Jouduin hankkimaan keittövaa'an hoitokoiran ruoka-annoksen punnitusta varten. Päädyin Prisman 10€ vaakaan hinnan ja kätevän oloisen vaikutelman vuoksi (siinä on oikeat painonapit eikä hipaisukytkimiä).
Itse asiassa vaaka on liian kevyt jotta se pysyy paikoillaan tyhjänä kun nappuloita käyttää, muuten täyttää vaatimukset.
Alkoi sitten oman auton painopisteen laskenta kiinnostamaan kun oli tämä vaaka ja löysin omnicalculator.com sivuston jonka laskurilla se onnistuu osaavalta.
Car Center of Mass Calculator
Näitä on muitakin vastaavia netissä mutta tämä oli ensimmäinen jonka käyttö vaikutti olevan riittävän selkeää minulle :-D
Mutta punnitus ei olekaan niin helppoa sillä vaa'an päälle tarvitaan vaa'an korkuiset "telineet" että autoa voi punnita edestä, takaa ja molemmilta sivuilta. Itse asiassa kokonaispainoa ei tarvita vaan laskuri laskee sen itse. Tästä onkin hyvä varmistaa että mittaukset vastaavat todellista itse mitattua kokonaispainoa.
Toi mun vaaka olikin tässä suhteessa helppo tapaus sillä sen korkeus on rullamiltalla arvioituna noin 1,55 cm korkea.
Jos nyt olisikin vaikka höylättyä 1,5 cm lautaa niin siitähän tekisi yhden tai kaksi aputelinettä vähän yli akselivälin ja raidevälin niin voisi saada jotain järkevämpiä tuloksia kuin tossa alla - jotka ovat lähes puuta-heinää.
Päättelin että mitta H on mittaajan itse päätettävissä oleva, kunhan sopiva koroke vaan löytyy.
Jousitus oli kai hyvä laittaa "kiinteään asentoon" jotta kori pysyy koko ajan samalla korkeudella vaikka sitä joutuu liikuttelemaan eri mittauksissa.
Tein itselleni kätevän taulukkolaskelman jotta tuloksia on helpompi käsitellä (kun tykkään näprätä näitä).
Olisi mieli tehnyt tilata vaikka "SKYRC Wireless Corner Scale Setup System for RC Cars" jolla homma onnistuu ilman taulukkolaskentaa mutta ajattelin että käyttöönsä nähden systeemi on liian monimutkainen ja tarvitsee kännykän ja paristoja joten tällä kertaa hienompi(!) ei voittanut :-D
Auton painopisteen laskenta
-
nenolanjones
- Vanhempi jäsen
Re: Auton painopisteen laskenta
Onhan tuossa sinun laskennassa se etu, että saat myös tuon painopisteen sijainnin korkeussuunnassa, siihen ei nuo kulmavaa'at pysty. Siitä on hyötyä jos haluaa alkaa tuota linkkigeometriaa ihmettelemään. Tässä vähän aiheesta lisää: https://www.crawlpedia.com/4_link_suspension.htm
-
Metsäläinen
- Vanhempi jäsen
Kyllä siihen insinööriä tarvitaan, että helppo asia muuttuu monimutkaiseksi.
Tämä harrastus on hyvä esimerkki aiheesta ❝easy to learn, hard to master❞.nenolanjones kirjoitti: Su 01.01.2023 23:21 Onhan tuossa sinun laskennassa se etu, että saat myös tuon painopisteen sijainnin korkeussuunnassa, siihen ei nuo kulmavaa'at pysty. Siitä on hyötyä jos haluaa alkaa tuota linkkigeometriaa ihmettelemään. Tässä vähän aiheesta lisää: https://www.crawlpedia.com/4_link_suspension.htm
Toi CRAWLPEDIA artikkeli oli niin hyvin rautalangasta väännetty että auksesi helposti minullekin :-D
Mutta kun lukee tarkemmin niin voisi (savolaisittain) sanoa että Anti-squat yli 100% ei ole huono, mutta eipä alle 100% ole sekään paha!
Olen huomannut että link-riser palikoita myydään taka-akselille jolloin sen avulla näytttäisi että INSTANT CENTER tulee alemmaksi eli Anti-squat pienee. Tästähän ei voi mitenkään päätellä mikä on alkutila ja miksi sitä halutaan muuttaa (alemmaksi).
❝Suspension systems with anti-squat values over 100% will cause the rear end of the vehicle to raise up and unload the rear suspension under acceleration❞.
Tästä voisin ajatella että haluan autoni käyttäytyvän juuri näin jolloin se ei käänny selälleen jos ylämäkeen kiihdyttää.
Anti-squat between 110% and 150% works well for hardcore technical rock crawling and some styles of rock bouncing.
Anti-squat between 70% and 100% works well for rock crawling and trail running.
Anti-squat between 80% and 120% works well for almost every off-road application (excluding desert racing).