Pelti Pasi 6x6
Pelti Pasi 6x6
Nonni.
Kun 6x6 kuume valtaa mielen nii jotain on tehtävä.
download/file.php?mode=view&id=14197
Mietin pitkään korin valintaa ja tämä Sisu XA-185 vaikutti sopivan helpolta, kun on paljon suoraa pintaa. Aloitin homman keulasta jossa nuo vaikeimmat palat on. Väärin. Korostetaan vielä, että tähän ei ole saatavilla muita mittoja kuin pituus, leveys ja korkeus, piirustuksista puhumattakaan. Kuulemma salassapidettävää materiaalia, niin varmaan.. Toki Parolassa olisi voinut käydä mittailemassa, mutta vain sen takia en lähde rullamittaa sinne viemään.
Googlella niin paljon kuvia kuin vain löytyi ja siitä mittailemaan ja suhdelukuja käyttämällä sain mieleisiä mittoja joilla pääsi alkuun. Loppujen lopuksi sain keulan kasaan ja rungon pitkän osan taivuteltua, nämähän eivät sopineet yhteen. Etukylkipalat jouduin tekemään uudelleen. Google löysi myös kätevän laskurin kolmion sivujen laskemiseen, keulahan on pelkästään joka suuntaan kallistuvia kolmioita joten perus matikalla ei oikein tullut toimeen.
Teknisesti tämän tekeminen on melko helppoa. Kaikki asiathan on jo täälä foorumilla muissa aiheissa ja niillä ohjeilla ja vinkeillä homma etenee. Itsellä on käytössä IKH kanttikone joka on 700mm leveä joten tuon runko-osan kanttaaminen ilman sitä olisi ollut työlästä. Tina on markettikamaa, ProMaster 1.5mm ja 0.5mm, kumpikin on jotenkin väärän paksuista joten 1mm olisi varmaan sitten paras itselle. Työläin osuus oli ehkäpä keulan osittainen purkaminen, siihen sopii näppärästi Motonetin pieni kaasutohotin jolla saa koko sauman kuumaksi ja ruuvarilla irrottelee palat. Kolvina on joku random säädettävä 40W juotosasema joka on aina täysillä.
Pellin leikkaaminen käy Fiskarsseilla sekä peltisaksilla, olin yllättynyt kuinka tarkkaan peltisaksillakin pystyy leikkaamaan, suosittelen. Osat kiinnitin toisiinsa milloin magneeteilla, pienillä puristimilla tai välillä ihan painamalla jollain käteenosuvalla työkalulla toisiinsa kiinni, tapoja on monia.
download/file.php?mode=view&id=14207
Runko on tehty 10x10 neliöputkesta halkaisemalla. Akseleina on tällä hetkellä takana kaksi hgp601 akselia,sekä edessä muistaakseni Maverikin akseli joka omien silmämittausten mukaan pyörii 25% nopeammin, eli sopivasti OD tulee siitä. Laatikko on Axialin perusloota metallirattain ja näitä tulee toinen vielä tukilaakeriksi keskimmäisen ja taaimmaisen akselin väliin. Alla olevat renkaat ovat hg p601 myöskin.
Kuten kuvasta näkyy, runko on vielä täysin raakile, akselit ovat vain suunnilleen sielä päin ja ainoastaan lehtijousien varassa, ei näin. Korissakin on katossa yksi reikä väärässä paikassa joten se pitää siirtää oikealle paikalle. Muutoinkin korista puuttuu vielä pyörien välistä palaa ennenkuin pääsee varsinaisesti detaljoimaan. Toki ensin pitää keksiä kuinka kori ja runko liitetään toisiinsa ja kuinka ohjauksen sun muut toteuttaa.
Muutama kuva..
download/file.php?mode=view&id=14208
download/file.php?mode=view&id=14209
download/file.php?mode=view&id=14210
Kun 6x6 kuume valtaa mielen nii jotain on tehtävä.
download/file.php?mode=view&id=14197
Mietin pitkään korin valintaa ja tämä Sisu XA-185 vaikutti sopivan helpolta, kun on paljon suoraa pintaa. Aloitin homman keulasta jossa nuo vaikeimmat palat on. Väärin. Korostetaan vielä, että tähän ei ole saatavilla muita mittoja kuin pituus, leveys ja korkeus, piirustuksista puhumattakaan. Kuulemma salassapidettävää materiaalia, niin varmaan.. Toki Parolassa olisi voinut käydä mittailemassa, mutta vain sen takia en lähde rullamittaa sinne viemään.
Googlella niin paljon kuvia kuin vain löytyi ja siitä mittailemaan ja suhdelukuja käyttämällä sain mieleisiä mittoja joilla pääsi alkuun. Loppujen lopuksi sain keulan kasaan ja rungon pitkän osan taivuteltua, nämähän eivät sopineet yhteen. Etukylkipalat jouduin tekemään uudelleen. Google löysi myös kätevän laskurin kolmion sivujen laskemiseen, keulahan on pelkästään joka suuntaan kallistuvia kolmioita joten perus matikalla ei oikein tullut toimeen.
Teknisesti tämän tekeminen on melko helppoa. Kaikki asiathan on jo täälä foorumilla muissa aiheissa ja niillä ohjeilla ja vinkeillä homma etenee. Itsellä on käytössä IKH kanttikone joka on 700mm leveä joten tuon runko-osan kanttaaminen ilman sitä olisi ollut työlästä. Tina on markettikamaa, ProMaster 1.5mm ja 0.5mm, kumpikin on jotenkin väärän paksuista joten 1mm olisi varmaan sitten paras itselle. Työläin osuus oli ehkäpä keulan osittainen purkaminen, siihen sopii näppärästi Motonetin pieni kaasutohotin jolla saa koko sauman kuumaksi ja ruuvarilla irrottelee palat. Kolvina on joku random säädettävä 40W juotosasema joka on aina täysillä.
Pellin leikkaaminen käy Fiskarsseilla sekä peltisaksilla, olin yllättynyt kuinka tarkkaan peltisaksillakin pystyy leikkaamaan, suosittelen. Osat kiinnitin toisiinsa milloin magneeteilla, pienillä puristimilla tai välillä ihan painamalla jollain käteenosuvalla työkalulla toisiinsa kiinni, tapoja on monia.
download/file.php?mode=view&id=14207
Runko on tehty 10x10 neliöputkesta halkaisemalla. Akseleina on tällä hetkellä takana kaksi hgp601 akselia,sekä edessä muistaakseni Maverikin akseli joka omien silmämittausten mukaan pyörii 25% nopeammin, eli sopivasti OD tulee siitä. Laatikko on Axialin perusloota metallirattain ja näitä tulee toinen vielä tukilaakeriksi keskimmäisen ja taaimmaisen akselin väliin. Alla olevat renkaat ovat hg p601 myöskin.
Kuten kuvasta näkyy, runko on vielä täysin raakile, akselit ovat vain suunnilleen sielä päin ja ainoastaan lehtijousien varassa, ei näin. Korissakin on katossa yksi reikä väärässä paikassa joten se pitää siirtää oikealle paikalle. Muutoinkin korista puuttuu vielä pyörien välistä palaa ennenkuin pääsee varsinaisesti detaljoimaan. Toki ensin pitää keksiä kuinka kori ja runko liitetään toisiinsa ja kuinka ohjauksen sun muut toteuttaa.
Muutama kuva..
download/file.php?mode=view&id=14208
download/file.php?mode=view&id=14209
download/file.php?mode=view&id=14210
Re: Pelti Pasi 6x6
Ai pentele komiaa!
Kiv nähdä kun hypitään syvään päätyyn :D
Kiv nähdä kun hypitään syvään päätyyn :D
Re: Pelti Pasi 6x6
Saitin kovimmat, Temmeksen Hj, Rc700:n peltiautot ja Looponen Volvo saa nyt aika kovan haastajan.
KK E&UA
Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny?
Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny?
Re: Pelti Pasi 6x6
Ai saakeli nyt on hieno!
Re: Pelti Pasi 6x6
Katos katos👍 Loistava startti. Rupiihan näitä vihdoinkin tulemaan. Peltikoppia siis. Kyllä näissä aina omansa vaikeudet on vaikka helpohkolta esikuva tehdä näyttääkin. Nyt syntynyt jälkihän näyttää oikein mainiolta. Hienoa, jatkakaa olkaa hyvä.
Finnish RC Scale Crawling Series
Scale Class 1 x4
Scale Class 2 x2
2xKON
Scale Class 1 x4
Scale Class 2 x2
2xKON
Re: Pelti Pasi 6x6
Ai saatana, tuli hyvät tunteet pintaan. Muistot armeijavuodesta ja saapumiserästä 01/03 joka ei kotiudu koskaan. Siltä se tuntui 🤣 Eli sain varusmiehenä olla ”turskapurkin” kuski ja johtaja.
Haminassa RUK:n kuskina niin upseerioppilaat eli ”turskat” tarvitsi aina Pasin kyytiä. Nimitys tulee siitä että ryynäävät viikon metsässä niin ne haisevat kuin turskat, kun niitä tuli pasi täyteen.
Ja upseerikokelasta Haminassa kutsuttiin ”yliturskaksi”.
Anteeksi kun kävin kirjoittelemaan omia muistoja, mutta sen tämä aiheuttaa kun on tunneside kyseiseen vaunuun. Vaunukouluttaja ajoleirillä metsässä kertoi ja näytti että vauhti on tämän vaunun paras suoja. Laitettiin kaikki luukut kiinni ”sotatilaan” ja skappari ajoi liian kovaa metsäuralla ja kovisteli varusmiehille ajotaidoillaan. Se pelotti.
Aivan mahtavaa että lähdit peltirakentamiseen! Hienoa.
Haminassa RUK:n kuskina niin upseerioppilaat eli ”turskat” tarvitsi aina Pasin kyytiä. Nimitys tulee siitä että ryynäävät viikon metsässä niin ne haisevat kuin turskat, kun niitä tuli pasi täyteen.
Ja upseerikokelasta Haminassa kutsuttiin ”yliturskaksi”.
Anteeksi kun kävin kirjoittelemaan omia muistoja, mutta sen tämä aiheuttaa kun on tunneside kyseiseen vaunuun. Vaunukouluttaja ajoleirillä metsässä kertoi ja näytti että vauhti on tämän vaunun paras suoja. Laitettiin kaikki luukut kiinni ”sotatilaan” ja skappari ajoi liian kovaa metsäuralla ja kovisteli varusmiehille ajotaidoillaan. Se pelotti.
Aivan mahtavaa että lähdit peltirakentamiseen! Hienoa.
-
- Täysi jäsen
- Viestit: 137
- Liittynyt: Su 04.08.2019 13:30
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Pelti Pasi 6x6
Tää on ollut joskus omakin fantasia. Hienoon projektiin lähdit.
Mistä hankitte peltiä näihin pelti töihin?
Mistä hankitte peltiä näihin pelti töihin?
Re: Pelti Pasi 6x6
Rauta-Soini tampereella. Pelti on samaa kuin säilyketölkeissä vahvuudeltaan, 0.27mm. Ohuempaa ei ollut tarjolla kun hain pari neliöö, hintaahan satsille tuli huimat 10e.Hiidenhirvi kirjoitti: ↑Ke 06.04.2022 14:02 Tää on ollut joskus omakin fantasia. Hienoon projektiin lähdit.
Mistä hankitte peltiä näihin pelti töihin?
Re: Pelti Pasi 6x6
Jos alat peltiä hommaamaan tänne kaakon kolkalle niin kysellään eka paikallisista ja jos ei löydy niin porukalla hommataan kauempaa...Hiidenhirvi kirjoitti: ↑Ke 06.04.2022 14:02 Tää on ollut joskus omakin fantasia. Hienoon projektiin lähdit.
Mistä hankitte peltiä näihin pelti töihin?
Re: Pelti Pasi 6x6
Jotain taas puuhattu. Vuorossa oli renkaiden väliin tulevat osat. Näiden tekeminen on ollut toistaiseksi hauskinta, vinoja pintoja joka suuntaan ja mietintää miten pokkaa mihinkin suuntaan ja missä järjestyksessä.
download/file.php?mode=view&id=14280
Sitten aloin jo miettimään korin sovittamista rungolle. Ensin kuitenkin täyttelin ja hioin saumat ohjaamosta taaksepäin. Juotosaseman kolvista kärähti kärki joten homma hidastui merkittävästi. Asema on sama kuin Verkkokaupan Wattnik ZD-99 48W teholtaan, kauppa myy asemaa muttei kärkiä ole saatavilla joten täytynee etsiä muualta. Kolveja löytyi kätköistä 30W, 60W ja 150W ja näistä käyttöön tuli pienin. Hidasta on saumojen lämpiäminen kun on jo paljon materiaalia joissain kohdissa. Otin käyttöön jälleen Motonetin pikkukaasutohon jolla lämmitin alueen ja kolvilla vain levitin tinan, ei kovin ammattimaista mutta jälki kelpaa hyvinkin itselle. Täytyy toki varoa saumojen avautumista. Ohjaamon saumat viimeistelen kun saan rakkaaseen kolviini kärkiä.
download/file.php?mode=view&id=14281
WB heittää joka suhteessa milli; tai jopa senttitolkulla, en tiedä kuka tuon rungon on sitten tehnyt. Myös ohjausservojen, vaihdelaatikon ja kardaanien kanssa tulee ahdasta johtuen lyhyistä akseliväleistä varsinkin etupäässä. Kaikkia ajatuksia on käynyt mielessä, jopa jos tekisi joka akselille erillisen apurungon. Tämä taas tarkoittaa varsin työlästä korin irroitusoperaatiota. Ratkaisu tosin ei mikään uusi olisi.
Lopuksi pari kuvaa netistä joiden perusteella olen tätä härveliä kyhännyt, Mittojen suhdeluku on sama, mutta ajoneuvon muodot varsinkin keulassa eroavat. Ota tästä nyt sitten selvää mikä on oikein ja mikä vähemmän väärin.
download/file.php?mode=view&id=14282
download/file.php?mode=view&id=14283
download/file.php?mode=view&id=14280
Sitten aloin jo miettimään korin sovittamista rungolle. Ensin kuitenkin täyttelin ja hioin saumat ohjaamosta taaksepäin. Juotosaseman kolvista kärähti kärki joten homma hidastui merkittävästi. Asema on sama kuin Verkkokaupan Wattnik ZD-99 48W teholtaan, kauppa myy asemaa muttei kärkiä ole saatavilla joten täytynee etsiä muualta. Kolveja löytyi kätköistä 30W, 60W ja 150W ja näistä käyttöön tuli pienin. Hidasta on saumojen lämpiäminen kun on jo paljon materiaalia joissain kohdissa. Otin käyttöön jälleen Motonetin pikkukaasutohon jolla lämmitin alueen ja kolvilla vain levitin tinan, ei kovin ammattimaista mutta jälki kelpaa hyvinkin itselle. Täytyy toki varoa saumojen avautumista. Ohjaamon saumat viimeistelen kun saan rakkaaseen kolviini kärkiä.
download/file.php?mode=view&id=14281
WB heittää joka suhteessa milli; tai jopa senttitolkulla, en tiedä kuka tuon rungon on sitten tehnyt. Myös ohjausservojen, vaihdelaatikon ja kardaanien kanssa tulee ahdasta johtuen lyhyistä akseliväleistä varsinkin etupäässä. Kaikkia ajatuksia on käynyt mielessä, jopa jos tekisi joka akselille erillisen apurungon. Tämä taas tarkoittaa varsin työlästä korin irroitusoperaatiota. Ratkaisu tosin ei mikään uusi olisi.
Lopuksi pari kuvaa netistä joiden perusteella olen tätä härveliä kyhännyt, Mittojen suhdeluku on sama, mutta ajoneuvon muodot varsinkin keulassa eroavat. Ota tästä nyt sitten selvää mikä on oikein ja mikä vähemmän väärin.
download/file.php?mode=view&id=14282
download/file.php?mode=view&id=14283