Nenolan TRX-6 projekti
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Nenolan TRX-6 projekti
Kesällä kun crawler-kärpänen puraisi kunnolla, alkoi myös kiinnostaa 3-akselinen ajopeli. Myynti-ilmoituksia tuli kytättyä kiivaasti ja usein autot ehtivät mennä kun jäi liikaa jahkailemaan. Alustavasti oli siis suht RTR-paketti hakusessa. Sitten tuli Hadesbearille tämä TRX-6 osina myyntiin, ja käytiin siitä kauppaa hieromaan. Tämä aihio on täällä foorumillakin näkynyt ja viimeksi ollut keltaisella power wagon kopalla eräänlaisena hinausautona. Minulle tullessa se näytti tältä :D
En ole hirveästi pitänyt kiirettä tuon kanssa, kun pitänyt 3d-tulostimen kanssa säätää, sillä kun tarkoitus tehdä jonkun verran osaa tähän. Nyt alkanut printtaus sujua jollain tavalla, niin lähdin niputtamaan runkoa.
Tähän oli tarkoitus istuttaa Sherpa Prosta tuo 775 motti, pitäis olla tehtävissä kun näkyy muutkin tehneen. Moottoripukin reikää pitää vähän isontaa että mahtuu paikoilleen ja moottoriin tehdä uudet kiinnitysreiät. Jotkut on laittaneet vaan isot spacerit väliin, mutta mieluummin toisin moottorin niin lähelle pukkia kuin mahdollista.
Moottoripukki/laatikko on sen mallinen, että pitänee pienet spacerit kuitenkin laittaa moottorin ja pukin väliin, että asettuu kunnolla paikoilleen.
Tulostin LCG akkutelineen, ajattelin että toistaiseksi käyttöön tulee iso akku vakiopaikalle. Edessä toki tilaa olisi, mutta sinne on suunnitteilla servovinssi.
Sitten ESCille teline
Loput sähköt tuli hankittua tarjouksista, ohjausservoksi 30kg JX ja saman valmistajan pikkuservot, sekä nopariksi HW1080. Orkkisrenkaat on ihan ok ja ne tulee käyttöön, vanteet ovat eri paria ja foamit osa vaihtokunnossa, joten pitää ne ottaa auki ja uusia. Samalla vaihtuu vanteet Gmaden peltisiin. Noilla saa kivasti myös massaa lisää.
Jonkunlaiset pohjalevyt pitäisi tuohon runkoaisojen molemmin puolin tehdä elektroniikkaa varten, tekisi mieli printata ne mutta joku pelti tms olisi ilmeisesti parempi vaihtoehto. Pitää katsoa missä pääsis sellaiset tekemään, kun sellaiseen työstöön ei työkaluja eikä paikkaa ole omasta takaa. Edestä uupuu vielä iskaritornit, nekin voisi printata mutta taidan kuitenkin ostaa valmiit alumiiniset, niissä kun on panhard kiinnitys samassa, niin printin kestävyys epäilyttää.
Takaosan pyrin pitämään tasaisena vaikka perinteiset iskaritornit olisi helppoudeltaan houkuttelevat. Tähän on ehkä jotain lavasysteemiä tulossa, niin pitää tutkia miten tuollaisen cantilever-systeemin saisi tehtyä. Valmiita kittejä toki on, mutta yritetään nyt itse ensin räpeltää jotain :D
En ole hirveästi pitänyt kiirettä tuon kanssa, kun pitänyt 3d-tulostimen kanssa säätää, sillä kun tarkoitus tehdä jonkun verran osaa tähän. Nyt alkanut printtaus sujua jollain tavalla, niin lähdin niputtamaan runkoa.
Tähän oli tarkoitus istuttaa Sherpa Prosta tuo 775 motti, pitäis olla tehtävissä kun näkyy muutkin tehneen. Moottoripukin reikää pitää vähän isontaa että mahtuu paikoilleen ja moottoriin tehdä uudet kiinnitysreiät. Jotkut on laittaneet vaan isot spacerit väliin, mutta mieluummin toisin moottorin niin lähelle pukkia kuin mahdollista.
Moottoripukki/laatikko on sen mallinen, että pitänee pienet spacerit kuitenkin laittaa moottorin ja pukin väliin, että asettuu kunnolla paikoilleen.
Tulostin LCG akkutelineen, ajattelin että toistaiseksi käyttöön tulee iso akku vakiopaikalle. Edessä toki tilaa olisi, mutta sinne on suunnitteilla servovinssi.
Sitten ESCille teline
Loput sähköt tuli hankittua tarjouksista, ohjausservoksi 30kg JX ja saman valmistajan pikkuservot, sekä nopariksi HW1080. Orkkisrenkaat on ihan ok ja ne tulee käyttöön, vanteet ovat eri paria ja foamit osa vaihtokunnossa, joten pitää ne ottaa auki ja uusia. Samalla vaihtuu vanteet Gmaden peltisiin. Noilla saa kivasti myös massaa lisää.
Jonkunlaiset pohjalevyt pitäisi tuohon runkoaisojen molemmin puolin tehdä elektroniikkaa varten, tekisi mieli printata ne mutta joku pelti tms olisi ilmeisesti parempi vaihtoehto. Pitää katsoa missä pääsis sellaiset tekemään, kun sellaiseen työstöön ei työkaluja eikä paikkaa ole omasta takaa. Edestä uupuu vielä iskaritornit, nekin voisi printata mutta taidan kuitenkin ostaa valmiit alumiiniset, niissä kun on panhard kiinnitys samassa, niin printin kestävyys epäilyttää.
Takaosan pyrin pitämään tasaisena vaikka perinteiset iskaritornit olisi helppoudeltaan houkuttelevat. Tähän on ehkä jotain lavasysteemiä tulossa, niin pitää tutkia miten tuollaisen cantilever-systeemin saisi tehtyä. Valmiita kittejä toki on, mutta yritetään nyt itse ensin räpeltää jotain :D
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Jes lisää 6x6:sia! Millanen koppa tulee?
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Mitään en oo vielä korin osalta lyöny lukkoon, ihan vakiokoppakin olis kelvannu kun siinä on niin kivasti valoja, tai sitten se Power wagon mikä tässä on joskus ollu :D
Nyt kun kaikki on auki, niin oon harkinnu tätä printattavaa ZIL koppaa:
Tätä tais Beahkit myös esitellä jossain topicissa, en tiiä sieltäkö bongasin tämän. Tuon kanssa ei kyllä mitään ylimääräisiä valoja viiti laittaa, mitä yksinkertaisempi, sen parempi. Tuohon lookkiin käy myös se, jos yritän jotain lavaa rakennella ja siitä nurkat irvistelee yms. :D
Kunhan saan renkaat tuohon alle, niin pitää alkaa mittailemaan ja katsomaan miten tuo kävis. Jotain tulosteita pitää vielä tehdä ennekuin tuota lähtee yrittämään, että saa säädöt kuntoon ja hyvää jälkeä ja toki muutenkin tulostimen toimintavarmaksi, tuolle pelkälle hytille tais näyttää liki vuorokauden tulostusaikaa.
Nyt kun kaikki on auki, niin oon harkinnu tätä printattavaa ZIL koppaa:
Tätä tais Beahkit myös esitellä jossain topicissa, en tiiä sieltäkö bongasin tämän. Tuon kanssa ei kyllä mitään ylimääräisiä valoja viiti laittaa, mitä yksinkertaisempi, sen parempi. Tuohon lookkiin käy myös se, jos yritän jotain lavaa rakennella ja siitä nurkat irvistelee yms. :D
Kunhan saan renkaat tuohon alle, niin pitää alkaa mittailemaan ja katsomaan miten tuo kävis. Jotain tulosteita pitää vielä tehdä ennekuin tuota lähtee yrittämään, että saa säädöt kuntoon ja hyvää jälkeä ja toki muutenkin tulostimen toimintavarmaksi, tuolle pelkälle hytille tais näyttää liki vuorokauden tulostusaikaa.
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Mulla on yks ylimääränen vakiokoppa, tosin siitä on valot jo pöllitty 😅
Zil ois kyl komee
Zil ois kyl komee
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Vähän taas tämäkin edennyt. Tuohon 775 moottoriin tein uudet kiinnitysreiät jotta sain sen paikalleen, yksi ylimääräinen reikäpari tuli harjoittelun vuoksi tehtyä moottoriin, kun ei meinannut kierteiden teko onnistua :D Jäin kyllä ihmettelemään tuota gear meshiä, kun tässä on nyt 14/39 ratastus joka ei pitäisi ohjekirjan mukaan olla edes mahdollista, mutta vieläkin olisi vara pienentää pinionia. Ei nuo uudet reiät nyt sentään niin sivussa ole, että vaikuttaisi olennaisesti tuohon. Noh, pääasia että toimii näin eikä tarvii heti lähteä rattaita vaihtamaan, vaan pääsee testit ottamaan laatikosta löytyneillä tarvikkeilla.
Renkaat sain kaikki ruuvailtua kasaan ja vähän hahmottelemaan miltä se näyttää. Kahteen renkaaseen piti laittaa orkkisfoamit, niistä juuri pari kappaletta oli vielä käyttökelpoisia. Loppuihin tuli sisään pro-linen orkkisfoamit kun niitä oli 4kpl ylimääräisenä. Katsotaan myöhemmin riittääkö lopulliselle painolle.
Eteen tuli Hobbyfactoryltä Value rc:n iskaritornit, laitoin servon paikoilleen ja mallailin tuota tulostettua servovinssin telinettä. Oudosti suunniteltu palikka kun pitäisi vielä runkoaisoihin ylimääräiset reiät tehdä. Saa nähdä sitten korin kanssa miten tuo asettuu, vai pitääkö miettiä jotain muuta.
Kai se pitää seuraavaksi alkaa tuota koria tulostamaan, maskin jo testin vuoksi tulostin ja siitä tuli aika hyvä.
Takajousitustakin vielä miettinyt ja opetellut 3D mallinnusta. Tuolla cantilever systeemillä saisi toki käytettyä lyhyempiä jousia jos sen "linkkikolmion", "nivelkolmion" mikä liekin, tekisi tietyssä suhteessa. Mutta saattaa olla liian pitkä ja kivinen tie sitten etsiä sopivia iskareita ja jousia. Joten taidan tehdä kolmiosta sen mallisen, että jousivoimat pysyvät muuttumattomana sen myötä, ja voin käyttää noita orkkisiskareita ja jousia.
Renkaat sain kaikki ruuvailtua kasaan ja vähän hahmottelemaan miltä se näyttää. Kahteen renkaaseen piti laittaa orkkisfoamit, niistä juuri pari kappaletta oli vielä käyttökelpoisia. Loppuihin tuli sisään pro-linen orkkisfoamit kun niitä oli 4kpl ylimääräisenä. Katsotaan myöhemmin riittääkö lopulliselle painolle.
Eteen tuli Hobbyfactoryltä Value rc:n iskaritornit, laitoin servon paikoilleen ja mallailin tuota tulostettua servovinssin telinettä. Oudosti suunniteltu palikka kun pitäisi vielä runkoaisoihin ylimääräiset reiät tehdä. Saa nähdä sitten korin kanssa miten tuo asettuu, vai pitääkö miettiä jotain muuta.
Kai se pitää seuraavaksi alkaa tuota koria tulostamaan, maskin jo testin vuoksi tulostin ja siitä tuli aika hyvä.
Takajousitustakin vielä miettinyt ja opetellut 3D mallinnusta. Tuolla cantilever systeemillä saisi toki käytettyä lyhyempiä jousia jos sen "linkkikolmion", "nivelkolmion" mikä liekin, tekisi tietyssä suhteessa. Mutta saattaa olla liian pitkä ja kivinen tie sitten etsiä sopivia iskareita ja jousia. Joten taidan tehdä kolmiosta sen mallisen, että jousivoimat pysyvät muuttumattomana sen myötä, ja voin käyttää noita orkkisiskareita ja jousia.
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Koria varten alkaa olla kaikki osat tulostettuna, välillä piti luovaa taukoa pitää, kun lokasuojat eivät meinanneet lähteä onnistumaan millään tavalla. Piti tuossa pikainen mallaus ottaa että mittasuhteet ovat edes sinnepäin, oli nimittäin tuota koria tulostaessa jotenkin sellainen tunne että tuo on aivan liian iso, ehkä se printterin pedillä ollessa vain näytti siltä.
Pituussuunnassa kori näyttää olevan aika hyvässä kohdassa, ja renkaat jää suunnilleen pyöränaukkojen keskelle. Korkeudesta en vielä tiedä, vara olisi tulla vähän alaspäin, jolloin kiinnityksen saisi suoraan slidereihin ja niistä voisi tehdä sen malliset että toimivat myös askellautana. Pitää alkaa vähitellen kasaamaan ja liimaamaan tuota palapeliä niin saa hahmoteltua paremmin.
Ovien kanssa myös pohdintaa, että teenkö niistä avautuvat vai liimaanko kiinni. Hyttiin olisi toki näppärä piilottaa esim virtakytkin jos ovet avautuu. Pitää alkaa saranoita miettiä. Mitään kovin yksityiskohtaista sisustaa tähän ei tule, mutta jotain penkin tapaista voisi printata, kun sellaisia taisi olla olemassa.
Pituussuunnassa kori näyttää olevan aika hyvässä kohdassa, ja renkaat jää suunnilleen pyöränaukkojen keskelle. Korkeudesta en vielä tiedä, vara olisi tulla vähän alaspäin, jolloin kiinnityksen saisi suoraan slidereihin ja niistä voisi tehdä sen malliset että toimivat myös askellautana. Pitää alkaa vähitellen kasaamaan ja liimaamaan tuota palapeliä niin saa hahmoteltua paremmin.
Ovien kanssa myös pohdintaa, että teenkö niistä avautuvat vai liimaanko kiinni. Hyttiin olisi toki näppärä piilottaa esim virtakytkin jos ovet avautuu. Pitää alkaa saranoita miettiä. Mitään kovin yksityiskohtaista sisustaa tähän ei tule, mutta jotain penkin tapaista voisi printata, kun sellaisia taisi olla olemassa.
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Vähän taas tämäkin edistynyt. Korin osat on nyt liimailtu kasaan jotta pääsi sijaintia hahmottelemaan. Kapenevan keulan takia sovitus olikin yllättävän tiukka iskaritornien kohdalta, kori on nyt niin takana kuin tässä muodossa menee, mutta näyttäis riittävän. Renkaat jää aika kivasti pyöränkaarien keskikohtaan. Korkeussuunnassa korin alaosa on n. 8mm runkoaisojen yläpuolella, jolloin näyttää että kaikki joustovara olis edessä käytettävissä, ilman että renkaat ottaa lokareihin kiinni.
Alunperin ajatus oli, että tekisin sellaiset sliderit joista jäisi myös asennuspintaa korin sisäpuolelle vaihteisto- ja lukkoservoja varten. Pitkän tuijottelun ja hahmottelun jälkeen siinä voi olla kyllä semmonen savotta kaikkine kiinnikkeineen, että taidan kuitenkin oikoa ja käyttää noita alkuperäisiä servomountteja.
Työnjohdolla on melko kriittinen katse huomatessaan, että vaijerin kiinnike jää korin ulkopuolelle, mutta eiköhän tuohon jotain näkösuojaa saa helposti tehtyä.
Taakse printtasin ihan perinteiset iskaritornit niin saa alustan jiiriin hahmotteluja varten. Jotain korvaavaa sitten näiden tilalle, kunhan keksii mitä tuonne rungon päälle ylipäätään laittaa.
Vinssiservon modasin Arrman 15kg servosta. Rulla jää aika sopivaan kohtaan, tuolle korkeudelle puskurikin todennäköisesti tulee niin vinssilinja on aika suora. Iskaritolppien väliin piirtelin ja tulostin tuen koria varten, melkein onnistui ekalla. Kiinnitysreikiä voisi tuoda millin erilleen ja vähän lisää tilaa tuonne kiinnityskohtaan. Sekä alin poikkituki pitää jättää kokonaan pois, sen leikkasin tästä pois kun otti servoon kiinni.
Alunperin ajatus oli, että tekisin sellaiset sliderit joista jäisi myös asennuspintaa korin sisäpuolelle vaihteisto- ja lukkoservoja varten. Pitkän tuijottelun ja hahmottelun jälkeen siinä voi olla kyllä semmonen savotta kaikkine kiinnikkeineen, että taidan kuitenkin oikoa ja käyttää noita alkuperäisiä servomountteja.
Työnjohdolla on melko kriittinen katse huomatessaan, että vaijerin kiinnike jää korin ulkopuolelle, mutta eiköhän tuohon jotain näkösuojaa saa helposti tehtyä.
Taakse printtasin ihan perinteiset iskaritornit niin saa alustan jiiriin hahmotteluja varten. Jotain korvaavaa sitten näiden tilalle, kunhan keksii mitä tuonne rungon päälle ylipäätään laittaa.
Vinssiservon modasin Arrman 15kg servosta. Rulla jää aika sopivaan kohtaan, tuolle korkeudelle puskurikin todennäköisesti tulee niin vinssilinja on aika suora. Iskaritolppien väliin piirtelin ja tulostin tuen koria varten, melkein onnistui ekalla. Kiinnitysreikiä voisi tuoda millin erilleen ja vähän lisää tilaa tuonne kiinnityskohtaan. Sekä alin poikkituki pitää jättää kokonaan pois, sen leikkasin tästä pois kun otti servoon kiinni.
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Ei lainkaan hassumpaa. Tulipa mieleen tuosta korista, että jos sitä ei saa enempää taakse, niin saisko etuakselia eteenpäin? Alalinkkejä 5mm pidemmiks esim.
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Kyllä tuo näyttäis mahtuvan kun kääntää vinssiservon. Vois senttikin olla mahdollista. Joku piirrustus löytyi netistä, niin tuon mukaan etuakselia voisi tosiaan tuoda eteenpäin.
Ja ihan kun ei ois muutenkaan tekemistä tämän kanssa, niin just totesin että näissä mikroservoissa onkin soveltamista kun tuo akseli on noin mitättömän pieni. Enpä arvannu tutkia että näitäkin on monen kokoisia, kaikissa kun ei ole edes mittoja ilmoitettu. Näin siinä käy kun yrittää halvalla tehdä :D Kyllähän tuon kokoeron vois vaikka epoksilla "korjata", mutta jos servoissa on käyttöikä yhtä pieni kuin hinta, niin menee sitten koko vivusto uusiks kun näistä aika jättää.
Pitää kattoa jos noista mukana tulleista servovarsista sais jonkun "adapterin" tehtyä. Tai sitten jätän tuon TRX:n oman servohornin kokonaan pois, niitä kun minulla ei itseasiassa ole edes vielä.
Ja ihan kun ei ois muutenkaan tekemistä tämän kanssa, niin just totesin että näissä mikroservoissa onkin soveltamista kun tuo akseli on noin mitättömän pieni. Enpä arvannu tutkia että näitäkin on monen kokoisia, kaikissa kun ei ole edes mittoja ilmoitettu. Näin siinä käy kun yrittää halvalla tehdä :D Kyllähän tuon kokoeron vois vaikka epoksilla "korjata", mutta jos servoissa on käyttöikä yhtä pieni kuin hinta, niin menee sitten koko vivusto uusiks kun näistä aika jättää.
Pitää kattoa jos noista mukana tulleista servovarsista sais jonkun "adapterin" tehtyä. Tai sitten jätän tuon TRX:n oman servohornin kokonaan pois, niitä kun minulla ei itseasiassa ole edes vielä.
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Vaihdeservon osalta asennus ratkesikin yksinkertaisella jousipatentilla. Sisätestien mukaan on jopa toimiva ratkaisu. Servon laitoin vähän eri paikkaan ja piti näyttää kiinnikkeelle dremeliä, sekä tein spaceritapit 3D tulostimen vanhasta PTFE putkesta.
Lukkoservojen osalta päätin sittenkin hylätä alkuperäisen kiinnikkeen, olisihan se ollut liian helppoa. Lukuisten epämääräisten mittausten ja sommittelujen jälkeen Tinkercad auki ja palikkaa piirtämään. Yllätyksekseni kaikki osuikin aika hyvin kohdalleen, oikeastaan kaikista helpoimmat mitat meni pieleen, eli runkokiinnityksen reiät ja tuon tason mitat, jonka päälle kori tulee. Oli kyllä jo tiedossa että v2 pitää tulostaa kunhan päättää miten korin kiinnittää. Jonkulainen visio on vaijereiden kiinnityksestä servoihin, sen toimivuuden näkee sitten myöhemmin.
Lukkoservojen osalta päätin sittenkin hylätä alkuperäisen kiinnikkeen, olisihan se ollut liian helppoa. Lukuisten epämääräisten mittausten ja sommittelujen jälkeen Tinkercad auki ja palikkaa piirtämään. Yllätyksekseni kaikki osuikin aika hyvin kohdalleen, oikeastaan kaikista helpoimmat mitat meni pieleen, eli runkokiinnityksen reiät ja tuon tason mitat, jonka päälle kori tulee. Oli kyllä jo tiedossa että v2 pitää tulostaa kunhan päättää miten korin kiinnittää. Jonkulainen visio on vaijereiden kiinnityksestä servoihin, sen toimivuuden näkee sitten myöhemmin.
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Tämä kerkesi keväällä jo jopa pölyyntyä, kun tuntui että pitää odotella sopivia kelejä ulkomaalaukseen että saa projektia eteenpäin. Todellisuudessa olisihan tässä ollut varmaan vaikka mitä tehtävää :D
Tuo lukkoservojen teline ainakin valmistui, vaijerit tuli suoraan servovarteen kiinni. Aika nätisti toimii ilman sen kummempia säätöjä, mutta tähän kuitenkin tulee radio josta voi säätää noidenkin endpointit kohdalleen. Moottori vaihtuikin vielä Holmes Hobbiesin Crawlmaster Sporttiin ja Sherpa sai oman 775 mottinsa takaisin. Tuo keulan muovinen vinssiservoteline hieman epäilytti, joten tilalle tuli alumiininen kikkare, nyt tällä uskaltaa ehkä vetääkin jotain. Servojen väliin jää kivasti tilaa, joten taidan ESCin sovittaa tuonne. Noh, päätin viimein aloittaa korin tasoittelun epoksilla ja eka yritys meni pieleen. Epoksia mainostettiin kyllä uv-valolla kovettuvaksi, mutta en ymmärrä miten pinta tuntui koko ajan jäävän pehmeäksi. Lopputulemana jouduin koko korin käymään läpi IPA:lla hinkaten että pääsee yrittämään uudelleen. Sitten otin toisen epoksin käytöön ja paksunsin sitä jonkun verran talkilla, jonka sitten levittelin vaahtomuovisiveltimellä pintaan. Tämä tökötti kovettui paljon paremmin, toki tässäkin pinta tahtoo vähän märäksi jäädä, joka pyyhitään IPA:lla pois, mutta epoksia jää silti hyvä kerros.
Välivaiheista ei ole oikein mitään kuvia kun turhautuminen oli huipussaan, mutta tässä kuvassa näkyy kori pohjamaalissa kun olen ovien saranoita mallaamassa paikoilleen. Näkee myös että vähän noita korin saumoja joutui mekaanisesti "avaamaan" kuten odotettavissa oli. Sain käsiini tuota Mastonin rust effect maalia ja päätin sillä kokeilla tuota ruostepohjaa tehdä. Ei ollut kyllä oikein toivotunlainen tulos, kun maalista ei oikein kiinteää kerrosta tullut, vaan se jäi tavallaan hienoina kiteinä vain pintaan ja lähtee melkein pyyhkimällä pois. Pyyhkäilin sitten enimmät pois ja suihkin punaista pohjamaalia kaveriksi, ja tuolla kombinaatiolla näyttää itseasiassa jo aika hyvältä, ja toivottavasti kestääkin! Seuraavaksi onkin sitten vuorossa suolaus ja hiuslakka, jonka jälkeen pintaväri päälle. Sitten pientä rapsuttelua korille että saa ruosteen esiin, hommasin myös akryylimaaleja että voi korostaa ruostekohtia sekä tehdä muuta säistämistä. Katsotaan miten ensikertalaiselle käy :D
Tuo lukkoservojen teline ainakin valmistui, vaijerit tuli suoraan servovarteen kiinni. Aika nätisti toimii ilman sen kummempia säätöjä, mutta tähän kuitenkin tulee radio josta voi säätää noidenkin endpointit kohdalleen. Moottori vaihtuikin vielä Holmes Hobbiesin Crawlmaster Sporttiin ja Sherpa sai oman 775 mottinsa takaisin. Tuo keulan muovinen vinssiservoteline hieman epäilytti, joten tilalle tuli alumiininen kikkare, nyt tällä uskaltaa ehkä vetääkin jotain. Servojen väliin jää kivasti tilaa, joten taidan ESCin sovittaa tuonne. Noh, päätin viimein aloittaa korin tasoittelun epoksilla ja eka yritys meni pieleen. Epoksia mainostettiin kyllä uv-valolla kovettuvaksi, mutta en ymmärrä miten pinta tuntui koko ajan jäävän pehmeäksi. Lopputulemana jouduin koko korin käymään läpi IPA:lla hinkaten että pääsee yrittämään uudelleen. Sitten otin toisen epoksin käytöön ja paksunsin sitä jonkun verran talkilla, jonka sitten levittelin vaahtomuovisiveltimellä pintaan. Tämä tökötti kovettui paljon paremmin, toki tässäkin pinta tahtoo vähän märäksi jäädä, joka pyyhitään IPA:lla pois, mutta epoksia jää silti hyvä kerros.
Välivaiheista ei ole oikein mitään kuvia kun turhautuminen oli huipussaan, mutta tässä kuvassa näkyy kori pohjamaalissa kun olen ovien saranoita mallaamassa paikoilleen. Näkee myös että vähän noita korin saumoja joutui mekaanisesti "avaamaan" kuten odotettavissa oli. Sain käsiini tuota Mastonin rust effect maalia ja päätin sillä kokeilla tuota ruostepohjaa tehdä. Ei ollut kyllä oikein toivotunlainen tulos, kun maalista ei oikein kiinteää kerrosta tullut, vaan se jäi tavallaan hienoina kiteinä vain pintaan ja lähtee melkein pyyhkimällä pois. Pyyhkäilin sitten enimmät pois ja suihkin punaista pohjamaalia kaveriksi, ja tuolla kombinaatiolla näyttää itseasiassa jo aika hyvältä, ja toivottavasti kestääkin! Seuraavaksi onkin sitten vuorossa suolaus ja hiuslakka, jonka jälkeen pintaväri päälle. Sitten pientä rapsuttelua korille että saa ruosteen esiin, hommasin myös akryylimaaleja että voi korostaa ruostekohtia sekä tehdä muuta säistämistä. Katsotaan miten ensikertalaiselle käy :D
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Jaahas, vähän taas jotain täälläkin tapahtunut. Ensin tekniikkapuoli:
Pari kertaa tällä nyt ajellu, ja totesin että taitaa tuo 8T olla liian nopea moottori tähän. Keskityin ehkä liikaa tuohon nopeuteen, kun vaikuttaahan se nopeus myös vääntöönkin. Tuntuu lämpiävän aika paljon ajossa joten seuraavaksi tuo 12T paikalleen. Yksi mikroservo myös pimeni, tai sanotaan että kärähti, kun kuoretkin oli saanut uutta muotoa. Tiputin BEC-jännitteen tuohon 6 volttiin, jos nyt saisi niille lisäaikaa. Ohjausservo on onneksi vielä mukavan nopea ja vääntävä tuollakin jännitteellä.
Lämpenemisen syy oli myös liian iso pinioni, olikohan 15 hampainen kun muuta ei pakista löytynyt. Ja tämän lisäksi gear mesh oli liian tiukka, vaikka ohjekirjan mukaan oikeissa rei'issä moottori oli. Nyt on 9 hampainen paikallaan, pitää vielä tuota gear meshiä tutkia meneekö se tämänkin kanssa liian tiukaksi jos ohjeiden mukaisiin reikiin laittaa.
Otin varuilta myös taka-akseleiden diffit auki, putsasin ja rasvasin. Taaimmaisessa akselissa tuntuu jotain vähän ottavan kiinni jos pinion pääsee liikkumaan ulospäin, tätä en kuitenkaan saanut shimmeilläkään kuriin, ihme juttuja, pitää tähän vielä palata myöhemmin.
Sitten kori:
Pohjamaalin jälkeen oli suolauksen ja hiuslakan vuoro. Sitten rapsuttelemaan suolaa pois. Yritin myös hangata pintaa kostealla kankaalla, että olisi saanut lisää pohjamaalia esiin, mutta jostain syystä tuo hiuslakkajuttu ei nyt tässä toiminutkaan. Lähikuvassa "ruosteet" näyttää tältä, onhan tuo kuvio sinnepäin mutta aika yksitoikkoinen punainen. Seuraavassa vaiheessa kokeilin Vallejon Rust Effect maalia, mistä jo kaveri varoittikin että on aika tummaa. Huomasin heti että ei tällä tuski peittävää pintaa uskalla tehdä, vaan laitoin maalia tippoina sinne tänne ruostealueille ja levittelin sitten vaahtomuovipensselillä. Nyt alkoi näyttää jo paremmalta kun sai vähän ruskean sävyä mukaan. Seuraavaksi Vallejon ruostepesu, ei ollut mitään hajua miten tätä kannattaisi käyttää, joten kokeilemaan samalla tyylillä kuin aiemmin. Tämä kun on juoksevampaa tavaraa, niin tällä saa valumia helpommin tehtyä. Ylimäääräiset voi sitten kuivata/pyyhkiä pois. Hyvä kikka esim paneelien pystysaumaan/uraan; kostuta vedellä ensin sauma ja täppää sitten sauman yläpäähän ruostepesua, se lähtee hienosti valumaan alaspäin veden reittiä pitkin.
Sitten vähän vielä mustalla pesulla "likaa" pintaa sattumanvaraisesti pensselöiden ja pyyhkien. Pari naarmua tein kattoon veitsellä, ja niille tein saman käsittelyn. Pakko oli jotain keksiä kun jäi muuten niin tylsäksi :D Tässä näkyy tuota ruosteen valumaa vielä paremmin Seuraavaksi varmaan pitääkin alkaa suunnitella ikkunoita. Jotkut peilitkin hommasin, saa nähdä miten istuu. Ovenkahvat näissä taitaa olla sellaiset käännettävät, pitäis sellaiset yrittää loihtia jostain.
Lava on myös parhaillaan tulostumassa, ajattelin tehdä hieman muokatun version tästä: https://www.thingiverse.com/thing:4321054
Avonaisena olis kyllä hieno myös, mutta akku jää niin näkyville että sitä on hankala piilottaa. Voi olla että teen lavan päälle vielä jonkunlaisen putkikehikon ja sen päälle kangas tai vastaava, tulee sitten miehistönkuljetusajoneuvo :D
Pari kertaa tällä nyt ajellu, ja totesin että taitaa tuo 8T olla liian nopea moottori tähän. Keskityin ehkä liikaa tuohon nopeuteen, kun vaikuttaahan se nopeus myös vääntöönkin. Tuntuu lämpiävän aika paljon ajossa joten seuraavaksi tuo 12T paikalleen. Yksi mikroservo myös pimeni, tai sanotaan että kärähti, kun kuoretkin oli saanut uutta muotoa. Tiputin BEC-jännitteen tuohon 6 volttiin, jos nyt saisi niille lisäaikaa. Ohjausservo on onneksi vielä mukavan nopea ja vääntävä tuollakin jännitteellä.
Lämpenemisen syy oli myös liian iso pinioni, olikohan 15 hampainen kun muuta ei pakista löytynyt. Ja tämän lisäksi gear mesh oli liian tiukka, vaikka ohjekirjan mukaan oikeissa rei'issä moottori oli. Nyt on 9 hampainen paikallaan, pitää vielä tuota gear meshiä tutkia meneekö se tämänkin kanssa liian tiukaksi jos ohjeiden mukaisiin reikiin laittaa.
Otin varuilta myös taka-akseleiden diffit auki, putsasin ja rasvasin. Taaimmaisessa akselissa tuntuu jotain vähän ottavan kiinni jos pinion pääsee liikkumaan ulospäin, tätä en kuitenkaan saanut shimmeilläkään kuriin, ihme juttuja, pitää tähän vielä palata myöhemmin.
Sitten kori:
Pohjamaalin jälkeen oli suolauksen ja hiuslakan vuoro. Sitten rapsuttelemaan suolaa pois. Yritin myös hangata pintaa kostealla kankaalla, että olisi saanut lisää pohjamaalia esiin, mutta jostain syystä tuo hiuslakkajuttu ei nyt tässä toiminutkaan. Lähikuvassa "ruosteet" näyttää tältä, onhan tuo kuvio sinnepäin mutta aika yksitoikkoinen punainen. Seuraavassa vaiheessa kokeilin Vallejon Rust Effect maalia, mistä jo kaveri varoittikin että on aika tummaa. Huomasin heti että ei tällä tuski peittävää pintaa uskalla tehdä, vaan laitoin maalia tippoina sinne tänne ruostealueille ja levittelin sitten vaahtomuovipensselillä. Nyt alkoi näyttää jo paremmalta kun sai vähän ruskean sävyä mukaan. Seuraavaksi Vallejon ruostepesu, ei ollut mitään hajua miten tätä kannattaisi käyttää, joten kokeilemaan samalla tyylillä kuin aiemmin. Tämä kun on juoksevampaa tavaraa, niin tällä saa valumia helpommin tehtyä. Ylimäääräiset voi sitten kuivata/pyyhkiä pois. Hyvä kikka esim paneelien pystysaumaan/uraan; kostuta vedellä ensin sauma ja täppää sitten sauman yläpäähän ruostepesua, se lähtee hienosti valumaan alaspäin veden reittiä pitkin.
Sitten vähän vielä mustalla pesulla "likaa" pintaa sattumanvaraisesti pensselöiden ja pyyhkien. Pari naarmua tein kattoon veitsellä, ja niille tein saman käsittelyn. Pakko oli jotain keksiä kun jäi muuten niin tylsäksi :D Tässä näkyy tuota ruosteen valumaa vielä paremmin Seuraavaksi varmaan pitääkin alkaa suunnitella ikkunoita. Jotkut peilitkin hommasin, saa nähdä miten istuu. Ovenkahvat näissä taitaa olla sellaiset käännettävät, pitäis sellaiset yrittää loihtia jostain.
Lava on myös parhaillaan tulostumassa, ajattelin tehdä hieman muokatun version tästä: https://www.thingiverse.com/thing:4321054
Avonaisena olis kyllä hieno myös, mutta akku jää niin näkyville että sitä on hankala piilottaa. Voi olla että teen lavan päälle vielä jonkunlaisen putkikehikon ja sen päälle kangas tai vastaava, tulee sitten miehistönkuljetusajoneuvo :D
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Onpahan hienosti tehnyt kostea ilmasto ruostetta autoon.
Ajatellut defen alkaa uudestaan maalata, niin siitä vois tehdä ruostuneen version ja kokoilla tuota suolatekniikkaa.
Ajatellut defen alkaa uudestaan maalata, niin siitä vois tehdä ruostuneen version ja kokoilla tuota suolatekniikkaa.
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Kiitos! Ihan oikeassa muuten olet, enpä ajatellutkaan että eihän se ruoste ehkä ihan noin käyttäydy joka ilmastossa :D Olen kyllä itsekin tyytyväinen lopputulokseen, hankalin oli oikeastaan miettiä mihin ruostetta laittaa ettei tule liian tehdyn näköinen. Nyt vähän harmittaa kun tuulilasin eteen tuli 5 ruostelaikkua jotka ovat vähän liian tehdyn näköisiä, ois pitäny pari jättää pois ja tehdä nuo alkamaan tuulilasin alareunasta, niin olis vähän loogisempi paikka, ehkä.
Huomaa kyllä että ekaa kertaa tällaista isompaa projektia tekee kun unohtelee asioista, mm. peilit kaivoin vasta tänään esiin ja totesin että pitäähän niistäkin pari osaa vielä maalata. Ei sisänsä paha, onnistui kyllä erikseenkin. Nyt illalla muistin että olishan tähän vielä ollu ne pienemmät pyöreät lamput keulaan, liekö vilkut vai mitkä, mutta nekin on maalamatta. Pitänee ehkä alkaa kirjaamaan tehtäviä itelle ylös niin kestää muistissa. Toisen projektin jätin suosiolla sivuun kunnes tämä on suht valmis :D
Huomaa kyllä että ekaa kertaa tällaista isompaa projektia tekee kun unohtelee asioista, mm. peilit kaivoin vasta tänään esiin ja totesin että pitäähän niistäkin pari osaa vielä maalata. Ei sisänsä paha, onnistui kyllä erikseenkin. Nyt illalla muistin että olishan tähän vielä ollu ne pienemmät pyöreät lamput keulaan, liekö vilkut vai mitkä, mutta nekin on maalamatta. Pitänee ehkä alkaa kirjaamaan tehtäviä itelle ylös niin kestää muistissa. Toisen projektin jätin suosiolla sivuun kunnes tämä on suht valmis :D
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Noniin, lavan pohjaosa alkaa olla pikkuhiljaa kasassa. Malli tosiaan tuosta aiemmin linkkaamasta, tähän tuli lisäksi yhdet ylimääräiset sivulaudat. Toki pituutta joutui hieman säätämään, ettei liian pitkäksi mene. Kaikki osat tulostettuna painoa kertyy n. 290g.
Alkuun tuntui että liian korkealle jää lava jos sitä vielä joutuu rungosta nostamaan, mutta 1:1 mallia katsoessa niissä taitaa jopa vielä korkeammalla tuo lavan pohja monesti olla. Vaihdeservo piti vaihtaa Power HD:n versioon ja siihen ei käynytkään sama kiinnityspatentti kuten aiemmassa, joten kokeilin siihen telinettä printata. Melko tarkalle menee seinämät noin pienessä ruuvinreikien takia, mutta katsotaan miten kestää. ESCille myös teline. Tuohon mahtuu 1500mah akku myös, mutta hytti ei ole kovin nopeasti irrotettavissa, joten akku saa olla tuolla vakiopaikalla. Seuraavaksi pitänee ne kaaret tehdä tuohon lavalle. Putket olisi varmasti paremman näköiset mutta niiden vääntelystä ei ole mitään kokemusta. Voi olla että teen kaaret kuitenkin ensin tulosteena ja näppään liimalla kiinni, piiloon ne jää joka tapaksessa.
Jonkunlainen pohjakin tuohon oli valmiina, mutta iskaritornien yms takia päädyin piirtämään oman. Päädyin vain 2mm paksuun malliin lähinnä ihan testimielessä, painoa tuohon ei kuitenkaan päälle paljoa tule. Nyt kasattuna kyllä tuntuu että jotkut pienet poikittaistuet ei olisi pahitteeksi. Pienen tuijottelun ja akseleiden vääntelyiden jälkeen totesin että n. 10mm nosto rungosta riittänee.
Aika kivasti sattui kaikki mitat kohdalleen, runkoaisojen leveyden muutosta en tajunnut ottaa etupäässä huomioon, sieltä joutui vähän veistämään. Lavan noston takia ei nuo iskaritornitkaan niin pahasti enää tule ulos, jollain scalekrääsällä saisi varmaan peitettyä, kuten akunkin, mutta katsotaan nyt. Taidan kuitenkin tehdä ne kaaret ja peitteen tähän, ne saanee melko kevyenä tehtyä, joten kovin korkealle ei painopiste niiden ansiosta nouse.Alkuun tuntui että liian korkealle jää lava jos sitä vielä joutuu rungosta nostamaan, mutta 1:1 mallia katsoessa niissä taitaa jopa vielä korkeammalla tuo lavan pohja monesti olla. Vaihdeservo piti vaihtaa Power HD:n versioon ja siihen ei käynytkään sama kiinnityspatentti kuten aiemmassa, joten kokeilin siihen telinettä printata. Melko tarkalle menee seinämät noin pienessä ruuvinreikien takia, mutta katsotaan miten kestää. ESCille myös teline. Tuohon mahtuu 1500mah akku myös, mutta hytti ei ole kovin nopeasti irrotettavissa, joten akku saa olla tuolla vakiopaikalla. Seuraavaksi pitänee ne kaaret tehdä tuohon lavalle. Putket olisi varmasti paremman näköiset mutta niiden vääntelystä ei ole mitään kokemusta. Voi olla että teen kaaret kuitenkin ensin tulosteena ja näppään liimalla kiinni, piiloon ne jää joka tapaksessa.
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Noni, se olis Näkkimäkiviikko ja pitänee pieni loppukiri ottaa tämän kanssa että saa edustuskuntoon. Ajossahan tämä on jo muutamia kertoja ollut ja koristakin jo A-pilarit saatu katki :D
Tänään säätelin mikroservot kohdalleen kun yksi piti (taas) vaihtaa ja mankan potikat korvasin kytkimillä. Samalla korjasin vähän akselien kallistusta kun kardaanikulmat näytti niin hassulta.
Tein myös vihdoin nuo ajovalot, umpiot tässä olikin jo valmiina tiedostoina. Ensin kokeilin keltaista lediä mutta pettymyksenä sen väri olikin enemmän oranssi, ei jatkoon. Seuraavaksi valkoinen ledi keltaiseksi värjätyllä linssillä, joka oli jo enempi sinnepäin. Eikun tuumasta toimeen ja piuhat ledeihin kiinni ja kuumaliimalla umpion pohjalle: Linssit on tosi ohutta lexania johon tein veitsellä tuon kuvion ja värjäsin keltaisella sharpiella. Jotain kehystäkin tuohon suunnittelin mutta ei oikein näyttänyt hyvältä. Värjäsin vaan nuo umpion reunat mustaksi ja muovinpalat ylisuurena paikalleen pikaliimalla. Lopuksi saksilla trimmaus reunoja myöten. Valot näyttää pois päältä ollessaan kivalta, juuri mitä hainkin. Mutta sitten tulikin yllätys kun valot laittaa päälle, melko vihertävä sävy. Tuon linssitestin tein silloin kun ledi ei ollut umpiossa, lieko sitten se aiheuttaa tuon kun on maalattu vihreäksi. Kamera onneksi korostaa vielä enemmän, ei livenä ihan noin paha. Toivotaan että luonnonvalossa ei viherrä noin paljon :D
Tänään säätelin mikroservot kohdalleen kun yksi piti (taas) vaihtaa ja mankan potikat korvasin kytkimillä. Samalla korjasin vähän akselien kallistusta kun kardaanikulmat näytti niin hassulta.
Tein myös vihdoin nuo ajovalot, umpiot tässä olikin jo valmiina tiedostoina. Ensin kokeilin keltaista lediä mutta pettymyksenä sen väri olikin enemmän oranssi, ei jatkoon. Seuraavaksi valkoinen ledi keltaiseksi värjätyllä linssillä, joka oli jo enempi sinnepäin. Eikun tuumasta toimeen ja piuhat ledeihin kiinni ja kuumaliimalla umpion pohjalle: Linssit on tosi ohutta lexania johon tein veitsellä tuon kuvion ja värjäsin keltaisella sharpiella. Jotain kehystäkin tuohon suunnittelin mutta ei oikein näyttänyt hyvältä. Värjäsin vaan nuo umpion reunat mustaksi ja muovinpalat ylisuurena paikalleen pikaliimalla. Lopuksi saksilla trimmaus reunoja myöten. Valot näyttää pois päältä ollessaan kivalta, juuri mitä hainkin. Mutta sitten tulikin yllätys kun valot laittaa päälle, melko vihertävä sävy. Tuon linssitestin tein silloin kun ledi ei ollut umpiossa, lieko sitten se aiheuttaa tuon kun on maalattu vihreäksi. Kamera onneksi korostaa vielä enemmän, ei livenä ihan noin paha. Toivotaan että luonnonvalossa ei viherrä noin paljon :D
-
- Vanhempi jäsen
- Viestit: 283
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Nenolan TRX-6 projekti
Näkkimäessä tuli tällä kierros ajeltua ja lystiä oli! Ajoittain huono kääntyvyys kyllä ahdisti, mutta kolmas vetävä akseli oli taas joissain paikoin etu. Ahtaissa paikoissa mennessä löytyi pari "sulaketta" noista lavakaarista kuten odotinkin, tein tällä kertaa uudet vähän paksummat, mutta ei mitään älyttömiä kuitenkaan.
Valot jäi vielä testaamatta kun piuhat oli vetämättä. Tein nyt ne hyödyntäen alumiiniteippiä, mikä on muissakin ajokeissa hyväksi todettu ratkaisu. Eli rungon puolelle + ja - johdot teipin kanssa johonkin pintaan mikä on kosketuksissa korin kanssa. Sitten sama juttu korin puolelle Nyt jälkeenpäin ajateltuna tuo ei paras paikka ole, kun nuo pinnat ei aivan toisiaan vasten ole ja isoa puristusta ei tuolle kohtaa tule. Siirrän varmaan vielä johdot tuonne ovien kohdalle korin pohjaan, jossa kiinnitysruuvit ovat, niin sieltä saa paremman kontaktin.
Pitkään olen onnistunut metallihommia välttelemään, mutta nyt oli niiden aika kun puskureita aloin tekemään. Materiaalina joku alumiininen u-lista, olikohan 18x18mm. Onneksi esikuvassakaan ei kovin muotoillut puskurit ole, joten melkeinpä suorat palkit riittää. Tässä vähän hahmottelin printattua (venytettyä) vinssikitaa, kun ei mahtunut tuo metallinen noiden kiinnitysruuvien väliin Ei oikein omaan silmään näyttänyt hyvälle, sitten löysin jostain heikosta kiinavinssistä irtokidan kahdella rullalla. Nyt on ehkä fiksumpi, joten tällä mennään.
Laatikon pohjalta löytyi jonkun metallipuskurin kiinnitystolpat, joten niitä sai tässä hyödynnettyä. Takaa uupui puskurin kiinnike runkoaisojen välistä, joten tein noihin tolppien sivureikiin kierteet ja ruuvasin ne kiinni. Samanlainen pätkä alumiinia myös sinne, ja ajattelin että valot voisi myös istuttaa puskuriin. Eihän minulla mitään valmiita valoja ollut, joten piti yrittää tehdä ne itse. Piirsin ja tulostin hyvin simppelit pohjat joihin saa vilkut, parkit ja pakkivalot. Näillä näkymin tosin vain kaksi jälkimmäistä tulee käyttöön. Sain myös tehtyä valoille reiät alkeellisilla työkaluilla, vaikka se aika työn ja tuskan takana olikin :D Ja siinä olisi valot paikallaan. Näköjään toinen jäi väärinpäin kuvaa ottaessa. Nyt taas valmista osaa katsoessa mietin, että miksi en tehnyt pyöreitä takavaloja, nuo kulmikkaat näyttää ehkä liian moderneilta tähän. Noh, olkoon tämä v1 ja tehdään uusi jos alkaa häiritsemään liikaa.
Seuraavaksi olisi tiedossa maalaushommia, jos saisi vihdoin romukasan alle unohtuneen perälaudankin maaleihin ja kiinni autoon puskureiden kanssa.
Valot jäi vielä testaamatta kun piuhat oli vetämättä. Tein nyt ne hyödyntäen alumiiniteippiä, mikä on muissakin ajokeissa hyväksi todettu ratkaisu. Eli rungon puolelle + ja - johdot teipin kanssa johonkin pintaan mikä on kosketuksissa korin kanssa. Sitten sama juttu korin puolelle Nyt jälkeenpäin ajateltuna tuo ei paras paikka ole, kun nuo pinnat ei aivan toisiaan vasten ole ja isoa puristusta ei tuolle kohtaa tule. Siirrän varmaan vielä johdot tuonne ovien kohdalle korin pohjaan, jossa kiinnitysruuvit ovat, niin sieltä saa paremman kontaktin.
Pitkään olen onnistunut metallihommia välttelemään, mutta nyt oli niiden aika kun puskureita aloin tekemään. Materiaalina joku alumiininen u-lista, olikohan 18x18mm. Onneksi esikuvassakaan ei kovin muotoillut puskurit ole, joten melkeinpä suorat palkit riittää. Tässä vähän hahmottelin printattua (venytettyä) vinssikitaa, kun ei mahtunut tuo metallinen noiden kiinnitysruuvien väliin Ei oikein omaan silmään näyttänyt hyvälle, sitten löysin jostain heikosta kiinavinssistä irtokidan kahdella rullalla. Nyt on ehkä fiksumpi, joten tällä mennään.
Laatikon pohjalta löytyi jonkun metallipuskurin kiinnitystolpat, joten niitä sai tässä hyödynnettyä. Takaa uupui puskurin kiinnike runkoaisojen välistä, joten tein noihin tolppien sivureikiin kierteet ja ruuvasin ne kiinni. Samanlainen pätkä alumiinia myös sinne, ja ajattelin että valot voisi myös istuttaa puskuriin. Eihän minulla mitään valmiita valoja ollut, joten piti yrittää tehdä ne itse. Piirsin ja tulostin hyvin simppelit pohjat joihin saa vilkut, parkit ja pakkivalot. Näillä näkymin tosin vain kaksi jälkimmäistä tulee käyttöön. Sain myös tehtyä valoille reiät alkeellisilla työkaluilla, vaikka se aika työn ja tuskan takana olikin :D Ja siinä olisi valot paikallaan. Näköjään toinen jäi väärinpäin kuvaa ottaessa. Nyt taas valmista osaa katsoessa mietin, että miksi en tehnyt pyöreitä takavaloja, nuo kulmikkaat näyttää ehkä liian moderneilta tähän. Noh, olkoon tämä v1 ja tehdään uusi jos alkaa häiritsemään liikaa.
Seuraavaksi olisi tiedossa maalaushommia, jos saisi vihdoin romukasan alle unohtuneen perälaudankin maaleihin ja kiinni autoon puskureiden kanssa.