä himaan.
Ilmainen mainos:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/13 ... aite-musta
Ostin tuon aikanaan PC huoltoon ja putsaamiseen, voimaa on ku pienessä kylässä eikä lopu koskaan ilma kesken, eri suuttimet ja pari eri "vaihdetta", tolla kuivattelen omat autot ajojen jälkeen ja roskat irti, ei tarvi mittiä ku spray purksita loppuu tehot ku viilenee ja pitää taas hakee uutta.
Ei tarvii montaa spray ilma purkkia hakee niin toi maksaa jo ittensä.
Varmasti on muitakin hyviä vastaavia ja ehkä halvemmallakin, mutta tuon linkkasin koska siitä kokemusta.
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 317
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Tuollainen puhallin on kyllä kuivaukseen kätevä (toki itse jättäisin "dronekaupasta" kaikki ostokset tekemättä)
Aikoinaan kun bashereita oli ja niitä joutui usein putsailemaan, niin hommasin BLO AIR-S kuivaimen. Tehoa löytyy yli kilowatti ja sisältää myös lämmityksen mikä tehostaa kuivausta. Maksoi nelisen vuotta sitten n. 75€ mutta en kyllä enää nykyhinnalla ostaisi
https://ostoskatu.com/fin/puhallin_blo_ ... QMEALw_wcB
Torissa näkyy olevan noita ja Tokyan vastaavaa järkihintaan, joten ehkä sieltä jos jollakin tarvetta.
Aikoinaan kun bashereita oli ja niitä joutui usein putsailemaan, niin hommasin BLO AIR-S kuivaimen. Tehoa löytyy yli kilowatti ja sisältää myös lämmityksen mikä tehostaa kuivausta. Maksoi nelisen vuotta sitten n. 75€ mutta en kyllä enää nykyhinnalla ostaisi
https://ostoskatu.com/fin/puhallin_blo_ ... QMEALw_wcB
Torissa näkyy olevan noita ja Tokyan vastaavaa järkihintaan, joten ehkä sieltä jos jollakin tarvetta.
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Oma ostettu jo 5 vuotta sitten, ennenkö tuli koko drone sekoilu.
https://www.proshop.fi/Kotelot-lisaetar ... ja/3125349
Tässä toinen erittäin hyvä ja luotettava myyjä jolla sama tuote. Tuolta tilaillu PC osia jo 8v ja on suomenkielinen aspakin kun myyvät suomeen niin merkittäviä määriä tavaraa.
https://www.proshop.fi/Kotelot-lisaetar ... ja/3125349
Tässä toinen erittäin hyvä ja luotettava myyjä jolla sama tuote. Tuolta tilaillu PC osia jo 8v ja on suomenkielinen aspakin kun myyvät suomeen niin merkittäviä määriä tavaraa.
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Jees, kaveri hommasi tuollaisen myös koneen puhdistamiseen (tai taisi olla se 5€ halvempi valkoinen vehje) ja itsekin samaa ajatellut, sillä omakin kone kerää kiitettävästi pölyä, hintakin vain 6-10 purkkia niin nopeasti maksaa itsensä takaisin eikä tarvitse puhdistaessa säästelläEzekyle kirjoitti: Ke 30.04.2025 22:53 Painepuhaltimesta puheen ollen.
Noita spray tölkkejä ku alkaa käyttää joka ajon jälkeen niitä saa kantaa niska limassa motonetistä himaan.
Ilmainen mainos:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/13 ... aite-musta
Ostin tuon aikanaan PC huoltoon ja putsaamiseen, voimaa on ku pienessä kylässä eikä lopu koskaan ilma kesken, eri suuttimet ja pari eri "vaihdetta", tolla kuivattelen omat autot ajojen jälkeen ja roskat irti, ei tarvi mittiä ku spray purksita loppuu tehot ku viilenee ja pitää taas hakee uutta.
Ei tarvii montaa spray ilma purkkia hakee niin toi maksaa jo ittensä.
Varmasti on muitakin hyviä vastaavia ja ehkä halvemmallakin, mutta tuon linkkasin koska siitä kokemusta.
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Kuinka tiukka servovarren laitto servoon kuuluu olla? Itellä nyt servo 25 hampainen ja varsi siihen metallinen kans 25 hampainen, mutta ei tunnu menevän huonostikkaan paikoilleen. Pitääkö tuo väkivalloin piekseä tuohon vai onko jotain vinkkejä miten se menis kohtuuella paikalleen..? 🫠
Re: Pikku kysymykset ja neuvot, jotka eivät tarvitse omaa topicia
Lämpötilaerot auttaa. Kylmä kutistaa, kuuma laajentaa. Laita servo pakastimeen tunniksi, ennen kun otat sen pois, lämmitä servovartta jollain (hiustenkuivain, sytkäri, tmv) ja sit naitat ne yhteen kun otat sen servon pakastimesta.Raissi kirjoitti: To 08.05.2025 18:27 Kuinka tiukka servovarren laitto servoon kuuluu olla? Itellä nyt servo 25 hampainen ja varsi siihen metallinen kans 25 hampainen, mutta ei tunnu menevän huonostikkaan paikoilleen. Pitääkö tuo väkivalloin piekseä tuohon vai onko jotain vinkkejä miten se menis kohtuuella paikalleen..? 🫠
Jos on tarpeeks tiukka sovitus, se varsi ei sitten välttämättä enää tulekaan irti, helpolla ainakaan, joten kantsii kattoa että varren orientaatio menee oikein kerrasta.