"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

RC lentokoneen moottori autoon

Hiilettömät tai hiilelliset, ja niiden nopeudensäätimet
lassii
Legendaarinen!

RC lentokoneen moottori autoon

Viesti Kirjoittaja lassii »

Mietin kaikkia uusia jänniä innovaatioita ja kun välillä on tilan ahtautta moottorille niin nuo lentokoneiden moottorit on jonkin verran lyhyempiä. Nuo moottorien arvot kuitenkin on vähän vieraita itselle.

Voisiko joku selittää mitä arvoja rc auton moottorilta vaaditaan verrattuna lentokoneeseen?
JaakkoM
Juniori

Re: RC lentokoneen moottori autoon

Viesti Kirjoittaja JaakkoM »

Vääntöä niissä ei oo siinä mittapuussa mitä autokäytössä pitäis olla pelaanhan sen kyllä saa ei kai sitä mikään estä

Mutta onhan autokäyttöön suunniteltuja
Esmes tossa harjaton budjetti kikkare

Sitten jotain hieman parempaa seppälää ainakin nimi on varmaan aika useille tuttu Holmes

Jos nyt ylipäätään tarkotit näitä outrunner tyyppisiä koneita
lassii
Legendaarinen!

Kyllähän tuo vähän selvensi. Hassu surina noista koneista lähtee :)

Lähinnä tuo vääntö juuri mietityttää kun valmistajat ilmottelee peak amps ja watteja yms eikä oikein osaa vertailla edes tavalliseen harjakoneeseen noita lukuja.

Esim jos verrokkina on TRX Titan ja sitten random outrunner niin näistä kun sais samat arvot pöydälle niin pääsis vähän kartalle.
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kj_temmes »

lassii kirjoitti: To 19.05.2022 08:53 Kyllähän tuo vähän selvensi. Hassu surina noista koneista lähtee :)

Lähinnä tuo vääntö juuri mietityttää kun valmistajat ilmottelee peak amps ja watteja yms eikä oikein osaa vertailla edes tavalliseen harjakoneeseen noita lukuja.

Esim jos verrokkina on TRX Titan ja sitten random outrunner niin näistä kun sais samat arvot pöydälle niin pääsis vähän kartalle.
Ei mulla valmista vastausta ole mutta ite lähtisin lähestymään niin että välitystä kasvattaisin reilusti, vähintään niin paljon kun mahdollista ja valitsisin sen mukaan sitten mahdollisimma korkean KV moottorin. Liikkeellelähtö vääntö on toki pieni mutta jos välitys on suuri niin kyllähän siitä sitten moottorn jo pyöriessä vääntöäkin alkaa löytyä. Toki onhan noit harjattomia vääntäviäkin, tahtoo vaan kellon koko ja varsinkin halkaisija kasvaa.
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin noissa ns "lennokki moottoreissa" pituus kasvattaa monesti kierroksia ja halkaisija vääntöä.
Ei toki aivan mustavalkoisesti juuri kuten sanoin.

Ajattelitko 1/10 kokoiseen vai johonkin pienempään ja millaiseen käyttöön.?
lassii
Legendaarinen!

kj_temmes kirjoitti: To 19.05.2022 09:21
lassii kirjoitti: To 19.05.2022 08:53 Kyllähän tuo vähän selvensi. Hassu surina noista koneista lähtee :)

Ei mulla valmista vastausta ole mutta ite lähtisin lähestymään niin että välitystä kasvattaisin reilusti, vähintään niin paljon kun mahdollista ja valitsisin sen mukaan sitten mahdollisimma korkean KV moottorin. Liikkeellelähtö vääntö on toki pieni mutta jos välitys on suuri niin kyllähän siitä sitten moottorn jo pyöriessä vääntöäkin alkaa löytyä. Toki onhan noit harjattomia vääntäviäkin, tahtoo vaan kellon koko ja varsinkin halkaisija kasvaa.
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin noissa ns "lennokki moottoreissa" pituus kasvattaa monesti kierroksia ja halkaisija vääntöä.
Ei toki aivan mustavalkoisesti juuri kuten sanoin.

Ajattelitko 1/10 kokoiseen vai johonkin pienempään ja millaiseen käyttöön.?
Hypoteettinen ajatus tilan säästämiseksi kuten kirjoitin, monessakin autossa eteen ei mahdu kunnolla kuin 540 kokoinen moottori, jos löytyy vastaavilla arvoilla lyhyempi moottori niin tilaa jää muuhun käyttöön.
teppisch
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja teppisch »

Mielenkiintoista pohdintaa. Itse olen outrunnerit mieltänyt kalliiksi peleiksi kun moottorissa ja noparissa pitää lukea Holmes. Tuo tilan säästäminen on kyllä hyvä syy tutustua näihin vehkeisiin. Eimerkiksi Kim Lemberg esittelee facessa lcg rigejään joissa hyödynnetty tilan käytöllisesti hyvin lyhyitä outrunnereita.

Tuo Surpass Hobby vaikuttaisi kuitenkin ihan tutustumisen arvoiselta. Mahtaakohan heiltä löytyä järkevää ja toimivaa noparia siihen kylkeen crawler käyttöön. Olisi melko järkevän hintainen kokonaisuus.
lassii
Legendaarinen!

teppisch kirjoitti: To 19.05.2022 11:00 Mielenkiintoista pohdintaa. Itse olen outrunnerit mieltänyt kalliiksi peleiksi kun moottorissa ja noparissa pitää lukea Holmes. Tuo tilan säästäminen on kyllä hyvä syy tutustua näihin vehkeisiin. Eimerkiksi Kim Lemberg esittelee facessa lcg rigejään joissa hyödynnetty tilan käytöllisesti hyvin lyhyitä outrunnereita.

Tuo Surpass Hobby vaikuttaisi kuitenkin ihan tutustumisen arvoiselta. Mahtaakohan heiltä löytyä järkevää ja toimivaa noparia siihen kylkeen crawler käyttöön. Olisi melko järkevän hintainen kokonaisuus.
Näitä comboja oon kyylänny aliexpressistä ja noitahan löytyy , mutta onko sitten sopiva autoon onkin eri asia. Esim tämä:

https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 1219%21sea

Hinta on kyllä sen verran suolainen tolla etten ihan kokeeksi viittis maksaa. Tuohan tuli nyt ekana sivulle esiin joten varmaan parilla kynpilläkin löytyy jotain. Mutta moottorinhan pitäisi olla sellainen joka kestää esim HW1080 antaman piikkitehon, toimintasavut ei ole mukavia asioita.
Tawler
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Tawler »

teppisch kirjoitti: To 19.05.2022 11:00 Mielenkiintoista pohdintaa. Itse olen outrunnerit mieltänyt kalliiksi peleiksi kun moottorissa ja noparissa pitää lukea Holmes. Tuo tilan säästäminen on kyllä hyvä syy tutustua näihin vehkeisiin. Eimerkiksi Kim Lemberg esittelee facessa lcg rigejään joissa hyödynnetty tilan käytöllisesti hyvin lyhyitä outrunnereita.

Katsellut kanssa useampia outrunner vaihtoehtoja seuraavaan projektiin ja hieman yllätyin, ettei edes Holmesin hinnat ole niin pahoja verrattuna muihin inrunner harjattomiin compoihin verrattuna (esim Axe r2).

Toki oma vaivansa tilata ulkomailta, kun Suomessa tarjonta näiden osalta hieman suppeahko.

Lainaan topikkia ja kysäisen samassa, onko kellään kokemuksia Team Brood:n outrunnereista? Hieman miettinyt siihen kylkeen Micro Mamba X2:sta.
JaakkoM
Juniori

lassii kirjoitti: To 19.05.2022 11:18

Näitä comboja oon kyylänny aliexpressistä ja noitahan löytyy , mutta onko sitten sopiva autoon onkin eri asia. Esim tämä:

https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 1219%21sea

Hinta on kyllä sen verran suolainen tolla etten ihan kokeeksi viittis maksaa. Tuohan tuli nyt ekana sivulle esiin joten varmaan parilla kynpilläkin löytyy jotain. Mutta moottorinhan pitäisi olla sellainen joka kestää esim HW1080 antaman piikkitehon, toimintasavut ei ole mukavia asioita.

Linkin combohan ei sisällä sitten pakkia eli käymätön autoon
Joo oli eka tulos minkä laitoit kyllä luin sen mutta ihan vaan nive to know 🤣
Ja nämä oitrunnerit pääsääntöisesti on ollut harjattomia niin hw1080 käytön voi unohtaa kokonaan

Linkin 1000 moottorin Speksattu koneen koko noin 4kg että varmaan alkais tossa jo voima riittään crawler käyttöönki

Ja ihan tolla linjalla lähtisin kokeileen kans että mittojen mukaan niin suuri outrunneri ku mahtuu ja lyhyttä välitystä
Halkaisia tuo vääntöä hitausmomentin vuoksi eli karkeasti suoraa verrannollista jos ei ajatella mitään muuta ominaisuutta
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

JaakkoM kirjoitti: To 19.05.2022 12:06 Linkin combohan ei sisällä sitten pakkia eli käymätön autoon
Ja nämä oitrunnerit pääsääntöisesti on ollut harjattomia niin hw1080 käytön voi unohtaa kokonaan

Linkin 1000 moottorin Speksattu koneen koko noin 4kg että varmaan alkais tossa jo voima riittään crawler käyttöönki

Ja ihan tolla linjalla lähtisin kokeileen kans että mittojen mukaan niin suuri outrunneri ku mahtuu ja lyhyttä välitystä
Halkaisia tuo vääntöä hitausmomentin vuoksi eli karkeasti suoraa verrannollista jos ei ajatella mitään muuta ominaisuutta
Sanoisin että jos joku moottori speksattu 4kg liidokkiin tai lennokkiin niin ei voi kyllä edes pahana päivänä verrata crawleriin vaikka se nyt sattuisikin painamaan 4kg. Ropelin pyöriminen ilmassa on niin eri asia kun vaihteiden ja erinäisten voimansirtojen kautta välittynyt voima renkaalle jne...

Jokin muu lähestymissuunta pitää keksiä kyllä.

HW1080 on täysin turha näiden kanssa.

Nopariksi voi ottaa vaikka jonkun BL Heli pohjaisen jonka voi sitten koodata että toimii kahteen suuntaan. Näin itse tein kun rakensin sen telamenijän.
Voin tarkistella millaisia virtoja oon saanu siellä aikaseksi. BL heli nopareissa monesti e ole bec:iä joten vastarille ja servolle tarvii erillisen becin tai sitten suoraan 2s sähköt, tai vaihtoehtoisesti voi ottaa 3s akun balansserista 2 kennon jännitteen.
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

lassii kirjoitti: To 19.05.2022 11:18
Ihan mielenkiinnosta että millaisella akulla olet HW1080 käyttänyt. Se piikkiteho on aika raju ja veikkaan että aika harvan nykyään käyttämistä akuista sitä ihan irtoaa... Bäsherien akuissa ehkä sen verran puhtia... Mutta ei nyt relevantti harjattomien kanssa kun 1080 jää hyllyyn... ;)
HillBilly
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja HillBilly »

Mulla on parikin Holmesin outrunneria. 2500 kv jonka parina Mamba Micro X ja kokeilin 2050 kv Micro x 2 :n kanssa. Tuo 2500kv alkaa olemaan Micro X:n ihan kipurajoilla. Mulla tosin on painava ( yli 4kg ) auto. Tykkään outrunnerista todella paljon koska se antaa myös korviin informaatiota lisääntyneestä vastuksesta. Toiset ei voi ujellusta sietää muttei mua oo haitannu. Vääntöhän näissä on se juttu joten jos bindaat johonkin ja sormea lisää koukkuun niin jostain voimansiirron alueelta varmasti antautuu. Sen suhteen saa olla siis tarkkana. Suosittelen kokeilemaan ja vaikkei nyt olis se oma juttu niin eiköhän ne täällä kaupaksi saa 😄
Aina oppii uutta kun harrastaa itteensä parempien kanssa ;-)
Scale Class 3 Champ -24
Scale Class 2 Champ -22, -23 & -24
Scale Class 1 4@ -22 2@ -23
Sportsman Champ -25
ig hillbillyscalerc
JaakkoM
Juniori

kj_temmes kirjoitti: To 19.05.2022 12:55
JaakkoM kirjoitti: To 19.05.2022 12:06 Linkin combohan ei sisällä sitten pakkia eli käymätön autoon

Sanoisin että jos joku moottori speksattu 4kg liidokkiin tai lennokkiin niin ei voi kyllä edes pahana päivänä verrata crawleriin vaikka se nyt sattuisikin painamaan 4kg. Ropelin pyöriminen ilmassa on niin eri asia kun vaihteiden ja erinäisten voimansirtojen kautta välittynyt voima renkaalle jne...

Jokin muu lähestymissuunta pitää keksiä kyllä.

HW1080 on täysin turha näiden kanssa.

Nopariksi voi ottaa vaikka jonkun BL Heli pohjaisen jonka voi sitten koodata että toimii kahteen suuntaan. Näin itse tein kun rakensin sen telamenijän.
Voin tarkistella millaisia virtoja oon saanu siellä aikaseksi. BL heli nopareissa monesti e ole bec:iä joten vastarille ja servolle tarvii erillisen becin tai sitten suoraan 2s sähköt, tai vaihtoehtoisesti voi ottaa 3s akun balansserista 2 kennon jännitteen.

Siis joo ajatus taas laukannut nopeampaa mitä sormet on kerennut visuaaliseksi informaatioksi saada

Voima suhteita on hirvittävän vaikea saada verrattua
Ilma / maa laitteissa
lassii
Legendaarinen!

Hyviä pointteja, tosiaan lentokoneen noparia ei voi käyttää eikä sekottaa HW1080 harjattomaan moottoriin, tulee välillä kivoja aivopieruja :D

Lienee kokeilemisen arvoinen ajatus näiden kommenttien perusteella, kunhan löytää fiksun noparin kaveriks.
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

JaakkoM kirjoitti: To 19.05.2022 13:10

Voima suhteita on hirvittävän vaikea saada verrattua
Ilma / maa laitteissa
Jep, ropelilla on yleensä jokin optimaalinen kierrosalue ja nopeus, maassa kun asia on aivan toisin.
Itseäkin hiukan kiinnostelee kokeilla kyllä, kunhn ehtii penkaa niin tarvittavat emmeet löytyy melkovarmasti valmiina hyllystä.

lassii:lle
Ei voida ehkä myöskään periaatteessa puhua lentokoneen noparista. ;)
Mutta ei sekoiteta harjattomia ja harjallisia nopareita.
Jeepster
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Jeepster »

Onhan noita outrunnereita autoissa itelläkin, ulinattomiakin, kunhan laittaa oikeen noparin.
Pertsax
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

Muistelen joskus vuosia sitten, (2009-2010) taisi nimimerkki Nasty olla joku 1100kv lentokoneeseen tarkoitettu ulkopyörijä ja silloinen Castle sidewinder nopari kompo, oli aika tarkka tuntuma ja hyvä dragbrake.
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Jeepster kirjoitti: To 19.05.2022 13:59 Onhan noita outrunnereita autoissa itelläkin, ulinattomiakin, kunhan laittaa oikeen noparin.
Mikä on sitten oikea nopari.?
Jeepster
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Jeepster »

kj_temmes kirjoitti: To 19.05.2022 14:20
Jeepster kirjoitti: To 19.05.2022 13:59 Onhan noita outrunnereita autoissa itelläkin, ulinattomiakin, kunhan laittaa oikeen noparin.
Mikä on sitten oikea nopari.?
Lienee makuasioita, ehkä oikea on väärä termi, mutta itse tykkään noista hiljaisista.
kj_temmes
Vanhempi jäsen
Viesti:

Tämä eskaloitui melko nopeasti..
Raporttia seuraa kun liikkuu😇😂👍
Liitteet
image.jpg
Vastaa Viestiin