The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Monsterit
Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 772
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja Pauli » Ke 22.08.2018 20:12

Olen jo vuosia haaveillut jonkinlaisesta monster truckia ja scalemaasturia yhdistelevästä "maastomonsterista", mutta ei ole vaan saanut aikaiseksi...

Ja moni kun tietääkin, että olen eräänlainen rc-mobilisti ja 80-luvun rc-vehkeisiin enemmän tai vähemmän jämähtänyt, niin uudeksi projektiksi valikoitui HG-P407, eli käytännössä 100% kiinankopio Tamiyan 2012 re-release Bruiserista. Ensin suhtauduin erittäin skeptisesti moiseen kiinanihmeeseen kun sen ekaa kertaa näin, mutta tarkemmin kun perehdyin, niin alkoikin vaikuttamaan ihan asialliselta autolta. Melkein kuin aito Tamiya, mutta vain kolmannes hinnasta. Ehtaa Tamiyaa kun en kehtaisi nostalgiahuumassa jatkojalostaa, niin tämmöistä kiinanvehjettä uskallan minäkin surutta alkaa modailemaan!

Ja jos joku ei tiedä mikä on Bruiser, niin suosittelen kotitehtäväksi asian selvittämistä heti nyt! Bruiser on lyhyesti kaikkien scalemaastureiden esi-isä tai -äiti, eli kiittäkää Tamiyaa nykyisistä scaleautoistanne. Tämä kyseinen auto ei kuitenkaan ole kopio alkuperäisestä Bruiserista, vaan uudemmasta uudelleenjulkaisusta, kuten ylempänä jo kerroinkin. Alkuperäiseen Bruiseriin verrattuna ei ole juuri muuta yhteistä kuin ulkonäkö, kun sen verran paljon Tamiya paranteli re-release mallia.

Ostin auton jo pari kuukautta sitten, mutta se tulikin sitten merirahtina pienten kommellusten jälkeen, joten otti hiukan enemmän aikaa kuin lentokoneella, mutta loppu hyin kaikki hyvin, ja tämmöinen laatikko saapui. Eli ihan RTR-malli kyseessä.
Kuva

Functioneita piisaa, kun pääsee forwarttiin ja bäkwarttiin yms!
Kuva

Bruiserin hienoimpia piirteitä on kolme pykäläinen vaihdelaatikko, jossa on siis kaksi nopeampaa TAKAvetoa, hitaan nelivedon lisäksi.
Kuva

Kääntöpuoli. Tämähän on melkein kokonaan metallinen keksintö.
Kuva

Huomion arvoista on alkuperäisestä Bruiserista tuttu spesiaalimpi vanteen kiinnitys. Outoa kuitenkin, ettei Tamiya siirtynyt uuden mallin myötä hexikiinnitykseen, vaikka akselit ovat kokonaan uudelleen suunnitellut. RC3WD:ltä saa kyllä heximuutossarjaa, mutta alkuun mennään tällä vakiolla systeemillä.
Kuva

Kiinalaista mainospuhetta. Eli näissä akseleissa on manuaalisesti yhdellä ruuvilla mahdollista lukita diffit, joten on helppoa valita mieleisensä vetotapa, vaikkei nyt ihan traxxastyyliin pääsekään mankasta naputtelemaan lukkoja.
Kuva

Ja tuttua vinosilmäenkkuvitsailua. Ei noista selostuksista saa mitään tolkkua.
Kuva

Niin joo, ja otinhan mä sen jo laatikostakin pois, ja pitihän sitä heti käydä vakiokuosissa hiukan kokeilemassa, ja lavastamassa muutama maastoajokuva.

Valitsin mustalla korilla varustetun, valkoisen sijaan, kun ajattelin pitää tämän myös mustana, joten ei ainakaan maalit nyrhiinny kurjan näköseksi ja ala valkoinen muovi paistamaan alta...
Kuva

Eihän tuo avoimilla diffeillä, olemattomilla joustoilla ja tuommoisilla jääkiekosta sorvatuilla kumeilla mihinkään etene.
Kuva

Kuva

Tässähän on myös sisusta jo valmiiksi, ja jopa tuulilasinpyyhkijät tuli erillisessä pussissa mukana. Ehta ja alkuperäinen Tamiyan tähän autoon tekemä kuskihahmokin odottelee tuolla innokkaasti ratin taakse pääsyä...
Kuva

Eli erittäin uljas ja nostalginen vekotin kyseessä, koomisine muovipuskureineen kaikkineen!
Kuva

Sen verran olen jo aloittanut modailua, että raapaisin puskurit ja helmaputket helvettiin. Tuo hytin jatkekin seuraa perässä kunhan kerkeän sen irroittaa. Hyttiin vaan joutuu sen jälkeen askartelemaan takaseinän. Seuraavat kuvat ovat kontrollikuvat kivirekimäisen jäykän lehtijousialustan joustoista, eli tästä lähdetään parantelemaan ja otetaan välillä kuvia jouston lisääntymisestä. Tällä hetkellä joustovaraa on vaatimattomasti noin 30mm.
Kuva

Jakolaatikko on melkoinen kantotutka, joten katsotaan mitä sen kanssa tehdään...
Kuva

Mutta tästä lähdetään vauhdilla eteenpäin, koska olis tarkoitus saada tämä askarreltua jonkunlaiseen maastossa etenevään kuosiin Näkkimäen kisoihin mennessä! Työn alla on jo kunnollisen rengastuksen sovittaminen alle...

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 772
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja Pauli » To 23.08.2018 18:00

Vakioiskarit saivat seuraavaksi lähtöpassit kiinnikkeineen päivineen. Noissahan on vielä vieteritkin sisällä lisähaittana. Öljyäkin vuotavat.
Kuva

Jonka lisäksi löysäilin ihan törkeän kireälle ruuvattuja lehtijousien kiinnitysruuveja, niin alkoi myös lähes täysin jumissa ollut etujousitus elämään, jonka seurauksena joustovarat lähes tuplaantuivat. 30mm -> 55mm! Huvittavasti kaikki muut ruuvit onkin jätetty lähes kiristämättä mitä olen irroitellut, mutta jouset oli liiankin hyvin kiinni.
Kuva

Takajousto on ehkä pari milliä vähemmän kuin etupäästä tunkattuna. Nyt sai krominen sleeper cab lähteä myöskin.
Kuva

Mela-Antero
Nyyppä
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 10.04.2018 18:10

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja Mela-Antero » Pe 24.08.2018 09:57

Onkos tässä sama kori kun high liftissä ? Vai vaikuttaako vaan stance ja rengastus että tää näyttää paljon reteemmältä ? :)

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 772
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja Pauli » Pe 24.08.2018 10:09

On sama kori käytännössä, mutta high liftissä taitaa olla hytissä takaikkuna ja pari ruuvin reikää oli jossain kohassa enempi muistaakseni.

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 772
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja Pauli » Pe 24.08.2018 20:13

Pientä tiiseriä...

Taisitte luulla että tähän tulee Clodin renkaat? Väärin arvattu!!!Kuva

Tästä yritetään kuitenkin tehdä maastokelpoista, joten monsterihenkeä haetaan muuten vaan kylän isoimmilla renkailla ja hervottomilla korotuksilla.
Kuva

Lisää kuvia sitten kun on vanteet valmiit...

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 772
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja Pauli » La 25.08.2018 09:45

Tekaisin pienet lift blockit kokeeksi.

Eteen tämmöiset. Taustalla näkyy millainen original palikka on. Etummainen iskarinkiinnitys siirtyi taaemmaksi, mahdollisten ohjausvarsimuutosten tieltä.
Kuva

Takapäästä lähti vakion malliset iskarin kiinnikkeet kokonaan pois, ja sen sijaan jatkoin palikkaa vähän matkaa akselin päälle, jonka kyljessä on uudet kiinnikkeet.
Kuva

Lähikuvaa etuakselista. Kuvasta näkee minkä verran u-pulteissa oli varaa, niin sen verran tein paksummat korotuspalikat, niin ei oo u-pultin päät tökkimässä joka paikkaan. Samalla lukkomutterit vaihtuu tavallisiin mataliin muttereihin. Akselin kuorten valun viimeistelystä huomaa, ettei tämä mikään aito Tamiya ole. Ruuvien kannat ei edes mene pohjaan asti pienten muottipurseiden takia. Täytyy siistiä purseet ja viilailla tuo poikittaissauma tasaiseksi myös, ja siten maalia päälle kun kerkeää...
Kuva

Ja takapään uusi iskareiden kiinnitysviritelmä näkyy tässä paremmin. Ei mikään nätti, mutta jos se ei sieltä paljon paistais sitten kun on kepit paikallaan. Muotoilin myös korotuspalikoiden yläpinnat hiukan kaarelle ylöspäin, niin vääntävät jousia hiukan enempi kaarelle, kun vakiot palikat olivat suorat, tai jopa hiukan alaspäin taipuneet, joten jousikin oli ihan suorassa tai väärään suuntaan vinkkara u-pulttien kohdalta. Nyt kun jouset on hiukan enempi yläkaarella, niin sekin varmaan toi pari milliä korkeutta lisää, mutta varmaan myös himppasen kangisti joustoa samalla.
Kuva

Kyllähän se jonkun verran nousi.
Kuva

Kuva

Seuraavaksi taka-akselin siirto 5mm taaemmaksi ja kunnollisen ohjauksen rakentaminen...

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 772
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja Pauli » La 25.08.2018 23:41

Pauli kirjoitti:
La 25.08.2018 09:45
Seuraavaksi taka-akselin siirto 5mm taaemmaksi ja kunnollisen ohjauksen rakentaminen...
Ja nyt on taka-akseli siirretty ja ohjaus rakennettu. Akselin siirrosta nyt ei tullu otettua mitään ennen ja jälkeen kuvia, kun kyseessä oli vaan muutaman uuden reiän poraus runkoon ja jousipakkojen kiinnikkeiden siirto.

Alkuperäinen ohjausvirityshän on periaatteessa ihan kiva, kun servo on auton takaosassa suojakotelon uumenissa piilossa, mutta mitä monimutkaisempi ohjaus, niin sen enempi on tietysti klappia joka suuntaan. Yllättävän hyvin tuo toimii, mikäli ajelee vaan tasaisella, mutta turha lähteä mitään offroadia pahemmin harrastamaan... Kardaani tuli jo vaihdettua taakse, ja eteen täytyy vielä lyhennellä sopiva, kun kardaanit osoittautui melkoisiksi ulosjouston rajoittimiksi, etenkin etupäässä, ja onhan ne vakiot muutenkin ihan kauheeta kakkaa.
Kuva

Tässä vielä lähempi kuva tuosta valkeasta kulmavivusta, jossa oli ihan jäätävä klappi. Tamiya on tunnettu klappiohjauksistaan, mutta en tiiä vaikka olis nyt kiinalainen pistänyt vielä paremmaksi. Ainakin on virheineen päivineen kopioitu, eikä lähdetty suotta parantelemaan!Kuva No ruuvit on sentään pääpiirteittäin hexikannalla, kun Tamiya suosii edelleen philipsiä...
Kuva

Vaihtoehtoiseksi ohjaukseksi rakentelin tämmöisen. En nyt mitenkään kovin ylpeä ole tuosta servon sijoituksesta, mutta valitsin kolmesta vaihtoehdosta toisiksi parhaan, kun tämä oli helpoin toteuttaa. Jos tuntuu siltä että haluan vielä muuttaa tuota, niin muistoksi ei jää kuin neljä reikää tuossa rungon välituessa. Hyvin ainakin toimii ja sai ohjausvarren mukavan vaateriinkin vahingossa.
Kuva

Seuraavaksi kunnollinen traction bar ja iskareiden kiinnikkeet... Ja ehkä myös uuden rengastuksen kunnollinen esittely...

halme
Legendaarinen!
Viestit: 899
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja halme » Su 26.08.2018 15:26

Hyvä arvostelu ja lupaava monsteriprojekti tekeillä! Kiitos kun jaoit sen täällä, Facebookin sisällöttömään postaustulvaan tämä olisi auttamattomasti jo hukkunut.

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 772
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja Pauli » Ma 03.09.2018 17:32

Pauli kirjoitti:
La 25.08.2018 23:41
Seuraavaksi kunnollinen traction bar ja iskareiden kiinnikkeet...
Nyt on aiemmin luvatut rakennelmat saatettu päätökseen.

Räksönbaarista tuli nyt tämmöinen. Taas mentiin sieltä missä aita on matalin, ja kiinnitin rungon pään vaihteistopalkin alapuolelle, kun yläpuolelle kardaanin viereen soviteltuna oli niin kovin ahdasta, ettei oikein maksanut vaivaa. Eiköhän tässä maavaraa riitä kuitenkin, eikä tuo edes jakolaatikon etuvedon ulosottoa alemmaks jäänyt muutenkaan. Ehkä vielä lisätään jotain panssaria, niin jää nuokin ulokkeet sitten piiloon.
Kuva

Akselin päältä poimin kolme M2 ruuvia traction barin kiinnikkeen kiinnittämiseksi. Kardaanin nivelten päälle tuli laitettua vähän kutistesukkaa, kun tuntuu muuten lähtevän pinnit kälppimään kovin herkästi. Takakardaanin laatikon pään nivelestä pilkoin pari kertaa jo tapinkin, ilmeisesti vähän turhan jyrkän kulman takia, mutta vaihdoin toisen kepin tilalle, niin se on nyt ainakin toistaiseksi pysynyt läjässä...
Kuva

Original traction baarithan ovat vain kaksi tämmöistä u-rautaa, joiden koukkupää työnnetään löysästi klonksumaan u-pulttipetien ja akselin väliin, ja reiällinen pää on sitten rungossa ruuvilla kiinni parin o-renkaan kanssa, että liikkuisivat edes jotenkin. Aiempien postauksien kuvista voitte bongailla miten nämä ovat alunperin kiinni.
Kuva

Etuiskareille kötöstelin hätäsesti jonkun näköset kiinnikkeet. Ei niistä nyt mitkään kauhean hienot tullut, mutta menköön nyt.
Kuva

Vähän jää vielä ohjausvarteen väliä, mikäli innostuu viilailemaan lisää kääntyvyyttä jossain vaiheessa. Yllättävän hyvin kyllä kääntyy, joten ei ole ainakaan heti toivelistalla moiset muutokset.
Kuva

Takapää näyttäis sitten tältä. Koska monster truckia tehdään, niin tokihan iskareita täytyy olla VÄHINTÄÄN se kaks kappaletta per nurkka, jotta saavutetaan tietty uskottavuus. Vähän on turhan pitkät nuo 3WD:n iskareiden suojakumit, mutta olkoot.
Kuva

Kardaaneiksi tuli siis halppis ebay-kepit, mutta on ne nyt ulkonäöltään ja toiminnaltaan silti ihan eri maasta kuin nuo kämäiset tamiyakloonit, joissa on liu'uissa varaa ehkä 10mm.
Kuva

Etukeppiä täytyi vähän lyhentää ja kempillä liimata taas kasaan. Jos ei olis niin väsyneenä touhunnut, niin olis ehkä saanut niveletkin laitettua samaan kulmaan, mutta näyttää olevan vakionakin ihan päin honkia. Ehkä se ei näissä leluautoissa oo niin justiinsa...
Kuva

Pienten koeajojen perusteella nopari taitaa mennä seuraavaks vaihtoon. Laitetaanko sitä halpaa ja hyvää Hobbywingiä?

Mela-Antero
Nyyppä
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 10.04.2018 18:10

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja Mela-Antero » Ma 03.09.2018 21:56

Hyvältä näyttää ! :)

Onkohan kuinka suurta käytännön eroa halpis kardaanien ja "aitojen" välillä ? Itekkin kallistumassa halpiksien puoleen...

Avatar
ToniS
Legendaarinen!
Viestit: 500
Liittynyt: Su 06.09.2009 11:55
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja ToniS » Ma 03.09.2018 22:16

Taidetaan paljastaa jotain muutakin kuin nimi myöhemmin :) Nooh, tiiraillaan näkkimäellä livenä sit paremmin. Hyvän näköistä ja hyvin raportoitua värkkäämistä, arvostan. (paitsi renkaitten osalta)
Hyvä ja halpa Hobbywing on oikeesti hyvä ja halpa, suosittelen.

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 772
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja Pauli » Ti 04.09.2018 16:33

ToniS kirjoitti:
Ma 03.09.2018 22:16
arvostan. (paitsi renkaitten osalta)
Mitä helvettiä? Et arvosta mun renkaita... On siinäki mulla kaveri!Kuva

Ei kai tästä nyt niin huono tullu, hä? Vai laitetaanko sittenkin Clodin renkaat?Kuva
Kuva

Avatar
ToniS
Legendaarinen!
Viestit: 500
Liittynyt: Su 06.09.2009 11:55
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja ToniS » Ti 04.09.2018 17:17

Tarkoitin tuota raportointia renkaitten osalta:)
Noni, tulihan se kuva sieltä. Pakko sanoa jotta näyttää varsin hyvälle!

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 772
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja Pauli » Ti 04.09.2018 19:40

ToniS kirjoitti:
Ti 04.09.2018 17:17
Tarkoitin tuota raportointia renkaitten osalta:)
Joo, kyllähän mä ymmärsin mitä meinasit, mutta oli vaan nii hyvä juttu omasta mielestä. Hullulla halvat huvit ja niin pois päin...Kuva

Selostetaan nyt vielä vähän tätä rengastushommaa. Renkaat siis 2.2" prolinen swampperit, niin kuin varmaan kaikki jo kuvista älyääkin. Vanteina omatekeleet, joista tuli 60mm leveät, että renkaat näyttäis vähän pullea poskisemmilta ja täten enemmän monsterihenkisiltä. Ja koska Bruiserissa on taka-akseli 15mm etusta leveämpi, jostain omituisesta syystä, niin etuvanteet levittävät sen 7.5mm per puoli, jotta saatiin raideleveys takapään kanssa samaksi. Tulostuslaatu oli prototyypeissä maksimihuono ajan säästämiseksi, joten voi olla että teen vielä vähän paremman näköiset versiot jossain vaiheessa. Lukkokehät ainakin teen siistimmät.

Taka-akseli on siis 5mm taaempana, ja on alkanut tuntumaan, että vois vielä toisetkin 5mm siirtää... Joustot on nyt 85mm takapäässä, tai oikeammin etupää painavampana ja siten notkeampana auttaa takajouston kanssa. Tämä jouston lisääntyminen perustuu pitkälti uusien pehmeiden renkaiden joustoon.
Kuva

Etujoustot hiukan kankeammat, kun kevyt perä ei elä niin hyvin. Katsotaan saako jousia sisäänajettua hiukan notkeammiksi ajan kanssa. Eihän tällä mitään joustokilpailua ole kuitenkaan tarkoitus voittaa, joten melko realistisesti käyttäytyvä latijousialusta tällä hetkellä. Tönkkö se on oikeankin hiluxin perse.
Kuva

Ja muutenvaankuvaa edestäpäin. Hyvä siitä tulee kun mustaa vielä akselit...
Kuva

Nyt auto on kuitenkin tekniseltä puolelta hyvässä mallissa, joten voi alkaa keskittymään puskureiden ja helmaputkien tekoon, ja samaten aloittaa pienten kosmeettisten yksityiskohtien nysväämisen...

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 772
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Re: The trail monster [oikea nimi paljastetaan myöhemmin]

Viesti Kirjoittaja Pauli » La 08.09.2018 11:13

Otin etuakselin auki puoliks mielenkiinnosta ja puoliks siitä syystä, että pinjonin laakeroinnissa oli ihan järkyttävä klappi. Laakeri oli ihan selvästi välyksellinen pesäänsä, kun kardaanin päästä heilutteli ja tutkiskeli, joten välityksien säästämisen nimissä oli perehdyttävä asiaan hiukan.

Tämmöistä se on syönyt. Vinosilmä oli sentään vähän rasvaakin viittiny laittaa välitykseen. Kuulalaakerit löytyy kuitenkin, että en tiedä onko Tamiyassa vielä vakiona liukulaakerit näissä nykyään.
Kuva

Sisempi laakeri olikin sen välyksen suurin syypää, joten laitoin kutistesukkaa laakereiden päälle kokeeksi. Pienemmästä laakerista täytyi kyllä sukka poistaa päältä, kun ei menny enään akselin kuoret yhteen, mutta isossa laakerissa se mahtuu superväljän pesän ansiosta olemaan, ja kuoret kun ruuvasi kiinni, niin hävisi pinjonivälys lähes täysin. Jotenkin en usko, että ehdan Tamiyan kanssa olisi tämmöisiä ongelmia... Ja jos tämän auton olisi kittinä hommannut, niin olisihan tämäkin tullut jo kasausvaiheessa ratkaistua. Punaiseksi rasvatussa kohdassa näkyy myös reikä, mihin ruuvataan pinni, joka lukitsee vetarin diffin kuoreen, mikäli haluaa perän lukkoon. Lukkopinniin pääsee käsiksi akselia purkamatta, kun kuoressa on pidätinruuvilla tukittu reikä operaatiota varten.
Kuva

Taka-akselin pinjonissa on myös hiukan klappia(ei ihan yhtä pahasti), joten sekin täytyis vielä jaksaa rempata samaan tyyliin, ettei turhaan hammaspeikko iske moisen takia ainakaan...

Vastaa Viestiin