Nuubi aloittaa ryöminnän

Yleistä keskustelua harrastuksesta
tyladhars
Nyyppä
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 13.06.2018 08:32

Nuubi aloittaa ryöminnän

Viesti Kirjoittaja tyladhars » Ke 13.06.2018 08:42

Terve vaan kaikille!

Iän myötä on tullut myytyä polttisohjukset ja nyt setää kiehtoo hidas möyrintä :)
Mitä nyt kilpailusääntöjä jonnin verran lukenut, niin scale 2 olisi hyvä class *peukku*

FTX outback 2 RTR tulee olemaan ensiromuni, että pääsee halvalla testaamaan kuinka sitä innostuu. (innostun kyllä varmasti jos katsoo juutupessa vietettyä aikaa, jossa hakusana ollut rc rock crawling)

En ymmärrä sähkövehkeistä mitään, joten olisiko järkeä ostaa extra-akuksi FTX NiMh Pötköakku - 1500mAh - 7.2V FTX8175, eli tuo auton mukana jo tuleva akku. Hinta ei ainakaan päätä huimaa, 15,50€.
Ja antaako lipo-akku näille vehkeille pelkästään pidemmän ajoajan koska eivät sitä nopeutta niin tarvitse?

"Pelkään" lipoja ettei heti tarvitse nopeudensäädintä ja laturia olla vaihtamassa

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Nuubi aloittaa ryöminnän

Viesti Kirjoittaja Moti » Ke 13.06.2018 09:07

Outback 2:seen vakioakku on ihan jeppis jos haluaa päästä helpolla ja mahdollisimman pienillä sijoituksilla. Möyrintää akku kestää jonkin verran, mutta täyskaasu luukuttamisella akku tyhjenee kyllä nopeastikin. Ja Nimh akkuja on hyvä käyttää mahd paljon, jotta kapasiteetti pysyy käytössä.

Omassa autossa olen ajellut shorty lipoilla +4000mAh ja niillä on yhdellä latauksella semmoisen +-4h saanut ajoaikaa (eli kertaakaan en ole traililla saanut akkua loppumaan). Outback 2:ssa tuo shorty mahtuu vielä kivasti iskareiden väliin verrattuna tuohon 1 versioon, joka itsellä on missä akku pitää teipata pystyyn koska iskarit ovat rungon sisäpuolella.

Oma mielipide olisi Shorty-akku + halpa laturi. Helppoa ja nopeaa. Vähän joutuu juotostöitä tekemään kun vaihtaa liittimet, mutta on vaivan arvoinen.

-virtanen

tyladhars
Nyyppä
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 13.06.2018 08:32

Re: Nuubi aloittaa ryöminnän

Viesti Kirjoittaja tyladhars » Ke 13.06.2018 12:35

Kiitos vastauksesta!

Ohho siinäpä melkoinen ajoaika!
Ja nopeudensäädin siis kestää tuon virran.

Onkos näissä kaikissa nykyaikaisissa autoissa järjestelmä joka katkaisee virran ennenkuin lipo-akun varaus tippuu liian pieneksi, vai onko se akussa?

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Nuubi aloittaa ryöminnän

Viesti Kirjoittaja Moti » Ke 13.06.2018 14:59

Ei kapasiteetin lisääminen kuormita nopeudensäädintä paitsi toki jos lämpenee kuorman (tehokasmoottori tai kokoajan kivienvälissä jumissa, mutta silloin silti taitaa moottori savuta ensin) kasvaessa ja ajoaikaa ylettömästi pidentäessä. Jännitteestä säätimet ovat tarkempia. Tuo Outbackin vakio säädinvastaanotinyhdistelmä taisi vain tuon 2s eli 7,4v kestääkin.

Mutta tosiaan aika rauhaksiin kaikilla traileilla on menty missä olen ollut ja ei ongelmia ole ollut lämpöjen kanssa. 1 version pikkumoottorin saa kyllä lämpöiseksi jos pistää nollat tauluun ja ajaa sen kivien väliin.

Outbackin säätimestä tuo lipo-cut löytyy jumpperia siirtämällä. Ohjeessa kyllä löytyy tieto siihen. Kaikissa ei tuota liposuojaa ole eli ohjeen kautta löytää yleensä tiedon.

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1084
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Nuubi aloittaa ryöminnän

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Ke 13.06.2018 16:57

Tervetuloa ryömijöiden pariin. Ftx on varmasti hyvä auto aloitella, nälän kasvatessa se varmaan jää vähän heppoiseksi. Täältä kysymällä saa vinkkejä ja neuvoja vastataan jos jotain aiheesta kysyttävää.

Ajokavereita täältä myös saa kyselemällä. Jos olet facebookissa niin RC-offi.net-ryhmässä kyselemällä saa varmaan helposti ja ajokavereita.

Ftx outback on varmasti vähän heppoinen scale class 2 ratoihin kisoissa. Varmaan scale class 1 olisi parempi. Kannattaa tulla rc-offin rentoihin kisoihin ja safareihin, ne on tässä harrastuksessa parasta.
Viimeksi muokannut Pisepise, Ke 13.06.2018 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Nuubi aloittaa ryöminnän

Viesti Kirjoittaja Moti » Ke 13.06.2018 18:46

Juu komppaan Piseä tuossa Ftx:n heppoisuudessa. Se on hyvä semmoisena, kun on ja siitä vähän piristettynä vanteilla ja elektroniikalla.

Itselle ei nuo luokat sano mitään, mutta tosiaan tuo 1.9" rengas on maksimi mitä tuohon kaliberiin joutaa laittaa.

Auto on riittävän hyvä siihen, että pääsee maistelemaan lajia uudella kalustolla ja homma toimii. Jos ei maistukaan niin ei putoa korkealta.

tyladhars
Nyyppä
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 13.06.2018 08:32

Re: Nuubi aloittaa ryöminnän

Viesti Kirjoittaja tyladhars » To 14.06.2018 09:08

Pisepise kirjoitti:
Ke 13.06.2018 16:57
Tervetuloa ryömijöiden pariin. Ftx on varmasti hyvä auto aloitella, nälän kasvatessa se varmaan jää vähän heppoiseksi. Täältä kysymällä saa vinkkejä ja neuvoja vastataan jos jotain aiheesta kysyttävää.

Ajokavereita täältä myös saa kyselemällä. Jos olet facebookissa niin RC-offi.net-ryhmässä kyselemällä saa varmaan helposti ja ajokavereita.

Ftx outback on varmasti vähän heppoinen scale class 2 ratoihin kisoissa. Varmaan scale class 1 olisi parempi. Kannattaa tulla rc-offin rentoihin kisoihin ja safareihin, ne on tässä harrastuksessa parasta.
Kiitos ja terve!

Ei ollut tarkoituskaan FTX:llä kuin alkumaistelut kokeilla ihan kilpailujen ulkopuolella.
SCX10 ja TRX4 ovat jo silmään iskeneet, muttei ole varaa vielä niin kalliita laitteita ostella.

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1084
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Nuubi aloittaa ryöminnän

Viesti Kirjoittaja Pisepise » To 14.06.2018 10:28

Säästät 300-400€ kassaan autoa varten ja kyttäät toria, tätä foorumia , rc10 ja muita sivustoja missä myydään käytettyä tavaraa. Ajoittain tulee ajovalmiita scx10 ja jopa trx4 autoja myyntiin hintaan 300-400€ kun jotkut ovat rahapulassa. Olen nähnyt 300€ trx4 broncon ja siitä ylöspäin. Ne ei vaan kauaa myynnissä ole, pitää olla rahat valmiina 😉

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2214
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Re: Nuubi aloittaa ryöminnän

Viesti Kirjoittaja Scrap » La 16.06.2018 15:27

Tässä lajissa ei valmista kaupasta saa.

Melkein mistä vain aloituspaketista saa rakennettua melkein mitä vaan. Omat taidot ja/tai raha määrää lopputuloksen tyydyttävyyden.

Ihan pahimmista halpis krääsistä kannattaa pysyä kaukana. Muuten voikin aika vapaasti valita lompakon mukaan ja saada ihan pätevän lähtökohdan rakentamiselle.

Joka ikisellä merkillä ja mallilla on tässäkin lajissa omat kannattajansa ja mollaajansa.

Tervetuloa ryömijöihin. Lapsellista touhuahan tämä on muttei sen kannata antaa häiritä.

tyladhars
Nyyppä
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 13.06.2018 08:32

Re: Nuubi aloittaa ryöminnän

Viesti Kirjoittaja tyladhars » To 21.06.2018 16:19

Mjooo, asiaan enemmän uppoutuneena taidan tosiaan ostaa kerralla kunnon vekottimen.
Halu olisi vain kova jo päästä möyrimään :)
Olen kiinnostunut kolmesta eri autosta, kolmeen eri luokkaan (ehkä)

Eli, olenko ihan hakoteillä jos sanoisin että hpi venture sopii class 1, scx10 2 sopii class 2 ja wraith spawn class 3?

Ja onko nimimerkki pisepise yhtä kuin bishop's rc crusade?
Oli tai ei, todella hyviä videoita *peukku*

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Nuubi aloittaa ryöminnän

Viesti Kirjoittaja Joonatin » To 21.06.2018 17:56

Venturenkin vakiorenkaat on liian isot class 1 autoon, kuten about kaikki valmispakettiautot, C1 rengasrajoitus on 106mm. Venturessa 109mm. Sinällään melkeen minkä vaan auton saa menemään C1 ja C2 luokkiin, jotka vaan on suunnilleen auton mittasilla runkopalkeilla varustettu. Lopun määrää sitten pääpiirteissään auton kokonaisleveys, se paljonko renkaat tulee lokarin ulkopuolelle ja puskurien leveys. Periaatteessa samalla autolla voisi ajaa molempia luokkia kisoissa, jos vaihtaa vaan renkaat (tai saa sitä C2:sta varmaan pienilläkin ajella). Nokkela siiseli laittaa helposti vaihdettavat puskurit ja vanteisiin levittävät offsetpalat, jos siis haluaisi samana päivänä ajaa molempia. C3 onkin sitten aika paljon sallivampi auton rakenteen suhteen, sellasta tarttis ittekin alkaa seuraavaksi pähkäilemään. Wraitheja siellä taitaa melkeen kaikki olla alkujaan.

Jos kisoihin ei oo menossa, niin mikään ei pakota sääntöjä tietenkään noudattamaan. Itekin ottanut niistä osviittaa, mutta renkaat vaihtelee fiiliksen ja maaston mukaan.

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1084
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Nuubi aloittaa ryöminnän

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Pe 22.06.2018 07:47

tyladhars kirjoitti:
To 21.06.2018 16:19
Mjooo, asiaan enemmän uppoutuneena taidan tosiaan ostaa kerralla kunnon vekottimen.
Halu olisi vain kova jo päästä möyrimään :)
Olen kiinnostunut kolmesta eri autosta, kolmeen eri luokkaan (ehkä)

Eli, olenko ihan hakoteillä jos sanoisin että hpi venture sopii class 1, scx10 2 sopii class 2 ja wraith spawn class 3?

Ja onko nimimerkki pisepise yhtä kuin bishop's rc crusade?
Oli tai ei, todella hyviä videoita *peukku*
Se on varmasti pidemmän päällä kaikin puolin parempi ratkaisu että hankkii "paremman" auton. Venture ja scx10.2 sekä spawn on kaikki hyviä vaihtoehtoja. Ainoa että ventureen vähän niukasti osia vs Axialin autot. Sitten vaan pitää miettiä että kumpaa haluaisi enemmän, modatun putkirunko auton näköistä vai katuautosta rakennettua maasturia. Ei sitä kisaluokka asiaa kannata kytätä silmäkovana. Tulet kisoihin katsomaan mitä se on ja mihin suuntaan haluaa viedä sitten autoa. C1 luokassa lyhyesti Alle 107 mm renkaat, siinä radat aina ajettavissä läpi, Kun taas C2-luokassa (renkaat max 120mm) otetaan jo kaikki irti autosta ja kuskista. Eli vaativaa menoa.

Youtube oli minulle myös tärkeä innostuksen lähde tämän harrastuksen alussa vuosien 10-11 vaihteessa. Sitten kun oli auto, halusin itse tehdä videoita mistä tykkään. Kiitos! Kiva kuulla että minun videot innostaa :)

Vastaa Viestiin